Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Å vedlikeholde legelønnen i forhold til konsumprisindeks er "kynisk"?

 

Du får unnskylde meg om jeg mener at en fagforening som kjemper for at dens medlemmer ikke i praksis skal tape penger for hvert år som går ikke er grisk.

Ser den, men det er vel ingen grunn til å nekte for at leger har en veldig høy timebetaling fra før, og det i sykehusbransjen, som generelt har tighte rammevilkår fra staten. Personlig synes jeg advokatlønnen er hakket verre - den er jo helt hinsides, men det går an å spørre seg hvorfor leger skal tjene det dobbelte av en siv.ing hver time, dette er noe det har blitt satt lys på i det siste.

 

Og la meg bare legge til at jeg sier dette selvfølgelig kun av misunnelse fordi jeg valgte siving og ikke medisin ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var foruroligende lite. Jeg hadde den oppfatning, av en eller annen grunn at det var i alle fall fra klokken åte til to hver dag i uken pluss selvstudium.

 

Men jeg antar at en gjennomsnittelig medisinstudent leser rundt 4-5 timer hver dag i tillegg til disse timene du har på planen. Jeg var av den oppfatning at medisin hadde den største arbeidsmengen av alle studiene, siden eksamen er tverfagelig. Den er det i Tromsø i alle fall.

Lenke til kommentar

Smeboe:

 

Du må da ta i betraktning alt det ansvaret en lege kan sitte med! Én tabbe, og det kan koste liv...

Basislønnen for en lege er ikke så veldig høy akkurat. Den ligger på omtrent det samme nivået som en lærer. Det som gjør lønnen høy, er nettopp all overtiden leger ofte MÅ jobbe. Enkelte leger som jobber på sykehus har kanskje 80-90-timers uker (som igjen kan være lite i forhold til amerikanske leger, som kan tilbringe 110-120 timer i uken på sykehus). Lange helgevakter (48h og 72h for anestesileger), arbeid på helligdager, etc. er vel ikke vanlig kost for siv.ing.? Jeg bor med tre som studerer siv.ing. på Gløs, og har hatt denne diskusjonen altfor mange ganger... Har du sjekket hvilken lønn du vil kunne få? Tror en siv.ing.-lønn ligger på rundt 650-700.000 i året, i snitt...som er temmelig bra!

 

 

BananMannen:

 

Jeg skal si meg enig i at den timeplanen så ganske tom ut... Vi har som regel 4-6 forelesningstimer på mandager (pluss av og til uketjeneste etterpå). Tirsdager, onsdager, og torsdager er fylt med PBL, samt uketjeneste, som ofte er fra halv åtte om morningen, til halv fem. Fredag er som regel lik mandagen. Uketjeneste og PBL er obligatorisk.

Det blir fort travle og lange dager... Arbeidsmengden blir større og større jo lenger man kommer i studiet.

(noe som er likt med mange andre studier). Skal legges til at de jeg bor med, som går siv.ing., kanskje er på skolen fem ganger i semesteret (og ligger på snittet karaktermessig)... (sier IKKE at dette er representativt!!)

Lenke til kommentar
Hvis Sonja84 poster sin timeplan fra 3. semester vil du se helt andre tilstander. :)

 

Vet ikke hvordan man poster timeplanen her. Men kan si at det varierer veldig. Enkelte dager begynner jeg klokken 8.30 har en eller to forelesninger til klokken 9.15/10.15 deretter har jeg kanskje 3-4 fritimer, og så har jeg kurs i mikrobiologi eller immunologi fra 13.30 til 16.15. Andre dager som idag hadde jeg blodkurs fra 12 til 18. Noen dager slutter jeg 12.15, men det varierer også etter hvilken gruppe man er i. Noen ganger må man vente 3-4 timer til man skal ha kurs eller PBL. Har fri hver onsdag- studiedag.

 

I 3. semester er det mange kurs, så det tar følgelig opp mye av tiden. Det er mye å lese, mye å sette seg inn i. Mye av fritiden blir brukt til selvstudium. I 3. semester er det muntlig eksamen i tillegg til den skriftlige eksamenen. Så, det er viktig at vi kan alt det praktiske også, slik at en del tid blir brukt på ferdighetssenteret, til å studere histosnitt på bibliotek, osv. Og hadde timeplanen vært mer full, så hadde det vært vanskelig å få tid til dette.

Lenke til kommentar
Her er ei typisk uke i 2. semester. Som du ser er det ganske mye selvstudium.

..snip...

Må si at dere har en pinglete timeplan :wee:

 

sjekk våres:

http://ora.sote.hu

 

(Angol = Engelsk)

(Csoportok = Gruppe) (klikk på et av de..)

(Általanos orvos = Medisinstudent)

(Évfolyam = År, 1,2,3 osv) (Velg år)

 

Sørg for at dere har disse konfigurasjonene... eller blir det noe helt annet...

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Dere som studerer medisin.. Hvilket fag liker dere best og hvorfor?

 

og, hva vil dere si er det beste med å studere medisin og det verste?

 

Tenker litt på hva jeg vil studere. Vet at det blir noe innenfor biologi og/eller kjemi, og medisin hørtes spennendes ut siden det ikke blir for ensidig tenker jeg, som det kanskje kan bli hvis du bare studerer innenfor et fag, som f.eks kjemi :hmm:

 

Noen meninger av erfarne studenter? :whistle:

Lenke til kommentar
Smeboe:

 

Du må da ta i betraktning alt det ansvaret en lege kan sitte med! Én tabbe, og det kan koste liv...

Basislønnen for en lege er ikke så veldig høy akkurat. Den ligger på omtrent det samme nivået som en lærer. Det som gjør lønnen høy, er nettopp all overtiden leger ofte MÅ jobbe. Enkelte leger som jobber på sykehus har kanskje 80-90-timers uker (som igjen kan være lite i forhold til amerikanske leger, som kan tilbringe 110-120 timer i uken på sykehus). Lange helgevakter (48h og 72h for anestesileger), arbeid på helligdager, etc. er vel ikke vanlig kost for siv.ing.? Jeg bor med tre som studerer siv.ing. på Gløs, og har hatt denne diskusjonen altfor mange ganger... Har du sjekket hvilken lønn du vil kunne få? Tror en siv.ing.-lønn ligger på rundt 650-700.000 i året, i snitt...som er temmelig bra!

Siden min far er lege, er ekstravaktene i yrket noe jeg er smertelig klar over, og at det utgjør en stor del av lønnen er hevet over enhver tvil, du har et mer direkte samfunnsansvar når du er lege. Det er derfor det er så overraskende at såpass mange vil utdanne seg innen medisin. Samtidig vet jeg ca. hvor mye han får i timen, og det virker helt ute av proporsjoner. Sammenlignet med prosjektledere etc i store internasjonale firmaer, som jobber minst like intenst, er det godt betalt. Du sier leger har mye ansvar, det gjelder de fleste som har 5 års utdanning eller mer. Husker en sak fra Sør-Korea, der et 4-etasjers kjøpesenter kollapset og hovedingeniørene ble tiltalt for massemord. Kinkig greie å ha på samvittigheten.

 

Jeg hadde egentlig en grunn til at jeg la inn akkurat det innlegget, men den husker jeg ikke nå lenger, mulig jeg kommer på det, poenget var bare at leger tjener MYE.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...