Herr Brun Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 5,3 blir nok litt knapt. Tror de som kommer inn har et snitt fra 5,55 og oppover. Noen har kanskje fire realfag, og da holder det med 5,4. Du er ikke fra Nord-Norge? Lenke til kommentar
Artico01 Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Bor like sør for Oslo, så får ikke noe hjelpemidler på den måten.. Men dere som har gått på Vgs, er det veldig vanskelig å få et såpass høy snitt? Eller er det bare å sette seg det målet å jobbe for det? Hva med fritid? Hadde dere lite av dette under de 3 årene? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Jeg jobber litt mer enn annenhver helg, trener ganske mange timer i uken og kaster bort enormt mye tid på forum og lignende. Har fortsatt godt over fem i snitt. Det kommer selvfølgelig an på utgangspunktet ditt, hvor lett du har for å lære ting etc., men det skal ikke veldig mye til for å få gode karakterer på videregående. Det skal bare mer til enn på ungdomsskolen. Lenke til kommentar
Pus_1808 Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Noen som har erfaring med spesiell vurdering eller har noen formening om det? Jeg tenker selvagt på spesiell vurdering i forhold til opptak til medisinstudiet. Her er litt om spesiell vurdering: "Søkere som kan be om spesiell vurdering Søkere kan be om spesiell vurdering på grunnlag av dokumenterte spesielle forhold som gir tungtveiende grunn til å anta at søkeren er faglig sterkere enn det som framgår av dokumenterte karakterer. Med tungtveiende grunner menes dokumenterte spesielle forhold som har påvirket karakterene fra videregående skole negativt. Dette kan være forhold som annet morsmål enn norsk, sykdom, funksjonshemming eller andre spesielle forhold. Søkere som ønsker spesiell vurdering, må legge ved egen søknad om dette i omslagsarket med begrunnelse for søknaden og dokumentasjon av de forhold som anføres. Kvalifiserte søkere som ber om det blir gitt en helhetlig, individuell vurdering, der faglig nivå og grunnen til søknaden ses i sammenheng. Spesiell vurdering etter forholdene nevnt over gir ikke i seg selv rett til studieplass. For å få tilbud om opptak kreves det likeverdige ferdigheter og kunnskaper med søkere som får tilbud om opptak etter poengberegning." Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 5. april 2008 Forfatter Del Skrevet 5. april 2008 "annet morsmål enn norsk" Jeg likte den.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696 Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Er ikke søknadsfristen for spesiell vurdering 1. mars? Offtopic: Sonja84 er det deg du har bilde av i avataren? Lenke til kommentar
Pus_1808 Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 (endret) Noen som har erfaring med spesiell vurdering eller har noen formening om det? Jeg tenker selvagt på spesiell vurdering i forhold til opptak til medisinstudiet. Her er litt om spesiell vurdering: "Søkere som kan be om spesiell vurdering Søkere kan be om spesiell vurdering på grunnlag av dokumenterte spesielle forhold som gir tungtveiende grunn til å anta at søkeren er faglig sterkere enn det som framgår av dokumenterte karakterer. Med tungtveiende grunner menes dokumenterte spesielle forhold som har påvirket karakterene fra videregående skole negativt. Dette kan være forhold som annet morsmål enn norsk, sykdom, funksjonshemming eller andre spesielle forhold. Søkere som ønsker spesiell vurdering, må legge ved egen søknad om dette i omslagsarket med begrunnelse for søknaden og dokumentasjon av de forhold som anføres. Kvalifiserte søkere som ber om det blir gitt en helhetlig, individuell vurdering, der faglig nivå og grunnen til søknaden ses i sammenheng. Spesiell vurdering etter forholdene nevnt over gir ikke i seg selv rett til studieplass. For å få tilbud om opptak kreves det likeverdige ferdigheter og kunnskaper med søkere som får tilbud om opptak etter poengberegning." Er ikke søknadsfristen for spesiell vurdering 1. mars? Offtopic: Sonja84 er det deg du har bilde av i avataren? Mulig det, men det er ikke aktuelt enda (må bli ferdig med videregående først) Lurte på om noen hadde noen erfaringer med det (dvs. har kommet inn på medisinstudiet med spesiell vurdering evt kjenner noen som har gjort det) eller har noen formening om det. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg vurderer å søke med spesiell vurdering... Endret 6. april 2008 av Pus_1808 Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Noen som har erfaring med spesiell vurdering eller har noen formening om det? Jeg tenker selvagt på spesiell vurdering i forhold til opptak til medisinstudiet. Her er litt om spesiell vurdering: "Søkere som kan be om spesiell vurdering Søkere kan be om spesiell vurdering på grunnlag av dokumenterte spesielle forhold som gir tungtveiende grunn til å anta at søkeren er faglig sterkere enn det som framgår av dokumenterte karakterer. Med tungtveiende grunner menes dokumenterte spesielle forhold som har påvirket karakterene fra videregående skole negativt. Dette kan være forhold som annet morsmål enn norsk, sykdom, funksjonshemming eller andre spesielle forhold. Søkere som ønsker spesiell vurdering, må legge ved egen søknad om dette i omslagsarket med begrunnelse for søknaden og dokumentasjon av de forhold som anføres. Kvalifiserte søkere som ber om det blir gitt en helhetlig, individuell vurdering, der faglig nivå og grunnen til søknaden ses i sammenheng. Spesiell vurdering etter forholdene nevnt over gir ikke i seg selv rett til studieplass. For å få tilbud om opptak kreves det likeverdige ferdigheter og kunnskaper med søkere som får tilbud om opptak etter poengberegning." Er ikke søknadsfristen for spesiell vurdering 1. mars? Offtopic: Sonja84 er det deg du har bilde av i avataren? Mulig det, men det er ikke aktuelt enda (må bli ferdig med videregående først) Lurte på om noen hadde noen erfaringer med det (dvs. har kommet inn på medisinstudiet med spesiell vurdering evt kjenner noen som har gjort det) eller har noen formening om det. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg vurderer å søke med spesiell vurdering... Hei. Har kjennskap til et par som kom inn på medisin etter spesiell vurdering. Begge kom til Norge like før videregående og slet på grunn av språket med å få toppkarakterer. Begge hadde likevel gode karakterer i forhold til sitt "handikap". Du bør nok ha en god grunn, at du har kjempe lyst holder ikke hvis du skjønner hva jeg mener Lenke til kommentar
Pus_1808 Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Jeg tror nok jeg har en ganske god grunn:) Lenke til kommentar
BannanMannen Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Føler at jeg blir ignorert. Jeg frogar igjen. De av dere som mekka karaterer, og kom inn på medisinstudiet. Hva var karaktersnittet deres? Takker:) Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 (endret) BannanMannen: Karakterene vårt er en privatsak. Men det stå tydelig oppe, hvor mye man trenger for å komme inn. Gonjimann har også gitt oss en fin analyse. Hvis det stå skrevet, at kravet er rundt 64poeng, så hadde de "fleste" en snitt-karakter som kan summeres til 64poeng. Endret 6. april 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Vaio: Ikke bland snitt og poeng Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 (endret) slett Endret 6. april 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Nei, karakterene utgjør en del av poengene. Lenke til kommentar
BannanMannen Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Jeg vet at det er 74 poeng som må til. Men kan ikke hjelpe å lure på hvor mange av dem som er alder, annen utdanning, praksis etc.. Skulle snittet virke uoppnåelig blit det tjekkia eller ungarn, istedenfor bjørknes:) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Bannannmannen: Pass deg! Sonja får høyt blodtrykk og blir voldelig når du nevner medisinstudier i utlandet. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 (endret) Nei, karakterene utgjør en del av poengene. Det har du rett i. Men så utgjør karakterene en stor "chunk" av den endelige poengsummen. Bannannmannen: Pass deg! Sonja får høyt blodtrykk og blir voldelig når du nevner medisinstudier i utlandet. Slapp av... Hun tar store doser med beroligende medisin: "Freia Melkesjokolade" Endret 6. april 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Ja, men det er villedende å si at man har et snitt på 7,4. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 (endret) Ja, men det er villedende å si at man har et snitt på 7,4. Jeg skrev en "stor del", ikke hele kaken. Jeg har glemt hvor mangen fag man må addere, men husker at det er mye ekstra-poeng å hente fra fagkombinasjonene og "tjenester." F.eks 3ekstra poeng hvis man har kun realfag (Matt, Fy, og Kjem) og 6 poeng etter militærtjenesten... osv... Endret 6. april 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Poplitea Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Jeg vet at det er 74 poeng som må til. Men kan ikke hjelpe å lure på hvor mange av dem som er alder, annen utdanning, praksis etc.. Skulle snittet virke uoppnåelig blit det tjekkia eller ungarn, istedenfor bjørknes:) Snittet er ikke uoppnåelig. Da hadde ingen gått her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå