Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter

Vaio

Anbefalte innlegg

Hei

Spørsmålet mitt er kanskje litt off-topic, men jeg fant ingen bedre steder å spørre.

Jeg er en ganske aktiv idrettsutøver. Jeg trener 8-13 økter uken. Dvs ca 18-22 timer om vinteren og 8-18 timer om sommeren.

Denne vinteren har jeg hatt veldig mye tilbakegang på fysiske tester. Dette gjelder dog bare når jeg er høyt over syregrensen. Når jeg driver med aerob trening går alt bra. Jeg har slitt til tider med pusten med bruker nå to forskjellige astmamedisiner.

Dette er dog ikke et spørsmål som gjelder trening!

Grunnen til at jeg skriver her er pga jeg har kjent til tider ubehag i hjertet. Jeg kjenner ikke noe av det når jeg f.eks trener, men som oftest når jeg sitter stille. Følelsen er at hjerter "klemmer" seg sammen og at det kan stikke litt i musklaturen i ryggen og rundt ribbeina. Det er noen få tilfeller der jeg føler at hjerte "hopper" litt, dvs at hjerterytmen bare øker noen få slag uten grunn, noe som igjen fører til at jeg får en litt merkerlig pusterytme i noen få sekunder.

Dette er ikke snakk om store smerter men som sagt er det ubehagelig. Jeg har hørt om flere tilfeller om idrettsutøvere som har hatt underliggende hjerteproblemer og fått et illebefinnende. Det er ingen i familien min som har en historie med hjerteproblemer som jeg vet om. Ellers så spiser jeg relativt sunt.

Takker for alle svar!

Det er i flere utland populært med screening av hjerte for idrettsutdøvere, særlig når man snakker om idrettsfolk i eliteligaer. Bakgrunnen for dette er at idrettsutøvere har en større risiko for å få symptomer på mulig underliggende kardiomyopati og lignende (vanlige ikke-trenere utsetter ikke hertet for så mye trøbbel, at det kanskje noen gang får noen kliniske konsekvenser). Har du sjekket hjertet ditt noen gang? EKG? ultralyd av hjertet?

Hvor gammel er du?

Opplever du ubehag rett etter du har satt deg ned, eller kan det komme etter at du har hvilt et stund?

Er det ting du kan gjøre som forverrer/minker ubehaget?

Føler du radierende/strålende ubehag?

Røyker du?

Det er flere medisinstudenter og et par leger som stikker innom her stadig vekk, som kan gi deg en pekepin. Men uansett vil jeg nok anbefale deg å høre med enten din fastlege, eller stikke innom en privat kardiolog om du har pengene til det og ikke vil vente. Jeg vet ikke hvordan det er med reglementet rundt reklamering her inne, så velger å ikke oppgi info om et slikt sted jeg vet om før jeg finner ut av dette (privat kardiolog med "videreutdanning" innen idrettsmedisin). Men dette kan jeg så klart ta på pm om ønskelig.

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som vet om man går nattevakter som turnuslege på de store sykehusene i landet? Slik som St. Olav, Ullevål eller Haukeland?

Ingen TL-vakt på St. Olav og Ullevål.

Haukeland har ikke nattvakt for TL.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Det er i flere utland populært med screening av hjerte for idrettsutdøvere, særlig når man snakker om idrettsfolk i eliteligaer. Bakgrunnen for dette er at idrettsutøvere har en større risiko for å få symptomer på mulig underliggende kardiomyopati og lignende (vanlige ikke-trenere utsetter ikke hertet for så mye trøbbel, at det kanskje noen gang får noen kliniske konsekvenser).

Hva vil du utrede han for? Og hvilken metoder? ;)

Eller er det mulighet for å ta tilsvarende tjeneste i studielandet?

Ja.

Lenke til kommentar

Husk at disse sykehusene er Universitets-sykehus og de ligger i storbyer. Det er ikke praktisk å utføre slike ordninger, mtp på pasientmengden, hvis hver eneste pasient må konfereres med bakvakten. På Haukeland, sist jeg var der og tror, har kun dagvakt for TL.

Arbeidstiden er avhengig av sykehuset. :)

jøss hva har skjedd med skriften? :S

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Nja alltids greit å få en sjekk, noe å gå ut ifra senere feks. Men nå vet jeg ingenting om alder eller slike detaljer, så nevnte det bare da jeg kom på det i farta. Er helt enig med deg, overkill ;)

Men tenkte sånn ifm. at det kan være greit å ha en referanse hvis slike us. aldri før har blitt gjort. Og tenkte også på at vi den siste tiden har fått levert flere idrettsrelaterte SCDs i media, og at Italia er blant landene som har hatt god effekt av screening av idrettsutøvere som profylakse. =) Kom gjerne med innvendinger Vaio, er her for å lære.

EDIT: Hva skjer med skrifta?

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Hei

Spørsmålet mitt er kanskje litt off-topic, men jeg fant ingen bedre steder å spørre.

Jeg er en ganske aktiv idrettsutøver. Jeg trener 8-13 økter uken. Dvs ca 18-22 timer om vinteren og 8-18 timer om sommeren.

Denne vinteren har jeg hatt veldig mye tilbakegang på fysiske tester. Dette gjelder dog bare når jeg er høyt over syregrensen. Når jeg driver med aerob trening går alt bra. Jeg har slitt til tider med pusten med bruker nå to forskjellige astmamedisiner.

Grunnen til at jeg skriver her er pga jeg har kjent til tider ubehag i hjertet. Jeg kjenner ikke noe av det når jeg f.eks trener, men som oftest når jeg sitter stille. Følelsen er at hjerter "klemmer" seg sammen og at det kan stikke litt i musklaturen i ryggen og rundt ribbeina. Det er noen få tilfeller der jeg føler at hjerte "hopper" litt, dvs at hjerterytmen bare øker noen få slag uten grunn, noe som igjen fører til at jeg får en litt merkerlig pusterytme i noen få sekunder.

Dette er ikke snakk om store smerter men som sagt er det ubehagelig. Jeg har hørt om flere tilfeller om idrettsutøvere som har hatt underliggende hjerteproblemer og fått et illebefinnende. Det er ingen i familien min som har en historie med hjerteproblemer som jeg vet om. Ellers så spiser jeg relativt sunt.

Takker for alle svar!

Det er i flere utland populært med screening av hjerte for idrettsutdøvere, særlig når man snakker om idrettsfolk i eliteligaer. Bakgrunnen for dette er at idrettsutøvere har en større risiko for å få symptomer på mulig underliggende kardiomyopati og lignende (vanlige ikke-trenere utsetter ikke hertet for så mye trøbbel, at det kanskje noen gang får noen kliniske konsekvenser). Har du sjekket hjertet ditt noen gang? EKG? ultralyd av hjertet?

Hvor gammel er du? Jeg er 20 år gammel

Opplever du ubehag rett etter du har satt deg ned, eller kan det komme etter at du har hvilt et stund? Ubehaget kommer som regel etter jeg har vært i fysisk aktivitet, aldri under.

Er det ting du kan gjøre som forverrer/minker ubehaget? Gjør aldri noe spesielt. Ubehaget kommer og går

Føler du radierende/strålende ubehag? Vet om jeg vil kalle det strålende ubehag. Jeg får veldig svake smerter på visse punkter rundt ribbeina og nedre rygg

Røyker du?Nei. Drikker også veldig lite

Det er flere medisinstudenter og et par leger som stikker innom her stadig vekk, som kan gi deg en pekepin. Men uansett vil jeg nok anbefale deg å høre med enten din fastlege, eller stikke innom en privat kardiolog om du har pengene til det og ikke vil vente. Jeg vet ikke hvordan det er med reglementet rundt reklamering her inne, så velger å ikke oppgi info om et slikt sted jeg vet om før jeg finner ut av dette (privat kardiolog med "videreutdanning" innen idrettsmedisin). Men dette kan jeg så klart ta på pm om ønskelig.

Tusen takk for et bra svar. Har du noe peiling på hva det vil koste med undersøkelse(EKG o.l)?

Lenke til kommentar

Nja alltids greit å få en sjekk, noe å gå ut ifra senere feks. Men nå vet jeg ingenting om alder eller slike detaljer, så nevnte det bare da jeg kom på det i farta. Er helt enig med deg, overkill ;)

Men tenkte sånn ifm. at det kan være greit å ha en referanse hvis slike us. aldri før har blitt gjort. Og tenkte også på at vi den siste tiden har fått levert flere idrettsrelaterte SCDs i media, og at Italia er blant landene som har hatt god effekt av screening av idrettsutøvere som profylakse. =) Kom gjerne med innvendinger Vaio, er her for å lære.

Mitt forslag er Holter og AEKG. Hos unge og "tidligere frisk" er det: SSS - Sick sinus syndrome,Long QT-syndrome og WPW Wolf-parkinson-white, de vanligste. ....Hvis det foreligger mistanker om kardiel-patologi.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Mitt forslag er Holter og AEKG. Hos unge og "tidligere frisk" er det: SSS - Sick sinus syndrome,Long QT-syndrome og WPW Wolf-parkinson-white, de vanligste. ....Hvis det foreligger mistanker om kardiel-patologi.

Hus unge og "tidligere friske", er det vel "fortsatt frisk" som er det vanligste. Støtter for øvrig ditt utredningsprogram!

Mvh Jultomten :)

Lenke til kommentar

Vaio: Ja var akkurat dette meg hadde i tankene, og dette gjøres hos denne private kardkologen jeg kjenner til.

Det koster jo litt, men det er jo tross alt helsa vi snakker om, og da får du en _grundig_ undersøkelse og meget god oppfølgning. Ting som evt. dukker opp vil bli tatt tak i. AEKG (du løper på en tredemølle mens hjertet "ses" på av ekg-en. Dette kan fremprovosere tegn på at hjertet får for lite blod), Holter (24timers ekg som du får tilfestet kroppen med ledninger. Mens Arbeids EKG-en tar seg av blodforsyningen til hjertet, sjekker denne for arrhytmier / forskjellige former for hjertebank, i mangel av bedre forklaring), og en hjerte-ultralyd, samt. small talk med legen så klart.

EDIT: Glemte jo det jeg egentlig skulle skrive, prisen: m/ alt inkludert (ca 4500kr.).

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Hei

Takker for alle svar!

Hvor gammel er du? Jeg er 20 år gammel

Opplever du ubehag rett etter du har satt deg ned, eller kan det komme etter at du har hvilt et stund? Ubehaget kommer som regel etter jeg har vært i fysisk aktivitet, aldri under.

Er det ting du kan gjøre som forverrer/minker ubehaget? Gjør aldri noe spesielt. Ubehaget kommer og går

Føler du radierende/strålende ubehag? Vet om jeg vil kalle det strålende ubehag. Jeg får veldig svake smerter på visse punkter rundt ribbeina og nedre rygg

Røyker du?Nei. Drikker også veldig lite

Tusen takk for et bra svar. Har du noe peiling på hva det vil koste med undersøkelse(EKG o.l)?

Vet ikke om det var bevisst fra din side, men du gav ikke noe svar på symptom-spørsmåla =)

Lenke til kommentar

Hus unge og "tidligere friske", er det vel "fortsatt frisk" som er det vanligste.

Mvh Jultomten :)

Inntil det motsatte er bevist, ja. :)

En som kollapser under fotballtrening er også tidl hjertefrisk. :)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Da var det ferie i Tromsø og 6 måneder i praksis til høsten å se frem til. whopwhop!

Høres herlig ut! Hvilket semester går du, Poplitea?

Selv er jeg ferdig med 1. året om litt over en uke :new_woot:

Forhåpentligvis ferdig med 8.semester;)

Hvor kan man blir utplassert fra UiT?

Lenke til kommentar

Da var det ferie i Tromsø og 6 måneder i praksis til høsten å se frem til. whopwhop!

Høres herlig ut! Hvilket semester går du, Poplitea?

Selv er jeg ferdig med 1. året om litt over en uke :new_woot:

Forhåpentligvis ferdig med 8.semester;)

Hvor kan man blir utplassert fra UiT?

Ved sykehus og allmennlegekontor i de tre nordligste fylkene. 16 uker sykehus og 8 uker allmennpraksis/distrikt.

Lenke til kommentar

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2010/06/09/frykter-turnuskonsekvenser/index.xml

Legene nordpå er bekymret over Helsedirektoratets forslag om at turnustjenesten skal avvikles og erstattes med nybegynnerstillinger for leger.

De mener at Helsedirektoratets rapport, som er bakgrunnen for forslaget, godt beskriver dagens situasjon, men den er samtidig mangelfull når det gjelder løsninger og utredning av konsekvenser av disse.

Kapasitetsproblem

På vegne av regionsutvalget i Nord-Norge sier Lars Nesje at det foreligger et kapasitetsproblem, selv om økningen i antall kandidater muligens er avflatende.

– Overgang fra loddtrukket fordeling til søkning er etter vår mening en privatisering av kapasitetsproblemet, sier han

Mange ulemper

Legene mener ulempene er mange, og lister opp:

Ingen rom for prioritering av kandidater med særskilte behov.

Vanskelig personalhåndtering både med hensyn til kapasitet, dobbeltarbeid med flere parallelle søknader og problemer med å autentisere søker og verifisere søkers kvalifikasjoner.

Økende geografisk skjevfordeling ved markert skjev fordeling av søknader til helseforetak og kommuner nær studiesteder.

Uensartet kandidatgruppe

– Det er behov for en tjeneste som danner en faglig basiskvalifikasjon for leger. Innslaget av kandidater fra utenlandske universiteter er høyt og gjør kandidatgruppen uensartet. Mange har studert i land der det ikke finnes velfungerende primærhelse. Tjeneste ved indremedisinsk avdeling i minst fire måneder og tjeneste i akuttmottak er nødvendig, påpeker Nesje.

Han mener den fremtidige ordingen derfor må sikre at kandidatene har tilstrekkelige og forutsigbare kvalifikasjoner. Tjenesten må ha obligatorisk veiledning og et definert faglig innhold.

Geografisk fordeling

Nesje påpeker også at det er viktig med en rimelig geografisk fordeling.

– Dette er best ivaretatt ved valg etter trekningsbasert valg av turnussted, poengterer han.

Her er et par forslag:

1.  
  2. Standlisert nasjonalprøve før turnus, som USMLE eller PLAP.
  3. EU-borgere som søker Turnustjeneste i Norge, MÅ HA bestått og dokumentert, Bergenstest.
  4. De som får barn under turnustjeneste må "søke igjen" for distriktplass.
  5. Distrikt-tjeneste blir frivillig?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...