Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter

Vaio

Anbefalte innlegg

Hvorfor gidder du gang på gang og komme med utsagn som er DIREKTE løgn ?

Det finns ikke en eneste "TEST" hvor man har prøvd norsk studenter studert i utlandet opp mot de norske. Det er løgn og bullshit.

Ro deg ned Reipar.

Dette var et av hovedargumentet som ble gjengitt i NMF landsmøte for et/to år siden.

Statistikken kom i fra "eksamensresultater" før Ungarns/Polens ble medlem i EU. dvs fra "1994 - 2004" perioden.

Det var "dette" som kvalifisert oss i, "lik linje" for turnus, som "Norske" medisinstudenter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor gidder du gang på gang og komme med utsagn som er DIREKTE løgn ?

Det finns ikke en eneste "TEST" hvor man har prøvd norsk studenter studert i utlandet opp mot de norske. Det er løgn og bullshit.

Ro deg ned Reipar.

Dette var et av hovedargumentet som ble gjengitt i NMF landsmøte for et/to år siden.

Statistikken kom i fra "eksamensresultater" før Ungarns/Polens ble medlem i EU. dvs fra "1994 - 2004" perioden.

Det var "dette" som kvalifisert oss i, "lik linje" for turnus, som "Norske" medisinstudenter.

Kan du definere "eksamensresultater" i denne sammenheng? Er det snakk om en felles eksamen som både utenlandsstudenter og norske studenter tok, eller sammenliknet man resultatene til utenlandsstudenter og norske studenter fra eksamener gitt ved gruppenes respektive universitet?

Endret av konsulen
Lenke til kommentar
Kan du definere "eksamensresultater" i denne sammenheng? Er det snakk om en felles eksamen som både utenlandsstudenter og norske studenter tok, eller sammenliknet man resultatene til utenlandsstudenter og norske studenter fra eksamener gitt ved gruppenes respektive universitet?

Som jeg har forstått, var det obligatorisk for "utenlandske studenter" å stå en Norsk lege-eksamen, før de ble kvalifisert til turnus. Denne Lege-eksamen skal være i "lik linje" med hovedeksamen for norske medisinstudenter.

Folk fra, Afrika og Asia, må forsatt bestå denne eksamen før de blir aksepter som lege i Norge. el noe sånt..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Hei. Jeg går 1 året på vgs og har kjempe lyst til å studere medisin når jeg er ferdig. Planene mine var da kanskje at jeg skulle studere i sydney, Australia, siden jeg har famile der og + at jeg er ivrig etter å dra til Australia. Medisin er noe jeg har brent for siden jeg gikk på barneskolen, så det er ikke noe annet kall for meg føler jeg. Men det jeg lurer på er hvordan man kan begynne å studere medisin der, med tanke på fag for å komme inn, karakterer og hvordan kvaliteten på utdanningen er. Kanskje noen her har noen erfaringer om det. Setter stor pris på svar=)

Lenke til kommentar

Medisinstudiet tilbys ved 12 læresteder i Australia. Studiet er normert til 6 år og fører frem til graden Bachelor of medicine.

Læresteder i Australia som tilbyr medisinutdanning (IIME)

I tillegg til de universitetene som er nevnt her kan du også nå studere medisin ved Bond University.

Bond University

Graduate Entry

Noen av lærestedene tilbyr kun såkalt Graduate Entry Medical Programme. Det vil si at du må ha en lavere grad fra før (bachelorgrad eller tilsvarende). I tillegg må du ha kunnskaper i realfag, og bestå en egen opptaksprøve. Studiet er som regel normert til fire år.

Følgende læresteder i Australia tilbyr kun Graduate Entry:

* Australian National University

* Griffith University

* Flinders University

* University of Sydney

De andre lærestedene tilbyr seksårige medisinutdanninger, eventuelt Graduate Entry i tillegg.

Opptakskrav

Utenlandske studenter kommer i en egen kvote for medisinstudenter. Kvotene er på mellom 10 og 60 studenter per år. Det er vanlig å kreve kjemi og biologi fra videregående. Karakterkravene er høye, og lærestedene kan også kreve egne opptaksprøver.

Søknadsfristene er som regel fire-fem måneder før studiestart i februar. Ring eller send en mail til lærestedet og få mer informasjon om opptakskrav.

Søknadsprosess

Beskrivelse av hvordan du søker deg til australske universiteter finner du på hovedsiden om utdanning i Australia (se link til høyre).

Godkjenning

For å praktisere som lege i Norge med utenlandsk utdanning må du ha autorisasjon fra Statens Autorisasjonskontor for Helsepersonell (SAFH). Med utdanning fra land utenfor EU/EØS land kreves det tilleggskurs, prøver og praksis før man kan begynne på turnustjeneste. Denne prosessen tar vanligvis minst et år. Universitetet i Oslo har mer informasjon om tilleggskravene.

Krav til godkjenning av utenlandsk medisinutdanning (UiO)

Regelverket rundt godkjenning av utenlandsk medisinutdanning (SAFH)

Slik får du råd til ta medisinutdanning i Australia

På medisin i Australia er skolepengene svært høye, det er vanlig med ca. 150 000 kroner i året.

Lånekassen gir støtte til medisinutdanning ved offentlig godkjente læresteder for høyere utdanning i Australia. Du kan få støtte til en hele utdanningen eller deler av den norske utdanningen (delstudier).

Les om støtte fra Lånekassen

www.ansa.no

I tillegg til dette, har jeg hørt at det er Svindyrt i Sydeny.

Lenke til kommentar
Jente (22) forfalsket vitnemål

Nå er hun dømt til betinget fengsel i 21 dager, samt 3000 kroner i bot.

Den 22 år gamle bergensstudenten hadde ikke alle fagene hun trengte for å komme inn på medisinstudiet i Bergen. Men istedet for å ta opp fagene igjen, satte hun bare inn fagene på vitnemålet fra videregående skole.

I Bergen tingrett tilstod hun saken, og ble dømt til 21 dagers betinget fengsel med en prøvetid på to år, samt 3000 kroner i bot.

For retten var det formildende at 22-åringen tilstod, men samtidig var det skjerpende at det er så lett å forfalske dokumenter i dag.

”Det er viktig at man kan stole på at et vitnemål er ekte, da vitnemål vil kunne ha stor betydning for tildeling av studieplass og søknad om jobb. Det må derfor av allmenpreventive grunner reageres sterkt på forfalskning av vitnemål” heter det i dommen.

Stakkars kjerring, man trenger ikke å være så desperat for doktorstudiet.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Jente (22) forfalsket vitnemål

Nå er hun dømt til betinget fengsel i 21 dager, samt 3000 kroner i bot.

Den 22 år gamle bergensstudenten hadde ikke alle fagene hun trengte for å komme inn på medisinstudiet i Bergen. Men istedet for å ta opp fagene igjen, satte hun bare inn fagene på vitnemålet fra videregående skole.

I Bergen tingrett tilstod hun saken, og ble dømt til 21 dagers betinget fengsel med en prøvetid på to år, samt 3000 kroner i bot.

For retten var det formildende at 22-åringen tilstod, men samtidig var det skjerpende at det er så lett å forfalske dokumenter i dag.

”Det er viktig at man kan stole på at et vitnemål er ekte, da vitnemål vil kunne ha stor betydning for tildeling av studieplass og søknad om jobb. Det må derfor av allmenpreventive grunner reageres sterkt på forfalskning av vitnemål” heter det i dommen.

Stakkars kjerring, man trenger ikke å være så desperat for doktorstudiet.

Ser kanskje ikke helt hva du sikter til med det innlegget. Denne personen kunne kanskje bare dratt utenlands?

Lenke til kommentar
Ser kanskje ikke helt hva du sikter til med det innlegget. Denne personen kunne kanskje bare dratt utenlands?

Det ville ha blitt problematisk ettersom hva hun gjorde med vitnemålet var å legge til et fag hun trengte (muligens 3kj eller lignende). I Utlandet trenger du omtrent de samme fagene ...

Endret av Andreaz_
Lenke til kommentar
Hvordan går det egentlig an å legge til fag på vitnemålet? Karakterene ligger jo lagret i databaser og kan sjekkes opp mot vitnemål/karakterkort som man sender manuelt.

Samme tenkte jeg. Tror ikke bare det er å "legge til" karakterer sånn helt uten videre.

Dessuten så har nå BT en tendens til å blåse opp små tullesaker.

Lenke til kommentar

Ble Nettopp ferdig med Ob/GYN praksisen.

Må gjerne si at praksisen handlet mye mer enn kvinnenskjønnsorgan.

Jeg fikk Observere på en "halv" fødsel (ble kastet ut av moren :wee:), og et keisersnitt.

Et ny født barn med "obstetrikk-spesialisert" sykesøster. (ikke jordmoren)

på dette bildet ser du at hun gir antibiotikum som profylaks mot fødsels-konjuktivitis

Selvfølgelig tiltrekker barnet mye oppmerksomhet. (Jordmoren i lysblå skjorte)

Jordmoren var tydeligvis lite likt..

Nå er vi skikkelig lei griningen, og en seriøst advarsel ble gitt! STFU ellers ingen pupp!

(Mannen er en Dr (med-stud). Altså ikke barnefaren.)

Bildene er tatt med tillatelser.

edit: Et bilde ble fjernet, det ble for mye spekulasjon.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Ok.. greit at de er tatt med tillatelse, men å legge de ut er noe helt annet.

Jeg bryter ikke private rettigheter.

Du ser ikke barnet, vet ingenting om moren og ikke minst, ingen personlig data.

Det siste bildet ble tatt med tillatelse av foreldrene, jeg ga klar beskjer om at de vil bli lagt ut i nett.

Lenke til kommentar
Ok.. greit at de er tatt med tillatelse, men å legge de ut er noe helt annet.

Jeg bryter ikke private rettigheter.

Du ser ikke barnet, vet ingenting om moren og ikke minst, ingen personlig data.

Det siste bildet ble tatt med tillatelse av foreldrene, jeg ga klar beskjer om at de vil bli lagt ut i nett.

ok. Jeg bare lurte siden du ikke nevnte det først. Det var vel heller ikke de private rettighetene jeg reagerte på heller da...

Hvor mye veide babyen forresten?

Endret av Poplitea
Lenke til kommentar
Hvor mye veide babyen forresten?

Sorry, personlig data..

men bilde av babyen kan du legge ut?

Logisk

"denne mannen var innlagt her om dagen, men jeg kan dessverre ikke fortelle deg hvor mye han veier"

11 uker for tidlig var babyen sikkert rundt 800 g dersom prognosen var god.

Endret av Poplitea
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...