ambisjon Skrevet 10. juni 2014 Del Skrevet 10. juni 2014 Sukk. Opptaksforskriften kapittel 6 er endret fra 1. februar 2014. Frem til 31. januar måtte man legge frem sedelighetsattest. Fra 1. februar skal man legge frem barneomsorgsattest, og denne omfatter betydelig flere forhold - inkludert narkotika. Uff. Du fikk en stein til å synke langt, langt ned i magen min. Jeg snakket nylig med Det Medisinske Fakultet på et norsk universitet over telefon, og de hadde åpenbart ikke oppdatert seg på de nye reglene. Jeg fikk beskjed om at de kun ville ha attest på sedelighetssaker. Kanskje dette er like greit. Medisin hadde vært gøy, men jeg hadde vært nødt til å trå på eggeskall resten av livet. Ingen LSD, kokain, amfetamin, hasj, modafinil, MDMA eller steroider. Fyfaen så kjedelig det hadde vært Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. juni 2014 Del Skrevet 10. juni 2014 (endret) Det er jo noe å tenke over - stoler du på deg selv med en rekvisisjonsblokk. Merk at det ikke er gitt at narkoforhold alltid medfører utelukkelse fra "det gode liv". I saken jeg siterte, såvel som i øvrig nemndspraksis, legges det stor vekt på om rusforholdet innebærer en fortsatt risiko (som går ut over noen nærmere angitte formål). Tilbakelagte rusproblemer ser nemnda med mer tilgivende øyne på. Man har også mellomløsninger, som for eksempel begrenset autorisasjon uten rett til å forskrive A- eller B-preparater. En annen sak som er verdt å merke seg er at etter UH-loven § 4-9 (7) har du rett på advokat betalt av universitetet hvis du blir tatt opp ved studiet men studiestedet vurderer å utestenge deg fordi du ikke har rent rulleblad. Hvis du vinner frem i den nasjonale nemnda (med advokatbistand) vil dette være et godt grunnlag for å hevde overfor autorisasjonskontoret/helsepersonellnemnda at du også bør få autorisasjon. Endret 10. juni 2014 av krikkert 1 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 10. juni 2014 Del Skrevet 10. juni 2014 Fortsatt helt rævkjørt å studere medisin i Øst-europa right? Er ikke helt oppdatert på turnussaken osv. Mailet faktisk med en nevrokirurg for en stund tilbake, han anbefalte faktisk å dra til utlandet. Lenke til kommentar
ambisjon Skrevet 10. juni 2014 Del Skrevet 10. juni 2014 Det er jo noe å tenke over - stoler du på deg selv med en rekvisisjonsblokk. Merk at det ikke er gitt at narkoforhold alltid medfører utelukkelse fra "det gode liv". I saken jeg siterte, såvel som i øvrig nemndspraksis, legges det stor vekt på om rusforholdet innebærer en fortsatt risiko (som går ut over noen nærmere angitte formål). Tilbakelagte rusproblemer ser nemnda med mer tilgivende øyne på. Man har også mellomløsninger, som for eksempel begrenset autorisasjon uten rett til å forskrive A- eller B-preparater. En annen sak som er verdt å merke seg er at etter UH-loven § 4-9 (7) har du rett på advokat betalt av universitetet hvis du blir tatt opp ved studiet men studiestedet vurderer å utestenge deg fordi du ikke har rent rulleblad. Hvis du vinner frem i den nasjonale nemnda (med advokatbistand) vil dette være et godt grunnlag for å hevde overfor autorisasjonskontoret/helsepersonellnemnda at du også bør få autorisasjon. Takk for informasjonen. Det blir alt for mye usikkerhet hvis jeg velger medisin. Statens Autorisasjonskontor vil makulere papirene mine på et øyeblikk hvis jeg noen gang senere blir tatt for å ruse meg på noe annet enn alkohol. Får ta meg en annen fet utdanning i stedet. Det er synd. Jeg hadde blitt en knakende god lege. Lenke til kommentar
serumserum1 Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Dette er er latterlig spørsmål, men tror dere jeg kommer inn på medisin UIO til høsten? Har 68,76 i snitt, tror dere det vil holde? Vet dere hvordan det fungerer med ordinær og suppleringsopptak? Lenke til kommentar
t0nje Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Dette er er latterlig spørsmål, men tror dere jeg kommer inn på medisin UIO til høsten? Har 68,76 i snitt, tror dere det vil holde? Vet dere hvordan det fungerer med ordinær og suppleringsopptak? Ja det tror jeg, det kan akkurat holde. Fjorårets snitt var på 68 blank - så med mindre det blir en veldig økning så tror jeg det holder Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Jeg kommer antagelig inn på medisin til høsten. Si meg, er det noe å spare på å bestille alt av bøker på amazon? Ingen moms på bøker, derfor bør det være mulig å spare mye på dette, selv med expressfrakt. Lenke til kommentar
samsonicks Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 (endret) Jeg kommer antagelig inn på medisin til høsten. Si meg, er det noe å spare på å bestille alt av bøker på amazon? Ingen moms på bøker, derfor bør det være mulig å spare mye på dette, selv med expressfrakt. Er ikke så mye å spare, egentlig. Du kan få de fleste lærebøker ganske rimelig på nett hos norske forhandlere (husk at de heller ikke betaler moms, slik at de faktisk kan ha litt konkurransedyktige priser). Vil anbefale Adlibris (men likevel lurt å søke litt rundt for å få best pris!) Viss du vil spare penger, kjøper du brukt. Du finner nok alle "standard"-bøkene til en fjerdedel av prisen som er så gode som nye fra eldre studenter. Noen blir svært ivrige om sommeren og kjøper samtlige bøker som er oppgitt som anbefalt litteratur, og ender opp med å aldri åpne halvparten. Anbefaler deg å ikke bli en av dem! Ta det med ro; de første ukene er det som regel veldig greie, med generelle forelesninger, og du får snakket med andre på kullet (+faddere) som ofte har veldig gode tips til hva som er bra! Du trenger ikke fylle bokhylla allerede nå. Viss du er veldig ivrig og vil lese litt allerede i sommer, kan jeg anbefale "Menneskets Fysiologi" (Haug m.fl) som er en bok "alle " har. Ganske grei og lettlest + spennende, og er knall som innføring i mange emner! Den er norsk (altså dyr) så lurt å se om du kan få den brukt. Prøv for eksempel på ibok.no Endret 19. juni 2014 av samsonicks Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 (endret) Jeg kommer antagelig inn på medisin til høsten. Si meg, er det noe å spare på å bestille alt av bøker på amazon? Ingen moms på bøker, derfor bør det være mulig å spare mye på dette, selv med expressfrakt. Er ikke så mye å spare, egentlig. Du kan få de fleste lærebøker ganske rimelig på nett hos norske forhandlere (husk at de heller ikke betaler moms, slik at de faktisk kan ha litt konkurransedyktige priser). Vil anbefale Adlibris (men likevel lurt å søke litt rundt for å få best pris!) Viss du vil spare penger, kjøper du brukt. Du finner nok alle "standard"-bøkene til en fjerdedel av prisen som er så gode som nye fra eldre studenter. Noen blir svært ivrige om sommeren og kjøper samtlige bøker som er oppgitt som anbefalt litteratur, og ender opp med å aldri åpne halvparten. Anbefaler deg å ikke bli en av dem! Ta det med ro; de første ukene er det som regel veldig greie, med generelle forelesninger, og du får snakket med andre på kullet (+faddere) som ofte har veldig gode tips til hva som er bra! Du trenger ikke fylle bokhylla allerede nå. Viss du er veldig ivrig og vil lese litt allerede i sommer, kan jeg anbefale "Menneskets Fysiologi" (Haug m.fl) som er en bok "alle " har. Ganske grei og lettlest + spennende, og er knall som innføring i mange emner! Den er norsk (altså dyr) så lurt å se om du kan få den brukt. Prøv for eksempel på ibok.no Takk for gode tips. Skal se på den boken. Det er en ting jeg lurer på angående Biobas, er jeg tjent med å repetere kjemi fra VGS? Er en del år siden jeg tok kjemi. Endret 19. juni 2014 av Gjakmarrja Lenke til kommentar
samsonicks Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 (endret) Jeg kommer antagelig inn på medisin til høsten. Si meg, er det noe å spare på å bestille alt av bøker på amazon? Ingen moms på bøker, derfor bør det være mulig å spare mye på dette, selv med expressfrakt. Er ikke så mye å spare, egentlig. Du kan få de fleste lærebøker ganske rimelig på nett hos norske forhandlere (husk at de heller ikke betaler moms, slik at de faktisk kan ha litt konkurransedyktige priser). Vil anbefale Adlibris (men likevel lurt å søke litt rundt for å få best pris!) Viss du vil spare penger, kjøper du brukt. Du finner nok alle "standard"-bøkene til en fjerdedel av prisen som er så gode som nye fra eldre studenter. Noen blir svært ivrige om sommeren og kjøper samtlige bøker som er oppgitt som anbefalt litteratur, og ender opp med å aldri åpne halvparten. Anbefaler deg å ikke bli en av dem! Ta det med ro; de første ukene er det som regel veldig greie, med generelle forelesninger, og du får snakket med andre på kullet (+faddere) som ofte har veldig gode tips til hva som er bra! Du trenger ikke fylle bokhylla allerede nå. Viss du er veldig ivrig og vil lese litt allerede i sommer, kan jeg anbefale "Menneskets Fysiologi" (Haug m.fl) som er en bok "alle " har. Ganske grei og lettlest + spennende, og er knall som innføring i mange emner! Den er norsk (altså dyr) så lurt å se om du kan få den brukt. Prøv for eksempel på ibok.no Takk for gode tips. Skal se på den boken. Det er en ting jeg lurer på angående Biobas, er jeg tjent med å repetere kjemi fra VGS? Er en del år siden jeg tok kjemi. Går i Trondheim selv, men synes ikke det er så veldig mye vits i å repetere så mye kjemi. Mest det organiske som står i fokus, så bra om du har litt peiling på alkholer, aldehyd, ester osv. Ellers er det endel "pugging" av reaksjonsveier i biokjemien (f.eks. glykolysen) og hvilke enzymer som inngår og hvordan de reguleres. Tror ikke du trenger å stresse. Har ikke pugget så mye strukturformler i løpet av året for å si det sånn, og slik jeg forstår fagbeskrivelsen (anntar det er biobas i Bergen?) så er det mer helhetlig forståelse som er målet med faget. Endret 23. juni 2014 av samsonicks Lenke til kommentar
Futuredoc Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Litt random.. men hva tror dere om snittet til medisin høst? Fått karakterene mine og endte på 67,91. Er sikra til våren, men er bare en dum 5er unna en plass til høsten. Snittet lå på 67,7 i 2012(?), tror dere færre søker i år enn ifjor? Også en annen ting. Pleier det å være noe opplegg for de som kommer inn på våropptaket? No samling elno i August? Eller er det ingenting før januar? Lenke til kommentar
Lackadaisical Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 yo. Har man tid til jobb, trening og å sosialisere seg i tillegg til å snitte B på medisin? Skal da vel ikke være så vanskelig? Lenke til kommentar
Bruker-308370 Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 Jeg regner med å komme inn i Oslo, Bergen og Tromsø med poengsummen min. Oslo er egentlig ganske utelukket for min del. Da står jeg mellom Bergen og Tromsø. Holder foreløpig en knapp på Tromsø da jeg foretrekker mye her fremfor Bergen, blant annet ingen karakterer, få eksamener og sirkellæring. Jeg har likevel enda ikke bestemt meg. Jeg har hørt en god del om Tromsø, men kan noen av dere som går i Bergen si noen fordeler og ulemper ved å gå der? Dere som går i Tromsø kan også gjerne komme med noen innvendinger. Håper noen av dere kan svare meg. Lenke til kommentar
Lackadaisical Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 Kan noen fortelle meg om hvor jeg finner pensumlista ved medisin UiB, finner det ikke ved nettsiden til UiB Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 Kan noen fortelle meg om hvor jeg finner pensumlista ved medisin UiB, finner det ikke ved nettsiden til UiB Det finnes ikke en samlet pensumliste. Du må inn på hvert enkelt fag. Bare se på studieløp, under der er linker til fagene. 1 Lenke til kommentar
sara1997 Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 Hei starter til vgs til høsten og drømmen er å studere medisin rett etter vgs. 1. Dere som har kommet inn, hvordan kan man gjøre det best mulig på vgs. Dere må jo ha hatt et veldig høyt snitt. 2. Har tenkt litt på det å tenker at det er vel sikker mulig og prøve såå jeg har veldig lyst til å studere ved oxford university eller harvard. Det første man tenker er vel sikker det kommer aldri til å gå men, taper ingen ting ved å ville prøve så hvordan er det man kan komme inn, og hva må til. 3. Vis ikke det går har jeg lyst til å studere ved Oslo og ta et semester i New york som utveksling, er dette mulig ? Setter veldig stor pris på svar og helst ikke kom med mye negativt om oxford og harvard, man taper jo ikke noe på å prøve Lenke til kommentar
sara1997 Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 har man matte videre på studien ? Lenke til kommentar
technicality Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 (endret) Hei starter til vgs til høsten og drømmen er å studere medisin rett etter vgs. 1. Dere som har kommet inn, hvordan kan man gjøre det best mulig på vgs. Dere må jo ha hatt et veldig høyt snitt. 2. Har tenkt litt på det å tenker at det er vel sikker mulig og prøve såå jeg har veldig lyst til å studere ved oxford university eller harvard. Det første man tenker er vel sikker det kommer aldri til å gå men, taper ingen ting ved å ville prøve så hvordan er det man kan komme inn, og hva må til. 3. Vis ikke det går har jeg lyst til å studere ved Oslo og ta et semester i New york som utveksling, er dette mulig ? Setter veldig stor pris på svar og helst ikke kom med mye negativt om oxford og harvard, man taper jo ikke noe på å prøve 1. Mennesker varierer, men regelmessig "lesing" Bruke muligheten til å få tilbakemeldinger fra undervisere hyppig, lese fag som privatist på siden 2. Det kan jeg ikke svare på dessverre, men ikke umulig,ingenting er umulig nå til dags. 3. Absolutt! 9 eller 10 semester er engelspråklig ved UiO, perfekt anledning til å utveksle. har man matte videre på studien ? Som i ett fag kalt matte ? nei Diverse fag som vil innebære matematikk ? HELL YEAH Endret 21. juni 2014 av technicality Lenke til kommentar
ambisjon Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 Hei starter til vgs til høsten og drømmen er å studere medisin rett etter vgs. 1. Dere som har kommet inn, hvordan kan man gjøre det best mulig på vgs. Dere må jo ha hatt et veldig høyt snitt. 2. Har tenkt litt på det å tenker at det er vel sikker mulig og prøve såå jeg har veldig lyst til å studere ved oxford university eller harvard. Det første man tenker er vel sikker det kommer aldri til å gå men, taper ingen ting ved å ville prøve så hvordan er det man kan komme inn, og hva må til. 3. Vis ikke det går har jeg lyst til å studere ved Oslo og ta et semester i New york som utveksling, er dette mulig ? Setter veldig stor pris på svar og helst ikke kom med mye negativt om oxford og harvard, man taper jo ikke noe på å prøve 1. Du må lære deg at det finnes to karakterer på VGS: 6 og STRYK. Du skal tenke på 5-ere og 1-ere som det samme. Begge karakterene betyr at du er dårlig nok til å måles på en norsk karakterskala, og det skal du aldri, aldri tillate. Hvis du klarer å spikre inn denne innstillingen, er jobben gjort. 2. Jeg tenkte nøyaktig det samme som deg da jeg gikk VG1. Saken er at du må gå IB for å ha en fjern sjanse til å få til dette, og jeg vet ikke hvor lett du kan ordne dette nå som du mest sannsynlig allerede har valgt en vanlig, typisk VGS. Du må også ha mange personlige akademiske utmerkelser for å ha nogenlunde odds på opptaket. Forbered deg på å gruse alt og alle i Kjemiolympiaden, Fysikkolympiaden, Informatikkolympiaden, Abelkonkurransen og Statoils Realfagspris. Jeg skulle gjerne ha skrevet mer om dette, men jeg sitter på en iPad uten tastatur. Send gjerne en PM. Lenke til kommentar
Lackadaisical Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Hei starter til vgs til høsten og drømmen er å studere medisin rett etter vgs. 1. Dere som har kommet inn, hvordan kan man gjøre det best mulig på vgs. Dere må jo ha hatt et veldig høyt snitt. 2. Har tenkt litt på det å tenker at det er vel sikker mulig og prøve såå jeg har veldig lyst til å studere ved oxford university eller harvard. Det første man tenker er vel sikker det kommer aldri til å gå men, taper ingen ting ved å ville prøve så hvordan er det man kan komme inn, og hva må til. 3. Vis ikke det går har jeg lyst til å studere ved Oslo og ta et semester i New york som utveksling, er dette mulig ? Setter veldig stor pris på svar og helst ikke kom med mye negativt om oxford og harvard, man taper jo ikke noe på å prøve 6 eller stryk er en innstilling jeg også hadde, med visse unntak, sidemål og hovedmål, der var det 5 eller stryk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå