Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"denne mannen var innlagt her om dagen, men jeg kan dessverre ikke fortelle deg hvor mye han veier"

Nå, poplitea.

Babyens bloodtype, vekt, fødselsdato osv.. er personlige data.

 

Ja, men det er ikke bare det som er personlige data. Taushetsplikt er nå taushetsplikt.

Endret av Poplitea
Lenke til kommentar
"denne mannen var innlagt her om dagen, men jeg kan dessverre ikke fortelle deg hvor mye han veier"

Nå, poplitea.

Babyens bloodtype, vekt, fødselsdato osv.. er personlige data.

 

Ja, men det er ikke bare det som er personlige data. Taushetsplikt er nå taushetsplikt.

Greit. Bildet fjernet

Lenke til kommentar
"denne mannen var innlagt her om dagen, men jeg kan dessverre ikke fortelle deg hvor mye han veier"

Nå, poplitea.

Babyens bloodtype, vekt, fødselsdato osv.. er personlige data.

 

Ja, men det er ikke bare det som er personlige data. Taushetsplikt er nå taushetsplikt.

Greit. Bildet fjernet

 

Om du vil la bildet være så samme for meg. Kan godt hende jeg overreagerer, men det er nå så. Skjønner veldig godt at det var spennende å være med på.

 

Spekulasjon hehe. på hva da? Babyens vekt. Det går fint ann å google det, så slipper man å spekulere:p

Endret av Poplitea
Lenke til kommentar
Spekulasjon hehe. på hva da? Babyens vekt. Det går fint ann å google det, så slipper man å spekulere:p

For å være ærlig, så trodde du mente om vekten til barnet i de første 3 bildene. :closedeyes:

 

Det siste barnet, vet jeg ikke noe data om, enn at hun var født 11uker fortidelig. Normal er 40uker

Kuvøse-barnet hadde "funksjonelle" lunger etter fødselen, og forventes til å vokse til normalvekten, om et par uker.

 

 

Hvis det kommer flere spekulasjoner angående taushetsplikt osv.. sletter jeg hele pakken.

 

 

edit:Grammatikk

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Spekulasjon hehe. på hva da? Babyens vekt. Det går fint ann å google det, så slipper man å spekulere:p

For å være ærlig, så trodde du mente om vekten til barnet i de første 4 bildene. :closedeyes:

 

Det siste barnet, vet jeg ikke noe data om, enn at hun var født 11uker fortidelig.

Kuvøse barnet har "funksjonelle" lunger etter fødselen, og forventes til å vokse ytterlige til normalvekt om et par uker.

 

 

Hvis det kommer flere spekulasjoner angående taushetsplikt osv.. sletter jeg hele pakken.

 

Taushetsplikten er vel uansett noe man vurderer først (hvis det i det hele tatt trengs å vurderes).

Lenke til kommentar

:wee:

Legespråk gir problemer

 

Av Geir Arne Johansen (DinSide Helse) 27.04.2008 kl. 09:52 Kilde: VG NETT

 

Forstår du ikke legen? Medisinsk språk kan skape angst og problemer hos pasienter, ifølge ny forskning.

 

 

 

I en ny kanadisk studie kommer det frem at misforståelser i kommunikasjonen mellom lege og pasient er en utbredt tendens. Forskerne bak studien mener det er lite som skal til før en misforståelse oppstår, og det kan få fatale konsekvenser, skriver cbcnews.

 

Les også: Livsfarlig feilkommunikasjon

 

- Mange leger har en tendens til å ta med seg sjargongen de bruker i fagmiljøet inn på kontoret og i møte med pasientene. Det kan føre til misforståelser som resulterer i at pasienten går glipp av korrekt og viktig informasjon om egen helsetilstand, sier Dr. Peter Lin til CBC News.

 

 

- Still spørsmål

 

Professor dr. med. Per Holck ved Universitetet i Oslo (UiO) mener dette er en problemstilling som finnes i de fleste fagmiljøer.

 

- Dette gjelder nok ikke bare legene. Hver faggruppe har sitt interne språk som det kan være vanskelig for andre å forstå. Det er helt klart en utfordring, og vi legger vekt på at man skal være tydelig og presis i møte med pasientene når vi underviser studentene, sier han til DinSide Helse.

 

Holck tror legene bør øve inn nye teknikker for å legge seg på pasientens nivå. Dessuten må pasientene bli flinkere til å stille spørsmål, oppfordrer han.

 

Les også: Gir legene terningkast

 

- Pasientene er nok ofte redde for å vise sin ukyndighet, og frykter at spørsmålene kan virke som en indirekte kritikk av legen og hans eller hennes forklaringsevne, sier han, og legger til:

 

- Dette er en viktig utfordring, for ingen trenger å vite hva som skal til og hvilke medisiner en skal bruke for å bli frisk, mer enn pasienten selv, påpeker han.

 

- Legens ansvar

 

Dr. Lin tror legene fort kan glemme at pasientene ikke har noen forutsetninger for å forstå faguttrykkene deres, og mener det er viktig at det blir satt fokus på å bruke et så presist og folkelig språk som mulig. Dr. Melinda Lyons, som har forfattet studien, er enig.

 

- For å unngå unødige og farlige misforståelser er det helt nødvendig at legene ser på språkbruken i møtet med pasientene, sier hun.

 

 

 

Lin oppfordrer alle til å spørre legen dersom det er noe de ikke forstår, og anbefaler pasienter å lære seg noen medisinske uttrykk som særlig er relatert til egen helsetilstand, før de skal til legen.

 

Studien er publisert i det medisinske tidsskriftet the Lancet.

 

Hva blir dette i normal "allmenn" norsk?

Du har enchepalopathy med lateral cerebral palsy og Ataxia. (Jeg bare finner på noe)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Hva blir dette i normal "allmenn" norsk?

Du har enchepalopathy med lateral cerebral palsy og Ataxia. (Jeg bare finner på noe)

 

Er det noe du vil poengtere?

 

encefalopati med lateral cerebral parese og ataksi

"sykdom i hjernen med sentral paralyse/ufullstendig lammelse og usikre/ustø bevegelser"

Endret av Poplitea
Lenke til kommentar
Midlertidig Lege Lisens.

Er det student lisensen i SAFH????

 

http://www.safh.no/skjema/autorisasjon.pdf

 

Studentlisens

Studentlisens kan innvilges dersom søker er:

 

- student ved et norsk universitet og har fullført minst 4 ½ års medisinstudie, har gjennomført godkjent obligatorisk undervisning og teoretisk og praktisk undervisning i farmakologi og reseptlære. De norske universitetene sender normalt lister til SAFH over hvilke studenter som kvalifiserer til studentlisens.

 

- student ved universitet i EØS-området og ikke har mer enn ett år igjen av studiet, samt er ferdig med alle prekliniske fag.

 

- student ved universitet utenfor EØS-området og ikke har mer enn ett år igjen av studiet, samt ferdig med alle prekliniske fag. Fagprøven må normalt være avlagt, se fakultetets web-side

 

Følgende dokumenter må være vedlagt søknaden:

-kopi av pass

-bekreftelse fra lærestedet på at studenten ikke har mer enn ett år igjen av studiet og er ferdig med alle prekliniske fag

-søknadsskjema

 

Du kan lese mer om vilkårene for studentlisens i forskrift om lisens til helsepersonell

Endret av Reipar
Lenke til kommentar
Så etter 4 år kan dere være ""halvleger"" ..

Hva kan dere egentlig gjøre da, skrive ut ting :wee:

 

De fleste får midlertidig lisens etter fullført 5.årspraksis, dvs etter ca 4.5 år (litt mer faktisk)

 

Man kan skrive ut medisiner ja, samt jobbe under noe veiledning. De fleste får seg jobb i psykiatrien. Gode muligheter for å tjene seg gode penger med en slik mid.lisens.

 

Man skjærer ikke i folk eller behandler vanskelige tilfeller, men man er god skolert til å ta seg av relativt enkle ting.

Lenke til kommentar

Reklame for medisinstudium?

 

Nå kommer jeg til p bli angrepet av både utenlands og innenlands studentene i medisin. Men jeg synes at begge programmene er idiotiske hva gjelder opptak. Noen av disse sentral europeiske landene horer ut studieplasser for å tjene penger. Mens i Norge er det bare konkurransepoeng som betyr noe, som igjen er ufattelig dumt siden trynefaktor er den eneste reelle forskjellen mellom en 5er og en 6er i de fagene som ikke er realfag. Hvor vanskelig det er å få gode karakterer varierer uansett så sykt mye fra VGS til VGS….

 

Nå blir det bare enda mer umulig å mekke karakterene sine for å komme inn I Norge, alderspoeng til og med 23 år betyr at 90% av de som kommer inn på annenopptaket vil være 23 år, og de er ferdig utdannet i en alder av 30… Pengesløsing..

 

Det mest fornuftige for hele universitetsvesenet hadde vært opptaksprøver kombinert med karakterer fra relevante fag. Jeg kjenner folk som har fått 6er i Matte Kjemi og Fysikk med bind for øynene, men de får 3ere og 4ere i samfunnsfag norsk dikting og gud vet hva. jeg har et høyere snitt en dem, men de ville blitt mye bedre ingeniører..

 

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH frustrasjon…

 

Nå blir det uansett utlandet med tanke på 23 års regelen som effektivt umuliggjør mine muligheter for å bli ferdig utdannet innenfor en rimelig alder skulle jeg forsøke medisin. Og siden jeg også skal inn i forsvaret for å forsvare Norge mot Isbjørner og Gud vet hvilke andre onder…

Lenke til kommentar
Reklame for medisinstudium?

 

Nå kommer jeg til p bli angrepet av både utenlands og innenlands studentene i medisin. Men jeg synes at begge programmene er idiotiske hva gjelder opptak. Noen av disse sentral europeiske landene horer ut studieplasser for å tjene penger. Mens i Norge er det bare konkurransepoeng som betyr noe, som igjen er ufattelig dumt siden trynefaktor er den eneste reelle forskjellen mellom en 5er og en 6er i de fagene som ikke er realfag. Hvor vanskelig det er å få gode karakterer varierer uansett så sykt mye fra VGS til VGS….

 

at det er trynefaktor på VGS kan ikke akkurat opptakssentralen bekymre seg over.

Lenke til kommentar
Reklame for medisinstudium?

 

Nå kommer jeg til p bli angrepet av både utenlands og innenlands studentene i medisin. Men jeg synes at begge programmene er idiotiske hva gjelder opptak. Noen av disse sentral europeiske landene horer ut studieplasser for å tjene penger. Mens i Norge er det bare konkurransepoeng som betyr noe, som igjen er ufattelig dumt siden trynefaktor er den eneste reelle forskjellen mellom en 5er og en 6er i de fagene som ikke er realfag. Hvor vanskelig det er å få gode karakterer varierer uansett så sykt mye fra VGS til VGS….

 

Nå blir det bare enda mer umulig å mekke karakterene sine for å komme inn I Norge, alderspoeng til og med 23 år betyr at 90% av de som kommer inn på annenopptaket vil være 23 år, og de er ferdig utdannet i en alder av 30… Pengesløsing..

 

Det mest fornuftige for hele universitetsvesenet hadde vært opptaksprøver kombinert med karakterer fra relevante fag. Jeg kjenner folk som har fått 6er i Matte Kjemi og Fysikk med bind for øynene, men de får 3ere og 4ere i samfunnsfag norsk dikting og gud vet hva. jeg har et høyere snitt en dem, men de ville blitt mye bedre ingeniører..

 

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH frustrasjon…

 

Nå blir det uansett utlandet med tanke på 23 års regelen som effektivt umuliggjør mine muligheter for å bli ferdig utdannet innenfor en rimelig alder skulle jeg forsøke medisin. Og siden jeg også skal inn i forsvaret for å forsvare Norge mot Isbjørner og Gud vet hvilke andre onder…

 

Hehe, jeg er helt enig jeg. Snittalderen på medisin er altfor høy pr.idag og det kommer bare til å bli verre, nå kommer folk til å sitte på ræva og samle alderspoeng for å komme inn. Hva faen altså.

Det med karakterer fra vgs. er et jævlig vanskelig tema og skal man få det helt rettferdig må man innføre felles nasjonal eksamen i alle videregåendefag og ha disse karakterene tellende. Men i dagens sosialist-skole går jo ikke det an, man mister jo all menneskeligheten, personligheten og livsgnisten til folk (les: rævsleikinga)

 

Opptaksprøver hadde vært en god ide. Burde ikke vært så himla dyrt å gjennomføre heller, men da kan man jo spørre seg hva poenget med vgs-karakterene er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...