Metasenter Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 Hei! Var litt usikker på om jeg skulle poste dette innlegget her eller om jeg skulle starte en ny tråd, men jeg tar sjansen og prøver meg her i første omgang. Jeg har lyst til å studere medisin, men jeg føler at veien for å i det hele tatt komme inn på medisinstudiet for min del er utrolig lang. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram i min situasjon, og jeg kunne trengt litt hjelp / tips. Jeg er en tidligere yrkesfagelev med fagbrev som nå er underveis i påbygging til generell studiekompetanse. På grunn av at jeg har fagbrev så har jeg kun fire fag dette året, og det er: *Norsk (hovedmål / sidemål) *Naturfag *Matematikk (2P-Y og 2T-Y om jeg ikke tar feil) *Historie Jeg har altså ingen av de virkelig nødvendige fagene for å komme inn på medisin. Jeg er nødt til å skaffe meg kjemi 1+2, fysikk 1 og R1 matematikk om jeg husker korrekt, noe jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre. Generelt har jeg gode karakterer (5-6) for det meste, MEN jeg gjorde det utrolig dårlig når jeg gikk VG1 elektrofag, rett og slett på grunn av mangel på motivasjon / at jeg ikke hadde et mål om hva jeg ville bli, og at jeg var litt skolelei. Å ta opp disse yrkesfagene fra VG1 kan bli ganske vanskelig etter som at jeg husker svært lite av det praktiske vi gjorde innenfor el-systemer og automasjonssystemer, å dette er egentlig ikke noe jeg kan lære meg selv hjemme i stua. Det er vel mulig å fjerne karakterene fra VG1, men da må jeg erstatte dem med realfagskarakterer? Hva ville du gjort i min situasjon? Kunne trengt litt veiledning for å se hva som er beste alternativ for meg i den situasjonen jeg er i. Takker på forhånd! Rådet mitt er: Ikke gi opp og ikke mist motet =) Har du lyst så får du det til. Jeg vil råde deg til å begynne på en privatistskole, jobbe kjempe hardt! Ta opp alle fag som trengs på videregående - gå videregående på nytt rett og slett. Jeg tok opp alle fagene mine fra vgs. jeg hadde hatt realfag. Brukte 3 år - 3 beintøffe år, men i dag er jeg medisinstudent og angrer ikke et eneste sekund på at jeg gjorde det. Og tenke på hvor lang prosess det er osv er bare tull - har du målet ditt foran deg, så får du det til =) VG1 karakterene blir ikke erstatta med realfag, men andre fag. Siden du gikk yrkesfag, så regner jeg med at du først må ta generell studiekompetanse. Det er vel 6 fag tror jeg? Deretter må du ta realfagene. Du må regne med at det kommer til å ta deg tid, men seriøst - er MANGE som er over 22, 23 osv. på medisin. Noen kommer rett fra vgs, andre tar 1-2 friår før de begynner, mens flere gjør som meg - tar opp fag for å komme inn! Også finnes det selvfølgelig folk på medisin som har bachelor og master i noe annet fra før av. Alder, tid osv er ikke faktorer som er viktige hvis du virkelig har lyst til å studere medisin. Ps: NEI, du må ikke ha R1 og R2. Det holder med S1 og S2, og helt ærlig. F.eks faget statistikk, det gikk "lettere" for de som har hatt S1 og S2 å skjønne det, enn de som hadde R matte. Hørt at mye av matematikken du trenger ligner mer på S1 og S2 enn R1 og R2. R1 matte må du vel bruke litt mer tid på å jobbe med også - med mindre du er SUPER glad i matte. Sorry mye rabling - men er trøtt. hehe Lykke til! Hei, og takk for svar. Jeg vil gjerne gjøre mitt beste for å ta opp fag, jeg er bare litt usikker på hvilke fag jeg skal ta / hvor mange fag? Hvordan finansierte du disse årene på privatskole om jeg kan få spørre? Jeg vet man bare får et visst antall år med studielån / stipend(?) og jeg kommer til å trene penger til medisinstudiet. Jeg kommer nå til å gjøre meg ferdig med dette påbyggingsåret, hvor jeg har 4 fag forresten og deretter må jeg vel begynne å ta opp fag ved en privatistskole? Noen anbefalinger? Jeg vet at det finnes årsstudium ved privatskole hvor du kan få S1+S2, Kjemi 1+2 og Fysikk 1 i løpet av ett år, og det er jo en fin pakke, men er det nok? Hva skjer med yrkesfagskarakterene fra VG1? Jeg sitter der med en 3'er, en 2'er og en 4'er. Med andre ord helt udugelige karakterer. Jeg skjerpet meg heldigvis til VG2 og endte opp med nesten bare 6'ere, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med disse VG1 karakterene altså. Hvilke fag må jeg / kan jeg ta opp for å "erstatte" dem / ta deres plass? Om det er mulig i det hele tatt? Takk for at du tok deg tid til å svare Jeg har dessverre ikke mulighet til å hjelpe deg med alle spørsmålene. Du bør ta en tur innom en privatist skole å høre med rådgiverne der. De hjelper deg og forteller deg alt! nå regnet jeg med at du bor i Oslo? Men hvis du gjør det. Så anbefaler jeg Bjørknes privatskole på det sterkeste. Ellers har du jo sonans og akademiet. Ang. Finansiering, så måtte jeg ta opp lån. Du har krav på 8 år med støtte totalt. Jeg har allerede "brukt" opp de 3 årene, men jeg trenger ikke lån på medisin fordi jeg bor hjemme. Det er dyrt, men penger er ikke noe du kan tenke på om du virkelig vil noe. Er min mening, men alle gjør som det passer dem:) finnes sikkert rimeligere alternativer for deg, men jeg har ikke peiling på alt dessverre. Bare det jeg selv gjorde.. Tusen takk for alle dine svar, setter pris på at du tok deg tid Lenke til kommentar
rodrigues_ Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Til dere som har hatt kardio, hvilke bøker anbefaler dere? Sliter også litt med EKG - noen som har noen tips til hvordan jeg kan forstå det bedre? Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 The only EKG-book you`ll ever need 1 Lenke til kommentar
Diafragma Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 Eksisterer fortsatt parturnus ved noen sykehus? En venn av meg hørte av en venn av meg at de hadde dette ved Drammen. Synes det høres rart ut med den nye ordningen. Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 I disse sesjonsdager. Hva slags tanker, og mulige erfaringer, har dere om å tjenestegjøre i forsvaret som VAB etter endt studie? Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 Jeg var veldig negativ, men etter informasjonskurset på Sessvollmoen må jeg si jeg er på grensen til positiv. Forsvaret kan propaganda! Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 Jeg var veldig negativ, men etter informasjonskurset på Sessvollmoen må jeg si jeg er på grensen til positiv. Forsvaret kan propaganda! Hva forandret synet ditt? Lenke til kommentar
samsonicks Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 (endret) I disse sesjonsdager. Hva slags tanker, og mulige erfaringer, har dere om å tjenestegjøre i forsvaret som VAB etter endt studie? Det kommer nok veldig ann på livssituasjon.. Viss man ikke har barn/kjæreste, egen bolig og hele den pakka der, så ser jeg nesten på forsvaret som å utvide "ungdomstida" med et ekstra år. Lønnen er egentlig helt grei (hørt rundt 400 000?) med tanke på at man slipper å betale kost og losji, og man kan dermed bruke året på å spare opp litt egenkapital Også blir man jo løytnant av grad da, for alle de som har drømt om å fortelle barnebarna om den gang du var løytnant i forsvaret Ellers virker det jo som om det er noe for enhver smak i forsvaret. Man kan jo være med på alt fra fallskjermjægere til å sitte pent på et kontor mesteparten av dagen, virker det som. Virker også som om man får ansvar for kurs/utdanning for de på førstegangstjeneste som er med i forsvarets sanitet. Synes det kan virke ganske spennende/givende Noen som vet om man må ha gjennomført turnus før man begynner? Spurte forsvaret i vår, og da sa de det var påkrevd (uavhengig av den nye turnus- og autorisasjonsordningen), mens andre jeg har snakket med mener det ikke kreves..? De jeg snakket med satt bare på en slik generell info-telefonlinje, så er ikke sikkert de var helt oppdaterte Dersom turnus ikke er obligatorisk, synes jeg det hele blir adskillig mer attraktivt, i disse harde turnusdager! Endret 18. november 2014 av samsonicks 1 Lenke til kommentar
MrScott Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 (endret) Hei, jeg går foreløpig VG3 og har lyst til å søke medisinstudiet i Tromsø til neste år. Foreløpig har jeg nesten bare seksere på vitnemålet, men har også noen femmere. Det går greit med karakterene i år også, men jeg sliter voldsomt med å holde meg på fem i norsk. Har hørt at man er nødt til å ha bare femmere og seksere på vitnemålet for å komme inn på studiet, uavhengig av hvor mange studiepoeng man får. Noen som kan bekrefte/avkrefte? Jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å få nok studiepoeng (med mindre jeg mister motivasjonen fullstendig, eller poenggrensene blir skyhøye til neste år!), men er jeg nødt til å få fem i norsk, eller holder det med fire? Jeg har henholdsvis seks i realfagene (bortsett fra fem i 1T), og jeg vil tro at det er det som verdsettes høyest på medisin? Håper noen med litt mer peiling kan fylle meg inn. Takk for svar! Endret 26. november 2014 av MrScott Lenke til kommentar
bublizz Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Hei, jeg går foreløpig VG3 og har lyst til å søke medisinstudiet i Tromsø til neste år. Foreløpig har jeg nesten bare seksere på vitnemålet, men har også noen femmere. Det går greit med karakterene i år også, men jeg sliter voldsomt med å holde meg på fem i norsk. Har hørt at man er nødt til å ha bare femmere og seksere på vitnemålet for å komme inn på studiet, uavhengig av hvor mange studiepoeng man får. Noen som kan bekrefte/avkrefte? Jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å få nok studiepoeng (med mindre jeg mister motivasjonen fullstendig, eller poenggrensene blir skyhøye til neste år!), men er jeg nødt til å få fem i norsk, eller holder det med fire? Jeg har henholdsvis seks i realfagene (bortsett fra fem i 1T), og jeg vil tro at det er det som verdsettes høyest på medisin? Håper noen med litt mer peiling kan fylle meg inn. Takk for svar! 1) Dette kan avkreftes. 2) Alle karakteres "verdsettes" like mye. Summa summarum: Det er kun konkurransepoengene dine som teller. 1 Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 27. november 2014 Del Skrevet 27. november 2014 I disse sesjonsdager. Hva slags tanker, og mulige erfaringer, har dere om å tjenestegjøre i forsvaret som VAB etter endt studie? Det kommer nok veldig ann på livssituasjon.. Viss man ikke har barn/kjæreste, egen bolig og hele den pakka der, så ser jeg nesten på forsvaret som å utvide "ungdomstida" med et ekstra år. Lønnen er egentlig helt grei (hørt rundt 400 000?) med tanke på at man slipper å betale kost og losji, og man kan dermed bruke året på å spare opp litt egenkapital Også blir man jo løytnant av grad da, for alle de som har drømt om å fortelle barnebarna om den gang du var løytnant i forsvaret Ellers virker det jo som om det er noe for enhver smak i forsvaret. Man kan jo være med på alt fra fallskjermjægere til å sitte pent på et kontor mesteparten av dagen, virker det som. Virker også som om man får ansvar for kurs/utdanning for de på førstegangstjeneste som er med i forsvarets sanitet. Synes det kan virke ganske spennende/givende Noen som vet om man må ha gjennomført turnus før man begynner? Spurte forsvaret i vår, og da sa de det var påkrevd (uavhengig av den nye turnus- og autorisasjonsordningen), mens andre jeg har snakket med mener det ikke kreves..? De jeg snakket med satt bare på en slik generell info-telefonlinje, så er ikke sikkert de var helt oppdaterte Dersom turnus ikke er obligatorisk, synes jeg det hele blir adskillig mer attraktivt, i disse harde turnusdager! Kan bekrefte at det er nødvendig å ha gjennomført turnus. Lenke til kommentar
technicality Skrevet 27. november 2014 Del Skrevet 27. november 2014 I disse sesjonsdager. Hva slags tanker, og mulige erfaringer, har dere om å tjenestegjøre i forsvaret som VAB etter endt studie? Det kommer nok veldig ann på livssituasjon..Viss man ikke har barn/kjæreste, egen bolig og hele den pakka der, så ser jeg nesten på forsvaret som å utvide "ungdomstida" med et ekstra år. Lønnen er egentlig helt grei (hørt rundt 400 000?) med tanke på at man slipper å betale kost og losji, og man kan dermed bruke året på å spare opp litt egenkapital Også blir man jo løytnant av grad da, for alle de som har drømt om å fortelle barnebarna om den gang du var løytnant i forsvaret Ellers virker det jo som om det er noe for enhver smak i forsvaret. Man kan jo være med på alt fra fallskjermjægere til å sitte pent på et kontor mesteparten av dagen, virker det som. Virker også som om man får ansvar for kurs/utdanning for de på førstegangstjeneste som er med i forsvarets sanitet. Synes det kan virke ganske spennende/givende Noen som vet om man må ha gjennomført turnus før man begynner? Spurte forsvaret i vår, og da sa de det var påkrevd (uavhengig av den nye turnus- og autorisasjonsordningen), mens andre jeg har snakket med mener det ikke kreves..? De jeg snakket med satt bare på en slik generell info-telefonlinje, så er ikke sikkert de var helt oppdaterte Dersom turnus ikke er obligatorisk, synes jeg det hele blir adskillig mer attraktivt, i disse harde turnusdager! Kan bekrefte at det er nødvendig å ha gjennomført turnus. For de som er underlagt obligatorisk turnus da antar jeg ? For flere går jo rett i spesialisering Lenke til kommentar
aryastark Skrevet 27. november 2014 Del Skrevet 27. november 2014 (endret) *forkorter* Kan bekrefte at det er nødvendig å ha gjennomført turnus. For de som er underlagt obligatorisk turnus da antar jeg ? For flere går jo rett i spesialisering Du kan ikke starte spesialisering før du har gjennomført turnus, det gjelder alle (i alle fall de som har studert Norge). Endret 27. november 2014 av aryastark Lenke til kommentar
technicality Skrevet 27. november 2014 Del Skrevet 27. november 2014 Sist jeg hørte studentsnakk var det prat om at dette skulle falle bort for de norske studenter og ? Slik jeg har oppfattet det er det noen utenlandske studenter som går rett i spesialisering grunnet adekvat mengde praksis på studiet, husker jeg ikke helt feil var Tyskland ett av de. En anelse bak mål er min mening, men de har vel en grunn for å løse det slik *shrugs* Lenke til kommentar
technicality Skrevet 27. november 2014 Del Skrevet 27. november 2014 Sist jeg hørte studentsnakk var det prat om at dette skulle falle bort for de norske studenter og ? Slik jeg har oppfattet det er det noen utenlandske studenter som går rett i spesialisering grunnet adekvat mengde praksis på studiet, husker jeg ikke helt feil var Tyskland ett av de. En anelse bak mål er min mening, men de har vel en grunn for å løse det slik *shrugs* Yupp, kjapp sjekk på sak og direktoratet bekrefter det. Usikker på hvordan Forsvaret stiller seg til det da Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Fra tidligere ordning da utenlandsstudenter fikk autorisasjon etter endt studie, kunne de i teorien søke LIS-stillinger, men ettersom de fleste som ansatte disse foretrakk studenter som hadde hatt turnus (og med det fått erfaring fra jobben som lege), var det svært få av disse som faktisk fikk en LIS-stilling. De søkte derfor turnus de også.. for de fikk jo i praksis ikke jobb uten. I dag vil leger som utdannes i Norge få full autorisasjon etter endt studie. Man kan da jobbe som sykehuslege, men som det er sagt her, kan man altså ikke begynne å spesialisere seg før turnus er gjennomført. Det samme gjelder å jobbe i allmennpraksis som selvstendig. Man kan jo da på en måte si at man er lege med begrensninger. Siden man i forsvaret vil jobbe på "toppen", vil det enn så lenge ikke være aktuelt for forsvaret å ta inn ferske leger uten nødvendigvis "noen grad for erfaring". Lenke til kommentar
technicality Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Og da vet jeg det, sikkert jeg som har misforstått. hvilken rang får man som lege i det norske forsvaret egentlig ? Hørt Løytnant, Kaptein og Major Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Etter at man har gjennomført såkalt forkurs og videre et offiserkurs, vil man bli utskrevet løytnant. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Og da vet jeg det, sikkert jeg som har misforstått. hvilken rang får man som lege i det norske forsvaret egentlig ? Hørt Løytnant, Kaptein og Major Som VAB-lege blir du utskrevet fenrik (under offiserskurset) og deretter utskrevet løytnant. Etter at du har tjenestegjort 12 måneder kan du søke stillinger som yrkesbefal. Her varierer grader etter ansvar, fra nyansatt kaptein til generalmajor/kontreadmiral (sjef FSAN). Hvorvidt du må ha gjennomført turnustjenesten bør du spørre Vernepliktsverket om. Min hypotese er at du ikke må ha gjort det slik kravene er formulert i dag, men endringer kan skje raskt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå