Vaio Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 (endret) Det var en lærer til stede, men han kom en gang bort til vårt bord, ellers dissekerte vi på egen hånd. Så det gjelder å være godt forberedt, og ha lest litt på forhånd i anatomi-atlas, og i anatomi bok. Jepp, det var dagens oppgaver, vi skal ha mer disseksjon i morgen, da skal vi åpne hele thoraxhulen, og blottlegge lungene. Det var interessant å lese hvordan dere drev disseksjonen. Men må si at vi hadde det bedre! Vi hadde en lære (post-doktor eller professor) som demostrete disseksjonen, så gikk vi løs selv. Du kan offisielt spøke med setningen:"I see dead people!" Endret 4. april 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Du kan offisielt spøke med setningen:"I see dead people!" He-he, den var god. Lenke til kommentar
Treblad Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Det virker nesten som om Sonja og Vaio begynner å finne tonen. *klø seg i hodet* Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Skal ikke se bortfra at det snart oppstår en liten forelskelse mellom dem. Lenke til kommentar
Poplitea Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 (endret) Tror disseksjonene forgår litt forskjellig ved de ulike universitetene i Norge. Vi hadde vel rundt 10 lik her i Tromsø. Vi jobbet 3-4 på hver gruppe. Det var vel i alt litt over 30 disseksjoner. Kullet var delt i 4 store grupper. Dermed fikk alle gjennomføre hver 4 disseksjon. På ettermiddagene var disseksjonssalen åpen så man kunne gå inn å se hva de andre hadde gjort før deg. Hver disseksjon varte i 2 timer hvor man skulle følge en "oppskrift" og svare på en del spørsmål. Før man begynte ble "oppskriften" gjennomgått. Veiledere var studenter fra kullet over oss og 2-3 professorer. God tid til å stille spørsmål og å lete litt. Senere har vi hatt disseksjon og obduksjon av hjerne. Tromsø har heldigvis en ganske stor preparatsamling som er ganske grei å bruke hvis man ikke fikk med seg alt på disseksjonen:) Jeg hadde bare et spørsmål til Vaio: Hvordan er det med MRSA på sykehusene i Øst-Europa? Endret 4. april 2008 av Poplitea Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Tror disseksjonene forgår litt forskjellig ved de ulike universitetene i Norge. Vi hadde vel rundt 10 lik her i Tromsø. Vi jobbet 3-4 på hver gruppe. Det var vel i alt litt over 30 disseksjoner. Kullet var delt i 4 store grupper. Dermed fikk alle gjennomføre hver 4 disseksjon. På ettermiddagene var disseksjonssalen åpen så man kunne gå inn å se hva de andre hadde gjort før deg. Hver disseksjon varte i 2 timer hvor man skulle følge en "oppskrift" og svare på en del spørsmål. Før man begynte ble "oppskriften" gjennomgått. Veiledere var studenter fra kullet over oss og 2-3 professorer. God tid til å stille spørsmål og å lete litt. Senere har vi hatt disseksjon og obduksjon av hjerne. Tromsø har heldigvis en ganske stor preparatsamling som er ganske grei å bruke hvis man ikke fikk med seg alt på disseksjonen:) Vi har vel 12 lik, jobber i grupper på 7-8 stykker. Alle får vært med på alle disseksjonene, men vi bytter på hvem som er ansvarlige for disseksjonen. Følger en oppskrift vi også. Men slik jeg forstår ut fra posten din, så får dere veldig mye veiledning. Det får ikke vi. Vi blir overlatt til oss selv. Vi har til sammen 7 kurs dette semesteret, dere har altså langt flere. Hver disseksjon varer 2 timer hos oss også. Og samme ordning med at disseksjonssalene er åpne om ettermiddagen, slik at man kan titte på likene. Fint at du postet dette, er interessant å lese om hvordan det fungerer andre steder. Lenke til kommentar
Poplitea Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Vi har vel 12 lik, jobber i grupper på 7-8 stykker. Alle får vært med på alle disseksjonene, men vi bytter på hvem som er ansvarlige for disseksjonen. Følger en oppskrift vi også. Men slik jeg forstår ut fra posten din, så får dere veldig mye veiledning. Det får ikke vi. Vi blir overlatt til oss selv. Vi har til sammen 7 kurs dette semesteret, dere har altså langt flere. Hver disseksjon varer 2 timer hos oss også. Og samme ordning med at disseksjonssalene er åpne om ettermiddagen, slik at man kan titte på likene. Fint at du postet dette, er interessant å lese om hvordan det fungerer andre steder. Jeg syns disseksjonene var helt greie sånn sett. Alle må igjennom dem, men tror det varierer litt hva man får ut av hver enkelt disseksjon. Jeg tror uansett at det ikke er de store forskjellene fra univeristet til universitet uansett hvordan de gjennomføres. Litt synd at de nye obduksjonsreglene ødelegger en del for hjernedisseksjonene, men det er nå bare sånn det er. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 Jeg hadde bare et spørsmål til Vaio: Hvordan er det med MRSA på sykehusene i Øst-Europa? Aner ikke, men det skal være under kontroll. Jeg har sett 2 cases til nå. Hva er du tenker på? Jeg syns disseksjonene var helt greie sånn sett. Alle må igjennom dem, men tror det varierer litt hva man får ut av hver enkelt disseksjon. Jeg tror uansett at det ikke er de store forskjellene fra univeristet til universitet uansett hvordan de gjennomføres. Litt synd at de nye obduksjonsreglene ødelegger en del for hjernedisseksjonene, men det er nå bare sånn det er. Hvordan er patologien deres? Lenke til kommentar
BannanMannen Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 @ alle som kom inn på 2 vitnemålet i norge hva var karaktersnittet deres? Jeg spør igjen.... Lenke til kommentar
Poplitea Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Aner ikke, men det skal være under kontroll. Jeg har sett 2 cases til nå.Hva er du tenker på? Bare lurer. Vi må levere inn negative MRSA tester før vi får sette en fot innenfor sykehuset. Hvordan er patologien deres? Vi har et innføringskurs i patologi ved starten av 2.året. Deretter er det en egen patologidel for hvert kurs. Blir vel mer og mer etterhvert regner jeg med. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 Bare lurer. Vi må levere inn negative MRSA tester før vi får sette en fot innenfor sykehuset. Alle må ta MRSA test før de kan jobbe i enhver sykehus i Norge. Det er jo standard. Vi har et innføringskurs i patologi ved starten av 2.året. Deretter er det en egen patologidel for hvert kurs. Blir vel mer og mer etterhvert regner jeg med. Har dere autopsy? Vi, i Ungarn, har autopsy som en del av opplæringen. Der vi "føler og ser" patologiskeorganer fra de som døde "nettopp" (THE SMEEEELLLL!! ) Lenke til kommentar
Poplitea Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Har dere autopsy? Vi, i Ungarn, har autopsy som en del av opplæringen. Der vi "føler og ser" patologiskeorganer fra de som døde "nettopp" (THE SMEEEELLLL!! ) vi hadde obduksjon på hjerne, men ikke hele kroppen. Tror disseksjonene er nok. Tror det er et eget kurs i rettsmedisin på 6.året. Blir kanskje noe mer da. Nye regler for obduksjon har ført til at det ikke blir gjennomført like mange obduksjoner ved Norske sykehus. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 (endret) Har dere autopsy? Vi, i Ungarn, har autopsy som en del av opplæringen. Der vi "føler og ser" patologiskeorganer fra de som døde "nettopp" (THE SMEEEELLLL!! ) vi hadde obduksjon på hjerne, men ikke hele kroppen. Tror disseksjonene er nok. Tror det er et eget kurs i rettsmedisin på 6.året. Blir kanskje noe mer da. Nye regler for obduksjon har ført til at det ikke blir gjennomført like mange obduksjoner ved Norske sykehus. Det er litt synd at dere fra Norge ikke kan føle, lukte og se en fersk skrumplever. Rettsmedisin er forresten et obliatorisk-fag i Ungarn. Vi studere litt CSI her... Endret 4. april 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Poplitea Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Har dere autopsy? Vi, i Ungarn, har autopsy som en del av opplæringen. Der vi "føler og ser" patologiskeorganer fra de som døde "nettopp" (THE SMEEEELLLL!! ) vi hadde obduksjon på hjerne, men ikke hele kroppen. Tror disseksjonene er nok. Tror det er et eget kurs i rettsmedisin på 6.året. Blir kanskje noe mer da. Nye regler for obduksjon har ført til at det ikke blir gjennomført like mange obduksjoner ved Norske sykehus. Det er litt synd at dere fra Norge ikke kan føle, lukte og se en fersk skrumplever. Rettsmedisin er forresten et obliatorisk-fag i Ungarn. Vi studere litt CSI her... Rettsmedisin er obligatorisk her også. Dersom vi ønsker å være med på obduksjoner o.l. så tror jeg der nok bare er å stikke innom patologen på sykehuset. Ellers så har vi en ganske stor preparatsamling vi kan bruke. Der er det mye patologi å kikke på Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 Nothing beat the feeling of a fresh chirrotic liver Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Ah, fersk skrumplever en herlig søndagsmorgen. Kan ikke si annet enn at jeg gleder meg til 3. semester! :-) Blir litt mye genetikk til tider nå i 2. semester. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 Genetikk er spennende, men mye å pugge... Lenke til kommentar
Artico01 Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Hei! Jeg går i 10. Klasse nå, og ligger på et snitt mellom 4.9 og 5 blank. Og etter 3 år med vgs har jeg lyst til å satse på medisinstudiet. Men jeg har ikke helt skjønt dette med inntak osv. Ser litt på Samordna opptak sine sider og ser at man nesten trenger over 70 poeng for å komme inn. Betyr dette med dagens regler at jeg så og si trenger 6.0 i snitt ut fra vgs for å ha en sjanse i det hele tatt. Hvor mye studiepoeng er det mulig å få på Vgs i realfag? Takk på forhånd Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Konkurransepoeng er ikke det samme som studiepoeng. Du får per i dag maks 10 ekstrapoeng. Dette synker til 4 fra og med opptaket 2009, og dermed vil poenggrensen gå ned veldig mye. Kravet er 64, ikke 70+, på den kvoten du søker i umiddelbart etter videregående. Lenke til kommentar
Artico01 Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Så hvis jeg, la oss si, ligger på et snitt på 5,3 ut fra Vgs, og har tatt de 3 realfagene som kreves for opptak ved medisin i Norge, har jeg da muligheten til å gå rett fra Vgs inn på stuidet? Eller er jeg da nødt til å sanke flere poeng? Takk for raskt svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå