Mankiw Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Det viktigste er å fremstå som en omgjengelig person med rikelig sunn fornuft, tilstrekkelige kunnskaper og god arbeidskapasitet. Da blir jeg imponert! Blir litt skremt, for det burde jo ikke være tilstrekkelig til å imponere. Lenke til kommentar
gnom2050 Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 (endret) Glaubst du, dass die Schulnoten irrelevant sind für wie gut Sie sind? Wenn Sie werden nicht imponiert von guten Schulnoten, was ist es dann, dass Sie imponiert von werden? Gode tyskkunskaper, f eks, blir jeg imponert over ... Norske studenter har ikke karakterer lenger, og jeg finner det derfor vanskelig å bruke det for å vurdere utenlandsstudenter. I de ansettelsene jeg har vært med på, har jeg selvfølgelig sett over karakterlisten, og bunnkarakterer trekker helt klart ned. Det viktigste er å fremstå som en omgjengelig person med rikelig sunn fornuft, tilstrekkelige kunnskaper og god arbeidskapasitet. Da blir jeg imponert! Mvh Jultomten Har ikkje norske medisinstudentar karakterar lengre? Dette kom som eit sjokk for meg. Korleis er det da at studentar kan bli vurdert av arbeidsgjevar? Eg har tenkt å studere medisin så snart eg er ferdig på vidaregåande skule om eitt år. Det er kun Bergen som har karakterer. Vi andre har «bestått» eller «ikke bestått». I Trondheim ligger grensen for å bestå på 65%. (Vet ikke hvordan det er i Oslo eller Tromsø) Endret 8. august 2012 av gnom2050 Lenke til kommentar
Contris Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Ingen endring her i hvert fall. Ser at 4 til er tatt opp i høstkullet, men ingen flere i vårkullet- pleier ikke de å bevege seg i takt(mener i Oslo)? Er det vits å håpe ennå, er det slik at noen studenter ikke møter opp første skoledag, slik at plassen går til de på ventelistene? Altså er frafall de første dagene/det å ikke møte opp vanlig for medisinstudiet? Fint om noen som har erfaringer kan komme med noen tanker. Fikk selv telefon 17. august (førstegangsvitnemål, NTNU). Ca 10 stykk ble tatt opp denne dagen, mener å huske jeg stod som nr. 15-16 på ventelista dagen før. Håper dette var til hjelp, vet hvordan dere har det Lenke til kommentar
Tom86 Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Da jeg var fadder for to år siden (hjelp, tida flyr), husker jeg at listene over nye studenter endra seg HELE tida. Det nye kullet er ikke satt før en uke eller to inn i semesteret. Så hvis man er villig til å flytte på seg på svært kort varsel, kan det være mulig å komme inn på førsteønsket sitt en god stund enda. Lenke til kommentar
Gjest22 Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Da er det fortsatt håp altså Lenke til kommentar
Tom86 Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Ja, men dersom man for eksempel har fått tilbud i Tromsø, men helst vil til Oslo og står på venteliste der, bør man tenke seg litt om. Det blir mye styr dersom man møter til studiestart i Tromsø, og så får telefon et par dager etterpå om at man har fått plass i Oslo likevel. Kanskje like greit å innstille seg på å beholde plassen man har fått da? Lenke til kommentar
J0hannes Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Ja, men dersom man for eksempel har fått tilbud i Tromsø, men helst vil til Oslo og står på venteliste der, bør man tenke seg litt om. Det blir mye styr dersom man møter til studiestart i Tromsø, og så får telefon et par dager etterpå om at man har fått plass i Oslo likevel. Kanskje like greit å innstille seg på å beholde plassen man har fått da? Det kommer helt ann på hvor viktig det er for personen å studere på et spesielt sted. Hvis man bare har litt mer lyst på Oslo enn Tromsø og kommer inn i Tromsø bør man jo innstille seg på det, men hvis man har kjempelyst til å være i Oslo fremfor Tromsø så kan det jo være verdt bryet Lenke til kommentar
Gjest22 Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Ja, men dersom man for eksempel har fått tilbud i Tromsø, men helst vil til Oslo og står på venteliste der, bør man tenke seg litt om. Det blir mye styr dersom man møter til studiestart i Tromsø, og så får telefon et par dager etterpå om at man har fått plass i Oslo likevel. Kanskje like greit å innstille seg på å beholde plassen man har fått da? Hva tenker du på når du skriver "mye styr"? Er det ikke bare å pakke tingene sine og bestille billett på første fly nedover igjen? Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 (endret) Hva med oppsigelsen på bostedet i Tromsø, samt det å finne et sted å plassere "tingene sine" i den nye byen? Endret 8. august 2012 av kimj_ 2 Lenke til kommentar
Tom86 Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Vel, først og fremst tenkte jeg på bolig, både å kvitte seg med den man har skaffet seg i Tromsø (eksempelvis), og å få tak i en i Oslo. Men også det sosiale spiller inn. Det er EKSTREMT intensivt sosialt sett de første par ukene på et nytt studium, man føler knapt at man har tid til å pusse tennene. Så tre-fire dager med de nye studiekameratene er faktisk ikke neglisjérbart. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Viste dere at en håndfull mennesker her i Norge er utdannet både lege og tannlege? Hvordan klarer de det? Fant en tannlege på nettet nå som tok lege og tannlege studiet på 6 år. I tilleg er han spesialist i oral kirurgi og oral medisin, maxillofacial kirurg og plastikkirurgi. Sykt. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Viste dere at en håndfull mennesker her i Norge er utdannet både lege og tannlege? Hvordan klarer de det? Fant en tannlege på nettet nå som tok lege og tannlege studiet på 6 år. I tilleg er han spesialist i oral kirurgi og oral medisin, maxillofacial kirurg og plastikkirurgi. Sykt. Kanskje han har 170 i IQ? Det er uansett ikke vanlig. Lenke til kommentar
PeterB Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Viste dere at en håndfull mennesker her i Norge er utdannet både lege og tannlege? Hvordan klarer de det? Fant en tannlege på nettet nå som tok lege og tannlege studiet på 6 år. I tilleg er han spesialist i oral kirurgi og oral medisin, maxillofacial kirurg og plastikkirurgi. Sykt. Gode spesialistkombinasjoner! Han fikk vel godkjent en god del fag på begge profesjonsstudier og hadde lite privatliv. Ingen trolldom. Lenke til kommentar
technicality Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Her hjemme ? for i utland kjenner jeg til flere. Noe som hører til er at jeg og hører at disse ligger litt i gråsonen når det kommer til faktisk utdanning Lenke til kommentar
jultomten Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Det viktigste er å fremstå som en omgjengelig person med rikelig sunn fornuft, tilstrekkelige kunnskaper og god arbeidskapasitet. Da blir jeg imponert! Blir litt skremt, for det burde jo ikke være tilstrekkelig til å imponere. Mener du det? Ikke mange har denne kombinasjonen av egenskaper. Slike kolleger vil ihvertfall jeg ha! Mvh Jultomten Lenke til kommentar
PeterB Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 (endret) Da jeg var fadder for to år siden (hjelp, tida flyr), husker jeg at listene over nye studenter endra seg HELE tida. Det nye kullet er ikke satt før en uke eller to inn i semesteret. Så hvis man er villig til å flytte på seg på svært kort varsel, kan det være mulig å komme inn på førsteønsket sitt en god stund enda. Det var jo mye snakk om overbooking i år. Likevel begynner det å rulle inn folk fra ventelistene. Noen frem mot studiestart, noen ved studiestart og noen like etter. Da tror jeg at de endelige opptaksgrensene faktisk kan flytte seg en del innen f eks utgangen av august. Det er disse opptaksgrensene som i så fall er de REELLE opptaksgrensene for året og IKKE suppleringsopptaksgrensene fra 27 juli. Det ville derfor ha vært svært interessant å se hva de endelige grensene etter ventelisteopptak ble. Endret 8. august 2012 av PeterB Lenke til kommentar
PFK-1 Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Det var jo mye snakk om overbooking i år. Likevel begynner det å rulle inn folk fra ventelistene. Noen frem mot studiestart, noen ved studiestart og noen like etter. Da tror jeg at de endelige opptaksgrensene faktisk kan flytte seg en del innen f eks utgangen av august. Det er disse opptaksgrensene som i så fall er de REELLE opptaksgrensene for året og IKKE suppleringsopptaksgrensene fra 27 juli. Det ville derfor ha vært svært interessant å se hva de endelige grensene etter ventelisteopptak ble. http://www.med.uio.n...aket-2010-1.pdf (2010) Lenke til kommentar
PeterB Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Det var jo mye snakk om overbooking i år. Likevel begynner det å rulle inn folk fra ventelistene. Noen frem mot studiestart, noen ved studiestart og noen like etter. Da tror jeg at de endelige opptaksgrensene faktisk kan flytte seg en del innen f eks utgangen av august. Det er disse opptaksgrensene som i så fall er de REELLE opptaksgrensene for året og IKKE suppleringsopptaksgrensene fra 27 juli. Det ville derfor ha vært svært interessant å se hva de endelige grensene etter ventelisteopptak ble. http://www.med.uio.n...aket-2010-1.pdf (2010) Svært interessant! Skal lure på hva disse tallene var i 2011 og blir i 2012? Fra linken ser man jo at de høytidelige og offisielle kulltallene er langt under antall tilbud, og at det strømmer folk ut av kullene pga andre planer og inn fra ventelister før, ved og etter studiestart. En svært levende prosess med mange flere deltakere enn f eks "de 105" på Oslo Høst eller "de 150(nå160)" i Bergen. Ser også at reelle poenggrenser flyttes til dels betydelig ned innen kullet er endelig definert. Dette gjelder vel da også for andre studier enn medisin. Lenke til kommentar
Gjest22 Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Vel, først og fremst tenkte jeg på bolig, både å kvitte seg med den man har skaffet seg i Tromsø (eksempelvis), og å få tak i en i Oslo. Men også det sosiale spiller inn. Det er EKSTREMT intensivt sosialt sett de første par ukene på et nytt studium, man føler knapt at man har tid til å pusse tennene. Så tre-fire dager med de nye studiekameratene er faktisk ikke neglisjérbart. Du er inne på noe, defintiivt. En vanskelig vurdering sikkert for dem det gjelder. Det var jo mye snakk om overbooking i år. Likevel begynner det å rulle inn folk fra ventelistene. Noen frem mot studiestart, noen ved studiestart og noen like etter. Da tror jeg at de endelige opptaksgrensene faktisk kan flytte seg en del innen f eks utgangen av august. Det er disse opptaksgrensene som i så fall er de REELLE opptaksgrensene for året og IKKE suppleringsopptaksgrensene fra 27 juli. Det ville derfor ha vært svært interessant å se hva de endelige grensene etter ventelisteopptak ble. http://www.med.uio.n...aket-2010-1.pdf (2010) Svært interessant! Skal lure på hva disse tallene var i 2011 og blir i 2012? Fra linken ser man jo at de høytidelige og offisielle kulltallene er langt under antall tilbud, og at det strømmer folk ut av kullene pga andre planer og inn fra ventelister før, ved og etter studiestart. En svært levende prosess med mange flere deltakere enn f eks "de 105" på Oslo Høst eller "de 150(nå160)" i Bergen. Ser også at reelle poenggrenser flyttes til dels betydelig ned innen kullet er endelig definert. Dette gjelder vel da også for andre studier enn medisin. Ja, disse tallene var interessante. Ser ut som om f.eks UiB sendte ut 1,64 tilbud/studieplass i 2010, mens de i i år sendte ut 1,469 tilbud/plass (http://www.samordnaopptak.no/tall/2012/hoved/tilbud_per_plass ) I 2010 ble endelig poenggrense 0,2 mindre enn den i hovedopptaket. Betyr ikke det at sjansene er minst like gode - om ikke bedre - for at endelig poenggrense blir lavere enn 65,7 i år? Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Det vil vel komme helt an på hvor mange som har bestemt seg før de eventuelt får et tilbud via etterfylling. Hvis dem som står høyest på ventelisten takker ja, vil vel ikke poenggrensene synke i stor grad, men hvis de som står øverst på ventelisten har bestemt seg for å gjøre noe annet det året grunnet sent inntak, vil jo poenggrensene "rase" nedover. Slik at det kan vel være veldig forskjellig fra år til år og vanskelig å spå(?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå