Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vaio: jeg kan da lese. Poenget er bare at du hele tiden hører at "du trenger et snitt på 7,4 (eller 74) for å komme inn på medisin". Det gjør du ikke :)

Det er ganske viledene kan du si... :closedeyes:

Men ærligtalt. Jeg tror, folkflest, vet hvordan "poengsystemet" i Norge fungerer.. :wee:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Så hvis en ikke får gode nok karakterer etter første året på vgs. er løpet kjørt allerede? :(

 

Løpet er ikke kjørt, men man må nok da regne med å ta opp fag. Da havner man i en annen opptakskvote (ordinær) som har et litt høyere krav til antall studiepoeng (det er fordi man kan samle seg opp poeng ved å jobbe, være i millitæret etc). De som kommer inn med karakterer fra videregående (som ikke er "fikset" på) kommer inn i det som heter primærkvoten. 50 % av inntaket er studenter fra primærkvoten og den andre halvparten er studenter fra ordinærkvoten.

Lenke til kommentar
@ alle som kom inn på 2 vitnemålet i norge

 

hva var karaktersnittet deres?

 

gud forby at noen skulle gi meg en pekepinn på snittet ved primæropptaket...

Vet hvor mange poeng, max 10 realfags, pluss 10 "annet".... pluss snittet...

Med andre ord hvor mange realfags og hvor mange "annet" poeng hadde dere, siden jeg er mer keen på å studere her en i sentral europa...

 

Er du ute etter primærvitnemål (dvs. rett fra VGS + realfagspoeng) eller ordinær vitnemål ( forbedrete karakterer + realfagspoeng + tilleggspoeng for alder/studier/relevant jobb).

 

Da jeg kom inn hadde jeg 5,2 i snitt + 4 realfagsfordypning + 2 års studier = (7,2 i snitt) = 72 poeng. Dette var nok til å komme inn på Oslo vår med ordinærvitnemål.

 

Dette var før poengberegningen i forhold til realfag endret seg. Jeg vet heller ikke om poengsummen for å komme inn på medisin i Norge har økt det siste året.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

For noen år siden, så var det i alle fall slik at studenter utenfor EU måtte betale full andel av skolepenger. Over 200.000 kroner per år for medisinstudiet. Forstår jeg lånekassen riktig (Lånekassen), så vil du bare få lånt opp til 106.000 kroner, så med mindre du sitter godt i det, så tror jeg ikke det er noe alternativ.

 

Men husk at hvis du vil studere i Norge så kan du slippe unna med et lavere snitt (men fortsatt over 5), hvis du skaffer deg ekstrapoeng med 120 studiepoeng fra universitet/høyskole eller 2 års relevant jobberfaring + alle realfag. Eventuelt kan du i tillegg forbedre karakterene dine på privatskole. (edit:info som følger har nye regler)Men, du kan ikke ta opp fag som du har tatt på nivået over, f.eks. matte 1. klasse kan ikke tas opp igjen hvis du har tatt matte i 2.klasse. Så veldig dårlige karakterer i slike fag, kan være litt kinkige, ved at de trekker snittet for mye ned. Skulle 1.klasse karakterene dine være alt for dårlig, så kan det hende det ville lønt seg å droppe ut, ta opp slike "følge"-fag på privat VGS, før du tar graden over og fortsetter på privat VGS. Vel og merke har jeg ingen erfaring med dette og om det i praksis er mulig, det er kun forslag for veldig desperate sjeler.

 

Jeg vil anta at Polen/Ungarn er et mye bedre alternativ.

 

Lykke til med å følge drømmen din :)

 

*Alt ovenfor med forbehold om at regler og poengsummer kan ha forandret seg.*

Så hvis en ikke får gode nok karakterer etter første året på vgs. er løpet kjørt allerede? :(

Edit: NB. Husk at det kun er fag som er avsluttende som teller med i snittet ditt: Norsk, 3.valgspråk, gym osv. har du fortsatt tid på å få gode karakterer i.

Edit2:Fjernet faget historie. Nye regler fra 2006 sier at det er mulig å ta opp fag fra lavere nivå selv om man har tatt høyere nivå. Takk til Andreaz_ :)

Endret av AndrusMaximus
Lenke til kommentar

Jeg tror alle universitetene har årsenhet med realfag/naturvitenskapelige fag. Da kan man stort sett velge og vrake i emner. Generelle biologiske innføringsemner vil som regel være nyttig; cellebiologi, genetikk, mikrobiologi, statistikk og kjemi blant annet.

 

Ellers er årsenheten i psykologi nokså populær, og kan nok være ganske relevant.

 

Et år av hver og du har 120 studiepoeng, blitt 2 år modnere og fått en behagelig innføring i hvordan det er å være student.

Lenke til kommentar

:(

Edit: NB. Husk at det kun er fag som er avsluttende som teller med i snittet ditt: Norsk, historie, 3.valgspråk, gym osv. har du fortsatt tid på å få gode karakterer i.

 

 

 

Er det riktig at historie er et avsluttende fag? Trenger man ikke å bry seg om den karakteren man fikk i eldre historie ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...