Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

pk-snakk ? hva er det for noe fancy da ?

 

Bare nysgjerrig på hva som får deg til å tro at det må en innvandrer til for å rake ned på en person som har blitt akseptert i norge ? altså, forstår jeg deg rett så mener du vedkommende muligens er en innvandrer som har utdannet seg i øst-europa ? skjønte jeg deg rett da ?

Bygger opp til ingen verdens ting jeg :) Alle har rett til sin mening, ville bare vite hva din var. That's all

Lenke til kommentar

Ja, alle kan jo fotografere overskrifter. Også en nihilist.

Joda, men hvem som ikke selv innehar en lisens får tak i originalen på kort varsel, og skriver melding med forumbrukerens navn på? Jeg tror det mer enn hinter om at du ikke bør uttale deg om hvem som jobber med hva, og i hvert fall ikke som basis i en tåpelig persondiskusjon. End of story.

Lenke til kommentar

Enten er du ikke lege eller så er du f eks en innvandrer av den frekke sorten og med utdannelse fra Øst-Europa.

Her beviser du jo bare poenget mitt ytterligere, de som er utdannet i Øst-Europa er mindre flinke, de kom ikke inn, de har får dårlige karakterer, de er annenrangs.

Tatt i betraktning av at mesteparten av utdanningsmaterialet jeg brukte også er tilgjengelig både for østblokkfolka og andre studenter, så er det vel neppe kvaliteten på utdannelsen i seg selv som er ankepunktet, så da beviser du jo bare at karakterer henger ved deg som et stigma, følgelig stemmer det jeg sa om Ingunn.

Det samme gjelder etter studiet, de som kommer fra UiO og NTNU er bedre enn de som kommer fra UiB og Tromsø.

Lenke til kommentar

Ja, alle kan jo fotografere overskrifter. Også en nihilist.

Joda, men hvem som ikke selv innehar en lisens får tak i originalen på kort varsel, og skriver melding med forumbrukerens navn på? Jeg tror det mer enn hinter om at du ikke bør uttale deg om hvem som jobber med hva, og i hvert fall ikke som basis i en tåpelig persondiskusjon. End of story.

 

Nei, det kan godt være en kopiforside du har skaffet deg for lenge siden i ditt innbilte liv som lege eller bare fra en i nærheten som du kjenner.

Lenke til kommentar

Enten er du ikke lege eller så er du f eks en innvandrer av den frekke sorten og med utdannelse fra Øst-Europa.

Her beviser du jo bare poenget mitt ytterligere, de som er utdannet i Øst-Europa er mindre flinke, de kom ikke inn, de har får dårlige karakterer, de er annenrangs.

Tatt i betraktning av at mesteparten av utdanningsmaterialet jeg brukte også er tilgjengelig både for østblokkfolka og andre studenter, så er det vel neppe kvaliteten på utdannelsen i seg selv som er ankepunktet, så da beviser du jo bare at karakterer henger ved deg som et stigma, følgelig stemmer det jeg sa om Ingunn.

Det samme gjelder etter studiet, de som kommer fra UiO og NTNU er bedre enn de som kommer fra UiB og Tromsø.

 

Det er ikke karakterene som fikk meg til å spekulere om innvandrer og Øst-Europa, men din fanatiske og litt unorske holdning kombinert med din latterlige påstand om hva som gjør at noen er verdt noe.

 

"Ingunn" har jeg snakket om i et tidligere innlegg.

 

F eks på medisin UiB er det MANGE vestlendinger og god del andre som ville ha kommet inn både i Oslo og i Trondheim.

 

Alle på UiO Vår og alle i alle ord kvoter ville vel også være "bunnslam" i din forvridde verden. Du virker enten mentalt skadet eller bare som en vanlig kverulant.

Lenke til kommentar

Det samme gjelder etter studiet, de som kommer fra UiO og NTNU er bedre enn de som kommer fra UiB og Tromsø.

 

Hadde du faktisk vært ferdig med turnus så hadde du vært fullstendig klar over at det er svært lite som studentene ut ifra hvor de har studert. Det er bare tull og ingen undersøkelse som viser at noen er bedre enn de andre.

 

Og når det kommer til den helt idiotiske diskusjonen om poenggrense. Det er studenter med karakterer i toppklassen enten det skiller 0,5 poeng eller ikke. Når alt kommer til alt så er det absolutt ikke det som er avgjørende for om du blir en god lege eller ikke. En person med topp karakterer kan vise seg å være ubrukelig som lege når det kommer til alt som ikke handler om teoretisk kunnskap.

 

En som har vært igjennom turnustjenesten vet dette. Og det gjør tydeligvis ikke du.

 

Og til deg som kom inn på studiet helt på tampen: Gratulerer! Du kommer til å bli en like god lege som alle de andre;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det samme gjelder etter studiet, de som kommer fra UiO og NTNU er bedre enn de som kommer fra UiB og Tromsø.

 

Hadde du faktisk vært ferdig med turnus så hadde du vært fullstendig klar over at det er svært lite som studentene ut ifra hvor de har studert. Det er bare tull og ingen undersøkelse som viser at noen er bedre enn de andre.

Hadde du faktisk lest det jeg skrev, så hadde du vært fullstendig klar over at jeg skilte mellom det å være mindre verdt, og det å være mindre faglig flink. Jeg har ikke påberopt meg besittelse av empiriske data over diverse parametere på faglig flinkhet og hvor bra du var til å skrive norskstil.

 

Og når det kommer til den helt idiotiske diskusjonen om poenggrense.

Hvilken?

 

Det er studenter med karakterer i toppklassen enten det skiller 0,5 poeng eller ikke.

Nei, det er STOR forskjell på hvor du befinner deg fordelingsmessig i befolkningen, avhengig av om du er basis av de som kom inn, eller spydspissen som kunne velge og vrake i alt. Det er forskjell på å være supergod, og på å være bare sånn passe skoleflink.

 

Når alt kommer til alt så er det absolutt ikke det som er avgjørende for om du blir en god lege eller ikke.

Du sier det om igjen og om igjen, men hvor er DINE bevis på det?

 

En som har vært igjennom turnustjenesten vet dette. Og det gjør tydeligvis ikke du.

Det var da fælt så mange varianter av No True Scotsman alle medisin-håpefulle her inne hadde, da? Bare forsterker det jeg allerede visste, at det fins massevis av nevrotiske og uredelige drittsekk-høner i legeyrket som hverken klarer å forholde seg nøytralt til argumentasjon, eller argumentere på sak med tunga rett i munnen.

 

Og til deg som kom inn på studiet helt på tampen: Gratulerer! Du kommer til å bli en like god lege som alle de andre;)

Er det noe turnus har vist, så er det at det er svært stor spredning på de forskjellige. Men om du sier hun kommer til å bli god, så... :closedeyes:

Lenke til kommentar

Tiraden fra nihilisten ble utløst av Ingunn som var så vennlig å legge ut sine konkurransepoeng på forumet til stor nytte for leserne. Det overraskende var at hun hadde kun 2,5 realfagspoeng, noe som gjør at hun sannsynligvis har et langt høyere snitt enn mange andre som kom inn, fordi de fleste har 4 realfagspoeng. Det faktisk er enklere å høyne snittet slik enn med karakterer (har du 20 tellende fag, så lønner det seg å ta Matte R2, som gir 1 poeng, selv om du skulle ende opp med 4 i karakter).

 

Vi som har levd en stund kjenner lusa på gangen. Nihilisten er sjalu på Ingunn. Han skulle nok ønsket han hadde et like godt vitnemål, og kunne studert på et av Norges mest prestisjetunge studium. Men det har han ikke, og måtte nok ta sine studier i utlandet. Overhodet ikke noe galt i det, han er/blir ganske sikkert en like god lege som de fra Norge. I alle fall har det neppe med studiested å gjøre. Det er vel heller en fordel å ha fått input fra utlandet. Nei, noe bunnslam er du såvisst ikke, Nihilist1! Du må slutte å tenke så lavt om deg selv. Det er ikke riktig at andre ser slik på deg. De fleste leger i Norge har faktisk sin utdannelse fra utlandet. Og blant de som har studert i Norge, så tenker nok de fleste heller om seg selv at de andre hadde bedre karakterer, mens de som var så flinke at det ikke er stor tvil, neppe ofrer det en tanke. Det er ikke slikt man nærer en sunn selvfølelse.

 

Nihilist1 har en krass og konfronterende stil. Han skaper liv og røre rundt seg, kanskje også i det virkelige liv. Det er festlig med slike mennesker. Ser for meg din reaksjon når den sedvanlige slabbedask soser inn på kontoret ditt for å hente nok en sykemelding. Du vet nok å fortelle hvor skapet skal stå! Et sjeldent bidrag fra legestanden til norsk økonomi.

 

Uansett ønsker jeg alle som har valgt dette studiet lykke til! Forhåpentlig har dere ikke valgt det ut fra utsikter til lønn eller status, men ut fra interesser og ønske om å gjøre en god jobb. Statusjegere trenger vi ikke flere av i legeyrket. Dessverre tyder denne debatten på at noen nettopp har hatt status som et av sine kriterier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bare forsterker det jeg allerede visste, at det fins massevis av nevrotiske og uredelige drittsekk-høner i legeyrket som hverken klarer å forholde seg nøytralt til argumentasjon, eller argumentere på sak med tunga rett i munnen.

 

Noen som ikke takler at det er disse "drittsekkhønene" som faktisk kommer inn på medisin istedenfor dere store sterke kirurggutta? :tease:

Lenke til kommentar

Det er vel ingen tvil om at de som starter i østblokk er faglig dummere enn de som kommer inn i Norge. Det slår dog aldri feil at hver eneste østblokk-student jeg har møtt ute i praksis syter om hvor utrolig hardt det er i Polen/Ungarn/Slovakia osv. Medisin er ikke faglig vanskelig. Det består utelukkende av pugging og memorisering.

Lenke til kommentar

Det er vel ingen tvil om at de som starter i østblokk er faglig dummere enn de som kommer inn i Norge. Det slår dog aldri feil at hver eneste østblokk-student jeg har møtt ute i praksis syter om hvor utrolig hardt det er i Polen/Ungarn/Slovakia osv. Medisin er ikke faglig vanskelig. Det består utelukkende av pugging og memorisering.

Du er en totalidiot, grunnet argumentasjonen din, ikke pga påstanden "østblokk-folk er faglig dummere" - men den henger ikke sammen med det inntrykket jeg har fått av arbeidskollegaene mine fra østblokkland.

At de er mindre intelligente, det virker intuitivt ganske rimelig. Generelt sett, så henger karakterer på skolen sammen med intelligens (og sikkert mye annet også), og generelt, så er det slik at østblokkfolka ikke hadde karakterer til å komme inn i Norge. Så østblokkfolk, og andre utenlandsstudenter, ja, faktisk også tysklandsstudenter (kanskje ikke mer eksotiske ting som Spania, Frankrike Italia osv) er mindreverdige og lavstatus.

At medisin ikke krever mye intelligens, er nok en overforenkling. Hvis det er realiteten din, da er du enten en arrogant liten dritt som skal fortelle omverdenen hvor jævla glup du er, eller du er på et studiested hvor du får sydd puter under armene, eller du studerer ikke/har ikke studert medisin. Period. Om du skal forstå layouten til placenta på et fremmedspråk, i en bok som er skrevet slik at hver setning inneholder fagbegreper du ikke har forutsetning for å kunne, uten at det er noen bilder inkludert, da hjelper det å være en autistisk liten kodeekspert.

Det er ikke nødvendigvis slik at det du må ha av kunnskap for å kunne sy en finger er så jævla vanskelig, men det samfunnene krever at du må hoppe igjennom av brennende ringer for å komme dit at du får tillatelse, det krever sitt, og det krever forskjellig, avhengig av hvor du er, og hvem du har som kan hjelpe deg. Motsatt fins det også universitetsbøker i fysikk på grunnfagnivå som er så didaktisk bra, at selv idioter kan forstå vanskelige konsepter, med step by step formelutredninger og tegninger.

Det hadde ikke trengt å være sånn. Men når det har blitt slik, så er det en fordel jo tøffere det er for oss som allerede har fått markedsinnpass. Hadde det vært opp til meg, skulle det vært fengselsstraff for å studere i utlandet, og man måtte vært Ph.D i astrofysikk for i det hele tatt å bli tatt opp ved medisinske universiteter i Norge, og aldersgrensen skulle vært 40 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ingen tvil om at de som starter i østblokk er faglig dummere enn de som kommer inn i Norge. Det slår dog aldri feil at hver eneste østblokk-student jeg har møtt ute i praksis syter om hvor utrolig hardt det er i Polen/Ungarn/Slovakia osv. Medisin er ikke faglig vanskelig. Det består utelukkende av pugging og memorisering.

Du er en totalidiot, grunnet argumentasjonen din, ikke pga påstanden "østblokk-folk er faglig dummere" - men den henger ikke sammen med det inntrykket jeg har fått av arbeidskollegaene mine fra østblokkland.

At de er mindre intelligente, det virker intuitivt ganske rimelig. Generelt sett, så henger karakterer på skolen sammen med intelligens (og sikkert mye annet også), og generelt, så er det slik at østblokkfolka ikke hadde karakterer til å komme inn i Norge. Så østblokkfolk, og andre utenlandsstudenter, ja, faktisk også tysklandsstudenter (kanskje ikke mer eksotiske ting som Spania, Frankrike Italia osv) er mindreverdige og lavstatus.

At medisin ikke krever mye intelligens, er nok en overforenkling. Hvis det er realiteten din, da er du enten en arrogant liten dritt som skal fortelle omverdenen hvor jævla glup du er, eller du er på et studiested hvor du får sydd puter under armene, eller du studerer ikke/har ikke studert medisin. Period. Om du skal forstå layouten til placenta på et fremmedspråk, i en bok som er skrevet slik at hver setning inneholder fagbegreper du ikke har forutsetning for å kunne, uten at det er noen bilder inkludert, da hjelper det å være en autistisk liten kodeekspert.

Det er ikke nødvendigvis slik at det du må ha av kunnskap for å kunne sy en finger er så jævla vanskelig, men det samfunnene krever at du må hoppe igjennom av brennende ringer for å komme dit at du får tillatelse, det krever sitt, og det krever forskjellig, avhengig av hvor du er, og hvem du har som kan hjelpe deg. Motsatt fins det også universitetsbøker i fysikk på grunnfagnivå som er så didaktisk bra, at selv idioter kan forstå vanskelige konsepter, med step by step formelutredninger og tegninger.

Det hadde ikke trengt å være sånn. Men når det har blitt slik, så er det en fordel jo tøffere det er for oss som allerede har fått markedsinnpass. Hadde det vært opp til meg, skulle det vært fengselsstraff for å studere i utlandet, og man måtte vært Ph.D i astrofysikk for i det hele tatt å bli tatt opp ved medisinske universiteter i Norge, og aldersgrensen skulle vært 40 år.

 

Ro deg ned. De som kommer seg igjennom utdanningen i østblokk er nok ikke noe mindre kompetente enn sine norske kolleger (i hvert fall ikke når det er snakk om teoretisk kunnskap). Det som skiller klinten fra hveten er praktisk kunnskap, erfaring og personlighet/mennesketype. Finnes sikkert unntak, men de studentene jeg har møtt ute i praksis har alle vært faglig gode - uavhengige av studieland.

 

Sa vel aldri at medisin ikke krever intelligens; det gjør det. Fagstoffet krever en enorm mengde innsats og tid, men man trenger rett og slett ikke være så jævlig smart for å komme seg igjennom.

Lenke til kommentar

Det er vel ingen tvil om at de som starter i østblokk er faglig dummere enn de som kommer inn i Norge. Det slår dog aldri feil at hver eneste østblokk-student jeg har møtt ute i praksis syter om hvor utrolig hardt det er i Polen/Ungarn/Slovakia osv. Medisin er ikke faglig vanskelig. Det består utelukkende av pugging og memorisering.

Du er en totalidiot, grunnet argumentasjonen din, ikke pga påstanden "østblokk-folk er faglig dummere" - men den henger ikke sammen med det inntrykket jeg har fått av arbeidskollegaene mine fra østblokkland.

At de er mindre intelligente, det virker intuitivt ganske rimelig. Generelt sett, så henger karakterer på skolen sammen med intelligens (og sikkert mye annet også), og generelt, så er det slik at østblokkfolka ikke hadde karakterer til å komme inn i Norge. Så østblokkfolk, og andre utenlandsstudenter, ja, faktisk også tysklandsstudenter (kanskje ikke mer eksotiske ting som Spania, Frankrike Italia osv) er mindreverdige og lavstatus.

At medisin ikke krever mye intelligens, er nok en overforenkling. Hvis det er realiteten din, da er du enten en arrogant liten dritt som skal fortelle omverdenen hvor jævla glup du er, eller du er på et studiested hvor du får sydd puter under armene, eller du studerer ikke/har ikke studert medisin. Period. Om du skal forstå layouten til placenta på et fremmedspråk, i en bok som er skrevet slik at hver setning inneholder fagbegreper du ikke har forutsetning for å kunne, uten at det er noen bilder inkludert, da hjelper det å være en autistisk liten kodeekspert.

Det er ikke nødvendigvis slik at det du må ha av kunnskap for å kunne sy en finger er så jævla vanskelig, men det samfunnene krever at du må hoppe igjennom av brennende ringer for å komme dit at du får tillatelse, det krever sitt, og det krever forskjellig, avhengig av hvor du er, og hvem du har som kan hjelpe deg. Motsatt fins det også universitetsbøker i fysikk på grunnfagnivå som er så didaktisk bra, at selv idioter kan forstå vanskelige konsepter, med step by step formelutredninger og tegninger.

Det hadde ikke trengt å være sånn. Men når det har blitt slik, så er det en fordel jo tøffere det er for oss som allerede har fått markedsinnpass. Hadde det vært opp til meg, skulle det vært fengselsstraff for å studere i utlandet, og man måtte vært Ph.D i astrofysikk for i det hele tatt å bli tatt opp ved medisinske universiteter i Norge, og aldersgrensen skulle vært 40 år.

 

Nihilist graver seg bare dummere og mer uvitende. Bare ett lite eksempel: på noen av de 35 medisinfakultetene i Tyskland kreves faktisk betydelig høyere vgs-karakterer enn på noen av de 4 i Norge.

 

Gode vgs-karakterer betyr iq over et visst nivå, men høy iq betyr slettes ikke topp vgs-karakterer.

 

Nihilist studerer 8 enkeltfag simultant, manisk og desperat på universitetet, og vet i en alder av 28 ikke hva han vil bli.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...