Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Du får lage en oversiktlig tråd og be en moderator om å gjøre den til sticky

 

Det syns jeg de som lurer kan lage. eventuelt de som mener de er i stand til å svare.

Glimerende ide.

 

Så må du skrive et par ekstra ord for "Hvorfor medisinstudenter er ekstra kule" :thumbs:

Vi er det?? ikke sant? :wee:

 

hehe jada. Kjempekule. Det får vi høre hele tiden:P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan muligheter har du når det gjelder sommerjobb vaio?

Blir det her i Norge?

Hva mener du? Om jeg greie å skaffe betaltarbeid eller praksis? Ja.. ingen problem..

 

Det jeg mente var at du begynner jo å nærme deg slutten på studiet. Jeg er i starten. Regner med det er litt forskjell i hvilke sommerjobber vi kan ta. Vil du kunne jobbe med midlertidig legelisens?

Endret av Poplitea
Lenke til kommentar
Regner med det er litt forskjell i hvilke sommerjobber vi kan ta. Vil du kunne jobbe med midlertidig legelisens?

Jepp.

Men jeg kan kun ta jobb(er)/praksis som er, relatert eller lik praksis kravet, til sjette året.

Dvs. Indre medisin (generelt), Kirugi (+2ukers trauma), Familie medisin (allmenn), Anastesiologi, Pediatri og ObyGyn.

Lenke til kommentar
Du får lage en oversiktlig tråd og be en moderator om å gjøre den til sticky

 

Det syns jeg de som lurer kan lage. eventuelt de som mener de er i stand til å svare.

Glimerende ide.

 

Så må du skrive et par ekstra ord for "Hvorfor medisinstudenter er ekstra kule" :thumbs:

Vi er det?? ikke sant? :wee:

 

Jepp! Hvorfor tror du ellers alle "hvordanregneutpoeng"-folka henvender seg til oss? :)

Fordi medisin inntil videre har et helt eget poengsystem?

Lenke til kommentar
Du får lage en oversiktlig tråd og be en moderator om å gjøre den til sticky

 

Det syns jeg de som lurer kan lage. eventuelt de som mener de er i stand til å svare.

Glimerende ide.

 

Så må du skrive et par ekstra ord for "Hvorfor medisinstudenter er ekstra kule" :thumbs:

Vi er det?? ikke sant? :wee:

 

Jepp! Hvorfor tror du ellers alle "hvordanregneutpoeng"-folka henvender seg til oss? :)

Fordi medisin inntil videre har et helt eget poengsystem?

 

Ikke ta alt så seriøst. Tror du virkelig jeg mente det helt seriøst, med smileyen og alt?

Lenke til kommentar

Ok, jeg får svare på

 

Dette er sikkert nevnt flere steder i tråden - og Samordna Opptak og whatnot sitter sikkert med svarene - men jeg spør likevel: Hvis jeg går ut av videregående med ... la oss si 50 poeng (ink. ekstrapoeng, altså): Hva blir da mitt nye snitt medregnet de 120 poengene etter to års studier?

+12, altså 62 poeng, men kun i ordinærkvoten. Fortsatt 50 i primær. Og f.o.m. 2009-inntaket får medisin samme regler som andre studier, og man kan ikke lenger få mer enn 3 konkurransepoeng fra utdanning (60 studiepoeng = 3 konk.poeng). Du får derimot alderspoeng istedet, noe man ikke får i dag.

Er det ikke 1 poeng per 30 studiepoeng? (før de nye reglene trer i kraft)

 

og

 

Er du sikker på at dette stemmer?

3 poeng pr årstudium (60 studiepoeng), millitæret eller folkhøyskole. Maks tilleggspoeng for dette er 3, så du kan ikke ta millitæret og årsstudium og få 6p lengre.

 

Til neste år (2009) blir det maks 2p for det samme

 

Kilde: Her

 

 

Man får fortsatt i år 12 poeng for 120 stp i medisin, men det er siste gang i årets opptak. 1 poeng per 30 stp stemmer ikke helt. Dette er fra side 20 i Informasjonsheftet for medisin (PDF), gitt ut av Opptakssentralen for medisin:

 

15-29 studiepoeng: 1 poeng

30-44 studiepoeng: 2 poeng

45-59 studiepoeng: 3 poeng

60-74 studiepoeng: 5 poeng

75-89 studiepoeng: 6 poeng

90-104 studiepoeng: 7 poeng

105-119 studiepoeng: 9 poeng

120--> studiepoeng: 12 poeng

 

Jeg saderimot feil angående maks poeng f.o.m. neste år, beklager det. Det er 2 poeng som blir grensen, ikke 3. Fra Samordna Opptak:

 

Fullført halvårig studium eller 30 studiepoeng (10 vekttall) gir 1,5 poeng.

 

Fra og med opptaket 2009/10 vil det blir gitt 2 poeng. Fullført halvårig studium eller 30 studiepoeng (10 vekttall) vil gi 1 poeng.

Lenke til kommentar

Jeg har et lite spørsmål her ...

 

La oss si at jeg skal studere medisin til neste år, og har nok poeng til å komme inn på primærkvoten og det hele. Er det beste for meg å søke i norge eller kan utlandet være like bra eller bedere?

 

Er det sånn at utenlandske studier er dårlig fordi folk søker seg til polen etc. fordi de ikke kommer inn i Norge? Eller er det bare at folk slenger drit om det å studere i utlandet fordi de stjeler turnusplassene?

 

Jeg har ikke lyst til å studere et sted hvor det er lite ressurser, utstyr osv.

 

Studentmiljø er også veldig viktig ... Alle innspill og meninger er velkommen

Lenke til kommentar
Jeg har et lite spørsmål her ...

 

La oss si at jeg skal studere medisin til neste år, og har nok poeng til å komme inn på primærkvoten og det hele. Er det beste for meg å søke i norge eller kan utlandet være like bra eller bedere?

 

Er det sånn at utenlandske studier er dårlig fordi folk søker seg til polen etc. fordi de ikke kommer inn i Norge? Eller er det bare at folk slenger drit om det å studere i utlandet fordi de stjeler turnusplassene?

 

Jeg har ikke lyst til å studere et sted hvor det er lite ressurser, utstyr osv.

 

Studentmiljø er også veldig viktig ... Alle innspill og meninger er velkommen

 

Tror kanskje ikke du vil få særlig objektive svar her inne akkurat. Jeg er i alle fall fornøyd med Tromsø. Vil selvfølgelig anbefale deg å gå i Norge dersom du har mulighet. Sier ikke at studiene i utlandet er noe dårligere enn her hjemme. Det har jeg ingen grunnlag for å si noe om. Turnusdebatten er noe annet, men det får være så.

Lenke til kommentar
Den diskusjonen er tatt i resten av tråden, bare les...

 

("Alle" vil helst i Norge, og resten må ta til takke med utlandet...)

Jeg har lest hele tråden. Mitt inntrykk er at eneste som er "dårlig" med leger utdannet i utlandet er at de ikke var god nok for Norge og derfor ikke er gode nok når de kommer tilbake igjen heller.

 

Det kommer liksom ikke tydelig frem at det i realiteten er noe forskjell på kvaliteten på opplæringen. Jeg blir ikke noe klokere av å lese hele tråden på nytt egentlig ...

Lenke til kommentar
Den diskusjonen er tatt i resten av tråden, bare les...

 

("Alle" vil helst i Norge, og resten må ta til takke med utlandet...)

Jeg har lest hele tråden. Mitt inntrykk er at eneste som er "dårlig" med leger utdannet i utlandet er at de ikke var god nok for Norge og derfor ikke er gode nok når de kommer tilbake igjen heller.

Det er vel mitt inntrykk også etter å ha fulgt med her. Men skal jeg tro den ene (eller er det flere) her inne som studerer i Ungarn, er det minst like tungt studie der. Og når det gjelder de fleste andre studier enn medisin, er tommelfingerregelen at man gjerne lærer(eller skal lære) mer på kortere tid i utlandet. Kanskje er enkeltes fordommer mot utenlandsstudenter ubegrunnet?

Lenke til kommentar

Jeg tror også det meste handler om frustrasjon over turnusproblemer (og det kan jo være berettiget). Og kanskje litt at det blir noe lavere status å være lege når flere som "ikke var like flinke" på vgs kan bli det.

 

Sett at det er lege man vil bli, men man har for dårlige karakterer til å komme inn i Norge - om man da har mulighet for utlandet, så kan jeg ikke helt se for meg hvorfor man skulle finne seg en annen karriere bare fordi studenter i Norge ikke liker det. Om man vil forbedre karakterer et år eller flere så får man vel gjøre det, om man vil benytte seg av muligheten for utenlandsstudie så får man det...

 

Synes det blir meningsløst og nesten litt pretensiøst å være sure på eller se ned på utenlandsstudenter for at de benytter seg av de mulighetene de har. Er helt greit å ikke like systemet, men å forvente at folk ikke skal gjøre det de kan ut av det er mer enn en smule naivt.

Lenke til kommentar

Utførte tester viser at utlandske studenter er minst like god som de norske, eller bedre.

 

Selvfølgelig ønskes det å utføre studiet sitt i Norge.

Alle blir jo usikker og redd nå de flytter til et nytt sted, ikke minst nye omgivelser eller nytt "språk"/ kultur.

 

Det er derfor bergenserer velger UIB, og trønderer for Trondheim

Lenke til kommentar
Jeg har et lite spørsmål her ...

 

La oss si at jeg skal studere medisin til neste år, og har nok poeng til å komme inn på primærkvoten og det hele. Er det beste for meg å søke i norge eller kan utlandet være like bra eller bedere?

 

Er det sånn at utenlandske studier er dårlig fordi folk søker seg til polen etc. fordi de ikke kommer inn i Norge? Eller er det bare at folk slenger drit om det å studere i utlandet fordi de stjeler turnusplassene?

 

Jeg har ikke lyst til å studere et sted hvor det er lite ressurser, utstyr osv.

 

Studentmiljø er også veldig viktig ... Alle innspill og meninger er velkommen

 

Heia! Jeg ville anbefalt å studere her i Norge. Her i Norge blir du opplært i norske prosedyrer, du lærer mye om hvordan systemet fungerer, hvor du skal henvende deg til, for å få diverse info, osv... Selvfølgelig lærer du om dette under turnusen, men tror du vil få det mye greiere om du studerer her i Norge. Dessuten er miljøet helt fantastisk, med veldig flinke professorer og et supert opplegg. Lykke til!

Lenke til kommentar
Utførte tester viser at utlandske studenter er minst like god som de norske, eller bedre.

 

Selvfølgelig ønskes det å utføre studiet sitt i Norge.

Alle blir jo usikker og redd nå de flytter til et nytt sted, ikke minst nye omgivelser eller nytt "språk"/ kultur.

 

Det er derfor bergenserer velger UIB, og trønderer for Trondheim

 

Hvorfor gidder du gang på gang og komme med utsagn som er DIREKTE løgn ?

 

Det finns ikke en eneste "TEST" hvor man har prøvd norsk studenter studert i utlandet opp mot de norske. Det er løgn og bullshit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...