eskhyo Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 (endret) Vi brukte ikke frakk og stetoskop, nei. Vi skulle samtale med pasienter på et allmennlegekontor for å lære oss å kommunisere og holde i gang en god samtale med pasientene. Tja, det er nå din oppfatning. Jeg kjenner flere som jobber på sykehus som lett hadde valgt norskutdannede leger framfor de som har studert i andre europeiske land. De sier at mange av de utenlandske er gode på det faglige, men at de er fullstendig ute når det kommer til etikk og det å kommunisere med pasienter og annet helsepersonell. Husk at legeyrket dreier seg veldig mye om disse kompetansenivåene og. Et annet poeng er at det ofte er en grunn basert på kvalifikasjoner når man velger et utenlandsstudie i Europa. Edit: Så at dette innlegget ble litt vel krasst og angripende. Det var ikke meningen. Endret 19. november 2007 av eskhyo Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 "kommuniserings problemet" er det mektigste motargumentet en Norskutdannet lege kan gi. Ikke rart Norge har aldri vunnet en Nobelpris innen i medisin. Ungarn har 2 (Bare for å trekke frem "viktigheten" med "kommuniseringen") NOT THAT NORWEGIAN DOCTORS SUCKS.... Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 På forskningsnivå trengs det jo selvfølgelig ikke særlig med kommunikasjon, og det er jo på forskningsnivået at man får nobelpriser. Grunnen til at jeg valgte legeyrket er at jeg liker å arbeide med mennesker og har som mål å bli en godt likt lege som kan svare på faglige spørsmål når det trengs. Ville jeg har forsket hadde jeg valgt et eller annet fag innen fysikken. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 Inac Fulop Semmelweis var den "personen" som oppfant latex hansker. Og pga dette, sparte han mange liv fra infeksjoner. Tydeligvis snakker vi ikke om forskning, men heller en stor "omtanke" for pasienter. Uansett, er dette, bare et poeng mot "kommunikasjon og etikk" argumentet deres. Slike beskyldninger har ført til en "inflammerende" debatt i NMF. Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 (endret) Vaio: Det er vel en engelskspråklig linje du går på da? Med mindre du er en klöpper i ungarsk. Endret 19. november 2007 av Sidious Lenke til kommentar
linekaro Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Hadde det kanskje vært en idé å forandre emnetittelen nå som denne diskusjonen ikke lenger kan sies å dreie seg om hva slags helsefaglig kompetanse folk på forumet har, men snarere om mannlige sykepleiere og ulike studiesteder for medisin? Dersom dette ikke er tilfellet, og tråden fortsatt dreier seg om helsekompetansen til folk på forumet, kan jeg jo legge til at jeg selv studerer medisin i Oslo. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 (endret) Vaio: Det er vel en engelskspråklig linje du går på da? Med mindre du er en klöpper i ungarsk. Dessverre er det 90% engelsk og 10% ungarnsk... Og pga. massiv-engelsk-litteratur, har norsken min dratt tilbake til steinalderen.. huff huff.. btw. Ingen farmokolog her? Endret 19. november 2007 av Vaio Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 Dersom dette ikke er tilfellet, og tråden fortsatt dreier seg om helsekompetansen til folk på forumet, kan jeg jo legge til at jeg selv studerer medisin i Oslo. Hvilket år? Og hvordan var studiet? Lenke til kommentar
millencolin Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Jeg må bare si at Vaio bekrefter mine fordommer mot medisinstudenter som utdannes i Øst-Europa... 2 Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Jeg må bare si at Vaio bekrefter mine fordommer mot medisinstudenter som utdannes i Øst-Europa... Tenker du på den arrogante og nedlatende holdningen? 1 Lenke til kommentar
Dudli Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Er det noen som studere medisin i Øst-Europa som valgte det over Norge? Har inntrykk av de fleste som studerer medisin i Øst-Europa ikke kom inn i Norge. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 (endret) Jepp De fleste hadde ikke nubben sjangs til en NORSK utdanning. Til gjengjeld får de et bedre en i utlandet. Endret 22. november 2007 av Vaio Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 Jeg må bare si at Vaio bekrefter mine fordommer mot medisinstudenter som utdannes i Øst-Europa... Tenker du på den arrogante og nedlatende holdningen? Bekrefter mine fordommer mot norsk medisstudent. Jeg må bare si at Vaio bekrefter mine fordommer mot medisinstudenter som utdannes i Øst-Europa... Tenker du på den arrogante og nedlatende holdningen? Din? 1 Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Er det vanskelig å komme inn i f.eks Sverige og Danmark? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 23. november 2007 Forfatter Del Skrevet 23. november 2007 Sverige og Danmark, har 4% av sin medisinstudent kvote, reservert til utlandsstudenter. Dessverre snakker vi om samme sjangse som i Norge. kluet er, at det skal være "lettere" å komme seg inn til 2 og 3 året, og derfor har enkelte valgt sitt "første år" gjennom Polen, Tjekkia og Ungarn Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Jeg har rett over 60 poeng i primærkvote, så hadde komt inn her i norge om ett år, hvis jeg ville. Men jeg er egentlig mest interessert i å studere i utlandet, dog lurte jeg på hvor vanskelig det var i Sverige/Danmark mest som en kuriositet. Er disse to landene gode steder å studere medisin foresten? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 23. november 2007 Forfatter Del Skrevet 23. november 2007 Karolinska institutt er et godt valg. Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Hvordan er det å studere i Budapest, Vaio? Er det en stor andel av nordmenn som studerer der? Hva slags andre folkegrupper finner man i flertall der? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 23. november 2007 Forfatter Del Skrevet 23. november 2007 (endret) Det finnes 500 Norske medisinstudenter i Ungarn. Jeg vet ikke hvor mangen det er i Budapest. For mer informasjon sjekk: www.ansa.no/ungarn Andre folkegrupper er Israeler (den største gruppen), Iraner, Skandinaver og Amerikaner. Endret 23. november 2007 av Vaio Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Er det noen her som har erfaring med det å väre sykepleier? Hvordan er det egentlig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå