Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter

Vaio

Anbefalte innlegg

Likte du Boston Med, kan jeg anbefale Hopkins og Ny Med også. Ligger på youtube.

Sett dem, men ja de er kjempe bra :) Prøvde å se den norske serien sykehuset, men de hadde ikke akkurat behersket konseptet. Nesten ingen pasienter i hele serien og godt over halvparten av sendetiden går til vaktmesteren og "kultur-avdelingen" på sykehuset som deler ut yougert og lager grillfest for de ansatte. Snork.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Yes, har prøvd å se sykehuset jeg og, men var alt for lite åpne cranier/brystkasser og blod der.... Liker også at de har fokusert litt på legene, ikke bare overlegene, men assistentlegene også og livet dems. På de amerikanske altså.

Endret av TheNarsissist
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Minner meg om Boston med. når hun ene ER-nurse'en var på ferie og gubben trodde noen ville bli skadet å sa noe sånn som at "men da er det jo bra du er her". Hun avviste det og svarte noe sånt som at uten noe av utstyret sitt så kunne en hver person som kan grunnleggende førstehjelp bidra med like mye som henne til ambulansen kommer. Tror juss er langt mer generaliserbart :)

Det å ha en stilling der du har veldig mye kunnskap, gir mer selvtillit. Ikke bare førstehjelp, men det å være forbredt på enhver situasjon. I fremtiden kan det oppstå livstruende sykdommer som smitter kun ved berøring. Kanskje staten ikke får noe kontroll på dette da? Sivilingeniører og andre yrker vil være mindre forbredt og kunnskapsbevisste enn helsepersonell. Da helsepersonell vet enda mer om kroppen, hva som gjør kroppen svak/sterk. De vil være enda mer forbredt, og derfor vil ha bedre sjanse for å overleve.

Men jeg tenker også på andre situasjoner også. Man har større sjanse for å oppdage livstruende symptomer hos bekjente/nære. Det jeg tror er viktigst er at man på en måte "mister" den "fulle" tilliten til legen på sykehuset. Du vet at du har den samme kunnskapen, og legen på sykehuset kan ikke gjøre noe "ekstra" hokkuspokkus. Du har mer kontroll over situasjoner.

Hva hvis en av dine nære må operere? Selvom du blir fortalt om situasjonen er alvorlig, vet du egentlig ikke hva opereringen innebærer for fullt. Du blir ekstremt bekymret over vedkommende, men hvis du selv er kirurg vet du hva som skjer, og hvor ille det er!

Poenget mitt er at folk som ikke er helsepersonell setter sin fulle tillit ovenfor legene. Du må gå til legen når du ikke føler deg vel, og du må stole på at legen avdekker sykdommen. Når du selv er lege får man jo et inntrykk av hva som skjer i kroppen når du er syk? Du får vite om det er kreft eller ei.

Jeg har mange eksempler der flere pasienter har blir missdiagnosert, eller der legen har sagt "Det feiler ikke noe med deg", dagen etter har disse pasientene dødd av kreft eller andre sykdommer. Det er skummelt. Hvis du selv har denne makten til å bedømme om man er syk/ikke syk, vet du om legen "lyver" eller ikke. :)

Endret av ZPAS
Lenke til kommentar
Lurer også på om staten gir høyere lønn etter annsinitet eller om det blir noe annet siden man er selvstendig næringsdrivende? Og kan man være selvstendig fastlege under spesialiseringen? Legen min er nyutdannet, men jeg vet naturlig nok ikke om han har samme økonomiske avtale med staten som spesialistene har.

Kommunen yter driftstilskudd til legevirksomheten (fast tilskudd per hode uavhengig av legens kvalifikasjoner), frem til 30. juni 2012 var dette 386,- kr per hode. Det ytes også en del særtilskudd f.eks. til leger med særlig høy husleie for virksomheten.

I tillegg kommer legens honorar fra pasienten (egenandel) og folketrygden for utført arbeid. Her varierer satsen ut fra hvorvidt legen er spesialist eller ikke. Leger som har driftsavtale med kommunen eller helseforetakene kan ikke ta honorar ut over trygdens satser. Du kan titte på takstene her.

Fastleger vil vanligvis også ha noe administrativt arbeid, og noen offentlige oppgaver (som f.eks. tilsynslege ved sykehjem). Dette vet jeg ikke hvordan godtgjøres.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg tror er viktigst er at man på en måte "mister" den "fulle" tilliten til legen på sykehuset. Du vet at du har den samme kunnskapen, og legen på sykehuset kan ikke gjøre noe "ekstra" hokkuspokkus. Du har mer kontroll over situasjoner.

Det er nok et godt poeng. Jeg har selv måtte sitte å nekte pasienter og få utlevert MR svar fordi det kun skal til legen deres, - jævlig morsomt når du lurer på om du har kreft og du ikke får legetime før om en uke.

Lenke til kommentar

snip

Takk :)

Men man kan vel ha fullstendig privatpraksis ved siden av og dermed tilby dyrere timer på kveldstid feks? - Det er det mange psykologspesialister med driftsavtale som gjør, men det er kanskje litt på kanten?

Lenke til kommentar

Er det normalt ved brudd i båtbenet / skafoidbenet i hånden at det ikke gjør så vondt med en gang men det blir verre og verre utover kvelden? Jeg er nemlig gipset i 2 uker etter mistanke men de kunne ikke se bruddet før etter 2 uker. Hva er grunnen til det? Tar det normalt 8-12 uker med gips for å lege bruddet? Tar det lang tid å få krefter igjen i armen og hånden etter gips?

Selv om det ikke handler om studentlivet så kan vel dere teste kunnskapen deres ;)

Lenke til kommentar
Men man kan vel ha fullstendig privatpraksis ved siden av og dermed tilby dyrere timer på kveldstid feks? - Det er det mange psykologspesialister med driftsavtale som gjør, men det er kanskje litt på kanten?

Det kommer an på hvordan avtalen din er med kommunen, men som et utgangspunkt mener jeg at så lenge din bivirksomhet ikke medfører at du bryter pliktene dine "på dagtid" bør dette være uproblematisk. Men det er et veritabelt minefelt.

Seriøst krikkert. Finnes det noe du ikke vet?

Ikke still meg medisinske spørsmål. Og jeg er ganske dårlig på realfag.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Her er et eksempel på hva jeg mener med 'et synkende skip'. Dette blir ikke bedre senere i karrieren; da jobber man i 3-6 måneders vikariater. Dette gir liten beskyttelse ift kritikkverdige forhold ved arbeidsplassen. Hvem vil vel være party poop'ern som varsler når du vet at vikariatet ditt kanskje ikke forlenges når det går ut om 3 måneder? Da blir det ikke lett å få ferdig spesialiseringen sin. Videre blir det ikke lett med lån når arbeidsforholdet er såpass uforutsigbart. Dette lånet skal forøvrig betjenes av en heller dårlig årslønn. Som turnuslege tjener du 433k i året med utsikter til å kanskje doble denne lønna gjennom yrkeskarrièren dersom du fortsetter å jobbe i sykehus. Du tenker kanskje at 433k ikke er ille? I den årslønnen er helligdagstillegg og vakttillegg lagt inn for ukurant arbeidstid. Til sammenlikning tjener en førskolelærer i Stavanger kommune 450k; disse har langt bedre arbeidsbetingelser, faste arbeidstider, ikke nattvakt og lengre ferier. Alle disse forholdene vil ikke bli bedre over de neste årene når det blir enda flere leger. Det er et synkende skip.

Ønsker å rette opp i en misforståelse her. 433 k i året er uten kveldstillegget. Jeg får litt over 90 k i kveld/natt-tillegg i året, så årslønnen er nærmere 520 k i praksis, sikkert litt avhengig av hvor man jobber da antallet kveld og nattvakter varierer.

Lenke til kommentar

Ønsker å rette opp i en misforståelse her. 433 k i året er uten kveldstillegget. Jeg får litt over 90 k i kveld/natt-tillegg i året, så årslønnen er nærmere 520 k i praksis, sikkert litt avhengig av hvor man jobber da antallet kveld og nattvakter varierer.

Hva med overtid da?

Lenke til kommentar

Hva med overtid da?

Likevel. Man kan ikke sammenlikne lønn som inkl overtid hos leger med grunnlønn hos andre arbeidsgrupper; det blir litt som å sammenlikne epler og appelsiner. Det blir litt dumt å si at leger tjener mye (en vanlig feiloppfattelse dessverre) dersom lønnen man refererer til inkl overtid; selvfølgelig skal man ha betalt for å jobbe ekstra og arbeid på ukurante tider av døgnet.

Lenke til kommentar

Likevel. Man kan ikke sammenlikne lønn som inkl overtid hos leger med grunnlønn hos andre arbeidsgrupper; det blir litt som å sammenlikne epler og appelsiner. Det blir litt dumt å si at leger tjener mye (en vanlig feiloppfattelse dessverre) dersom lønnen man refererer til inkl overtid; selvfølgelig skal man ha betalt for å jobbe ekstra og arbeid på ukurante tider av døgnet.

Jaja, det er klart. Jeg ble bare nysgjerrig på hvor mye overtid han har og hvor godt lønnet den er, siden han først delte kveldstillegget som jo var en ganske betydelig sum :)

Lenke til kommentar

Stor takk til dere som utdanner dere til leger & sykepleiere :thumbup: De som tror lege yrke er overbetalt får ta seg en realitets sjekk..

Til ære for de som blir leger for lønnens skyld, gjentar jeg meg selv: Jeg ble ferdig utdannet for nesten 15 år siden, da det så vidt begynte å bli vanskelig å få seg jobb på Østlandet, og reallønnen begynte å falle. Tror derfor at mine betingelser er vesentlig bedre enn for de fleste nyutdannede i dag. Som overlege og grenspesilaist tjener jeg minst i vennegjengen. Denne gjengen består av en tannlege, to ingeniører, en sivilingeniør, en revisor og en skraphandler. Dette er flinke folk, og kanskje er ikke jeg en ener, men likevel... Som en trøst, tjener jeg litt bedre enn kona, som er sykepleier (teller du arbeidstimer, er imidlertid forskjellen marginal)...

Håper virkelig at ingen studerer medisin for å oppnå status eller gode økonomiske betingelser - da tror jeg mulighetene er mye bedre i andre fagfelt, selv om det selvfølgelig finnes unntak.

Mvh Jultomten :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

jultomten - hvis jeg påstår at legeyrket er et høystatusyrke, hva sier du da?

Vet ikke - kanskje leger er midt på treet. Selv tenker jeg ikke så mye på yrkesstaus, men jeg ser for meg at en tigger fra Romfolket har lavere status, og de fleste direktører i det private næringsliv har høyere status... Om dette er fornuftig fordeling av statuspoeng, vet jeg ikke.

Mvh Jultomten :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...