bublizz Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Årets poenggrenser (etter hovedopptaket): NTNU: 66,2 59,2 UiB: 65,7 56,9 UiO høst: 67,7 58,7 UiO vår: 66,6 56,9 UiT: 65,5 56,7 http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/12/poenggrenser_hoved_12.html Lenke til kommentar
jultomten Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Prestisjestudie kanskje, elitestudie? Litt mer skeptisk AtW Kjempekommentar!!! Medisinstudenter er ihvertfall ikke å regne som eliten lenger, og om det er noe vesentlig prestisje, vet jeg ikke. Sjelden noen blir imponert av å høre at jeg er lege... Mvh Jultomten 2 Lenke til kommentar
PeterB Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Hvem er "eliten" blant studenter i dag? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Som siving, så vil jeg jo såklart si siving-studenter (dog de litt mer seriøse sivingstudiene, ikke de som har blandet inn annet dill, slik som ind.øk) AtW Lenke til kommentar
ENY Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 (endret) Siving, lege, advokat og dommer (men ikke jurister ). Kiropraktorer, tannleger, etc, er ikke leger , enig? Endret 21. juli 2012 av ENY Lenke til kommentar
PFK-1 Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Siving, lege, advokat og dommer (men ikke jurister ). Kiropraktorer, tannleger, etc, er ikke leger , enig? Men likevel jobber de mindre og tjener bedre enn leger. Dessuten jobber de med "riktig" kroppsåpning. Absolutt en bra vei å gå om man ønsker et høystatusyrke med god lønn, og samtidig et behagelig liv med en "vanlig" jobb (ift. legeyrket, altså). Om man kun er ute etter penger og status så finnes det en del alternativer som er bedre enn å bli lege. Lenke til kommentar
ENY Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Siving, lege, advokat og dommer (men ikke jurister ). Kiropraktorer, tannleger, etc, er ikke leger , enig? Men likevel jobber de mindre og tjener bedre enn leger. Dessuten jobber de med "riktig" kroppsåpning. Absolutt en bra vei å gå om man ønsker et høystatusyrke med god lønn, og samtidig et behagelig liv med en "vanlig" jobb (ift. legeyrket, altså). Om man kun er ute etter penger og status så finnes det en del alternativer som er bedre enn å bli lege. Merk deg at vi er ute etter elitestudiet. Selvfølgelig finnes det unntak. Ta f.eks. finansanalytiker. Man kan bli en suksessfull ananlytiker uten noe spesielt med utdanning. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Siving, lege, advokat og dommer (men ikke jurister ). Kiropraktorer, tannleger, etc, er ikke leger , enig? Tenker du da på det velkjente dommer-studiet? AtW Lenke til kommentar
ENY Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Siving, lege, advokat og dommer (men ikke jurister ). Kiropraktorer, tannleger, etc, er ikke leger , enig? Tenker du da på det velkjente dommer-studiet? AtW Var dette sarkastisk? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Forsåvidt, såvidt meg bekjent er det ikke noe dommer-studie, så det passer jo ikke så godt inn som svar på hva som er ett elitestuide. AtW Lenke til kommentar
ENY Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 (endret) Forsåvidt, såvidt meg bekjent er det ikke noe dommer-studie, så det passer jo ikke så godt inn som svar på hva som er ett elitestuide. AtW Ser den, ja. Du har nok et poeng der. Men du tar jo en utdanning for å bli advokat eller dommer, så dersom du ser bort fra jurist-delen, så er det et elitestudie. Endret 21. juli 2012 av ENY Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Så, med andre ord, hvis du ser bort fra utdannelsen de har så er de i eliteyrker... Lenke til kommentar
ENY Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Tok utgangspunkt i yrkene, ja. My mistake Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 (endret) Har noen tidligere kommet inn på ordinærkvote ved UiO, etter å ha stått på venteliste? Endret 21. juli 2012 av Szmekken Lenke til kommentar
spilloholiker Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Til dere som studerer: Hvilken type jobb har dere/er det mulig å ha mens man studerer? Lenke til kommentar
Poplitea Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 (endret) Til dere som studerer: Hvilken type jobb har dere/er det mulig å ha mens man studerer? Det enkleste er å begynne som pleieassistent på en eller annen avdeling. I hjemmetjenesten jobber mange. Tar man kurs så kan man jobbe i ambulansetjenesten. Endret 22. juli 2012 av Poplitea Lenke til kommentar
Gjest22 Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Ser at 235 søkere har fått tilbud ved medisin på UiB i år, og studiet har 160 plasser. Hva gjør UiB hvis alle 235 takker ja til plassen? Er ikke det ganske kraftig "overbooking" å tilby så mange studenter plass i forhold til antall studieplasser? Og betyr ikke dette at selv en som er nr 1 på ventelisten kan se langt etter å få plass? Lenke til kommentar
Cho-san Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 For å komme over på noko litt meir interessant enn kva som er eliteyrker/prestisjeyrker (Om du velger medisinstudie for prestisjen synes eg du velger yrke på veldig feil grunnlag). Nokon som har ein formeining om kva som er bra stetoskop? Og eventuelt kor ein kan bestille sånt frå? Vil jo gjerne kjøpe eit skikkeleg eit når eg først skal kjøpe eit til meg sjølv 1 Lenke til kommentar
Poplitea Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 For å komme over på noko litt meir interessant enn kva som er eliteyrker/prestisjeyrker (Om du velger medisinstudie for prestisjen synes eg du velger yrke på veldig feil grunnlag). Nokon som har ein formeining om kva som er bra stetoskop? Og eventuelt kor ein kan bestille sånt frå? Vil jo gjerne kjøpe eit skikkeleg eit nåT eg først skal kjøpe eit til meg sjølv Jeg vil anbefale deg å ikke svi av flere tusen på ett eller annet super-cardo-stetoskop. Jeg kjøpte selv et littmann studentstetoskop og det fungerte helt flott alle seks årene. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Nokon som har ein formeining om kva som er bra stetoskop? Og eventuelt kor ein kan bestille sånt frå? Vil jo gjerne kjøpe eit skikkeleg eit når eg først skal kjøpe eit til meg sjølv Hvis du er i nærheten av Oslo kan du stikke innom butikken til Andreas Ruuds eftf. i Tullingata..De selger vel det meste av medisinsk utstyr som er relevant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå