Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter

Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Samme her..

Bra at alle som kom inn på primær svarer, når spørsmålet henvendte seg til de som kom inn på sekundær...

Jeg tenkte jeg skulle klarifisere at jeg da falt utenfor målgruppen siden jeg allerede hadde en aktiv dialog med spørsmålgiver om hva spørsmålet hans gjaldt.

Lenke til kommentar
men dette er lavere en for rett etter VGS......

Ja, selve snittet av karakterene kan være lavere enn de som kom rett i fra VGS, men ved å plusse på realfagspoeng osv., så vil antall poeng man søker med være høyere enn en som kommer rett fra VGS.

Lenke til kommentar
men dette er lavere en for rett etter VGS......

Ja, selve snittet av karakterene kan være lavere enn de som kom rett i fra VGS, men ved å plusse på realfagspoeng osv., så vil antall poeng man søker med være høyere enn en som kommer rett fra VGS.

Til gjengjeld trenger du vel 10 poeng mer på ordinærkvoten

Endret av gonjimann
Lenke til kommentar

ja, da kan jeg fortelle hvordan disseksjonen foregikk. Det var interessant og lærerikt.

For det første så var jeg litt spent, med tanke på hvordan jeg vile reagere, hvordan det ville føles å skjære i et lik. Men, men, det gikk ganske så greit. Med en gang du starter, så tenker du på en måte ikke, at det er et menneske. Jeg tenkte at det er en dukke. Noen spøkte litt, dum medisinhumor- if you know what i mean...

Uansett, meningen er at det er to stykker som skal stå for disseksjonen. og at resten skal komme to timer senere og få en gjennomgang av dagens oppgaver. Men, slik var det ikke. Nesten alle fra gruppa var til stede. Slik at det var 8 stykker rundt et lik. To var hovedansvarlige for disseksjonen, de andre hjalp til, og fikk skjært litt de også.

3.semester er det thorax som er hovedtema. Vi prøvde først å palpere clavicula, markere noen linjer, slik som fremre aksillarlinje, osv.... Deretter skar vi fra incisura jugularis (halsgropen) ned til umbillicus (navlen), og så ut til sidene. Deretter brettet vi ut huden til siden. Vi registrerte muscularis pectoralis major, og senere m. pectoralis minor.

Vi brettet huden tilbake over, og undersøkte mammae (brystvorten).

Til slutt løsnet vi m. pectoralis major fra dets feste med saks, det samme gjorde vi med m. pectoralis minor.

Det var en lærer til stede, men han kom en gang bort til vårt bord, ellers dissekerte vi på egen hånd. Så det gjelder å være godt forberedt, og ha lest litt på forhånd i anatomi-atlas, og i anatomi bok.

Jepp, det var dagens oppgaver, vi skal ha mer disseksjon i morgen, da skal vi åpne hele thoraxhulen, og blottlegge lungene.

Endret av Sonja84
Lenke til kommentar

Hei, det er veldig fint at du spør om dette. Vi hadde nemlig en forelesning i forrige uke, om hvordan dette fungerer.

Legemer testamenteres til undervisningsformål.

Offentlig kjent ordning, standard erklæring (testament) bæres av testator.

Legemet overføres instituttet innen 2 dager etter død.

Fikseres ved perfusjon med formaldehyd i vannløsning.

Oppbevares nedsenket i en løsning av 40% etanol i vann.

Preparater i en konserverende væske (40% etanol, 15% glycerol og 1% Na-benzoat i vann).

Vevet blir stivt og blekt.

Etter 2-3 år kremeres legemet (+ dissekerte organer) v/ begravelsesbyrå.

Ad. LOV om transplantasjon, sykehus-obduksjon og avgivelse av lik m.m:

Kapittel III: Avgivelse av lik

§ 9.

Til bruk for undervisning og forskning i anatomi og andre medisinske fag ved universitetene og andre læresteder skal de institusjoner som Kongen bestemmer, kunne fordre avgitt:

a) lik av personer som etter å være fylt 18 år har truffet skriftlig bestemmelse om avgivelse av sitt legeme til slikt formål,

b) lik som er i det offentliges varetekt, når avdødes nærmeste samtykker i slik avgivelse eller ikke påtar seg å dra omsorg for gravferden.

- Avgivelse etter bokstav b må ikke finne sted dersom det er grunn til å anta at avgivelse vil være i strid med avdødes livssyn, eller forbud mot avgjørelse nedlegges av avdødes nærmeste

§ 10. Utgiftene ved avgivelse av lik etter § 9 så vel som kostnadene ved gravferden skal bæres av den institusjon som liket er avgitt til.

Spørsmål: Hva menes med lov-formuleringen: "lik som er i det offentliges varetekt"?

Svar: Forklaringen finner dere i Forskrift til loven, §8:

"I offentleg varetekt blir rekna å vera lik av

den som døyr i institusjon som blir dreven

av stat, fylkeskommune eller kommune

eller lik som blir ført til slik institusjon…”.

Hvis din død skjer slik at ditt legeme vil være i det offentliges varetekt, har dine nærmeste slektninger rett til å samtykke i at ditt legeme skal brukes til undervisning og forskning, selv om du selv ikke har gitt forhåndstillatelse. Hvis du er imot at ditt legeme skal brukes slik, bør du skrive ned dette i en egen erklæring eller i ditt testament. se transplantasjonsloven §9

- Instituttet kan beholde liket i 2 år

"Krev nokon av dei næraste at instituttet skal gjeva frå seg liket før tida er ute, bør instituttet gjera sitt til at det kan skje."

På denne siden er det mer info: LINK

Endret av Sonja84
Lenke til kommentar
ja, da kan jeg fortelle hvordan disseksjonen foregikk. Det var interessant og lærerikt.

For det første så var jeg litt spent, med tanke på hvordan jeg vile reagere, hvordan det ville føles å skjære i et lik. Men, men, det gikk ganske så greit. Med en gang du starter, så tenker du på en måte ikke, at det er et menneske. Jeg tenkte at det er en dukke. Noen spøkte litt, dum medisinhumor- if you know what i mean...

Uansett, meningen er at det er to stykker som skal stå for disseksjonen. og at resten skal komme to timer senere og få en gjennomgang av dagens oppgaver. Men, slik var det ikke. Nesten alle fra gruppa var til stede. Slik at det var 8 stykker rundt et lik. To var hovedansvarlige for disseksjonen, de andre hjalp til, og fikk skjært litt de også.

3.semester er det thorax som er hovedtema. Vi prøvde først å palpere clavicula, markere noen linjer, slik som fremre aksillarlinje, osv.... Deretter skar vi fra incisura jugularis (halsgropen) ned til umbillicus (navlen), og så ut til sidene. Deretter brettet vi ut huden til siden. Vi registrerte muscularis pectoralis major, og senere m. pectoralis minor.

Vi brettet huden tilbake over, og undersøkte mammae (brystvorten).

Til slutt løsnet vi m. pectoralis major fra dets feste med saks, det samme gjorde vi med m. pectoralis minor.

Det var en lærer til stede, men han kom en gang bort til vårt bord, ellers dissekerte vi på egen hånd. Så det gjelder å være godt forberedt, og ha lest litt på forhånd i anatomi-atlas, og i anatomi bok.

Jepp, det var dagens oppgaver, vi skal ha mer disseksjon i morgen, da skal vi åpne hele thoraxhulen, og blottlegge lungene.

Har de begynt å råtne ? De siste 2-3 disseksjonene husker jeg var jævlige, flere av likene var grønne av muggsopp og råte. :ohmy:

Jaja. Har dere CNS-disseksjon? Har hørt noen rykter om at dere hadde manko på hjerner?

Har uansett lite å si, får ikke så mye ut av å pirke i hjernen på folk.

Lenke til kommentar

Nei de har ikke begynt å råtne, men så var det også første kurs. De har bedt oss om å sørge for at likene er våte til enhver tid. Vi sprayer vann på likene kontinuerlig, og pakker dem i vått tørkle mot slutten, med plast over der igjen. Men, jeg skal fortelle deg hvordan de ser ut etter siste kurs (om 2 uker.)

Vi har ikke hatt CNS-disseksjon, bare en demonstrasjon, der de hadde stilt frem to hjerner. Det ene var kuttet opp i flere biter, mens den andre var hel- og skulle bare observeres.

Lenke til kommentar
Nei de har ikke begynt å råtne, men så var det også første kurs. De har bedt oss om å sørge for at likene er våte til enhver tid. Vi sprayer vann på likene kontinuerlig, og pakker dem i vått tørkle mot slutten, med plast over der igjen. Men, jeg skal fortelle deg hvordan de ser ut etter siste kurs (om 2 uker.)

Vi har ikke hatt CNS-disseksjon, bare en demonstrasjon, der de hadde stilt frem to hjerner. Det ene var kuttet opp i flere biter, mens den andre var hel- og skulle bare observeres.

Bare for å pirke litt: Vi sprayer med soppdrepende væske, dette for å unngå at de angripes av bl.a. muggsopp. Så lenge håndklærne skiftes ukentlig og de holdes fuktige med denne væsken, skal de holde seg en god stund slik jeg har forstått det. De har jo tross alt vært "i bruk" en stund allerede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...