Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter

Vaio

Anbefalte innlegg

Er det mulig å ta realfagene en trenger for medisin når en er i militæret? Går idag siste året Media og Kommunikasjon, og jeg har i løpet av de siste 6-7 mnd innsett at jeg har svært lyst å prøve meg på den gamle drømmen om å bli lege, men ettersom jeg har gått MK har jeg ikke realfagene jeg trenger. Jeg skal i millitæret i Januar (luftforsvaret), og dersom det er mulig vil jeg gjerne ta realfag samtidig som jeg er inne.

Du får ikke førstegangsvitnemål da, som vil si at du kommer til å trenge en del adlerspoeng. Med andre ord kommer du antagelig til å måtte vente mer enn et år uansett, - om du vil i militæret hvorfor ikke ta fagene året etter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke førstegangsvitnemål da, som vil si at du kommer til å trenge en del adlerspoeng. Med andre ord kommer du antagelig til å måtte vente mer enn et år uansett, - om du vil i militæret hvorfor ikke ta fagene året etter?

Hovedsaklig fordi jeg ønsker og studere rett etter militæret, ettersom jeg har gledet meg til å studere lenge. Har nesten bestemt meg for å studere i utlandet, ettersom jeg som du sier sannsynligvis må vente til jeg er 23-24 for å komme inn i Norge.. Det er selvsagt en mulighet det også, men jeg har i hovedsak ikke lyst å vente så lenge.

Lenke til kommentar

Hovedsaklig fordi jeg ønsker og studere rett etter militæret, ettersom jeg har gledet meg til å studere lenge. Har nesten bestemt meg for å studere i utlandet, ettersom jeg som du sier sannsynligvis må vente til jeg er 23-24 for å komme inn i Norge.. Det er selvsagt en mulighet det også, men jeg har i hovedsak ikke lyst å vente så lenge.

Du har full alderspoeng året du fyller 23, selvom du fortsatt er 22. Så du må ikke vente til du er 24 i alle fal :) Om du dumper et år eller to i utlandet så har du plutselig ikke spart noe tid og du sitter igjen med et stort lån. Jeg har heller tatt opp fag (gikk også media opprinnelig, kommer inn på medisin dette opptaket - er 22 år).

Lenke til kommentar

Du har full alderspoeng året du fyller 23, selvom du fortsatt er 22. Så du må ikke vente til du er 24 i alle fal :) Om du dumper et år eller to i utlandet så har du plutselig ikke spart noe tid og du sitter igjen med et stort lån. Jeg har heller tatt opp fag (gikk også media opprinnelig, kommer inn på medisin dette opptaket - er 22 år).

Ut av nyskjerrighet, Hvilket snitt/hvor mange poeng hadde du når du var ferdig med MK?

Lenke til kommentar

Ut av nyskjerrighet, Hvilket snitt/hvor mange poeng hadde du når du var ferdig med MK?

Etter MK hadde jeg et snitt på 4,8. Men jeg hadde rent 6er snitt i matte og naturfag og 5 i de fleste fellesfagene. Jeg var bare dårlig i media, ironisk nok. :D

Lenke til kommentar

Etter MK hadde jeg et snitt på 4,8. Men jeg hadde rent 6er snitt i matte og naturfag og 5 i de fleste fellesfagene. Jeg var bare dårlig i media, ironisk nok. :D

Hehe, er i ganske lik situasjon, og jeg tror jeg ender opp med snitt rundt der også.

Uansett hva som skjer har jeg i alle fall god tid til å bestemme meg på hvor jeg skal studere. Kan ikke starte studier før om tidligst 2 og et halvt år uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg er 24, og har nettopp vært på opptakrunden til Pecs University i Ungarn. Det gikk bra på opptaket, og jeg håper at jeg kommer inn til høsten.

Kan noen fortelle meg hvilke fag man har det første året?

Jeg har også hørt en del skrekk historier om medisinstudiet i utlandet, og hadde satt pris om noen kunne bekrefte eller avkreftet de...

1: Noen kan være uheldig med lærere / professorer, som tar sitt dårlige humør ut over enkelte studenter de ikke liker. Karaktermessig.

2: Det spiller liten rolle det som står i bøkene du kjøper, du skal høre på professoren og fokusere på det som blir sagt i forelesningene. Ellers kan du få stryk på eksamen.

3. Det er ville vesten når det kommer til det du skal lære. Dvs du får innsikt i læreplanen, anbefaling om noen bøker osv, men det er opp til deg og plukke ut det som er relevant og viktig å kunne.

4: Det er hinsides mye å gjøre de første 3 årene. Noen snakker om så mye som 16 timers lesing hver dag. For å være helt ærlig, så kjøper jeg det ikke. Det er umulig å gjøre det i det lange løp. Kan man klare seg med 10-12 timers studering for dagen?

Tusen takk på forhånd :)

Endret av Muhnin
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg er 24, og har nettopp vært på opptakrunden til Pecs University i Ungarn. Det gikk bra på opptaket, og jeg håper at jeg kommer inn til høsten.

Jeg har også hørt en del skrekk historier om medisinstudiet i utlandet, og hadde satt pris om noen kunne bekrefte eller avkreftet de...

1: Noen kan være uheldig med lærere / professorer, som tar sitt dårlige humør ut over enkelte studenter de ikke liker. Karaktermessig.

2: Det spiller liten rolle det som står i bøkene du kjøper, du skal høre på professoren og fokusere på det som blir sagt i forelesningene. Ellers kan du få stryk på eksamen.

3. Det er ville vesten når det kommer til det du skal lære. Dvs du får innsikt i læreplanen, anbefaling om noen bøker osv, men det er opp til deg og plukke ut det som er relevant og viktig å kunne.

4: Det er hinsides mye å gjøre de første 3 årene. Noen snakker om så mye som 16 timers lesing hver dag. For å være helt ærlig, så kjøper jeg det ikke. Det er umulig å gjøre det i det lange løp. Kan man klare seg med 10-12 timers studering for dagen?

På mobil så svarer

1-3 Basically ja...

4 varierer fra person til person

Lenke til kommentar

Et spørsmål til både utenlandsstudentene og de i Norge.

Hadde dere støttet at man innførte obligatorisk OSCE test for utenlandsstudentene(utenfor norden) tilsvarende de som er mot slutten av studiet i Norge.

Jeg hadde vært veldig for det. Men usikker på Hvordan det er mtp EØS lover og alt som er.

Fordelene er at da vil de som faktisk har en tilsvarende utdanning få bevist det, og i verste fall vil noen av de sentraleuropeiske måtte terpe kliniske ferdigheter.

Og de som ikke greier det, vel. Hvorfor greier de den ikke, hva har de drevet på med?

Blir flere og flere ymse studiesteder på ansa sin liste over medisinstudier.

Hei.

Google deg frem til hjemmesiden og finn ut av det.

De kan ofte komme med slemme kommentarer under lab/seminar under preklinikken. Men har ikke ofte opplevd at det går utover karakterer.

Hah, Semi myte.. Det er begrenset hvor mye man kan lære seg. Men å lese bøker fra perm til perm er en dårlig idé, fordi det tar mye tid. Å lese handouts de gir(om de gir). Å pugge flashcards/mindre og komprimerte bøker/atlas. Thieme Pocket serien og at a glance er gode eksempler. Er en bedre i idé. Medisin er medisin., handouts i sentraleuropa i, tja anatomi er identiske med de som er ved UiO. Feilen folk gjør er å tro man kan lese store bøker fra perm til perm, og lage egne notater, og siden pugge det Tar for mye tid.

Tja, mer eller mindre riktig. Med mindre de gir ordentlige handouts, så blir det opp til en selv å finne en passende bok, eventuelt flashcards, andre studenter sine notater. osv...

Tja... mulig at det er dager hvor man gjør skolerelaterte ting i 12 timer. Være på skolen, så lese. Men 16 timer effektiv lesing? Tviler. Har hatt 16timers dager når jeg har kjørt revisjon før store eksamener. Og jeg har hatt skoleuker hvor jeg brukte 60timer uka på skolerelatert arbeid.

Endret av BannanMannen
Lenke til kommentar

Hah, Semi myte.. Det er begrenset hvor mye man kan lære seg. Men å lese bøker fra perm til perm er en dårlig idé, fordi det tar mye tid. Å lese handouts de gir(om de gir). Å pugge flashcards/mindre og komprimerte bøker/atlas. Thieme Pocket serien og at a glance er gode eksempler. Er en bedre i idé. Medisin er medisin., handouts i sentraleuropa i, tja anatomi er identiske med de som er ved UiO. Feilen folk gjør er å tro man kan lese store bøker fra perm til perm, og lage egne notater, og siden pugge det Tar for mye tid.

Dette virker litt skremmende for en som aldri har studert på universitet noe særlig tidligere.

Hvordan vet man igjen hva som er vits i å få med seg, hva som er vits i å pugge fra bøkene, og evt om det er nok å lese flashcards / handouts? Er det sånn man lærer når man kommer ned der? Har man bøker i det hele tatt eller? hehe.

Takk for svar, setter pris på det :)

Lenke til kommentar

Dette virker litt skremmende for en som aldri har studert på universitet noe særlig tidligere.

Hvordan vet man igjen hva som er vits i å få med seg, hva som er vits i å pugge fra bøkene, og evt om det er nok å lese flashcards / handouts? Er det sånn man lærer når man kommer ned der? Har man bøker i det hele tatt eller? hehe.

Takk for svar, setter pris på det :)

Svaret på det du spør om nå vil avhenge veldig fra fag til fag. Altså man pugger flashcards/handouts/komprimerte atlas. Og man leser eventuelt i en større bok for forståelse. Eventuelt er på forelesninger om de er gode og/eller obligatoriske.

Lenke til kommentar

Hei.

Du har cellebiologi, kjemi, fysikk, statistikk og en hel haug småfag. Anatomi, embryo og histo starter du med andre semester. Det finnes ingen læreplaner, men det de ulike avdelingene gir ut er emnelister til eksamen; altså emnene du kan trekke. De varierer fra 50-100 emner man kan trekke. Dvs at det er et stort flaksmoment. Flyter over av eksamensnotater man kan kjøpe som de fleste bruker. Forståelse av stoffet gir de generelt lang faen i, såfremt man klarer å gulpe opp det læreren vil høre. En av anatomilærerne spør alltid om du kan vise hvor arteric reflection er på liket; det finner man ikke i noen anatomibøker, men kan være forskjellen på om man står eller stryker.

Belag deg på å stryke. De gjør det verre for hvert år. I klassen min var det bare to som klarte seg igjennom de tre første årene.

Lenke til kommentar

Ser i søknadsportalen for første pulljes turnustillinger nå og samtlige sender deg jo til Finnmark det siste halvåret. Jævlig familie-vennlig i grunn. Jeg blir mektig irritert over at det ikke finnes politiske villje til å skaffe leger til de nordligste deler av landet vårt uten og med overlegg rævkjøre nyutdannede.

Lenke til kommentar

Men kjære aagmed, dette har vi innført bare for at slike som deg som hoppet over militærtjenesten skal vite hvor vidunderlig det er i nord... ;-)

Haha godt observert, men det er ikke det at det er nord som er problemet. Jeg bor i Tromsø nå av egen fri villje og er godt fornøyd med det. Problemet er at de har snaut 100 plasser hvor folk først antagelig må flytte for å begynne turnus, også etter 1 år bli sendt til andre enden av landet for et halvt års tjeneste. Hvordan det lar seg kombinere med familie vet ikke jeg. De burde heller hatt fulle turnus-stillinger med hele tjenesten på ca samme plassen også betalt bedre for å få folk til og velge de nordligste. Ikke for å ta sorgene på forskudd, men blir vel antagelig loffene rundt et år eller to og ta vikarjobber før jeg klarer å skaffe en av de mer fornuftige turnus-stillingene på ahus eller ullevål som konsekvens av denne idiot-politikken.

Endret av aagmed
Lenke til kommentar

Selvsagt kunne man valgt økonomiske incentiver, men når turnustjenesten var en del av studieløpet (dvs ingen autorisasjon før man var ferdig) var det jo ingen grunn til det.

Når turnustjenesten skal være en startdel av et yrkesløp, derimot, og litt av poenget er at man vil ha markedsmessige betingelser, så får man skape et arbeidsmarked med arbeidsmarkedets virkemidler...

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med dere om at man burde bruke økonomiske og andre incentiver for å tiltrekke seg turnuslege. I den store sammenheng ville jo 100 000 kroner ekstra i årslønn til de turnuslegene som er der være dråper i havet sammenlignet med helsebudsjettet som helhet mtp på hvilken viktig del disse er i helsetilbudet der oppe.

Likevel er ikke ordningen helt håpløs sett fra et familiemessig synspunkt. De som likevel ikke ville fått særplass på grunn av at barnet ikke er i skolealder, har nå fått det mer fleksibelt. Tidligere var jo søknad bindene, dvs. at takket du nei fordi du fikk dårlig nummer/plass, så mistet du retten til å søke på nytt senere. I praksis så havnet du nederst på listen ved neste søknadsrunde hvis du søkte på nytt. Nå har man mulighet til å takke nei når man får tilbud, og også si opp kontrakten ved senere anledning om man skulle finn ut at det praktiske ikke går likevel. Og med autorisasjonen, så er det nok noe enklere å få ulike vikariater etter endt studium.

Lenke til kommentar

De som likevel ikke ville fått særplass på grunn av at barnet ikke er i skolealder, har nå fått det mer fleksibelt.

Jeg visste ikke at det var en slik særplass ordning tidligere. Men da har jo de som hadde oppfulgt kravene for dette (les: meg :ph34r: ) fått det drastisk dårligere nå. .

Endret av aagmed
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har tenkt å studere medisin nå til høsten. Poenggrensene fra ifjor er jo helt greie, men jeg har hørt at de kommer til å gå drastisk opp i år ettersom 94-kullet er så stort. Noen som har noe mer info ang dette? Og hvor mange av plassene går det førstegangsvitnemål og hvor mange til ordinær?

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har tenkt å studere medisin nå til høsten. Poenggrensene fra ifjor er jo helt greie, men jeg har hørt at de kommer til å gå drastisk opp i år ettersom 94-kullet er så stort. Noen som har noe mer info ang dette? Og hvor mange av plassene går det førstegangsvitnemål og hvor mange til ordinær?

Takk for svar!

Nei, ikke kom her og skrem meg da! Nå lurer jeg også på dette :omg:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...