Herr Brun Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Vaio: jeg kan da lese. Poenget er bare at du hele tiden hører at "du trenger et snitt på 7,4 (eller 74) for å komme inn på medisin". Det gjør du ikke Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 (endret) Vaio: jeg kan da lese. Poenget er bare at du hele tiden hører at "du trenger et snitt på 7,4 (eller 74) for å komme inn på medisin". Det gjør du ikke Det er ganske viledene kan du si... Men ærligtalt. Jeg tror, folkflest, vet hvordan "poengsystemet" i Norge fungerer.. Endret 6. april 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Vaio: har du lest på forumet? Mannen i gata har ikke peiling i det hele tatt Lenke til kommentar
BannanMannen Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 gud forby at noen skulle gi meg en pekepinn på snittet ved primæropptaket... Vet hvor mange poeng, max 10 realfags, pluss 10 "annet".... pluss snittet... Med andre ord hvor mange realfags og hvor mange "annet" poeng hadde dere, siden jeg er mer keen på å studere her en i sentral europa... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Bannanmannen: Det minste snittet du kan ha for å komme inn er 5,45, om du har fordypning i fire realfag. De fleste har fordypning i tre realfag. De trenger 5,6 i snitt for å komme inn. Hvis du vil "safe" trenger du 5,7 i snitt. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 (endret) Herlighet, det stå klart og tydelig: Man trenger en snitt på 6 for å komme inn i Norge. Dvs. alt fra 5.6 til 6.0 fungerer fett + ekstra poeng fra realfagkombinasjonen Endret 6. april 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Så hvis en ikke får gode nok karakterer etter første året på vgs. er løpet kjørt allerede? Lenke til kommentar
Pus_1808 Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Så hvis en ikke får gode nok karakterer etter første året på vgs. er løpet kjørt allerede? Løpet er ikke kjørt, men man må nok da regne med å ta opp fag. Da havner man i en annen opptakskvote (ordinær) som har et litt høyere krav til antall studiepoeng (det er fordi man kan samle seg opp poeng ved å jobbe, være i millitæret etc). De som kommer inn med karakterer fra videregående (som ikke er "fikset" på) kommer inn i det som heter primærkvoten. 50 % av inntaket er studenter fra primærkvoten og den andre halvparten er studenter fra ordinærkvoten. Lenke til kommentar
Ehtele Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 @ alle som kom inn på 2 vitnemålet i norge hva var karaktersnittet deres? gud forby at noen skulle gi meg en pekepinn på snittet ved primæropptaket...Vet hvor mange poeng, max 10 realfags, pluss 10 "annet".... pluss snittet... Med andre ord hvor mange realfags og hvor mange "annet" poeng hadde dere, siden jeg er mer keen på å studere her en i sentral europa... Er du ute etter primærvitnemål (dvs. rett fra VGS + realfagspoeng) eller ordinær vitnemål ( forbedrete karakterer + realfagspoeng + tilleggspoeng for alder/studier/relevant jobb). Da jeg kom inn hadde jeg 5,2 i snitt + 4 realfagsfordypning + 2 års studier = (7,2 i snitt) = 72 poeng. Dette var nok til å komme inn på Oslo vår med ordinærvitnemål. Dette var før poengberegningen i forhold til realfag endret seg. Jeg vet heller ikke om poengsummen for å komme inn på medisin i Norge har økt det siste året. Lykke til Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 Hvis du ikke har lyst å vente et par år, pga poeng mangel. Start i Ungarn. Men det gir ingen garanti at du overlever studiet. Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Er det mulig å studere i England, eller er det like vanskelig å komme inn der som i Norge? Lenke til kommentar
Ehtele Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 (endret) For noen år siden, så var det i alle fall slik at studenter utenfor EU måtte betale full andel av skolepenger. Over 200.000 kroner per år for medisinstudiet. Forstår jeg lånekassen riktig (Lånekassen), så vil du bare få lånt opp til 106.000 kroner, så med mindre du sitter godt i det, så tror jeg ikke det er noe alternativ. Men husk at hvis du vil studere i Norge så kan du slippe unna med et lavere snitt (men fortsatt over 5), hvis du skaffer deg ekstrapoeng med 120 studiepoeng fra universitet/høyskole eller 2 års relevant jobberfaring + alle realfag. Eventuelt kan du i tillegg forbedre karakterene dine på privatskole. (edit:info som følger har nye regler)Men, du kan ikke ta opp fag som du har tatt på nivået over, f.eks. matte 1. klasse kan ikke tas opp igjen hvis du har tatt matte i 2.klasse. Så veldig dårlige karakterer i slike fag, kan være litt kinkige, ved at de trekker snittet for mye ned. Skulle 1.klasse karakterene dine være alt for dårlig, så kan det hende det ville lønt seg å droppe ut, ta opp slike "følge"-fag på privat VGS, før du tar graden over og fortsetter på privat VGS. Vel og merke har jeg ingen erfaring med dette og om det i praksis er mulig, det er kun forslag for veldig desperate sjeler. Jeg vil anta at Polen/Ungarn er et mye bedre alternativ. Lykke til med å følge drømmen din *Alt ovenfor med forbehold om at regler og poengsummer kan ha forandret seg.* Så hvis en ikke får gode nok karakterer etter første året på vgs. er løpet kjørt allerede? Edit: NB. Husk at det kun er fag som er avsluttende som teller med i snittet ditt: Norsk, 3.valgspråk, gym osv. har du fortsatt tid på å få gode karakterer i. Edit2:Fjernet faget historie. Nye regler fra 2006 sier at det er mulig å ta opp fag fra lavere nivå selv om man har tatt høyere nivå. Takk til Andreaz_ Endret 11. april 2008 av AndrusMaximus Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Lykke til med å følge drømmen din Jeg håper det blir noe mer håndfast enn en drøm, men det ser ut for at jeg må "kaste bort" mye tid hvis jeg vil inn her i Norge. Lenke til kommentar
linekaro Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Jeg hadde 5,36 i snitt og alle fordypnings- og realfagspoeng i tillegg til 120+ studiepoeng fra universitetet da jeg kom inn på ordinær kvote i Oslo i høst. Lenke til kommentar
Treblad Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Jeg hadde 5,36 i snitt og alle fordypnings- og realfagspoeng i tillegg til 120+ studiepoeng fra universitetet da jeg kom inn på ordinær kvote i Oslo i høst. Hvordan skaffet du deg disse studiepoengene? Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 (endret) Du kan f.eks. ta et årsstudium i matematikk som vil gi deg 60 studiepoeng. (Tror jeg.) EDIT: Finnes det noen liknende studier, som er beregnet på å forberede deg til medisinstudiet? Er det mulig å hente noen poeng der? Endret 8. april 2008 av Emomilol Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Så så barn, ikke blande studiepoeng og opptakspoeng Lenke til kommentar
Poplitea Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Du kan f.eks. ta et årsstudium i matematikk som vil gi deg 60 studiepoeng. (Tror jeg.)EDIT: Finnes det noen liknende studier, som er beregnet på å forberede deg til medisinstudiet? Er det mulig å hente noen poeng der? Du har jo alltids medisin grunnstudium. Lenke til kommentar
Ehtele Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Jeg tror alle universitetene har årsenhet med realfag/naturvitenskapelige fag. Da kan man stort sett velge og vrake i emner. Generelle biologiske innføringsemner vil som regel være nyttig; cellebiologi, genetikk, mikrobiologi, statistikk og kjemi blant annet. Ellers er årsenheten i psykologi nokså populær, og kan nok være ganske relevant. Et år av hver og du har 120 studiepoeng, blitt 2 år modnere og fått en behagelig innføring i hvordan det er å være student. Lenke til kommentar
veronii Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Edit: NB. Husk at det kun er fag som er avsluttende som teller med i snittet ditt: Norsk, historie, 3.valgspråk, gym osv. har du fortsatt tid på å få gode karakterer i. Er det riktig at historie er et avsluttende fag? Trenger man ikke å bry seg om den karakteren man fikk i eldre historie ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå