Jakke Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Det håper jeg da, MR-maskiner er ikke billige, å kaste bort det offentliges penger på det fordi noen ikke liker å ta blodprøve håper jeg ikke er vanlig. AtW Det har ingenting med at jeg ikke liker, det har med at jeg ikke tør. Les litt på fobier før du sier noe istedet. Frykt er ikke noe man kødder med. Og uansett, hva koster en 15-30min skann i MR, kontra en legetime for blodprøve, labtester, sykepleiere, jeg tror jeg også kan kreve transport itl sykehuset om nødvendig, og det koster litt. For det er billigere å ta fly eller båt til sykehuset med MR enn syketransport med taxi til det nærmeste sykehuset. Det er uansett ikke mye mer arbeid med en MR-skann i dette tilfellet (om det er mulig med MR) enn en blodprøve. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Det håper jeg da, MR-maskiner er ikke billige, å kaste bort det offentliges penger på det fordi noen ikke liker å ta blodprøve håper jeg ikke er vanlig. AtW Det har ingenting med at jeg ikke liker, det har med at jeg ikke tør. Les litt på fobier før du sier noe istedet. Frykt er ikke noe man kødder med. Og uansett, hva koster en 15-30min skann i MR, kontra en legetime for blodprøve, labtester, sykepleiere, jeg tror jeg også kan kreve transport itl sykehuset om nødvendig, og det koster litt. For det er billigere å ta fly eller båt til sykehuset med MR enn syketransport med taxi til det nærmeste sykehuset. Det er uansett ikke mye mer arbeid med en MR-skann i dette tilfellet (om det er mulig med MR) enn en blodprøve. Isåfall bør du oppsøke hjelp for det, du kan ikke erstatte blodprøver med MR i alle situasjoner. MR må jo også analyseres. Det er jo ikke slik at maskinen automatisk finner ut av for deg, og hvorfor kan du ikke bare ta buss til sykehuset som er nærmest? AtW 1 Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Det håper jeg da, MR-maskiner er ikke billige, å kaste bort det offentliges penger på det fordi noen ikke liker å ta blodprøve håper jeg ikke er vanlig. AtW Det har ingenting med at jeg ikke liker, det har med at jeg ikke tør. Les litt på fobier før du sier noe istedet. Frykt er ikke noe man kødder med. Og uansett, hva koster en 15-30min skann i MR, kontra en legetime for blodprøve, labtester, sykepleiere, jeg tror jeg også kan kreve transport itl sykehuset om nødvendig, og det koster litt. For det er billigere å ta fly eller båt til sykehuset med MR enn syketransport med taxi til det nærmeste sykehuset. Det er uansett ikke mye mer arbeid med en MR-skann i dette tilfellet (om det er mulig med MR) enn en blodprøve. Isåfall bør du oppsøke hjelp for det, du kan ikke erstatte blodprøver med MR i alle situasjoner. MR må jo også analyseres. Det er jo ikke slik at maskinen automatisk finner ut av for deg, og hvorfor kan du ikke bare ta buss til sykehuset som er nærmest? AtW OM bussruten passer med min time, så kan jeg. Men ved tanke på at jeg må bytte buss, og ingenting er korrespondert, så er det neppe mulig. Nei, maskinen finner ikke ut noe for meg, men dog, det kreves mer tid med mer personell på meg ved blodprøve. Og jeg har ikke sagt at jeg skal ta MR for alt i verden senere, men akkurat nå er det siste jeg trenger noe som en blodprøve. Dette er ikke tiden for meg å jobbe med fobien min, det er jeg ikke psykisk sterk nok til for øyeblikket. Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 jeg har et spørsmål til dere som har gått en stund, og gjerne har vært i praksis. Noen som vet om jeg kan få/ønske/kreve MR istedet for blodprøve ved evnt. testing av AD/HD-diagnose? Jeg har ekstrem hemofobi, dog bare mot mitt eget blod, siden dere vet jeg ønsker å bli lege. Men den hemofobien er såpass sterk at jeg sliter med blodtrykksprøver, og får 190/120 pga. dette. Lite moro på sesjon, komme som 18 år med det blodtrykket, like før de sendte meg til fastlegen. Men uansett, jeg har HØRT at MR skal kunne vise en evnt. AD/HD sammen med den andre testen (skriftlig, muntlig, aner ikke hva fastlegen min skal gjøre). Hvis ikke det går må jeg ha narkose, for jeg kommer til å spy, svime av, slå noe(n), hvem vet. Ikke jeg, det er det som gjør det så skummelt for meg. Dette står vel gjerne på hva BUP vil ha, og de ønsker vel gjerne en blodprøve som sier det og det, og ikke en MR-skann som viser det, såfremst ikke de kan se det legene kan se, for å måtte forklare det til dem tror jeg ikke går Blodprøvene brukes til å utelukke andre sykdommer som kan ha symptomer som likner AD/HD (Hyperthyreose f.ex). At MR brukes i AD/HD-utredningen tror jeg ikke er standard, men det brukes i såfall av samme årsak: utelukke andre lidelser som kan ha symptomer som AD/HD. I sjeldne tilfeller kan folk med hyperthyreose ha en svulst i hypofysen. En MR vil ikke kunne erstatte blodprøvene, de viser totalt ulike ting. En MR kan vise en svulst i hodet, mens en blodprøve kan vise om den er biologisk aktiv og skiller ut hormon. Men det finnes altså ingen undersøkelse eller blodprøve som gir diagnosen AD/HD. AD/HD er en symptomdiagnose som settes på bakgrunn av diverse tester og intervju. Alle andre undersøkelser i AD/HD-utredningen brukes for å utelukke andre sykdommer som kan mimikere AD/HD. Så det kan bli vanskelig å sno seg unna den blodprøven? :-/ Jeg kan ikke nok om utredningen av AD/HD for å vurdere hvor viktig blodprøven er, men jeg vil tro at det alltid hører med. Har du vurdert å snakke med fastlegen din eller en sykepleier om dette? Du trenger ikke se på stikket vet du, blodet samles kjapt i en liten beholder. Hvordan reagerer du på et sår eller noe liknende? Slike fobier har forøvrig vist seg å respondere meget godt på eksponeringsterapi. Man starter enkelt - kanskje bare et bilde av blod, også utfordrer man hele tiden grensen for hva du syns er ubehagelig. Jeg har opplevd at pasienter som har hatt så sterke fobier at de nesten ikke har fungert i hverdagen, har blitt nærmest helbredet på noen få uker. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 jeg har et spørsmål til dere som har gått en stund, og gjerne har vært i praksis. Noen som vet om jeg kan få/ønske/kreve MR istedet for blodprøve ved evnt. testing av AD/HD-diagnose? Jeg har ekstrem hemofobi, dog bare mot mitt eget blod, siden dere vet jeg ønsker å bli lege. Men den hemofobien er såpass sterk at jeg sliter med blodtrykksprøver, og får 190/120 pga. dette. Lite moro på sesjon, komme som 18 år med det blodtrykket, like før de sendte meg til fastlegen. Men uansett, jeg har HØRT at MR skal kunne vise en evnt. AD/HD sammen med den andre testen (skriftlig, muntlig, aner ikke hva fastlegen min skal gjøre). Hvis ikke det går må jeg ha narkose, for jeg kommer til å spy, svime av, slå noe(n), hvem vet. Ikke jeg, det er det som gjør det så skummelt for meg. Dette står vel gjerne på hva BUP vil ha, og de ønsker vel gjerne en blodprøve som sier det og det, og ikke en MR-skann som viser det, såfremst ikke de kan se det legene kan se, for å måtte forklare det til dem tror jeg ikke går Blodprøvene brukes til å utelukke andre sykdommer som kan ha symptomer som likner AD/HD (Hyperthyreose f.ex). At MR brukes i AD/HD-utredningen tror jeg ikke er standard, men det brukes i såfall av samme årsak: utelukke andre lidelser som kan ha symptomer som AD/HD. I sjeldne tilfeller kan folk med hyperthyreose ha en svulst i hypofysen. En MR vil ikke kunne erstatte blodprøvene, de viser totalt ulike ting. En MR kan vise en svulst i hodet, mens en blodprøve kan vise om den er biologisk aktiv og skiller ut hormon. Men det finnes altså ingen undersøkelse eller blodprøve som gir diagnosen AD/HD. AD/HD er en symptomdiagnose som settes på bakgrunn av diverse tester og intervju. Alle andre undersøkelser i AD/HD-utredningen brukes for å utelukke andre sykdommer som kan mimikere AD/HD. Så det kan bli vanskelig å sno seg unna den blodprøven? :-/ Jeg kan ikke nok om utredningen av AD/HD for å vurdere hvor viktig blodprøven er, men jeg vil tro at det alltid hører med. Har du vurdert å snakke med fastlegen din eller en sykepleier om dette? Du trenger ikke se på stikket vet du, blodet samles kjapt i en liten beholder. Hvordan reagerer du på et sår eller noe liknende? Slike fobier har forøvrig vist seg å respondere meget godt på eksponeringsterapi. Man starter enkelt - kanskje bare et bilde av blod, også utfordrer man hele tiden grensen for hva du syns er ubehagelig. Jeg har opplevd at pasienter som har hatt så sterke fobier at de nesten ikke har fungert i hverdagen, har blitt nærmest helbredet på noen få uker. Jeg klarer av en eller anna grunn andre sitt blod. CSI, House, Castle ol. er ikke problem, samme med operasjoner på TV, typen plastisk kirurgi. Det er MITT blod jeg sliter med. Det er bare tanken på det som får meg til å slite, sliter med å få sove til tider pga. at jeg tenker på det. Men jeg har ingen tanker med å f.eks ta hånd om noen som er såret, ta blodprøve på noen andre eller se på. Men jeg besvimte på Shell når jeg kutta meg inn til beinet i fingern. Fall på 1.70 for hodet, rett i flisene. Det var lite behagelig, som å være fullsjuk regner jeg med Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Ja forresten, ang. det med terapi ol. for å bli kvitt fobien. Det er sånt som tar tid. Jeg tviler på at jeg rekker det ut året, og det ikke noe som er tilbudt i nærheten av meg. Å prøve slikt selv er vanskelig, jeg må ha hjelp fra psykolog eller spesialterapeut for slikt. Men siden det gjelder kun mitt eget blod, så er det vanskelig å bli kvitt, for det innebærer også min største frykt. Vet du om det går å få total lokalbedøvelse (total her: ikke emla-plaster) før blodprøve, i form av en sprøyte ganske nært? Full narkose virker litt langt å gå, og da MÅ jeg vel ha IV, som ikke gjør saken lettere, mtp. at det gjør ettersom jeg forstår MYE mer vondt enn en blodprøve. Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 (endret) Ja forresten, ang. det med terapi ol. for å bli kvitt fobien. Det er sånt som tar tid. Jeg tviler på at jeg rekker det ut året, og det ikke noe som er tilbudt i nærheten av meg. Å prøve slikt selv er vanskelig, jeg må ha hjelp fra psykolog eller spesialterapeut for slikt. Men siden det gjelder kun mitt eget blod, så er det vanskelig å bli kvitt, for det innebærer også min største frykt. Vet du om det går å få total lokalbedøvelse (total her: ikke emla-plaster) før blodprøve, i form av en sprøyte ganske nært? Full narkose virker litt langt å gå, og da MÅ jeg vel ha IV, som ikke gjør saken lettere, mtp. at det gjør ettersom jeg forstår MYE mer vondt enn en blodprøve. Å legge en venekanyle er mer smertefullt enn en blodprøve, men likevel ingenting å bekymre seg over. Å legge lokalbedøvelse før en blodprøve er meningsløst hvis det er smerten du bekymrer deg for - stikket får du uansett og det svir litt når lokalbedøvelsen sprøytes inn. Embla-plaster vil være mer enn nok - det gjør vanligvis at du ikke kjenner noe som helst til blodprøve-kanylen. Full narkose for å ta en blodprøve er helt utelukket, det er det ingen som vil gå med på. Jeg ville forsøkt med terapi først og deretter er det bare å manne seg opp Endret 6. november 2011 av Reipar 1 Lenke til kommentar
asinaa Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 http://www.medisinstudent.no/id/183388 Da ser det ut som om turnustjenesten blir endra.. Veldig glad for at dette ikke gjelder Polen for min egen del - men kan jo umulig være bra for pasientsikkerhet osv at dette blir gjennomført?? Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 http://www.medisinstudent.no/id/183388 Da ser det ut som om turnustjenesten blir endra.. Veldig glad for at dette ikke gjelder Polen for min egen del - men kan jo umulig være bra for pasientsikkerhet osv at dette blir gjennomført?? Ja, der var det bestemt ja. Nei, det her kommer til å få konsekvenser. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Ja forresten, ang. det med terapi ol. for å bli kvitt fobien. Det er sånt som tar tid. Jeg tviler på at jeg rekker det ut året, og det ikke noe som er tilbudt i nærheten av meg. Å prøve slikt selv er vanskelig, jeg må ha hjelp fra psykolog eller spesialterapeut for slikt. Men siden det gjelder kun mitt eget blod, så er det vanskelig å bli kvitt, for det innebærer også min største frykt. Vet du om det går å få total lokalbedøvelse (total her: ikke emla-plaster) før blodprøve, i form av en sprøyte ganske nært? Full narkose virker litt langt å gå, og da MÅ jeg vel ha IV, som ikke gjør saken lettere, mtp. at det gjør ettersom jeg forstår MYE mer vondt enn en blodprøve. Å legge en venekanyle er mer smertefullt enn en blodprøve, men likevel ingenting å bekymre seg over. Å legge lokalbedøvelse før en blodprøve er meningsløst hvis det er smerten du bekymrer deg for - stikket får du uansett og det svir litt når lokalbedøvelsen sprøytes inn. Embla-plaster vil være mer enn nok - det gjør vanligvis at du ikke kjenner noe som helst til blodprøve-kanylen. Full narkose for å ta en blodprøve er helt utelukket, det er det ingen som vil gå med på. Jeg ville forsøkt med terapi først og deretter er det bare å manne seg opp Fikk beskjed om at jeg kunne få et sterkere plaster enn det man vanligvis får, får høre med dem om det da. Jeg vet at jeg kommer til å svime av, og at jeg kommer til å bli kvalm, tro om sjøsyketabeletter hjelper her? De tar jo generell kvalme som ikke kommer av virus/bakterier, så er jo verdt et forsøk sålenge det ikke kan gjøre noe med resultatene på blodprøven som ikke er ønskelig da. Lenke til kommentar
ti-guru Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 http://www.medisinstudent.no/id/183388 Da ser det ut som om turnustjenesten blir endra.. Veldig glad for at dette ikke gjelder Polen for min egen del - men kan jo umulig være bra for pasientsikkerhet osv at dette blir gjennomført?? Ja, der var det bestemt ja. Nei, det her kommer til å få konsekvenser. Gammelt nytt... Det er jo galskap å la en cand.med gå rett inn i en ass.lege-stilling. Som ass.lege har du langt mer selvstendig ansvar og er den personen turnuslegen konfererer med... Hele turnussaken har jo bare utviklet seg til å bli en komedie, en tragisk som sådan. 1 Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 http://www.medisinstudent.no/id/183388 Da ser det ut som om turnustjenesten blir endra.. Veldig glad for at dette ikke gjelder Polen for min egen del - men kan jo umulig være bra for pasientsikkerhet osv at dette blir gjennomført?? Ja, der var det bestemt ja. Nei, det her kommer til å få konsekvenser. Gammelt nytt... Det er jo galskap å la en cand.med gå rett inn i en ass.lege-stilling. Som ass.lege har du langt mer selvstendig ansvar og er den personen turnuslegen konfererer med... Hele turnussaken har jo bare utviklet seg til å bli en komedie, en tragisk som sådan. Det har kommet signaler om dette tidligere, men først nå har SAFH (de som organiserer turnustjenesten) offentlig uttalt at de kommer til å sperre ute alle fom 15.08.2012. Jeg syns det er trasig, særlig for de norske studentene fra disse landene. De trenger turnus akkurat like mye som oss andre, kanskje tilogmed mer siden de ikke har like mye erfaring fra det norske helsevesenet. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 http://www.medisinstudent.no/id/183388 Da ser det ut som om turnustjenesten blir endra.. Veldig glad for at dette ikke gjelder Polen for min egen del - men kan jo umulig være bra for pasientsikkerhet osv at dette blir gjennomført?? Ja, der var det bestemt ja. Nei, det her kommer til å få konsekvenser. Gammelt nytt... Det er jo galskap å la en cand.med gå rett inn i en ass.lege-stilling. Som ass.lege har du langt mer selvstendig ansvar og er den personen turnuslegen konfererer med... Hele turnussaken har jo bare utviklet seg til å bli en komedie, en tragisk som sådan. Det er jo arbeidsgiver som er uansvarlig om man gir folk ett ansvar de ikke er klar for for tidlig. Omtrent alle andre ansvarsfulle jobber har jo ikke noen turnustjeneste, og det går helt fint. AtW Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 http://www.medisinstudent.no/id/183388 Da ser det ut som om turnustjenesten blir endra.. Veldig glad for at dette ikke gjelder Polen for min egen del - men kan jo umulig være bra for pasientsikkerhet osv at dette blir gjennomført?? Ja, der var det bestemt ja. Nei, det her kommer til å få konsekvenser. Gammelt nytt... Det er jo galskap å la en cand.med gå rett inn i en ass.lege-stilling. Som ass.lege har du langt mer selvstendig ansvar og er den personen turnuslegen konfererer med... Hele turnussaken har jo bare utviklet seg til å bli en komedie, en tragisk som sådan. Det er jo arbeidsgiver som er uansvarlig om man gir folk ett ansvar de ikke er klar for for tidlig. Omtrent alle andre ansvarsfulle jobber har jo ikke noen turnustjeneste, og det går helt fint. AtW Forskjellen her er jo at det kan stå om liv og død. Hvis ikke pasienten ved uhell har fått skrevet ned allergi mot en medisin, og da legen som skulle vært i turnus kommer fra utlandet, gjerne en plass der kommunikasjon er mindre verdt enn andre plasser, og der alt har gått gjennom tolk, så er det liv og død. Og uansett hvor og hvordan skylda fordeles, så er det neppe moro med et liv på samvittigheta. Dette er ikke opp til den enkelte arbeidsgiver, dette er opp til høyere makter, mener jeg. Når studenter får studere i utlandet, så får de også bli tatt imot hjemme. Sperr heller for nye studenter TIL disse landene fra dags dato, så får de som er der kommer hjem å ta sin turnus. Nå er jeg ikke student eller lege, men jeg synes fortsatt det er feil det som gjøres. Mine meninger kan bli feil. mtp. feil ordlag, feil informasjon ol. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Forskjellen her er jo at det kan stå om liv og død. Hvis ikke pasienten ved uhell har fått skrevet ned allergi mot en medisin, og da legen som skulle vært i turnus kommer fra utlandet, gjerne en plass der kommunikasjon er mindre verdt enn andre plasser, og der alt har gått gjennom tolk, så er det liv og død. Og uansett hvor og hvordan skylda fordeles, så er det neppe moro med et liv på samvittigheta. Dette er ikke opp til den enkelte arbeidsgiver, dette er opp til høyere makter, mener jeg. Når studenter får studere i utlandet, så får de også bli tatt imot hjemme. Sperr heller for nye studenter TIL disse landene fra dags dato, så får de som er der kommer hjem å ta sin turnus. Nå er jeg ikke student eller lege, men jeg synes fortsatt det er feil det som gjøres. Mine meninger kan bli feil. mtp. feil ordlag, feil informasjon ol. Det finnes en bøling jobber der å gjøre feil koster liv eller kan koste liv, det er jo ikke unikt for leger. De færreste av disse har turnus, fordi arbeidsgiver har vett til å ikke la folk som er kompetente nok gjøre en arbeidsoppgave som er kritisk alene. AtW Lenke til kommentar
chainreaction Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Forskjellen her er jo at det kan stå om liv og død. Hvis ikke pasienten ved uhell har fått skrevet ned allergi mot en medisin, og da legen som skulle vært i turnus kommer fra utlandet, gjerne en plass der kommunikasjon er mindre verdt enn andre plasser, og der alt har gått gjennom tolk, så er det liv og død. Og uansett hvor og hvordan skylda fordeles, så er det neppe moro med et liv på samvittigheta. Dette er ikke opp til den enkelte arbeidsgiver, dette er opp til høyere makter, mener jeg. Når studenter får studere i utlandet, så får de også bli tatt imot hjemme. Sperr heller for nye studenter TIL disse landene fra dags dato, så får de som er der kommer hjem å ta sin turnus. Nå er jeg ikke student eller lege, men jeg synes fortsatt det er feil det som gjøres. Mine meninger kan bli feil. mtp. feil ordlag, feil informasjon ol. Det finnes en bøling jobber der å gjøre feil koster liv eller kan koste liv, det er jo ikke unikt for leger. De færreste av disse har turnus, fordi arbeidsgiver har vett til å ikke la folk som er kompetente nok gjøre en arbeidsoppgave som er kritisk alene. AtW Forsåvidt enig i det her. Studerer dog selv i Ungarn, og det ville vært uforsvarlig å slippe til enkelte av mine medstudenter på pasienter uten å ha først gått igjennom turnus. Nå er det slik at de som ikke fikser studiet i Ungarn drar til Polen eller tilbake til Norge, så i hvertfall forsvinner de mest talentløse. Uansett virker dette som lite gjennomtenkt risky business. Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 http://www.dagensmedisin.no/nyheter/brodre-reagerer-pa--turnusvedtak/ To Bodø-brødre med medisinutdanning fra Ungarn reagerer på at Statens autorisasjonskontor for helsepersonell vil nekte enkelte nyutdannede leger veiledet turnustjeneste. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Forsåvidt enig i det her. Studerer dog selv i Ungarn, og det ville vært uforsvarlig å slippe til enkelte av mine medstudenter på pasienter uten å ha først gått igjennom turnus. Nå er det slik at de som ikke fikser studiet i Ungarn drar til Polen eller tilbake til Norge, så i hvertfall forsvinner de mest talentløse. Uansett virker dette som lite gjennomtenkt risky business. Så du mener at sykehusene selv ikke er i stand til å la være å utføre uforsvarlig behandling uten et lovverk som tvinger de til å bruke kompetent arbeidskraft? Er det ikke da sykehusene og de andre arbeidsplassene det må gjøres noe med? AtW Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Ja forresten, ang. det med terapi ol. for å bli kvitt fobien. Det er sånt som tar tid. Jeg tviler på at jeg rekker det ut året, og det ikke noe som er tilbudt i nærheten av meg. Å prøve slikt selv er vanskelig, jeg må ha hjelp fra psykolog eller spesialterapeut for slikt. Men siden det gjelder kun mitt eget blod, så er det vanskelig å bli kvitt, for det innebærer også min største frykt. Vet du om det går å få total lokalbedøvelse (total her: ikke emla-plaster) før blodprøve, i form av en sprøyte ganske nært? Full narkose virker litt langt å gå, og da MÅ jeg vel ha IV, som ikke gjør saken lettere, mtp. at det gjør ettersom jeg forstår MYE mer vondt enn en blodprøve. Å legge en venekanyle er mer smertefullt enn en blodprøve, men likevel ingenting å bekymre seg over. Å legge lokalbedøvelse før en blodprøve er meningsløst hvis det er smerten du bekymrer deg for - stikket får du uansett og det svir litt når lokalbedøvelsen sprøytes inn. Embla-plaster vil være mer enn nok - det gjør vanligvis at du ikke kjenner noe som helst til blodprøve-kanylen. Full narkose for å ta en blodprøve er helt utelukket, det er det ingen som vil gå med på. Jeg ville forsøkt med terapi først og deretter er det bare å manne seg opp Snakket med sykepleieren hos fastlegen i en god stund nå. Det utredes først om jeg kan ha AD/HD, så må jeg evnt. ta blodprøve, EKG og bldtrykk, og etter det er det enten noe som likner AD/HD eller AD/HD. Ergo=blodprøve betyr at jeg antakeligvis har AD/HD. Tro om det fins tall for hvor ofte det ikke er AD/HD. Det er neppe ofte. Lenke til kommentar
chainreaction Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Forsåvidt enig i det her. Studerer dog selv i Ungarn, og det ville vært uforsvarlig å slippe til enkelte av mine medstudenter på pasienter uten å ha først gått igjennom turnus. Nå er det slik at de som ikke fikser studiet i Ungarn drar til Polen eller tilbake til Norge, så i hvertfall forsvinner de mest talentløse. Uansett virker dette som lite gjennomtenkt risky business. Så du mener at sykehusene selv ikke er i stand til å la være å utføre uforsvarlig behandling uten et lovverk som tvinger de til å bruke kompetent arbeidskraft? Er det ikke da sykehusene og de andre arbeidsplassene det må gjøres noe med? AtW Nei, det mener jeg ikke. Ta å ro deg ned litt. Selvfølgelig er det arbeidsgiver som burde ha det ansvaret, men per dags dato er det ikke slik. Turnus er endog en viktig del av medisinutdanningen i store deler av verden, fordi den gjør klar studenten/legen på selvstendig, fornuftig arbeid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå