Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter

Vaio

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg ønsker å komme inn på medisin i 2014 og har klart å få til snitt på ca. 66,2 med forbedret vitnemål inkl. tilleggs poeng, og lurer på om jeg kan komme inn på vårsemester i Oslo?

Jeg arbeidet veldig hardt, men det gikk ikke så bra med ett fag, som førte til at snittet trakk ned. Kan noen fortelle meg om det er noe sannsynlighet for at jeg kan komme inn nå i år, eller må jeg bruke enda ett år på å forberede fag?

Imøteser konstruktivt tilbakemelding.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

jeg ønsker å komme inn på medisin i 2014 og har klart å få til snitt på ca. 66,2 med forbedret vitnemål inkl. tilleggs poeng, og lurer på om jeg kan komme inn på vårsemester i Oslo?

Jeg arbeidet veldig hardt, men det gikk ikke så bra med ett fag, som førte til at snittet trakk ned. Kan noen fortelle meg om det er noe sannsynlighet for at jeg kan komme inn nå i år, eller må jeg bruke enda ett år på å forberede fag?

På forhånd takk.

Hvis du ser på snittet frai fjor og årene før der igjen, så ser du at snittet har økt de siste årene på vårsemesteret. Det har vært 66,6 i 2012 og 66,7 i 2013. Kan fint hende det holder seg på 66,7 eller øker til 66,8 kanskje. Men veldig lite sannsynlig at det går ned.. dessverre. Men til neste år trenger du jo ikke å ta opp fag! Du får 2 alderspoeng, og da har du 68,2 i snitt! Og da kan du t.o.m komme inn til høsten 2015 =)

Men verden lever på håp! Kan godt hende at snittet går ned betraktelig både til høsten og til våren. Ikke gi opp før du får svar 20 juli, men bare ha en backup plan i tilfelle! Du kan jo gå i Tromsø.

Endret av Futuredoctor
Lenke til kommentar

Hei,

På forhånd takk.

Om du ikke er så kresen på studiested så kommer du inn i Tromsø...

Lenke til kommentar

Hei,

På forhånd takk.

Det er mulig! Fra 2010 til 2011 sank kravet på UiO vår fra 67 til 66,1. Det vil nok sannynligvis ikke være samme nedgang i år, men man kan ikke avskrive det helt.

Endret av chrton
Lenke til kommentar

Takk for konstruktivt tilbakemelding folkens...men jeg lurer på om hva ligger i ordet suppleringsopptak, og har man noen muligheter for å komme inn på medisinstudiet etter hovedopptak?

Det hadde vært utrolig godt å kunne komme inn på medisinstudiet nå i år...for jeg begynner å bli lei av å vente...

Lenke til kommentar

Takk for konstruktivt tilbakemelding folkens...men jeg lurer på om hva ligger i ordet suppleringsopptak, og har man noen muligheter for å komme inn på medisinstudiet etter hovedopptak?

Det hadde vært utrolig godt å kunne komme inn på medisinstudiet nå i år...for jeg begynner å bli lei av å vente...

Suppleringsopptak betyr at studenter "suppleres" på etterhvert, jeg mener å huske at det tas inn studenter 2 ganger etter hovedopptaket er klart 20 juli. Kusina mi fikk telefon dagen før skolestart! Men jeg må igjen være kjempe kjip, men realistisk. Du ser hva siste mann som fikk tilbud om plass i suppleringsopptaket hadde i snitt, og selv det snittet var 66,7. Så foran deg i ventelista kan det være mange mange som har AKKURAT det samme snittet - f.eks 66,8 osv, og da er det ikke mulig å få plass hvis du f.eks har 66,2.

Sats heller på Tromsø elno hvis du ikke orker å bruke ett år til! =) Men har du prøvd å se om kanskje du har noen ekstra fag som trekker snittet ditt ned? Jeg f.eks hadde internasjonal engelsk da jeg fikk på videregående, jeg har karakterene 5 og 6 i det, men vettu hva? De karakterene trekker snittet mitt hele 0,2 poeng, så jeg skal fjerne de! Men det kan jeg gjøre fordi jeg har ett ekstra fag på vg 2 da, så da kan jeg bytte det ekstrafaget med internasjonal engelsk.

Hva med å f.eks gå medisin grunnfag ett år? Du får 2 poeng for det (hvis du ikke allerede har fått to poeng for høyere studie), også kan du samtidig få studert litt!!

Lykke til! Jeg skjønner deg kjempe godt. Tatt opp fag i 3 år selv, tatt opp nesten alle fag utenom 2 faktisk! Og nå kommer jeg inn endelig. Du kan det hvis du vil til slutt, så ikke gi deg;)

Endret av Futuredoctor
Lenke til kommentar

Hei,
Jeg satser på å komme inn på medisin kvote II i Danmark til høsten.
Har noen erfaring med utdannelsen her i forhold til Norge?
I Danmark er utdannelsen delt i bachelor og kandidat (master). Hvordan er muligheten for å "hoppe" over til et universitet i Norge (avhengig av ledig plass i et senere semester)?

Lenke til kommentar

Fortsatt helt rævkjørt å studere medisin i Øst-europa right? Er ikke helt oppdatert på turnussaken osv. Mailet faktisk med en nevrokirurg for en stund tilbake, han anbefalte faktisk å dra til utlandet.

Jeg går i samme kull med en som har fullført 3. året i Øst-Europa som valgte å begynne på nytt i Norge, det burde vel si sitt.

I Danmark er utdannelsen delt i bachelor og kandidat (master). Hvordan er muligheten for å "hoppe" over til et universitet i Norge (avhengig av ledig plass i et senere semester)?

Det er nok ikke en mulighet.

Endret av Æsculap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spennende! Så i realiteten kan det være en mulighet for at det går i orden:)

Dette bør du undersøke nøye, så du ikke handler i god tro og blir skuffet.

Etter hva jeg vet er bachelor/master ordningen som kommer på UiB og kanskje NTNU annerledes enn vanlig bachelor master. Studiet vil gi deg anledning til å slutte etter tre år med en bachelorgrad slik at du ev. kan søke en annen master. Det vil IKKE bli tatt opp nye studenter på masteren; altså alle studenter som går på masteren har gått bacheloren ved samme studiested og følgelig var tatt opp på medisinstudiet dette stedet.

Per i dag kan man bytte innad i Norge (og muligens også fra andre nordiske land?) etter første året på medisin (man må finne en som vil ta din plass). Et spesielt unntak er mellom NTNU og UiO der man kan bytte innad etter opp til to år på studiet. Vanskelig å si hvordan dette endrer seg etterhvert som studiestedene reviderer studieplanen sin.

Rådet er derfor at du bør kontakte de enkelte fakultetene i Norge for å få god, korrekt, og oppdatert informasjon.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, sorry. Legeforeningen med flere er i mot. Men det ser ikke ut til å hjelpe.

http://studvest.no/nyhet/retter-krass-kritikk-mot-eget-fakultet

Edit: Jeg blir ikke klok på hva som gjelder fra 2014. Stemmer altså ikke

studieløpet som ligger ute på UiB sine sider nå? Jeg har sendt en mail.

Jeg hadde håpet på at det skulle opprettes en egen mastergrad i medisin i tillegg til profesjonsutdanningen. Da kunne de som fant ut de første årene på medisinstudiet at de ikke ville bli klinikere, hoppe over på en mere teoretisk mastergrad i medisin. Slik som psykologi profesjon. Der får du godkjent en bachelor etter tre år på profesjon, også kan du fortsette med mastergrad i psykologi hvis du ikke vil fullføre den kliniske orienterte profesjonssutdanningen. Det var kjipt for de av oss som har studert medisin i noen år og ikke vil jobbe klinisk/som lege.

Lenke til kommentar

Ja, sorry. Legeforeningen med flere er i mot. Men det ser ikke ut til å hjelpe.

http://studvest.no/nyhet/retter-krass-kritikk-mot-eget-fakultet

Edit: Jeg blir ikke klok på hva som gjelder fra 2014. Stemmer altså ikke

studieløpet som ligger ute på UiB sine sider nå? Jeg har sendt en mail.

Jeg hadde håpet på at det skulle opprettes en egen mastergrad i medisin i tillegg til profesjonsutdanningen. Da kunne de som fant ut de første årene på medisinstudiet at de ikke ville bli klinikere, hoppe over på en mere teoretisk mastergrad i medisin. Slik som psykologi profesjon. Der får du godkjent en bachelor etter tre år på profesjon, også kan du fortsette med mastergrad i psykologi hvis du ikke vil fullføre den kliniske orienterte profesjonssutdanningen. Det var kjipt for de av oss som har studert medisin i noen år og ikke vil jobbe klinisk/som lege.

Jeg ser ikke helt behovet. Det er da flere spesialiseringer som har lite klinisk og du kan da søke på akkurat de samme administrative jobbene selv om du ikke har en mastergrad. Jeg ville heller argumentert for at turnustjenesten ikke bør være obligatorisk for en del spesialiseringer hvor det er lite klinikk enn en mastergradsordning.

Endret av Æsculap
Lenke til kommentar

Er det egentlig noe som heter turnustjeneste lenger?

http://www.uib.no/sites/w3.uib.no/files/attachments/nyhetsbrev_juni_2014-at.pdf

Fra og med 2013 skal også medisinutdanningen kvalifisere direkte for autorisasjon som lege, etter at det ikke lenger er krav om

veiledet og godkjent praksis i form av et og et halvt års turnustjeneste før Helsedirektoratet tildeler
autorisasjon. Nå får våre kandidater autorisasjon på bakgrunn av vitnemålet fra oss alene, altså i
løpet av noen få uker etter siste eksamen.
Lenke til kommentar

Fra og med 2013 skal også medisinutdanningen kvalifisere direkte for autorisasjon som lege, etter at det ikke lenger er krav om

veiledet og godkjent praksis i form av et og et halvt års turnustjeneste før Helsedirektoratet tildeler
autorisasjon. Nå får våre kandidater autorisasjon på bakgrunn av vitnemålet fra oss alene, altså i

Ja, det er akkurat det samme bare at det nå er første delen av spesialistutdanningen. Med andre ord kan du jobbe som vikar på legevakt eller allmennpraksis om du er heldig mens du står i turnuskø (du må jo søke selv så er strengt tatt ingen kø men...) men du må fortsatt ha turnustjenesten.

Lenke til kommentar

Ja, det er akkurat det samme bare at det nå er første delen av spesialistutdanningen. Med andre ord kan du jobbe som vikar på legevakt eller allmennpraksis om du er heldig mens du står i turnuskø (du må jo søke selv så er strengt tatt ingen kø men...) men du må fortsatt ha turnustjenesten.

Det gir ingen mening. Hva hvis man bare ønsker å bli lege uten spesialisering?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...