Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter

Vaio

Anbefalte innlegg

*snip*

Reality check; jeg har fremdeles til gode å møte noen kollegaer på jobb som har valgt yrke pga lønn og status. Det virker som dette er en eller annen feiloppfatning blant kidza på vgs som enda ikke har vært ute i det virkelige liv. Det at du har 6'er i snitt sier en del om læringsevnene dine. Dersom jeg skulle bli syk, ville jeg heller hatt en lege som var faglig sterk og som virkelig forsto plagene mine. Medfølelse og empati kan man alltids hente hos sykepleierne... Når det kommer til dette med hvilke fag som er relevante fra vgs så har jeg følgende å si: I hverdagene bruker jeg stort sett kun de fem regneartene, siden jeg ble ferdig med vgs har jeg knapt utført et integral eller derivert en funksjon. Kjemi og fysikk har også en meget begrenset plass i klinisk medisin. Ofte er det større behov for gode geografikunnskaper da det kan være viktig å vite hvor lenge det er igjen til ambulansen er i mottak dersom de reiste fra sted NN ca kl MM...

Du kan vel være faglig sterk i medisinfaget, selv om du bommer med noen poeng på 6 i snitt fra VGS? Du sier jo selv at det meste på VGS er bortkastet og lite relevant for din hverdag uansett. Sier ikke at det ikke bør være et nokså høy snitt for å bli lege, men Om du har sterk 5 eller 6 i et fag er det omtrent ikke forskjell på. Kommer Ann på hva slags lærer du har hatt blant annet. Noen lærere gir ikke seksere, mens andre kaster rundt seg. Det at du ikke har bruk for annet enn de fire regneartene bekrefter vel også at det ikke er nødvendig med et så ekstremt høyt snitt for å bli lege.

Vet ikke helt når du gikk på videregående, men geografifaget slik det er i dag består for det meste av læren om bergarter, isbreer, vann, olje og jordskorpa. Det er ikke et fag som lærer deg beliggenheten av byer, tettsteder og lignende :p

Mener å huske at læreren sa noe om "Flere byer i Belgia"...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott det. Nå tar jeg ikke medisinstudie selv, men jeg har en del erfaring gjennom tidligere kjæreste, venner og arbeid som hjelpelærer. Utifra det er det helt tydelig at den kunnskapen man har mest nytte av under utdanningen uten tvil er, i bredere termer; huske-teknikker, kjemi-kunnskap, fysikk-kunnskap, enkel algebra og formel-snuing samt biologi. Dette er hva du møter på i medisinstudiet, og hva du trenger dyp kunnskap i dersom du ønsker å drive med forskning eller viderearbeid i det samme. Står du uten slik ambisjoner, handler det fremdeles om at du skal ha en underliggende kunnskap om de rutinene du arbeider med. Norsk er ikke like relevant, og samfunnsfag og geografi er ikke like relevant. At snitt-kravet er så høyt har veldig, veldig lite med hvor krevende utdanningen er, eller hvilken praktisk nytte kunnskapen har i yrkeslivet innen medisin.

Lenke til kommentar

Hvordan organiserer dere notatene deres? Bruker dere pc og har alt digitalt eller penn og papir? Hvor avhengig er man, som medisinstudent, av å hente frem gode notater fra tidligere fag seinere i studiet? Det krever god struktur å klare det effektivt. Kanskje noen bruker evernote eller noe? OneNote?

Lenke til kommentar

Hvordan organiserer dere notatene deres? Bruker dere pc og har alt digitalt eller penn og papir? Hvor avhengig er man, som medisinstudent, av å hente frem gode notater fra tidligere fag seinere i studiet? Det krever god struktur å klare det effektivt. Kanskje noen bruker evernote eller noe? OneNote?

Jeg noterer utelukkende på penn og papir! Jeg har lagt merke til at jeg husker mye bedre når jeg noterer på gamlemåten, enn med pc. Jeg har hentet frem gamle notater mange ganger når jeg har hatt bruk for dem i andre fag, eller en vidreføring av samme fag.

Lenke til kommentar

Jeg noterer utelukkende på penn og papir! Jeg har lagt merke til at jeg husker mye bedre når jeg noterer på gamlemåten, enn med pc. Jeg har hentet frem gamle notater mange ganger når jeg har hatt bruk for dem i andre fag, eller en vidreføring av samme fag.

Hvor av det du fører forhånd er illustrasjoner som er vanskelig med tastatur? Er enig i at man husker bedre forhånd, kanskje fordi man er mer kritisk til hva man skriver ned.

Lenke til kommentar

Hvor av det du fører forhånd er illustrasjoner som er vanskelig med tastatur? Er enig i at man husker bedre forhånd, kanskje fordi man er mer kritisk til hva man skriver ned.

Nå er jeg ikke helt sikker på hva du spør om? Men, ja illustrasjoner og tekst, alt for hånd.

Ja, jeg tror man lagrer data på en grundigere måte når man skriver for hånd, da du i tillegg til å knytte finmotoriske håndbevegelser til lagringshandlingen også bruker noe lengre tid på hvert ord. Jeg vet ikke om det har vært noe forskning på dette? Skulle vært moro å se.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva tror dere skjer med snittet ved UiB mtp. de strukturelle endringene medisinstudiet skal gå igjennom? Er det mest sannsynlig at det vil gå opp eller ned? Mest interessert i førstegangsvitnemål. I fjor var det vel 57.2?

Lenke til kommentar

PC. Har et Wacom-brett liggende, men bruker det nesten aldri. Figurer er det sjeldent noe problem å finne digitalt (via studentconsult eller andre kilder) og i verste fall får mobiltelefonen min fungere som scanner. Å skrive for hånd går alt for tregt og håndskrevne notater er jo ikke søkbare. På PC/dropbox har jeg tilgang på alt av notater og forelesninger vi har hatt gjennom alle årene, og dermed tar det tre sekunder å finne frem til noe jeg lærte om på førsteåret, hvis det mot formodning skulle være nødvendig.

Glad jeg er av typen som ikke trenger å skrive ned ting for å huske det.

Lenke til kommentar

PC. Har et Wacom-brett liggende, men bruker det nesten aldri. Figurer er det sjeldent noe problem å finne digitalt (via studentconsult eller andre kilder) og i verste fall får mobiltelefonen min fungere som scanner. Å skrive for hånd går alt for tregt og håndskrevne notater er jo ikke søkbare. På PC/dropbox har jeg tilgang på alt av notater og forelesninger vi har hatt gjennom alle årene, og dermed tar det tre sekunder å finne frem til noe jeg lærte om på førsteåret, hvis det mot formodning skulle være nødvendig.

Takk for en fin tilbakemelding. Ja, jeg er enig med deg. Ett lite tips som er gull. Håndskrevne notater er faktisk søkbare i OneNote. Det er derfor jeg syns det er så praktisk å bruke en tablet pc for notater. Kjeminotatene for kjemi2 ser veldig proffe ut hehe. Derfor kommer jeg nok til å gå for det samme på medisin. Surface pro er genial. Eventuelt Lenovo helix /yoga

Legger ved et screenshot hvor jeg søker etter buffer også ser du at den har merket håndskrevet tekst.

post-76920-0-46791400-1402144843_thumb.png

Endret av Gjakmarrja
Lenke til kommentar
Akkurat nå er jeg siktet for å smugle narkotika og dopingmidler. Jeg forventer et forelegg på cirka 10 000 kr, om ikke mer. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å studere medisin i Norge fra høsten av, men nå er jeg usikker på om det går. Jeg har allerede tatt kontakt med universitetet jeg har tenkt å gå på, og de sier at alt er OK så lenge jeg ikke er dømt i sedelighetssaker. Men så er det også prosessen med å søke autorisasjon som lege etter endt utdanning.

I Helsepersonelloven § 48 står det følgende kriterier for å ha rett til autorisasjon:

a) har bestått eksamen i vedkommende fag ved norsk universitet, høgskole eller videregående opplæring,

b) har gjennomført praktisk tjeneste fastsatt i forskrift gitt av departementet,

c) er under 75 år og

d) ikke er uegnet for yrket.

Akkurat hva som menes med "uegnet for yrket" står det mer om i § 57:

Statens helsetilsyn kan kalle tilbake autorisasjon, lisens eller spesialistgodkjenning dersom innehaveren er uegnet til å utøve sitt yrke forsvarlig på grunn av alvorlig sinnslidelse, psykisk eller fysisk svekkelse, langt fravær fra yrket, bruk av alkohol, narkotika eller midler med lignende virkning, grov mangel på faglig innsikt, uforsvarlig virksomhet, grove pliktbrudd etter denne lov eller bestemmelser gitt i medhold av den, eller på grunn av atferd som anses uforenlig med yrkesutøvelsen

Men på Altinn står det ikke nevnt at man må ha politiattest for å søke om autorisasjon. Så hvordan Helsedirektoratet eventuelt skal vite at jeg har blitt dømt for noe, vet jeg ikke. Er det noen som har kunnskap eller erfaring rundt dette og kan hjelpe meg? Hvordan er sjansene mine for å få autorisasjon som lege i 2021-2022?

Endret av ambisjon
Lenke til kommentar

Statens helsepersonellnemnd har følgende å si om narkotika og dopingmidler som lege:

Klagerens erverv, oppbevaring og bruk av hasj og hans befatning med anabole steroider, er etter nemndas vurdering egnet til å svekke den allmenne tillit til klageren. Det er en grunnleggende forutsetning for å kunne utøve virksomhet som turnuslege at allmennheten har den nødvendige tillit både til det enkelte helsepersonell og til helsetjenesten som sådan. For en turnuslege med ansvar for rekvirering av reseptbelagte legemidler er tillit til forsvarlig håndtering av og omgang med narkotiske stoffer særlig viktig.

Oppbevaring og bruk av narkotika er etter nemndas syn ikke forenlig med de krav som må stilles til en turnuslege, og er egnet til å svekke den allmenne tillit til klageren som turnuslege i betydelig grad. Dette gjelder selv om forholdene har funnet sted på klagerens fritid. Klageren kan ikke høres med at hasj er et relativt svakt stoff. Så lenge stoffet omfattes av forskrift av 30. juni 1978 nr. 8 om narkotika m.v. (Narkotikalisten), vil bruk av et visst omfang være egnet til å svekke tilliten til helsepersonellet. Det er heller ikke tillitvekkende at klageren har endret sin forklaring hva gjelder omfanget av hans bruk.

I den konkrete saken (HPN-2010-2) ble resultatet likevel at klager fikk beholde sin turnuslisens. Det ble lagt stor vekt på at rusperioden var kort (februar-mai 2009, avlagt syv rene prøver etter dette).

Du trenger ikke politiattest for å søke om autorisasjon, men det er heller ikke du som søker om autorisasjon hvis du studerer i Norge. Det er universitetet ditt som søker om autorisasjon for deg når du består eksamen, og i Statens Autorisasjonskontor for Helsepersonell sitt brev om endringen står følgende om egnethet:

Egnethet for yrkesutøvelse er et selvstendig vilkår for autorisasjon (se helsepersonellovens § 48 annet ledd bokstav d og § 53 annet ledd, jf. § 57). Dersom utdanningsinstitusjonen ikke er sikker på om dette lovvilkåret er oppfylt skal eleven/studenten ikke føres opp på listen. Dersom utdanningsinstitusjonen etter eksamen ikke er sikker på om kandidaten er egnet for yrkesutøvelse må SAK underrettes. Helsepersonelloven § 57 lister opp en rekke forhold som kan gjøre helsepersonell uskikket (eks: alvorlig sinnslidelse, psykisk eller fysisk svekkelse, bruk av alkohol, narkotika eller midler med lignende virkning, grov mangel på faglig innsikt, uforsvarlig virksomhet, grove pliktbrudd på Helsepersonelloven eller atferd som anses uforenlig med yrkesutøvelsen som helsepersonell).

Slike søknader skal behandles individuelt. Eleven/studenten skal opplyses om forholdet, og ikke sendes inn på listene med de andre elevene til SAK. Dersom eleven/studenten samtykker i at SAK får nærmere opplysninger er utdanningsinstitusjonen ikke bundet av taushetsplikt (sml forvaltningsloven §§ 13 a nr. 1, 13 b første ledd nr. 2 og 13 b første ledd nr. 5). Ved mulig misbruk av narkotika går opplysningsretten i legemiddelloven § 25 (jfr. forvaltningsloven § 13 f annet ledd) foran taushetsplikten etter forvaltningsloven (jfr. uttalelse fra Justisdepartementets lovavdeling 16.7.2002).

Universitetet skal dermed melde fra om forhold de vet om som kan gjøre deg uskikket til yrket.

For å bli tatt opp ved medisinstudiet i Norge må du fremlegge såkalt barneomsorgsattest, en politiattest for de som skal gjennomføre utdanning der de vil ha klinisk kontakt med pasienter/barn. Denne attesten inkluderer brudd på straffeloven § 162 - narkoparagrafen. Hvis attesten ikke er ren skal den nasjonale nemnda for politiattest vurdere om du likevel skal gis adgang til studiet. Universitetet vil altså vite om forholdet.

Lenke til kommentar

For å bli tatt opp ved medisinstudiet i Norge må du fremlegge såkalt barneomsorgsattest, en politiattest for de som skal gjennomføre utdanning der de vil ha klinisk kontakt med pasienter/barn. Denne attesten inkluderer brudd på straffeloven § 162 - narkoparagrafen. Hvis attesten ikke er ren skal den nasjonale nemnda for politiattest vurdere om du likevel skal gis adgang til studiet. Universitetet vil altså vite om forholdet.

Er du sikker på dette? Jeg finner en paragrafhenvisning for søkere til medisin her: http://www.ntnu.no/documents/10268/908b8bff-1704-45fa-a271-5d0d7644b82b

Straffeloven § 162 står ikke nevnt der. Der er kun sedelighetsforbrytelser.

Lenke til kommentar

Sukk.

Opptaksforskriften kapittel 6 er endret fra 1. februar 2014. Frem til 31. januar måtte man legge frem sedelighetsattest. Fra 1. februar skal man legge frem barneomsorgsattest, og denne omfatter betydelig flere forhold - inkludert narkotika.

Lenke til kommentar

Takk for en fin tilbakemelding. Ja, jeg er enig med deg. Ett lite tips som er gull. Håndskrevne notater er faktisk søkbare i OneNote. Det er derfor jeg syns det er så praktisk å bruke en tablet pc for notater. Kjeminotatene for kjemi2 ser veldig proffe ut hehe. Derfor kommer jeg nok til å gå for det samme på medisin. Surface pro er genial. Eventuelt Lenovo helix /yoga

Legger ved et screenshot hvor jeg søker etter buffer også ser du at den har merket håndskrevet tekst.

attachicon.gifkult2.png

Det funker greit altså? Har prøvd tekstgjenkjenninga i onenote, og mulig det er skriften min som er problemet, men den er mildt sagt ikke særlig god til å kjenne igjen tekst.

AtW

Lenke til kommentar

attachicon.gifkult2.png

Det funker greit altså? Har prøvd tekstgjenkjenninga i onenote, og mulig det er skriften min som er problemet, men den er mildt sagt ikke særlig god til å kjenne igjen tekst.

AtW

Det er ikke ofte jeg trenger å søke heller da. Notatene er veldig bra organisert. Det fungerer helt greit. OCR er aldri feilfri.

Lenke til kommentar

attachicon.gifkult2.png

AtW

Går ikke på med.studiet nå, men lurer på om det er noe der ute for oss som sliter motorisk. Jeg skriver veldig rotete og stygt, over og under linjene, må virkelig fokusere for å skrive pent, skriver da hardt.

Nærmest helt umotiverende å se notatene, ser ikke på notater før prøver...

Misunner dere som skriver pent, så mye mer motiverende å lese og lage notater da, kan sikkert lage et lite notathefte for hvert fag

Noe program for oss der ute? (er venstrehendt btw)

Dette er sikkert en veldig stor ulempe hvis jeg velger å studere medisin.

Lenke til kommentar

attachicon.gifkult2.png

AtW

Går ikke på med.studiet nå, men lurer på om det er noe der ute for oss som sliter motorisk. Jeg skriver veldig rotete og stygt, over og under linjene, må virkelig fokusere for å skrive pent, skriver da hardt.

Nærmest helt umotiverende å se notatene, ser ikke på notater før prøver...

Misunner dere som skriver pent, så mye mer motiverende å lese og lage notater da, kan sikkert lage et lite notathefte for hvert fag

Noe program for oss der ute? (er venstrehendt btw)

Dette er sikkert en veldig stor ulempe hvis jeg velger å studere medisin.

Det positive når du skriver på en tablet med onenote er at du aldri trenger å skrive noe to ganger. Du kan kopiere og forstørre raskt og enkelt med pennen. Jeg vekslet litt og brukte vanlig ark og bare for variasjonen. Det er utrolig kraftig. Men det er litt tilvenning, fordi det er 0 friksjon når du skriver på en skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...