Matias Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) asdf Endret 8. mars 2013 av Matias Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Har lest at UiT neste år skal starte med en ny prøveordning hvor man tar i bruk personlige intervjuer som et tillegg i opptaket. Dette ligger nok noen flere år framover tid, men det stemmer at UiTø jobber med en slik løsning. Lenke til kommentar
Poplitea Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Jeg tro en slik ordning vil knuse mangen drømmer.Ikke minst, å være en topkarakterelev i VGs, må man drive med ræveslikking. Nestegenerasjonslege blir "rene" rævesleikere. Du kan være "rævsleiker" så mye du vil på universitetet. Det hjelper deg fint lite på eksamen... Lenke til kommentar
Matias Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) asdf Endret 8. mars 2013 av Matias Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 - Hvorfor innfører dere dette? - Vi tror ikke det er kun de med toppkarkaterer som er best egnet til å bli lege. I andre europeiske land er det vanlig å ta inn folk etter intervju, og de har erfart at de får en mer egnet gruppe enn hvis man kun går etter karakterer. Jeg tro det og.... Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Noe som ser problemet? Hvis opptaket til medisin, skal være poengbasert. Vil Norge miste ganske mange "gode" leger. Personer med talent i medisin, som ikke var god nok i, f.eks meg; GYM! Gym er vel et av de mest relevante fagene til medisin da, iom at pensumet i gym går på muskler, benbygning, sener, evt. belastningsskader osv. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 I Frankrike kommer så å si alle inn første året, men det er opptaksprøver til andre året. På opptaksprøven konkurrerer man i "medisinfag", istedenfor at gym, religion eller historiekarakteren ødelegger på videregående fordi man ikke var moden nok til å vite at det var viktig. Det virker ganske rettferdig på meg. Lenke til kommentar
Poplitea Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 I Frankrike kommer så å si alle inn første året, men det er opptaksprøver til andre året. På opptaksprøven konkurrerer man i "medisinfag", istedenfor at gym, religion eller historiekarakteren ødelegger på videregående fordi man ikke var moden nok til å vite at det var viktig. Det virker ganske rettferdig på meg. Akkurat som om det er et eneste universitet i Norge som har kapasitet til å ta imot 500 nye studenter hvert år. Det sier seg selv at det aldri vil fungere. Universitetene må likevel begrense hvor mange som skal kunne gå videre fra 1.året, så da er man like langt igjen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Ideen er ikke nødvendigvis dum, men den stoppes av et kapasitetsproblem. I tillegg dytter man jo igrunn det samme problemet bare litt lenger fremover i tid, fordi man uansett vil ha de som ikke kommer inn på runde 2. Da får man bare studenter som i steden for å forbedre fagene på vgs bare blir gående og ta eksamen fra første året igjen og igjen (litt som de som vil inn på profesjonsstudiet i psykologi) helt til de får de tre A-ene de trenger for å tas opp neste året. Det vil igjen gjøre eksamenene på lavere grad vanskeligere for de som tar det for første gang, fordi det blir såpass mange erfarne studenter som tar dem igjen og igjen. Dette ser man også på andre eksamener på lavere grad. Lenke til kommentar
Poplitea Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Ideen er ikke nødvendigvis dum, men den stoppes av et kapasitetsproblem. I tillegg dytter man jo igrunn det samme problemet bare litt lenger fremover i tid, fordi man uansett vil ha de som ikke kommer inn på runde 2. Da får man bare studenter som i steden for å forbedre fagene på vgs bare blir gående og ta eksamen fra første året igjen og igjen (litt som de som vil inn på profesjonsstudiet i psykologi) helt til de får de tre A-ene de trenger for å tas opp neste året. Det vil igjen gjøre eksamenene på lavere grad vanskeligere for de som tar det for første gang, fordi det blir såpass mange erfarne studenter som tar dem igjen og igjen. Dette ser man også på andre eksamener på lavere grad. Ved profesjonsstudiet i psykologi tror jeg det er snakk om å legge om til slik som det er på medisin. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Jeg vet det, og Oslo har såvidt jeg har forstått nå direkte opptak til profesjonsstudiet. Det er helt greit forsåvidt, men man kan likevel ha et årsstudium i psykologi I TILLEGG, det er ofte grei kunnskap å ha i bagasjen selv om man ikke har planer om å bli psykolog senere. Den måten de kjører det nå har det jo i perioder ikke vært nok med A i snitt (!!!) og det er jo en ganske klar indikator på at systemet ikke fungerer helt som det skal. Med et eget profesjonsstudie og et årsstudie i tillegg slipper man at de som vil på profesjon må konkurrere med studenter som har prøvd på det samme 3-4 ganger før, etc. Det er ikke et mindre pengesluk å bruke 2-3 år på å komme inn på profesjon enn et år eller to på å forbedre poeng fra vgs, og det er vel det de som lager oppleggene har forstått også. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Gym er vel et av de mest relevante fagene til medisin da, iom at pensumet i gym går på muskler, benbygning, sener, evt. belastningsskader osv. Du får gym til å ser ut som rene ortopedri. Hva med en reality check???? Gym, er alltid og var alltid; løp rundt, hop rundt eller lag noe treningsplaner. Vi hadde aldri prøver, bare idiotiske projekter, som "ingen" ville deltar. Muskler og benbygning my ass.... Han, gymlæreren min, var feit og lat. En fyr som kjørte opp "fjellet" med mercedensen sin, mens vi løp og slet. Endret 11. mars 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Poplitea Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Gym er vel et av de mest relevante fagene til medisin da, iom at pensumet i gym går på muskler, benbygning, sener, evt. belastningsskader osv. Hehe. Litt enig med vaio der. Kan ikke akkurat si jeg sitter igjen med de store anatomikunnskapene etter flere år med gym:p Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 Akkurat som om det er et eneste universitet i Norge som har kapasitet til å ta imot 500 nye studenter hvert år. Ideen er ikke nødvendigvis dum, men den stoppes av et kapasitetsproblem. Norske universitet er så velfinansiert, tom Hardvard er misunnelig. Kan norske universitet klare et par hundre ekstra studenter? Nei? De trenger ikke 100 millioner ekstra, for et par hundre elever. Enkelte universitet, som .feks Hardvard klarer med langt mindre. Effektivisering er stikkordet, og reorganisering er kulturen. Lenke til kommentar
Poplitea Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Norske universitet er så velfinansiert, tom Hardvard er misunnelig. Kan norske universitet klare et par hundre ekstra studenter? Nei? De trenger ikke 100 millioner ekstra, for et par hundre elever. Enkelte universitet, som .feks Hardvard klarer med langt mindre. Effektivisering er stikkordet, og reorganisering er kulturen. Hører at du tydeligvis ikke har satt din fot innenfor et norsk medisinsk fakultet. Kan ikke snakke så mye på andres vegne, men her oppe er det i alle fall ganske så fullt. Reorganiser så mye du vil. Plass til 500 studenter får du aldri så lenge sykehusøkonomien er sånn som den er. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Hører at du tydeligvis ikke har satt din fot innenfor et norsk medisinsk fakultet. Kan ikke snakke så mye på andres vegne, men her oppe er det i alle fall ganske så fullt.Reorganiser så mye du vil. Plass til 500 studenter får du aldri så lenge sykehusøkonomien er sånn som den er. Sultring fra det akademiske milijøet, er ikke noe nytt. "Vi har ikke råd, vi har ikke plass, eller tid." Samtidig er det snakk om overflod av leger, pga utlandsstudier. Og mangel på spesialister i landet. Grin litt her og grin litt der... D-o-b-b-e-l-m-o-r-a-l "Delux." Endret 11. mars 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Trenger de å være på sykehuset første året? For all del, praksis er bra, men fem år hadde sikkert holdt, legene fra bergen er da ikke så aller verst? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Men hva skal være garantien for at det ikke blir akkurat som på profesjonsstudiet i psykologi? Folk går jo i evigheter der også uten å komme inn, man har jo bare dyttet problemet ett år frem i tid, i tillegg til at evighetsstudentene ødelegger for førsteårsstudentene fordi nivået på eksamen blir kunstig høyt. Og hvordan skal dette evt kombineres med medisinutdanningens praksis med bare bestått/ikke bestått karakterer? Endret 11. mars 2008 av Slettet-Axby2kEH Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Gym er vel et av de mest relevante fagene til medisin da, iom at pensumet i gym går på muskler, benbygning, sener, evt. belastningsskader osv. Du får gym til å ser ut som rene ortopedri. Hva med en reality check???? Gym, er alltid og var alltid; løp rundt, hop rundt eller lag noe treningsplaner. Vi hadde aldri prøver, bare idiotiske projekter, som "ingen" ville deltar. Muskler og benbygning my ass.... Han, gymlæreren min, var feit og lat. En fyr som kjørte opp "fjellet" med mercedensen sin, mens vi løp og slet. Okey, kanskje ikke alle lærer seg pensumet i gym, og får en OK karakter allikevel. Jeg sier heller ikke at gym er alfa omega for medisinstudenter, tvert om, men i den grad noen fag er relevante, er det da gym, matte, kjemi og biologi som i første rekke må nevnes. En ting til; jeg tror ikke noe på at det kan bli som med profesjonsstudiet i Psykologi, det er bare vissvass. Men jeg lurer på; hvorfor har ikke medisinstudentene karakterer(og hvorfor får medisinstudentene på NTNU så mye hjelp i ex.philen :S , det er dog en annen sak), da har man jo ingen ting å strekke seg etter. Hvis alle studenter i Norge bare hadde som mål å bestå eksamen, hadde det blitt fint lite flinke folk her... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Jeg vil tro at kravet for "bestått" ikke nødvendigvis tilsvarer kravet for en "E" i medisinfagene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå