Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter

Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et år av hver og du har 120 studiepoeng, blitt 2 år modnere og fått en behagelig innføring i hvordan det er å være student.

Dette er sikkert nevnt flere steder i tråden - og Samordna Opptak og whatnot sitter sikkert med svarene - men jeg spør likevel: Hvis jeg går ut av videregående med ... la oss si 50 poeng (ink. ekstrapoeng, altså): Hva blir da mitt nye snitt medregnet de 120 poengene etter to års studier?

Lenke til kommentar
Dette er sikkert nevnt flere steder i tråden - og Samordna Opptak og whatnot sitter sikkert med svarene - men jeg spør likevel: Hvis jeg går ut av videregående med ... la oss si 50 poeng (ink. ekstrapoeng, altså): Hva blir da mitt nye snitt medregnet de 120 poengene etter to års studier?

+12, altså 62 poeng, men kun i ordinærkvoten. Fortsatt 50 i primær. Og f.o.m. 2009-inntaket får medisin samme regler som andre studier, og man kan ikke lenger få mer enn 3 konkurransepoeng fra utdanning (60 studiepoeng = 3 konk.poeng). Du får derimot alderspoeng istedet, noe man ikke får i dag.

Lenke til kommentar

+12, altså 62 poeng, men kun i ordinærkvoten. Fortsatt 50 i primær. Og f.o.m. 2009-inntaket får medisin samme regler som andre studier, og man kan ikke lenger få mer enn 3 konkurransepoeng fra utdanning (60 studiepoeng = 3 konk.poeng). Du får derimot alderspoeng istedet, noe man ikke får i dag.

Er du sikker på at dette stemmer?

3 poeng pr årstudium (60 studiepoeng), millitæret eller folkhøyskole. Maks tilleggspoeng for dette er 3, så du kan ikke ta millitæret og årsstudium og få 6p lengre.

Til neste år (2009) blir det maks 2p for det samme

Kilde: Her

Også til det en lur person sa her litt tidligere om at det ikke er mulig å ta opp 2kj etter at du har fått karakter i 3kj (eksempel ifra sitatet nedenfor) stemmer ikke lengre:

Du kan freiste å forbetre karakterar i dei fleste faga. Nytt frå hausten 2006 er ei endring i forskrift til opplæringslova. "Bestemminga i ein del fag i vidaregåande opplæring om at elever ikkje kan forbetre karakterar på lågare nivå når dei har fått karakter på høgare nivå er oppheva. (§ 4-13)" Det vil seie at regelen om at du t.d. ikkje kan ta 2KJ same semester som du tek 3KJ, og regelen at du ikkje kan ta opp igjen eit fag på lågare nivå dersom du allereie hadde karakter i det faget på høgare nivå ikkje gjeld lenger.

Kilde: sakset ifra privatistweb.no

Håper dette er rett informasjon og oppfordrer folk til å sjekke kilder før de poster om ting de tilsynelatende ikke er oppdatert med årets informasjon på :)

Endret av Andreaz_
Lenke til kommentar

Er det ikke 1 poeng per 30 studiepoeng? (før de nye reglene trer i kraft)

Lenke til kommentar

Er det ikke 1 poeng per 30 studiepoeng? (før de nye reglene trer i kraft)

Får litt sånn deja vu-følelse hver gang denne diskusjonen kommer opp:p

Lenke til kommentar
Poplitea: Det er en veldig, veldig viktig diskusjon. Feilinformasjon er en uting.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor folk velger å stole på internet heroes på et nettforum til å svare på slike viktige spørsmål. Hadde det vært meg som lurte hadde jeg lest på Samordna Opptak og/eller spurt rådgiveren på skolen.

Lenke til kommentar
Poplitea: Det er en veldig, veldig viktig diskusjon. Feilinformasjon er en uting.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor folk velger å stole på internet heroes på et nettforum til å svare på slike viktige spørsmål. Hadde det vært meg som lurte hadde jeg lest på Samordna Opptak og/eller spurt rådgiveren på skolen.

Man må spørre Samordna Opptak heller. Dessuten er mange "internet heroes" rimelig flink til å oppgi kilder. Rådgiver må du IKKE spørre, de lyver stort sett så det renner av dem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Rådgivere kan stort sett kun hoste opp informasjon du selv kan finne på internett ved litt søking, og av og til er informasjonen rådgiverne sitter på i beste fall utdatert og i verste fall helt feil. Jeg fikk bla. beskjed av en rådgiver om at helse og sosial + påbygning var en fin vei til medisinstudiet.

Lenke til kommentar

Syns liksom den feilinformasjonen er blitt ryddet opp i x-antall ganger nå. Uansett så står det ganske greit på samordna opptak sine sider.

Folk er for late til å sjekke der, og for late til å søke på forumet.

Lenke til kommentar

Syns liksom den feilinformasjonen er blitt ryddet opp i x-antall ganger nå. Uansett så står det ganske greit på samordna opptak sine sider.

Folk er for late til å sjekke der, og for late til å søke på forumet.

Burde vel nesten være en egen tråd da kanskje. så slapp vi å lese de samme spørsmålene om igjen og om igjen.

Lenke til kommentar
Du får lage en oversiktlig tråd og be en moderator om å gjøre den til sticky

Det syns jeg de som lurer kan lage. eventuelt de som mener de er i stand til å svare.

Glimerende ide.

Så må du skrive et par ekstra ord for "Hvorfor medisinstudenter er ekstra kule" :thumbs:

Vi er det?? ikke sant? :wee:

Lenke til kommentar
Du får lage en oversiktlig tråd og be en moderator om å gjøre den til sticky

Det syns jeg de som lurer kan lage. eventuelt de som mener de er i stand til å svare.

Glimerende ide.

Så må du skrive et par ekstra ord for "Hvorfor medisinstudenter er ekstra kule" :thumbs:

Vi er det?? ikke sant? :wee:

Jepp! Hvorfor tror du ellers alle "hvordanregneutpoeng"-folka henvender seg til oss? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...