Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter

Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eg kan eventuelt finne ut av hva pensum for de første to årene er på forhånd, for siden å smuglese på dette før jeg kommer inn :!:

For de første tre årene:

1. Biofysikk
  2. Biologi
  3. Organisk Kjemi
  4. Vanlig Kjemi
  5. Psykologi
  6. Antropologi
  7. Medisinsk Latin
  8. Anatomi, gross*
  9. Histologi, gross*
  10. Embryologi, gross*
  11. Nervo Anatomi, Histologi og Biokjemi
  12. Mikrobiologi
  13. Fysiologi
  14. Patologi
  15. Biokjemi
  16. Klinisk Biokjemi*
  17. Immunologi
  18. Cardiofysiologi/Cardiofysikk
  19. Førstehjelp
  20. Teoretisk Indremedisin
  21. Ungarnsk :wee:

*= eget fag

edit: Glemte å si at alle fagene er Final exams

edit2: litt nørsk...

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
e
Jeg tror du undervurderer iveren til de som prøver å komme inn på medisin. Da jeg drev å samlet poeng gikk jeg sammen med en som hadde holdt på i 3 år, han kom til slutt inn etter 5 års poengsanking etter vgs. Det er _mange_ slike eksempel. Folk er rett og slett nuts etter å få drømmen sin oppfyllt.

Kjenner noen eksempler selv jeg. Påstanden min er at det er bedre med færre mulige poeng når man vil hindre at folk bruker unødvendig mange år på å sanke poeng. Jeg orket ikke argumentere for den tidligere, men kan gjøre et forsøk nå. Jeg ser bort fra at det går an å ta medisin i utlandet, for å forenkle situasjonen litt.

Et eksempel; den typiske femmereleven på vgs. Dem er det sykt mange av. Klarer 5 i alle fag, men heller ikke det siste lille som gir sekseren. I dag kan femmereleven komme inn på medisin. Det krever en god del jobbing, med å ta opp eksamener, ta svadafag for å få studiepoeng, relevante jobber etc. La oss si han/hun bruker minst 3-4 år på å komme inn på medisin, men det går på et vis. Med neste års system har femmereleven kun en sjanse; å få bra nok i vgs-fagene til å komme inn, eller kysse legedrømmen farvel. Dvs, enten vil han/hun gi opp og ta et annet fag, eller så vil han/hun bli ferdig med å ta vgs "om igjen"(få nok seksere) innen hvertfall 2 år.

Et annet eksempel; han som akkurat ikke kommer inn på primær. Med dagens ordning havner han i ordinærkvota som er 10-12 poeng høyere, og må bruke MINST 2 år for å få disse poengene. Med neste års ordning vil ordinærkvota kanskje bare være 4-5 poeng høyere, og vedkommende kan ta opp fag, ta militæret/siviltjeneste e.l og komme inn innen ett år. Personlig gjorde jeg dette. Jeg søkte ikke medisin, men et studie som har enda litt høyere inntakskrav, og kom ikke inn på primærvitnemål. Men fordi denne linja heldigvis har et mye mindre rigid poengsystem enn medisin, klarte jeg ved å ta miliæret og 2 ekstra fag å komme meg opp til godt over ordinærkvota, og dermed slapp jeg å sløse bort ekstra tid, som f.eks. hvis jeg ville tatt medisin.

Dere mer enn antyder at medisin er et studie i en særstilling fordi det er så mange som på død og liv MÅ bli leger. Jeg er til en viss grad enig. Men jeg tror likevel at med det nye poengsystemet, som innebærer at mange færre KAN bli leger, blir dette mindre synlig effekt.

Det blir fremdeles muligheter for å "samle poeng", reglene endrer seg bare at fra å ta uni-poeng så må man nå gå over til å ta opp igjen gamle eksamener fra vgs. Privatistkontorene rundt omkring kommer til å merke en økning av folk tipper jeg...

Jeg tror man bare forskyver "problemet" og ender opp med at snittalderen likevel vil gå opp.

Bannanamann:

Min smertegrense på poengsamling var to år og det gikk greit. Fikk rast litt fra meg hva gjelder øldrikking osv. :) Det er definitivt ikke verdt å vente 4-5 år på å komme inn i Norge.

Du har ikke vurdert Tyskland, Frankrike, England, Danmark? De har relativt høye inntakskrav, men med karaktersnitt på over 5.2-5.3 bør det gå fint. England er vel de som har høyest, så der spørs det.

Tyskland og Danmark har meget gode utdannelser og i tillegg et språk man lærer seg relativt fort. Jeg vil anbefale det.

Lenke til kommentar
Du har ikke vurdert Tyskland, Frankrike, England, Danmark? De har relativt høye inntakskrav, men med karaktersnitt på over 5.2-5.3 bør det gå fint. England er vel de som har høyest, så der spørs det.

Tyskland og Danmark har meget gode utdannelser og i tillegg et språk man lærer seg relativt fort. Jeg vil anbefale det.

Kan man dekke levekostnaden med støtten fra LK i disse landene?

Lenke til kommentar

Kan man dekke levekostnaden med støtten fra LK i disse landene?

Vi overlever jo i Norge på støtten fra LK, så skjønner ikke helt hvorfor det ikke skulle gå i Danmark og Tyskland.

Lenke til kommentar
Vi overlever jo i Norge på støtten fra LK

Wow... Dagens! :wee:

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article996994.ece

Vi sliter hardt i Norge med LK-støtten

Overlever er vel stikkordet her :) Fy faen jeg er blakk, helt latterlig. Er HELT nødt til å jobbe, heldigvis har jeg fått en relativt godt betalt jobb så 3-4 vakter i måneden gir rundt 5000 ekstra.

6000 kr skal man leve på idag ifølge LK. Hva faen.

Husleie er _minst_ 3000 i disse dager, da har man en hundrings dagen til ALT det andre.

Lenke til kommentar
Vi overlever jo i Norge på støtten fra LK

Wow... Dagens! :wee:

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article996994.ece

Vi sliter hardt i Norge med LK-støtten

Overlever er vel stikkordet her :) Fy faen jeg er blakk, helt latterlig. Er HELT nødt til å jobbe, heldigvis har jeg fått en relativt godt betalt jobb så 3-4 vakter i måneden gir rundt 5000 ekstra.

6000 kr skal man leve på idag ifølge LK. Hva faen.

Husleie er _minst_ 3000 i disse dager, da har man en hundrings dagen til ALT det andre.

Finner du noe med husleie på 3000 så er du i tillegg en av de heldige. Jeg er helt avhengig av å jobbe ved siden av jeg også. Men det er ikke alltid like enkelt å få tid til det heller når det står på for fullt.

Lenke til kommentar

Det som også er litt morsomt er at alle studenter mottar sitt siste stipend per skoleår i mai. Vanlige studenter er ferdige med eksamener og greier en gang i mai, mens vi medisinstudenter (i alle fall i Oslo) studerer ut hele juni uten å få et rødt øre fra Lånekassen. Det er en hel måned med husleie og mat mens vanlige studenter kan jobbe og tjene penger.

Jeg har måttet beslutte å flytte fra der jeg bor nå (5000kr/mnd) til Sogn Studentby hvor jeg skal betale en plass mellom tre og fire tusen siden jeg vil få begrenset med tid til å jobbe ved siden av studiene i neste semester.

Endret av eskhyo
Lenke til kommentar
Min smertegrense på poengsamling var to år og det gikk greit. Fikk rast litt fra meg hva gjelder øldrikking osv. Det er definitivt ikke verdt å vente 4-5 år på å komme inn i Norge.

Snakker ikke tysk, men de underviser på tysk... Fransken min er på nivå med "excouise moi, est-ce que le bus departe a six hour, tu voudrai fait quel que chose"....

Danmark, hmmm... Der kan en ikke søke seg inn med et mekket vitnemål, jeg får vel 4,7 i snitt vil jeg tro, alt i alt..... Skjønte egentlig mot slutten av andre året at det ville gå under 5, selv om jeg hadde 5 i snitt første og andre på VGS, siste året har jeg enorme forskjeller på karakterer alt fra 3 til 6.....

Vien har bare opptaksrpøve btw..

Biofysikk

Biologi

Organisk Kjemi

Vanlig Kjemi

Psykologi

Antropologi

Medisinsk Latin

Anatomi, gross*

Histologi, gross*

Embryologi, gross*

Nervo Anatomi, Histologi og Biokjemi

Mikrobiologi

Fysiologi

Patologi

Biokjemi

Klinisk Biokjemi*

Immunologi

Cardiofysiologi/Cardiofysikk

Førstehjelp

Teoretisk Indremedisin

Ungarnsk

*= eget fag

edit: Glemte å si at alle fagene er Final eksams

Har man lest seg opp på forhånd i fagene over 2 år, burde det gå lettere, eller hva tyker du. Vet man når en er klar for en prøve eller tar eksaminator free shots på dere?

Lenke til kommentar
Har man lest seg opp på forhånd i fagene over 2 år, burde det gå lettere, eller hva tyker du. Vet man når en er klar for en prøve eller tar eksaminator free shots på dere?

Problemet er at man må lese opp til en ungarnsk "standard."

Det eneste fransk jeg kan er: Madam, Sava? "Boise Moi?" :rofl: Går ikke alltid bra

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Vil anta at man selv, eller foreldrene tar opp lån for å finansiere utdanningen. I Amerika har man jo opparbeidet seg lån i millionklassen før man er ferdig med studiene. Da er det spesielt gøy å stryke på eksamen og droppe ut.

Lenke til kommentar

Problemet er at man må lese opp til en ungarnsk "standard."

Det eneste fransk jeg kan er: Madam, Sava? "Boise Moi?" :rofl: Går ikke alltid bra

Kan du utdype hva "standard" er i denne sammenhengen, at de stryker deg på gøy for å tjene mer penger selv om du kan det?

Lenke til kommentar
Kan du utdype hva "standard" er i denne sammenhengen,

Standaren i Ungarn er ganske høy, men av og til virker de litt idiotiske...

Uansett, her er en smaksprøve:

Absence seizure in Children:

1. 3-4Hz Spikes and Waves in EEG
  2. 3-4Hz Spikes in EEG
  3. 3-5Hz Waves in EEG
  4. 5-6Hz Spikes and Waves in EEG
  5. All of them
  6. Non of them

Et svar er rett...

Rett svar er #1

at de stryker deg på gøy for å tjene mer penger selv om du kan det?

Du betaler til universitet. De tjener verken mer eller mindre av å stryke deg..

edit: Nørsk

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Kan du utdype hva "standard" er i denne sammenhengen,

Standaren til Ungarn er ganske høy, men av og til virker de litt idiotiske...

Uansett, her er en smaksprøve:

Absence seizure in Children:

1. 3-4Hz Spikes and Waves in EEG
  2. 3-4Hz Spikes in EEG
  3. 3-5Hz Waves in EEG
  4. 5-6Hz Spikes and Waves in EEG
  5. All of them
  6. Non of them

Et svar er rett...

Rett svar er #1

at de stryker deg på gøy for å tjene mer penger selv om du kan det?

Du betaler til universitet. De tjener verken mer eller mindre av å stryke deg..

Skjønner, mulitple choice, med nærmest identiske frågar...

Ok, det med stryke på gøy sa jegpå en måte på tull, men tjener de ikke på det om du går et år, eller et semester to ganger?

Så de to første årene handler om å overleve, ingen andre aktiviteter, bare "make it out alive"...

da kan det hjelpe å ha lest på forhånd, siden en da allerede har en viss viten, og så bruker tiden på å få inn detaljene.... Vet ikke om det er like konkrete frågar i Norge vel og merke, tror det er mer generele frågar..

Og hvorfor bruker jeg frågar er ikke svensk, men jaja, låter bra

fant faktisk svar nummer 1 på nettet før jeg trykket spoileren, wiki har alt...

http://en.wikipedia.org/wiki/Absence_seizure

En kunne brukt wikipedia verktøret for å lage medopedia elns...

Endret av BannanMannen
Lenke til kommentar

takker....

Skulle jeg ta utlandet er Tjekkia eller Slovakia mer fristende, uten at jeg har noe i mot Ungarn. Mitt morsmål [bosnisk eller kall det hva du vil] gjør det forholdsvis enkelt å lære seg Tjekkisk

Endret av BannanMannen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...