Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter

Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Igjen ser vi medisinstudenters arroganse. dere er som vanlig veldig mye bedre enn alle andre typer studenter i dette landet, det er helt latterlig. Hadde dere hatt karakterer ville nok sensorene i medisinstudentenes øyne vært såååå mye strengere enn sensorene i andre fag.

:roll:

Lenke til kommentar

Poenget mitt er bare å understreke at det skal mer til for å bestå en medisineksamen uten karakterer enn en vanlig eksamen med karakterer. Bergen med karakterer har en strykprosent på ca. 1%, mens Oslo har en strykprosent på ca. 15% i første semester.

Lenke til kommentar

Hvorfor skriver du da at det tilsvarer minst en B? Så vidt jeg vet, får ikke 85% av studentene på vanlige studier B og over. Jeg sier ingenting på at det skal mer til å stå på medisin enn på andre studier (65% er rimelig mye, tross alt), bestått tilsvarer ikke nødvendigvis en B.

Lenke til kommentar
Poenget mitt er bare å understreke at det skal mer til for å bestå en medisineksamen uten karakterer enn en vanlig eksamen med karakterer. Bergen med karakterer har en strykprosent på ca. 1%, mens Oslo har en strykprosent på ca. 15% i første semester.

... som også kan være et uttrykk for at elever i Oslo tar lettere på studiene siden de bare har bestått/ikke bestått. Men 65% riktig er vel C, såvidt meg bekjent? Er uansett mer enn 40%, som vel bruker å være bestått ved bruk av tallkarakterer.

Jeg synes likevel det blir helt feil med godkjent/ikke godkjent, selv om godkjent-kravet er høyere enn bestått-kravet i Bergen, for de som ligger midt på treet og oppover får i Oslo ingenting å strekke seg etter. Personlig er jeg en godt over middels dyktig student, og hadde ett fag bestått/ikke bestått i fjor, og det gikk automatisk ut over innsatsen i faget, siden jeg uansett ikke kunne få bedre enn godkjent. Dessuten vil det være en fordel for deg og for en fremtidig arbeidsgiver å vite litt om hva som er dine sterke sider, i stedet for at vitnemålet ditt er en masseprodusert A4-lapp med "GODKJENT"-stempel på....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men gonjimann, medisinstudenter er da strengt tatt flinkere enn en del andre studenter? Det skal jo litt til å komme inn på studiet med landets høyeste inntakskrav. Og det skal også mer til for å stå på en medisineksamen enn en annen eksamen med karakterer.

Gratulerer med innlegg nummer 1000, forresten. :-)

Endret av eskhyo
Lenke til kommentar

Takk takk.

En hel del siv. ing.-studium har høyere inntakskrav på primærkvoten enn medisin har. De flinkeste elevene er jo de som har best karakterer ut fra videregående (hvem som helst kan få toppkarakterer om du kan ta to fag i semesteret...), og de havner på siv. ing. på NTNU. Så nei, dere er ikke flinkest lengre :)

Lenke til kommentar

Hvor da? Såvidt jeg vet er det bare ett studie som har høyere poenggrense og det er Nanoteknologi med 65,5 kontra UiO Medisin med 64,3.

Edit: UFF UFF, Sonja, haha! :) Du strøk på eksamen, men sto på konten i dag? Gratulerer!

Endret av eskhyo
Lenke til kommentar
Igjen ser vi medisinstudenters arroganse. dere er som vanlig veldig mye bedre enn alle andre typer studenter i dette landet, det er helt latterlig. Hadde dere hatt karakterer ville nok sensorene i medisinstudentenes øyne vært såååå mye strengere enn sensorene i andre fag.

:roll:

Hehe. du må ha hatt det veldig travelt. Må ha møtt mange medisinstudenter siden du syns vi er arrogante alle sammen :D

I min vennekrets var jeg den med lavest snitt fra vgs. men den eneste som søkte medisin. Resten startet på ulike ingeniørutdanninger i tr.heim.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696

Hva var det som fikk dere til å søke medisin? Please svar helt ærlig, jeg skjønner veldig godt om dere sier status og slikt, for jeg tror det er veldig viktig for meg selv også.

Men om det var for at dere fikk et kall osv. så er jo det og en ærlig sak.

Lenke til kommentar

Det var nok ingen kall her i gården. Jeg søkte medisin fordi jeg virkelig beundrer å ha en jobb der man virkelig ser resultater av det man gjør. Som lege vil man gjennom sitt virke forandre mange, mange menneskers liv og kunne følge opp og se hvordan det du gjør faktisk er viktig og med mening. Selvfølgelig er lønn og status også sterke motivasjonsfaktorer selv om begge deler nå egentlig er på vei ned pga. inflasjon av leger i Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696

Er det virkelig noe å ta så tungt anngående utenlandsstudentene? Jeg mener, går det ikke i bølger?, for noen år siden var det jo mangel på leger.

Jeg har ikke tenkt å studere i utlandet eller noe, men fra det lille jeg har lest og hørt om legeforeningen så virker de som en gjeng med ekstremt kyniske folk, som kun er interessert i å holde legelønnen oppe. Hvorfor er det de mener at kvaliteten på turnusen går ned om det blir over 650(usikker på det var riktig tall)?, jeg ser ikke den direkte forbindelsen der. Men det jeg virkelig kan se forbindelsen mellom er antall turnusplasser og legelønningene.

Lenke til kommentar

Å vedlikeholde legelønnen i forhold til konsumprisindeks er "kynisk"?

Du får unnskylde meg om jeg mener at en fagforening som kjemper for at dens medlemmer ikke i praksis skal tape penger for hvert år som går ikke er grisk.

"Når overtidstillegg er medregnet, er lønnsveksten for legene 2,4 % fra 1.10.2003 til 1.10.2006 ifølge denne lønnsstatistikken. I samme periode har prisstigningen vært 6,0 %."

http://www.legeforeningen.no/index.gan?id=119164&subid=0

Men turnusordningen må ordnes, ja. Det har du helt rett i. Men da må det gjøres noe fra politisk hold, for trenden er ikke akkurat "mer penger til opplæring" i dagens helsevesen, hvor det skal effektiviseres for en hver pris. Vi "tjener" ikke mye på å gi unge leger vital kompetanse i form av harde tall for hvert år... Og det kan dessverre virke som om det er alt som teller for tiden. :(

Endret av Morth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...