Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter

Vaio

Anbefalte innlegg

Det nye er at aller gjerrigste Sverige i 2010 gjorde om sin karakterskala og at denne praktiseres så slepphendt at det nå gir dem litt fordeler også i Norge. Derfor har svenske studenter i Norge økt betydelig prosentualt de siste to årene, dog fra nesten null. Dette bør tettes, da det ikke er noe status for norske fakulteter i å motta svenske "rejects".

Mange av de svenske studentene kommer sikkert også etter å ha jobbet i norge og fått et nettverk her. Det gjelder i hvertfall mange av de svenske studentene jeg kjenner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Halloo!

Jeg kom plutselig inn på medisin start høst i Oslo i kveld, etter å ha stått på venteliste. Jeg har min første skoledag på mandag, og lurer i den forbindelse på om det er noen gode sjeler de ute, enten på mitt kull eller eldre, som kan guide og tipse litt i løpet av helga/beg. av neste uke, ettersom jeg har gått glipp av fadderordningen!

Lenke til kommentar

Gratulerer da! Det som hadde vært interessant for mange å vite, er konkurransepoengene dine. SO oppdaterer nemlig ikke sine poenggrenser etter andre opptak, så dine poeng vil gi en reell pekepinn på snittet i år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Halloo!

Jeg kom plutselig inn på medisin start høst i Oslo i kveld, etter å ha stått på venteliste. Jeg har min første skoledag på mandag, og lurer i den forbindelse på om det er noen gode sjeler de ute, enten på mitt kull eller eldre, som kan guide og tipse litt i løpet av helga/beg. av neste uke, ettersom jeg har gått glipp av fadderordningen!

Studerer ikke medisin selv, men meld deg inn i medisinerforeningen, festforeningen til medisin oslo.

Meld deg gjerne innn i de andre foreningene også, tror de har forskjellige idretter, sang, ski osv.

Hos festforeningen ender du mest sannsnlig opp med å måtte jobbe litt gratis, men du får ikke bare merker på cv-en, normalt er slike foreninger for de som er oversosiale og arrangerer alle mulige bli kjent fester. Blir selvsagt også kjent med folk når du jobber.

Skiforeningen har sikkert også hytteturer, vanskelig å ikke bli kjent med noen der.

Edit: får legge på et gratulerer:-) Men meld deg inn i foreningene, selv om aktivitetene kanskje ikke er helt din greie.

Edit2: rimelig å anta at de som ikke er fra oslo er mer keene på å bli venner også utenfor studiet,

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar

Halloo!

Gratulerer! Gå på forelesning på Domus Medica NÅ, møt de andre, og bli så med på "dåp" av nye studenter i kveld! Selv søker jeg først neste år og regner med å komme inn da.

Hvilken plass hadde du på ventelisten i begynnelsen? Hvor mange poeng kom du inn med?

Endret av PeterB
Lenke til kommentar

Det nye er at aller gjerrigste Sverige i 2010 gjorde om sin karakterskala og at denne praktiseres så slepphendt at det nå gir dem litt fordeler også i Norge. Derfor har svenske studenter i Norge økt betydelig prosentualt de siste to årene, dog fra nesten null. Dette bør tettes, da det ikke er noe status for norske fakulteter i å motta svenske "rejects".

Mange av de svenske studentene kommer sikkert også etter å ha jobbet i norge og fått et nettverk her. Det gjelder i hvertfall mange av de svenske studentene jeg kjenner.

men du studerer altså ikke medisin, og det er medisinstudenter jeg snakker om

Lenke til kommentar

Halloo!

Gratulerer! Gå på forelesning på Domus Medica NÅ, møt de andre, og bli så med på "dåp" av nye studenter i kveld! Selv søker jeg først neste år og regner med å komme inn da.

Hvilken plass hadde du på ventelisten i begynnelsen? Hvor mange poeng kom du inn med?

Takk! :D

Problemet er at jeg bor opp mot grensa til Nordland, og kommer meg ikke sørover før i morgen/søndag.. Jeg hadde 58.4 poeng, inkludert de 2.5 realfagspoengene mine. Etter hovedopptaket sto jeg på 10. plass, og etter suppleringsopptaket på 3. plass på ventelisten. Ble nokså overrasket da jeg ble oppringt av fakultetet i går kveld, for jeg var ikke innstilt på å få plassen :)

Gratulerer da! Det som hadde vært interessant for mange å vite, er konkurransepoengene dine. SO oppdaterer nemlig ikke sine poenggrenser etter andre opptak, så dine poeng vil gi en reell pekepinn på snittet i år.

Takk! :) Jeg kom inn med 58.4 konkurransepoeng

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke at du sier dette høyt. Gratulerer, du har nå bevist at du er bånnslam i medisinverdenen, du er dritt, mindre verdt enn kollegaene dine, en taper, rett og slett. Åssen føles det?

Håper ikke dette var seriøst...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke at du sier dette høyt. Gratulerer, du har nå bevist at du er bånnslam i medisinverdenen, du er dritt, mindre verdt enn kollegaene dine, en taper, rett og slett. Åssen føles det?

Du virker uhyre dum, der du ikke skjønner at hun ville ha kommet inn direkte på de fleste kullene i NORGE og at hun etterhvert ville ha kommet inn i ordinær kvote på alle om hun ville. Hun er blant den absolutte eliten av norske studenter, og det tjener henne til all ære at hun opplyser ærlig og redelig om dette. Det er heller ingen korrelasjon mellom hvilket nr man kom inn som og hvilken suksess man har som student og lege på disse karakternivåene. Hun er nå faktisk en av de 105 utvalgte på dette kullet.

"Åssen" = svært høy sannsynlighet for en reell taper og selvsagt for en som er svært langt fra medisinstudiet. Men som "nihilist" er jo livet ditt uansett meningsløst.

Endret av PeterB
Lenke til kommentar

Det føles fantastisk å vite at jeg, med mine 58.4 poeng, oppnådd etter to år på yrkesfag og ett år påbygning, har kommet så mye lengre enn deg i sosial utvikling! Håper du får et fint år, hva enn du bedriver tiden din med, og foreslår at du tar et godt kurs i folkeskikk :-)

• Liker 4
Lenke til kommentar

Ingunn: Jeg må dessverre si meg uenig med deg, for et kurs i folkeskikk hjelper nok ikke mye her. Dette har med oppvekstmiljø og oppdragelse å gjøre, og evnen til å ta til seg sosial kunnskap. Et kurs kan ikke kompensere for tapt sosialisering, uansett hvor mye vi skulle ønske at det var tilfelle, for de som er rammet.

Nihilisten viser dessverre også en redusert evne til å ta inn skriftlig materiale, all den tid det gikk hus forbi at du har kun 2,5 realfagspoeng. Jeg har ikke dokumentasjon på dette, men inntrykket mitt er nok at det mest vanlige er at de som søker seg inn på medisin (og andre studier med høye grenser) har 4 realfagspoeng. Har man bestemt seg for medisin, så setter man sammen fag nettopp med tanke på å maksimere realfagspoengene. Når du ikke har gjort det, men kommer inn likevel med kun 2,5 poeng, så stiller det deg i det øverste skiktet av alle de som har kommet inn, i hele landet, ja, i hele verden. Jeg bøyer meg ydmykt i støvet, og må atter en gang få gratulere. Dette må du ha jobbet hardt for, og det er vel fortjent. Lykke til!

• Liker 2
Lenke til kommentar
"Åssen" = svært høy sannsynlighet for en reell taper og selvsagt for en som er svært langt fra medisinstudiet. Men som "nihilist" er jo livet ditt uansett meningsløst.

Det er delvis riktig. Det florerer av mennesker i samfunnet som er opptatt av form over innhold, helt fra drittungealder til voksenalder, se bare på universitas sin rapportering av forskjellsbehandling av medisinstudenter ved UiO, se bare på det arbeidet som presteres på norske sykehus, hvor det som er viktig er å skrive fint språk i journalen, ikke å dokumentere faktiske observasjoner mest mulig nøyaktig, hvor det som er viktig er å te seg etter de sosiale kodene individer med makt mener leger bør holde seg til, ikke å være et diagnostisk geni. Derfor er nok både dialektuttrykk, klesvalg, banneord, formulering osv, sterkt korrelerende med hva slags posisjon du har i samfunnet. Er du lege, så er du kontrollert av samfunnet. Det gjenspeiler seg i det at leger først og fremst er flinke til å holde kjeft, om de ikke er ukontrollerbart narsissistiske. Venter daglig på at fylkeslegen skal gi Skavlan en smekk på fingern, eller at noen skal økse Gilbert for PR-kåtheten, de syke politiske preferansene, eller hans angivelige forkjærlighet for smårips-studenter.

Hvor langt jeg er fra medisinstudiet, det vet jo ikke du en dritt om. Faktum er at jeg ble ferdig med turnustjeneste i Norge på tirsdag i uka som var. Men hvorfor du må trekke det, og min person inn her, det må du nesten svare på selv.

Neste spm, om det er enklere eller vanskeligere å komme inn med få eller mange realfagspoeng - der klarer jeg ikke kartlegge alle variabler i hodet på 1-2-3, for så flink hverken er, eller må jeg være. Det er klart at 1 poeng rett på snittet, for et antall poeng under 60, så må du da regne ut hvor mye bedre snitt du kan få av å ha litt færre fag og så se om realfaget potensielt vil senke snittet ditt med mer enn 0,1. Ingunn kan rett og slett være flink til å bli likt, og ha snille lærere i enkle, hjernedøde samfunnsfag. Hennes taktiske smiskeferdigheter er nu-school i medisinen, som i norge er strengt autoritær, hierarkisk, statsstyrt, og overfylt av fittekjerringer, som svømmer til puddingjobber som nevrologi, revmatologi, hud, allmennlege, osv hvor de kan gjøre en middelmådig jobb uten at noen bryr seg, og så ta YLF-verv for å føle seg verdt noe. Men jeg ville ikke hatt de til å operere meg, no thankyouverymuch. Og det fins nok av folk som er langt flinkere enn hva Ingunn presterte på skolen.

Lenke til kommentar
Det føles fantastisk å vite at jeg, med mine 58.4 poeng, oppnådd etter to år på yrkesfag og ett år påbygning, har kommet så mye lengre enn deg i sosial utvikling! Håper du får et fint år, hva enn du bedriver tiden din med, og foreslår at du tar et godt kurs i folkeskikk :-)

Men å svare på hvordan det føles å være mindre flink enn de du kommer til å jobbe sammen med (ett år lenger tid på å få under 60p), det turde du ikke svare på...

Lenke til kommentar

Neste spm, om det er enklere eller vanskeligere å komme inn med få eller mange realfagspoeng - der klarer jeg ikke kartlegge alle variabler i hodet på 1-2-3, for så flink hverken er, eller må jeg være. Det er klart at 1 poeng rett på snittet, for et antall poeng under 60, så må du da regne ut hvor mye bedre snitt du kan få av å ha litt færre fag og så se om realfaget potensielt vil senke snittet ditt med mer enn 0,1. Ingunn kan rett og slett være flink til å bli likt, og ha snille lærere i enkle, hjernedøde samfunnsfag. Hennes taktiske smiskeferdigheter er nu-school i medisinen, som i norge er strengt autoritær, hierarkisk, statsstyrt, og overfylt av fittekjerringer, som svømmer til puddingjobber som nevrologi, revmatologi, hud, allmennlege, osv hvor de kan gjøre en middelmådig jobb uten at noen bryr seg, og så ta YLF-verv for å føle seg verdt noe. Men jeg ville ikke hatt de til å operere meg, no thankyouverymuch. Og det fins nok av folk som er langt flinkere enn hva Ingunn presterte på skolen.

Du sier at hun KAN være en smiskejævel, gullunge, etc. Det gir deg vel ingen rett til å være spydig av den grunn? Det gir deg iallefall ingen grunn til å si noe sikkert om Ingunn, da du ikke kjenner henne. Hun kan være smisker, eller hun kan være en som har måttet jobbe ekstra hardt pga seige lærere. Jeg vil si at hun har fortjent en plass i medisinstudiet da hun kom inn med bare 2,5 realfagspoeng. Da måtte hun jo ha et ekstra høyt snitt for å bli akseptert.

Endret av ENY
Lenke til kommentar

Men å svare på hvordan det føles å være mindre flink enn de du kommer til å jobbe sammen med (ett år lenger tid på å få under 60p), det turde du ikke svare på...

Man trenger ikke å være en mindre flink medisiner av å ha lavere snitt fra fag på VGS, kun en med liten innsikt i faget vil påstå noe slikt.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...