Treblad Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Artig at de lager et TV-program om turnusleger bare noen få år før de med all sannsynlighet forsvinner. En verdig avsluttning kanskje? Ja, det blir meget spennende å se. Hvor langt i løpet har du kommet? Du er kanskje ferdig? Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Skal ut i turnus om 1/2-år, forhåpentligvis Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Det har tydeligvis skjedd ting siden jeg var i turnus... Jeg tror turnusordningen har utspilt sin rolle i sin nåværende form. Nyutdannede leger er ikke lenger en mangelvare som må fordeles til distriktene. Turnusordningen er i stedet blitt en belastning for arbeidsgiverne. Har følgende innspill: 1) Få eller ingen andre utdanninger medfører en rettighet til halvannet års lønnet arbeid. Hvorfor skal medisinstudenter ha dette privilegiet? Det er heller ingen andre utdannelser hvor man må få godkjent 1.5 års arbeid etter 6 års utdannelse for å få lisens til å utøve videre arbeid. Om det er et privilegium eller ikke kan vel diskuteres, jeg tror det er mange som er uenige der. Samtidig er det ekstremt viktig å kvalitetssikre alle leger som skal utøve sitt arbeid i Norge. 2) Er det så ille om ikke alle som har fullført medisinstudiet ikke får en legejobb? Et mindretall av de som fullfører juriststudiet blir advokater... Å bli lege i Norge er heldigvis ingen rettighet. Problemet er at man ikke har karakterer ved studiene i Norge. Det finnes gode argumenter for dette, men disse var nok bedre tilpasset en tid hvor vi hadde legemangel i Norge. Her må nok noe forandres iløpet av kort tid. 3) Som for de fleste andre utdanningsgrupper, tror jeg markedet kommer til å regulere seg selv: Blir det for mange med medisinerutdanning, må noen finne seg annet arbeid, og det vil bli færre som ønsker å utdanne seg i den retning. Helt sikkert. Men siden utdannelsen er så lang vil dette ta lang tid. Og hva er konsekvensen av dette? Medisinstudiene i Norge har helt siden starten rekruttert de dyktigste studentene. Med et veldig vanskelig arbeidsmarket så vil nok mange av de beste styre unna. 4) Hva kommer til å skje med yrket vårt? Det kommer fortsatt til å være like interessant, givende og spennende. Men kanskje vil arbeidsmarkedet være mer likt det som gjelder i andre bransjer. Jada, yrket kommer selvfølgelig alltid til å være givende. Men jeg er redd at markedskreftene oppfører seg noe annerledes i yrket vårt. I mange yrker så vil økt konkurranse komme kundene til gode - i sykehusene våre tror jeg dette arter seg noe anderledes. En usunn konkurranse mellom arbeidssøkende leger vil presse lønningene ned og arbeidsmengden opp. Dette vil føre til misfornøyde og slitne leger og sannsynligvis flere behandlingsfeil. Og hva skjer? Ledelsen slipper unna og legene må ta ansvaret. Det som skjer på St.Olavs er et godt eksempel på dette: http://www.dagbladet.no/2010/05/21/nyheter/innenriks/sykehus/okonomi/11802525/ De store sykehustabbene vi har sett i det siste - Venteliste-krøll på Bærum sykehus og urologisk avd. UNN - skyldes først og fremst systemfeil. Et umenneskelig press og store omorganiseringer for å få mer "effektiv" drift fremprovserer utvilsomt slike feil. I dag har annenhver lege ansatt ved norske sykehus midlertidige jobber. Tror du at dette kommer til å bli bedre når arbeidsmarkedet oversvømmes av desperate leger som er villige til å ta hva som helst for å få jobb? http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/bekymret-over-midlertidige-legejobber-3302624.html Jeg er bekymret og irritert fordi dette er et problem som er blitt varslet i 10-15 år uten at noe er gjort, nå er problemet blitt så stort at turnusen sannsynligvis må avvikles. Er det sannnsynlig at det blir enda mer overtid for leger om det blir rikelig med utdannede leger tilgjengelig? Det tror ikke jeg, ikke tror jeg lavere lønn vil føre til vesentlig dårligere arbeid heller. Ihvertfall ikke i endel stillinger, der leger allerede tjener svært godt. Folk med tilsvarende lang utdannelse og mindre lønn gjør stort sett bra arbeid. Videre tror jeg det med å ikke rekruttere de med best krakterer er litt todelt. Mitt inntrykk er at litt for mange som har gode karakterer går medisin bare fordi de har gode karakterer. Jeg tror det vil føre til at en større prosent går inn i utdannelsen av genuin interesse. AtW Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Den eneste holdningen som lønner seg for befolkningen over tid, er å fjerne kvalitetskontrollen, overføre den til hver enkelt lege, og forbrukerorganer som rater leger og utdanningssteder, og satse på totalt frislipp av leger til norge. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Den eneste holdningen som lønner seg for befolkningen over tid, er å fjerne kvalitetskontrollen, overføre den til hver enkelt lege, og forbrukerorganer som rater leger og utdanningssteder, og satse på totalt frislipp av leger til norge. Ja, det er kanskje ikke så dumt. Systemet lider i dag av minst to ting 1. Som forbruker er det svært tungvint å velge lege fritt. Fastlegeordningen burde vært i praksis frivillig, ikke som i dag hvor du i praksis må ha en fastlege, og man svært vanskelig får time hos en "frittstående lege". 2. Som forbruker i dag har man svært begrensede muligheter til å finne noe ut av en fastleges kvalitet på forhånd. AtW Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 16. november 2010 Forfatter Del Skrevet 16. november 2010 Da har ikke Dr. House kommet langt i livet. Lenke til kommentar
greiven Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Kan jeg spørre hva dere som går på medisin fikk til standspunktssnitt på videregående? Går selv 3. året på VGS, har dog ikke kjemi, men ligger selv an til et akseptabelt karaktersnitt (rundt 61 karakterpoeng (inkluderer realfagspoeng, samt poeng for folkehøgskole)). Har planer om å gå siv. ing., men om jeg skulle ombestemme meg, så må jeg selvsagt ta opp Kjemi 2. Hvilken kvote havner jeg da i? Primærkvoten eller ordinærkvoten? Mener jeg har hørt litt forskjellig om dette, så har vært greit med et svar! Lenke til kommentar
dkny Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 (endret) Om du regner med KUN de originale karakterene fra videregående pluss poeng fra videregående, er du i primær. I tillegg må du maks være i det året du fyller 21 for å kunne søke i primær. Alt annet er ordinær. Om du tar nye fag ETTER vgs. Folkehøyskolepoeng og alderspoeng vil også bare telle i ordinær. http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/ Om du tar kjemi etterpå kan du ikke søke i primær. Du kan vel faktisk ta kjemi som privatist mens du fortsatt går vgs og få lov til å søke i primær, men det høres umenneskelig slitsomt ut om du har andre harde fag. Snakk med din rådgiver om hva du bør gjøre. Hadde 5,8 pluss full realfag fra vgs...hadde ofte veldig flaks. Men man kommer inn med mindre enn det på primær. Gidder ikke sjekke grensene nå, damn, gjorde det likevel, tromsø er 56,8 inkludert realfagspoeng og med diverse som kom inn på venteliste er det sikkert nede på 56. http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/10/poenggrenser_vara_hoved_10.html Endret 17. november 2010 av dkny Lenke til kommentar
lolbits Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Hei, Hvordan foregår undervisningen i 1. termin? Er det et typisk klasseromsundervisning eller forelesning i en sal? Hvor mange er tilstede under forelesningen? Hvordan er en typisk dag for en student i 1. termin, og hvor lenge varer skoledagene? Ble litt mange spørsmål nå, men håper noen kan svare på dette Hilsen nysgjerrig vg2-elev Lenke til kommentar
dkny Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Hei, Hvordan foregår undervisningen i 1. termin? Er det et typisk klasseromsundervisning eller forelesning i en sal? Hvor mange er tilstede under forelesningen? Hvordan er en typisk dag for en student i 1. termin, og hvor lenge varer skoledagene? Ble litt mange spørsmål nå, men håper noen kan svare på dette Hilsen nysgjerrig vg2-elev Er ikke bare klasseromundervisning nei, er mye variert, gøy og spennende. Er ikke slitsomt og stressende heller, som jeg synes de praktiske delene av undervising på videregående ofte har vært. Helt topp med andre ord. Dagene varierer veldig mye, av og til har man helt fri, av og til har man kanskje 1 forelesning, og av og til stappet fra 8-16. Lenke til kommentar
linnyx3 Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Hei, Kom inn i uib i høst. Jeg hadde litt morsomt i august faktisk. I sommer kom jeg inn i ontologistudiet i Oslo, så 10.august, første skoledag for tannlegene i Oslo, får jeg vite etter skolestart i Domus medica elr no at jeg har kommet inn i Tromsø, overlykkelig, var ikke sikker om jeg skulle dra, er fra oslo, tromsø er langt unna. Bestemte tilslutt for å dra, ankommet 16.august i Tromsø. Får vite 17.august at jeg kom inn i bergen, 18.august ankommet Bergen. Altså Norge rundt med fly på 3 dager:P Fikk sett masse, tromsø er utrolig koselig by med utrolig hyggelig folk. Bergen er en veldig romantisk "landsby" i forhold til Oslo. Jeg er kanskje en av de få som har vært på tre universiteter på samme uke. Men det får meg til å se medisinstudiet i et annet perspektiv. For undervisningen og praksisen er annerledes i alle tre stedene. I Tromsø skulle vi plasseres i legekontor i løpet av oktober/november, husker ikke, men tidlig i allefall(i forhold til Bergen). I Oslo gledet jeg meg til PBL-læring, men det ble jo selvfølgelig ikke noe av i Bergen. Jeg syns bare at det er utrolig rart at det er annerledes undervisningplaner i de forskjellige universitetene. For de som studerer i bergen elr folk som vet hvordan systemet er i Bergen: Er preklinikk nødvendig? For meg har dette halvåret vært tørt og kjedelig(matte og kjemi er mine favorittfag fra videregående), bare forelesninger nesten og noen labtimer, jeg har møtt andre medisinstudenter her som sier at studiet blir mer interressant senere, men allikevel... Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 2. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2010 Det blir bare mer og mer interessant. ScapulaAlata er fra UiB Lenke til kommentar
Thror Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 (endret) Dobrý večer! Fant tråden for noen dager siden, snart skumma gjennom hele, artig tråd. For å introdusere meg: Er utenlandsstudent, går 4. året i Tsjekkia (3. fakultet i Praha). Vil si at en del av bekymringene til norske medisinstudenter mtp. utenlandsstudenter stemmer (i hvert fall her).. Angrer meg egentlig en del for at jeg ikke brukte litt tid på å rette på et par karakterer og uheldige eksamener. Ellers er det knall å bo her nede, studiet er til tider ganske hardt og det er mye detaljfokusering i basalfagene. Om noen tenker på å søke seg hit må de gjerne sende PM med spørsmål. For tiden jobber vi mot en stor modul-eksamen som er på slutten av 4 året, der blir man eksaminert muntlig av 4 professorer (en fra patologi, en fra patofysiologi og to fra to forskjellige medisinske disipliner). Eksamen er case-basert og vi vil trekke 2 av 234 caser, hvor vi har alle tilgjengelige. Kan gjerne poste noen caser (som er basert på fiktive pasienter) hvis noen er interessert, men er mulig at de blir litt lette for dere som er snart ferdige eller allerede er i turnus. Endret 3. desember 2010 av Thror Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 3. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2010 http://blogg.tidsskriftet.no/2010/12/s%C3%B8knadsbasert-turnus-hva-med-utkant-norge/ Søknadsbasert turnus: Hva med utkant-Norge? Av Martin Aasbrenn Kategori: Debatt, Etikk, Turnus Jeg er redd for konsekvensene en søknadsbasert turnusordning kan få for helsevesenet i utkant-Norge. Plassene rundt universitetsbyene går tidlig når turnusplassene velges. Mønsteret i hvilke turnusplasser som velges først er likt hvert halvår: Jo mer kronglete veien til nærmeste universitetsby er, jo senere går plassen. Noen snakker om Norwegian-effekten: Turnusstedene med lengst vei til nærmeste flyplass med Norwegian-ruter blir valgt sist. Forklaringa er lett å forstå når en tenker på hvem vi turnusleger er: Det er flest unge voksne mellom 25 og 30 år. Mange har kjæreste med høyere utdanning, som dermed har best jobbmuligheter i de største byene. Vennene våre er i byene vi har bodd i i seks år. Turnus velges som sjelden etter hvilke plasser som har godt rykte som utdanningssted, som hovedregel velges turnussted kun etter geografi. Kanskje er utkant-Norge delen av landet som gir best læringsutbytte for turnusleger med endel klinisk erfaring fra studietiden. I en utkantkommune med mange timer til sykehus er vi ganske alene, og må nok av og til gjøre mer ensomme vurderinger enn i en storby. På et lite sykehus uten assistentlegeskikt forventes det kanskje at turnuslegene tar mer ansvar. Jeg tror det er bra hvis en del av turnuslegene som kommer til utkantene har litt erfaring og god norsk systemforståelse for å få fornuftige læringskurver og gode pasientforløp. Jeg tror ikke mønsteret i hvilken rekkefølge turnusplasser ønskes vil endre seg stort med en søknadsbasert ordning. Utkantene går sist. Med søknadsbasert turnus vil ikke utkantene som nå få tilfeldig utvalgte nyutdannede leger. Heretter vil utkantene antakelig få kandidatene de andre sykehusene helst ikke vil ansette. Turnuskandidatene med en drøm om å reise til lokalsykehus med mye ansvar vil tenke seg om en gang til hvis de vet at de fleste turnuskollegene de får på utkantsykehuset har problemer med språket. En kommunelegestilling i en vakker dal eller øy langt vekk fra Oslofjorden blir mindre attraktiv for meg hvis jeg vet at den nye turnuslegen som kommer hvert halvår svært ofte vil være en lege andre ikke vil ansette. Og mye av nyrekrutteringen til kommunelegestillingene i utkantene kommer antakelig fra turnustjenesten? Jeg er bekymret for at vi kan få en aksellererende ond sirkel for kvaliteten av helsevesenet i utkant-Norge dersom vi innfører søknadsbasert turnus. Tipper søknadsbasert turnus er bekvemt for flinke medisinstudenter med gode kontakter, og en lettelse for mektige sykehus med sentral beliggenhet. Men hva med pasientene? Hvem har gode argumenter for hvorfor en søknadsbasert turnusordning er bedre for folk som blir syke et sted i Norge? Lenke til kommentar
Treblad Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Eksamen er case-basert og vi vil trekke 2 av 234 caser, hvor vi har alle tilgjengelige. Kan gjerne poste noen caser (som er basert på fiktive pasienter) hvis noen er interessert, men er mulig at de blir litt lette for dere som er snart ferdige eller allerede er i turnus. Bare post ivei! Bra med litt aktivitet i tråden. Lenke til kommentar
omaid Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Dobrý večer! Fant tråden for noen dager siden, snart skumma gjennom hele, artig tråd. For å introdusere meg: Er utenlandsstudent, går 4. året i Tsjekkia (3. fakultet i Praha). Vil si at en del av bekymringene til norske medisinstudenter mtp. utenlandsstudenter stemmer (i hvert fall her).. Angrer meg egentlig en del for at jeg ikke brukte litt tid på å rette på et par karakterer og uheldige eksamener. Ellers er det knall å bo her nede, studiet er til tider ganske hardt og det er mye detaljfokusering i basalfagene. Om noen tenker på å søke seg hit må de gjerne sende PM med spørsmål. For tiden jobber vi mot en stor modul-eksamen som er på slutten av 4 året, der blir man eksaminert muntlig av 4 professorer (en fra patologi, en fra patofysiologi og to fra to forskjellige medisinske disipliner). Eksamen er case-basert og vi vil trekke 2 av 234 caser, hvor vi har alle tilgjengelige. Kan gjerne poste noen caser (som er basert på fiktive pasienter) hvis noen er interessert, men er mulig at de blir litt lette for dere som er snart ferdige eller allerede er i turnus. Hvorfor angrer du kan du gå litt dyp i det Lenke til kommentar
Thror Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 (endret) Hvorfor angrer du kan du gå litt dyp i det Å bo i utlandet i 6 år er lenge, man må spørre seg selv om man er klar til å miste kontakt med mange hjemme og bo i en litt annerledes kultur. Jeg føler\er redd for at vi ikke blir like flinke i pasientkommunikasjon og lærer mindre praktiske egenskaper enn det studenter i Norge lærer. Språkbarrièren er et stort problem, jeg kan tsjekkisk godt nok til å ta en grei anamnese, men det er ofte jeg føler den ikke strekker til eller at jeg ikke forstår pasienten fullt ut (ligger over gjennomsnittet i forhold til gruppen min i tsjekkisk-egenskaper). Rutiner er nok litt annerledes her pga. dårligere økonomi. Foregår mye juksing her, gamle prøver i sirkulasjon og lærere som er for late til å lage nye (heldigvis blir vi også testet muntlig i de viktige fagene). Er ofte en veldig høy detaljfokusering i fag som jeg til tider føler er unødvendig, detaljene blir ofte prioritert over forståelse (størst problem i starten, har gitt seg nå). Det er stort frafall, litt over halvparten av de som originalt startet i kullet vårt er nå borte, men har du motivasjon og er villig til å lese er ikke dette noe problem. Kort oppsummert: litt redd for å ha en utdannelse som ikke er på linje med den norske når jeg er ferdig + jeg savner Norge En typisk case fra tredjeåret her: Case report: A 24-year-old man with fever, dyspepsia and jaundice Family history: Father has got high blood pressure, mother healthy, brother has got epilepsy. Personal history: Common childhood illnesses. Does not remember vaccination, probably regular in childhood. Operations: left inguinal herniotomy at the age of 3, injuries: fracture of mandibula 2 ys ago after street fight. No regular medication. No known allergy. Epidemiological data: No known contact with infection, no travel abroad, no transfusion, no surgery within last 6 months. Social history: Unemployed. Lives with the parents. Several years i.v. use of pervitine, finished 6 months ago. Alcohol occasionally, sometimes more. Smoking 10 cig per day. Current illness: About a week is feeling sick, may have fever (did not take the temperature), arthralgia, after acetylsalicylic acid short relief of symptoms. Last days does not eat, has no appetite, vomited once, feels puffy abdomen. Yesterday friends noticed his yellow eyes. Also noticed dark urine. Physical examination: T 38 °C. Conscious, orientated. Asthenic, hydration normal. Skin subicteric, no rash. Old residual i.v. marks in both cubital fossae. Icteric sclerae, otherwise eyes, nose and ears with no pathology, throat with no inflammation. No lymphadenopathy. Eupnoic, normal lung and heart sounds, HR 84/min, reg., BP 120/70. Abdomen soft, well palpable, slightly painful right hypochondrium, no peritoneal signs, liver enlarged 3 cm, no splenomegaly. Meningeal signs negative. Laboratory results: Blood count: leukocytes 5.300/μl, erythrocytes 4.6 mil/μl, hemoglobin 147 g/l, hematocrit 0.45, thrombocytes 300.000/μl Serum: glucose 4.3 mmol/l, urea 6.8 mmol/l, creatinine 70 μmol/l, Na 139 mmol/l, K 4.4 mmol/l, Cl 110 mmol/l, bilirubin 127 mmol/l, ALT 48.5 μkat/l, AST 28.1 μkat/l, ALP 2.6 μkat/l, GMT 2.7 μkat/l, CRP 30 mg/l. Urinalysis: bilirubin and urobilinogen positive, others negative Questions and tasks: 1. What type of icterus is concerned? 2. What is the likely etiology? 3. What test can detect the etiology? 4. How was the infection transmitted and how the patient was infected? 5. How can be this infection prevented? Endret 4. desember 2010 av Thror Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 4. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2010 OH! Me like! 1. Hepatic 2. Hepatitis Virus (HDB or HDC) 3. Blood PCR or ELISA. 4. Blood contact i.e. I.v. or sexual intercourse. 5. Vaccine, Condom and clean needles 1 Lenke til kommentar
Thror Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Her er en til fra kurset i "Failure of vital functions" som vi ble ferdig med på fredag: Liver Failure 56 y.o. male is transferred to university centre from peropheral hospital 3rd day after poisoning with Amanita phalloides (a hepatotoxic mushroom ingested by misstake). This diagnosis has been confirmed by mycologic evaluation of sporae in gastric lavage material. The patient is admitted sleepy but coscious, breathing spontaneously. He has nausea, mild jaundice and right upper quadrant tenderness. He is hemodynamicaly stable and has no signs of bleeding diatesis. During the transfer he was followed by a nurse, his vital functions were monitored, and infusion treatment was temporarily interrupted. 1. Why the clinical examination focuses on signs of bleeding? Which coagulation test is worthwhile in patients with liver failure? If a patient with failing liver bleeds, how this can be treated? 2. Explain the term liver encephalopathy. Which lab test correlates with liver encephalopathy? Which severe neurological complication threatens to patients with acute liver failure? Which monitoring technique can help to prevent it? 3. Describe morphologic appearance of acute liver necrosis. When transferred from the ambulance, the patient suddently complaint „lightheadness“, cold sweat covers his face and he is losing consciousness. Monitor shows HR 132/min, BP 172/88, and sat 99%. 4. What to do now? Which metabolic complication is common in patients with liver failure? Describe its pathophysiology and how to prevent it. 5. Explain the term jaundice and distinguish its basic types. 6. Pathophysiology of liver failure. Icterus. 7. Liver necroses: types and causes Diskuterte den med læreren (om identifikasjon gjennom gastric lavage material), i følge han var det kun en person i Tsjekkia som hadde kunnskap til å identifisere soppsporer vha. mikroskop, møter man samme problemstilling hjemme? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 4. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2010 (endret) 1. Acute Liver faliure. Intrinsic factors. Plasma transfusion. 2. Increasing concentration of ammonium in the blood. Causing desturbance of intracerebral signalling. Blood test? 3. Histology go to hell! 4. Call the experts 5. Pre-hep, hep and post-hep. Hemolytic anemia, Liver faliure, Gallstones 6. Billirubin >30mmol/l 7. Forgot. Tok den på sparken. Må si at jeg har glemt mye... Endret 4. desember 2010 av Vaio Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå