madrid Skrevet 29. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2010 Hei folkens! Bjørknes har et såkalt 1+5 program der du kan ta første året ditt i Norge og resten i slovakia eller Ungarn. Så jeg lurte på om: - Er det et "godt" tilbud eller vil det bli tyngre å gå over herfra og til andre året i ungarn, enn om jeg hade tatt hele greia der nede med en gang? - Og slovakia eller Ungarn? - Og på hjemmesidene til bjørknes står det at for året i Norge vil det koste ca. 34000, noe som man ikke får støtte til fra lånekassen. Vil det si ingen støtte eller kan man ta opp lån? - Håper at det er myte, men har hørt at universitetene stryker mange utlands studentene med vilje for å suge mer penger ut av dem. Altså at det ikke er plass for alle i 2 og 3 året som de forrigge gående årene? - Er det noen år som er vanskeligere enn andre? har hørt at 2 og 3 er verst så blir det bedre? - Og til de alle. Er det noen som har studert ved flere steder og har bedre erfaring med den ene eller andre? Mange spørsmål, men håper at noen tar seg tid til å besvare dem. Veldig viktig for meg 15 dager før søke fristen går ut!!! På forhånd takk! Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 30. mars 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. mars 2010 (endret) - Er det et "godt" tilbud eller vil det bli tyngre å gå over herfra og til andre året i ungarn, enn om jeg hade tatt hele greia der nede med en gang? Programet er relativt nytt. Jeg tror ingen klarer å svare deg på det spørsmålet. - Og slovakia eller Ungarn? Eple eller pære? Jeg vet iallfall at mangen nordmenn stortrives i Ungarn. - Og på hjemmesidene til bjørknes står det at for året i Norge vil det koste ca. 34000, noe som man ikke får støtte til fra lånekassen. Vil det si ingen støtte eller kan man ta opp lån? Ring til lånekassen. - Håper at det er myte, men har hørt at universitetene stryker mange utlands studentene med vilje for å suge mer penger ut av dem. Altså at det ikke er plass for alle i 2 og 3 året som de forrigge gående årene? Det er en myte. Du høre nok slike skrekkscenario fra de "evige" studentene... - Er det noen år som er vanskeligere enn andre? har hørt at 2 og 3 er verst så blir det bedre? Som oftes er de første 3årene. - Og til de alle. Er det noen som har studert ved flere steder og har bedre erfaring med den ene eller andre? Polen er i stor grad lettere enn Ungarn. Det er et faktum. På forhånd takk! W3p studerer i polen, raijin i budapest. og en til i slovakia.. For flere spørsmål, vennligst henvende dem her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1180383 Endret 30. mars 2010 av Vaio Lenke til kommentar
madrid Skrevet 30. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 30. mars 2010 (endret) Takk for grundig svar Vaio! Og søster forumet visste jeg ikke om så skal heretter bruke riktig forum til riktig formål! Hadde litt spørsmål om bolig og begynnelsen av studier i østlige landene så håper at dere kan hjelpe meg. (har postet nesten det samme på søster forumet ettersom var litt usikker på hvor det var riktig - Så håper at det går fint!!!) Hvordan er det med tanke på leie av bolig første gang man kommer til de landene. Altså når er det normalt å komme ned og hvor lett/vanskelig er det å få tak i bolig og hvor mye koster det normalt? Eller når pleier studentene fra Norge å komme nedover ca.? Og lønner det seg å bo alene eller med noen? Når er forresten skole start i de landene? Tenker først og fremst på Ungarn og pecs ellers er jeg fortsatt åpen for de andre landene om jeg hører noe positivt om dem! Og kanskje litt rart men viktig spørsmål til dere alle: Er det mye rasisme i de landene eller er det bare en myte som er blåst opp? Takk! Endret 30. mars 2010 av madrid Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 30. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 30. mars 2010 Polen er i stor grad lettere enn Ungarn. Det er et faktum. På hva slags grunnlag sier du dette, og kan du forklare litt hva du mener? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 1. april 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. april 2010 (endret) Polen er i stor grad lettere enn Ungarn. Det er et faktum. På hva slags grunnlag sier du dette, og kan du forklare litt hva du mener? Det er ingen hemmelighet at studiet i Polen er lettere enn Ungarn. Bemerk dem at jeg ikke nevner kvaliteten, men bare at det er lettere. Det er et kjent faktum; gjengitt av utallige studenter som har strøket i Ungarn, og dro til Polen for å videreføre studiet sitt. Likeså kan jeg si at medisinstudiet i Norge er lettere enn Ungarn. ånei. du, det er ingen aprilspøk. Endret 1. april 2010 av Vaio Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 1. april 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. april 2010 Det ser ut som distrikt-turnus er over-booket. Jeg medregner at det er ca. 20-30 turnuslege uten distriktplass per idag. Og dette er ikke et aprilspøk! Lenke til kommentar
Poplitea Skrevet 1. april 2010 Rapporter Del Skrevet 1. april 2010 Det ser ut som distrikt-turnus er over-booket. Jeg medregner at det er ca. 20-30 turnuslege uten distriktplass per idag. Og dette er ikke et aprilspøk! Er du overrasket? God Påske btw;) Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 2. april 2010 Rapporter Del Skrevet 2. april 2010 Polen er i stor grad lettere enn Ungarn. Det er et faktum. På hva slags grunnlag sier du dette, og kan du forklare litt hva du mener? Det er ingen hemmelighet at studiet i Polen er lettere enn Ungarn. Bemerk dem at jeg ikke nevner kvaliteten, men bare at det er lettere. Det er et kjent faktum; gjengitt av utallige studenter som har strøket i Ungarn, og dro til Polen for å videreføre studiet sitt. Likeså kan jeg si at medisinstudiet i Norge er lettere enn Ungarn. ånei. du, det er ingen aprilspøk. Ingen god kilde For å overdrive veldig: Det kan jo hende studiet i Polen er bedre lagt opp, professorene snakker bedre, enklere, mer korrekt engeksl, og er gjennomgående bedre i pedagogikk, noe som gjør det enklere å komme igjennom studiet med en bedre karakter OG en bedre forståelse/bedre kunnskaper... Er du med? Var det noen som ble lurt i går da? Jeg glemte hele greia -> var på hytta... Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 4. april 2010 Rapporter Del Skrevet 4. april 2010 Jeg kunne alltids ha spurt kona som er lege om dette men hun blir bare sint på denne typen mennesker, så jeg spør dere i stedet: Jeg har snappet opp nok kjemi/fysiologi gjennom å ha bodd sammen med en medisinstudent/lege til å vite at dette bare er sludder og kvakksalveri, men jeg kan det ikke godt nok til å slakte det. Er det noen av dere her som har lyst til å forklare hvorfor det er tull i denne tråden? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 5. april 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. april 2010 Er du overrasket? Det står på skrivet av "SAFH har som efaring at folk ofte trekker seg" (ikke ordrett) Per idag er det over 30 stykker uten distriktplass.... Og jeg som har lagt ned store planer på der jeg skal ha distrikt!!! ARGGG! Jeg kunne alltids ha spurt kona som er lege om dette men hun blir bare sint på denne typen mennesker, så jeg spør dere i stedet: Jeg har snappet opp nok kjemi/fysiologi gjennom å ha bodd sammen med en medisinstudent/lege til å vite at dette bare er sludder og kvakksalveri, men jeg kan det ikke godt nok til å slakte det. Er det noen av dere her som har lyst til å forklare hvorfor det er tull i denne tråden? Og vi blir ikke sint heller? Spør kona di.. Selve ordet: Rensing = Snåsa Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 5. april 2010 Rapporter Del Skrevet 5. april 2010 (endret) Jeg kunne alltids ha spurt kona som er lege om dette men hun blir bare sint på denne typen mennesker, så jeg spør dere i stedet: Jeg har snappet opp nok kjemi/fysiologi gjennom å ha bodd sammen med en medisinstudent/lege til å vite at dette bare er sludder og kvakksalveri, men jeg kan det ikke godt nok til å slakte det. Er det noen av dere her som har lyst til å forklare hvorfor det er tull i denne tråden? Hei! Haha. Det der er kvasivitenskap på sitt aller beste. "Syre-base-teorien" stammer fra "Dr." Robert Young. En kjent figur blant alternative tullinger og andre suppegjøker. Robert O. Young har "utdannelsen" sin fra et ikke-godkjent, naturmedisinsk, postorde-"universitet" som heter Clayton College of Natural Health i Alabama. Så at han kaller seg doktor er selvfølgelig bare tull og vissvass. Young driver for det meste med mikroskopering av blod - og fra et enkelt blodutstryk så klarer han å se de mest utrolige ting. Ingenting er dokumentert og Young står selvfølgelig bak hele teorien selv med et paradigmeskifte han kaller "Den Nye Biologien". Teorien går altså ut på at syre er farlig, mens base er bra. Det "syrebase-teoretikerne" ofte støtter seg til er et nobelprisarbeid fra midten av 1930-årene da en eller annen oppdaget at kreftsvulster hadde surt miljø. På den tiden visste man jo veldig lite om biokjemien til kreftceller og det ble da spekulert i at disse pH-forskjellene var årsak til kreften. Det man har funnet ut for lenge siden er selvfølgelig det at kreftsvulster lager dette sure miljøet selv. De har en metabolisme som er fullstendig ute av kontroll og hva skjer når celler bruker mer energi enn de har? De begynner å produsere melkesyre. pH-idiotene har jo forsåvidt rett i at pH er viktig for kroppen. Selvfølgelig stemmer det. Det er derfor kroppen har flere intrikate buffersystemer som skal holde pHen stabil. Det mest effektive systemet er vår egen respirasjonsfrekvens og ved å puste raskt eller sakte så kan man kjapt og effektivt endre pH-en i blodet. Dette ved å puste ut eller holde igjen gassen CO2, som blir en syre når den er løst i blod. Teorien om at man skal kunne spise mat som enten blir sur eller basisk for å unngå å bli syk når man har et så kraftig og effektivt system som pusten for å regulere pH, er selvfølgelig ren, skjær idioti som kun er forbehold kvasivitenskapelige løkskaller som mangler utdanning og som likevel har et behov for å føle seg smart og opplyst. Det har jo blitt sånn idag at mange folk stoler mer på Snåsamannen, taxisjåføren og homeopaten sin enn legen. Syrebase-teorien er et godt eksempel på dette. Endret 5. april 2010 av Reipar Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. april 2010 Rapporter Del Skrevet 5. april 2010 Hvorfor skal staten sponse utdanning til leger den ikke har bruk for? Har man ikke bruk for flere leger? Hvor mange arbeidsledige leger er det her til lands? Hvor mye overtid jobber legene? Er det noe med lønna som tilsier at det er konkurranse om legejobbene? AtW Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 5. april 2010 Rapporter Del Skrevet 5. april 2010 Hvorfor skal staten sponse utdanning til leger den ikke har bruk for? Har man ikke bruk for flere leger? Hvor mange arbeidsledige leger er det her til lands? Hvor mye overtid jobber legene? Er det noe med lønna som tilsier at det er konkurranse om legejobbene? AtW Nei, man har egentlig ikke bruk for flere leger. Det man primært mangler er spesialister, spesielt ved småsykehusene. Dette fordi det tar så søkkende lang tid å utdanne spesialister at man ligger mange år bak på den siden, i forhold til nyutdannede og ass.leger. Man mangler også noen fastleger i grisgrendte strøk, men dette kommer nok også til endre seg i framtiden. Overproduksjonen av norske leger er et relativt nytt fenomen - kanskje de siste 3-4 årene. Problemet er at antallet som utdannes kommer til å øke de neste 6 årene og sannsynligvis videre etter dette. Arbeidsledighet blant nyutdannede leger kommer til å komme snart, men det er fremdeles en del utlenlandske vikarer som kommer til å bli faset ut til fordel for faste stillinger. Forestillingen om medisinutdannelse som en bankers vei inn i en godt betalt stilling hvor det er enkelt å få jobb bør endre seg raskt. De som går på de yngste kullene i utlandet er de som kommer til å sitte igjen med svarteper her. Studentene i Norge har en stor fordel ved at de kjenner systemet og har mulighet til å få kontakter og bekjentskaper når de har praksis ved sykehus i Norge. Når konkurransen spisser seg til og det blir vanskelig å få jobb kommer nok miljøet til å hardne litt til, med mer CV-rytteri og konkurranse innad. Det er vel ikke usannsynlig at det kommer til å komme krav om gjenninnføring av karakterer i Norge - sannsynligvis fra studentene selv. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. april 2010 Rapporter Del Skrevet 5. april 2010 Jeg ser ikke på det som noe problem, det er til samfunnets beste at man får en viss konkurranse innen dette yrket som alle andre. Det er ganske utrolig at det har holdt på så lenge som det har gjort, kanskje lægeforeningen har hatt for mye makt? De er ihvertfall i overkant opptatt av å mele sin egen kake i mine øyne. AtW Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 5. april 2010 Rapporter Del Skrevet 5. april 2010 Jeg ser ikke på det som noe problem, det er til samfunnets beste at man får en viss konkurranse innen dette yrket som alle andre. Det er ganske utrolig at det har holdt på så lenge som det har gjort, kanskje lægeforeningen har hatt for mye makt? De er ihvertfall i overkant opptatt av å mele sin egen kake i mine øyne. AtW Du har helt rett, det er mange positive aspekter ved dette sett fra et samfunnsmessig ståsted. Det er mange dårlige leger som har fått holde på fordi det ikke eksisterer konkurranse og man har måtte leve etter regelen at en dårlig lege er bedre enn ingen lege. Men for vår del - medisinstudentenes og kommende medisinstudenter - er dette naturligvis en lite ønskelig utvikling. Jeg tror ikke dette har noe med Legeforeningen å gjøre. Kapasiteten ved Norske utdanningssteder har lenge vært på grensen til hva den tåler og det har ikke vært noen aktiv politikk å begrense antallet utenlandsstudenter som jeg vet. Markedet for leger har rett og slett vært umettelig, frem til nå. Årsaken til dette er at media og folket har blitt ekstremt opphengt av helse-politikk og løsningen for å tekkes disse har fra politikernes side alltid vært å pøse inn mer penger til stillinger. Man kunne sikkert doblet kapasiteten på helsetjenestene i Norge og vi ville fremdeles hatt kø - så lenge helsevesenet i Norge er så godt som gratis finnes alltid noen som kunne tenkt seg en undersøkelse bare for å "sjekke at alt er ok". Lenke til kommentar
BannanMannen Skrevet 5. april 2010 Rapporter Del Skrevet 5. april 2010 Slovakia er lettere en Ungarn. Når sant skal sies er det du skal kunne mer eller mindre det samme overalt. Forskjellen er måten det er lagt opp på. Jeg anbefaler Polen av en grunn, man er ferdig med anatomi og histologi første året. I Slovakia har du anatomi, histologi, biokjemi fysiologi og immunologi andre året, noe som er ubehagelig og rundt en tredjedel kommer seg gjennom. Ungarn er vanskeligst, om en skal tro på de som studerer der... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. april 2010 Rapporter Del Skrevet 5. april 2010 De er ihvertfall i overkant opptatt av å mele sin egen kake i mine øyne. AtW Lægeforeningen er en fagforening som alle andre, det er jobben deres. De skal ikke tenke på samfunnsøkonomi og rettferdighet. De skal skaffe best mulig vilkår for legene. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. april 2010 Rapporter Del Skrevet 5. april 2010 De er ihvertfall i overkant opptatt av å mele sin egen kake i mine øyne. AtW Lægeforeningen er en fagforening som alle andre, det er jobben deres. De skal ikke tenke på samfunnsøkonomi og rettferdighet. De skal skaffe best mulig vilkår for legene. Det er ditt syn, mitt syn er at man som arbeidstaker har en plikt også til å ivareta samfunnets interesser. AtW Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 5. april 2010 Rapporter Del Skrevet 5. april 2010 (endret) Lægeforeningen er en fagforening som alle andre, det er jobben deres. De skal ikke tenke på samfunnsøkonomi og rettferdighet. De skal skaffe best mulig vilkår for legene. Som samfunnsøkonom vil jeg påpeke at problemet har vært at Legeforeningen har vært med å bestemme hvor mange studieplasser det har vært. Tenk deg hvor mye oppstyr det hadde vært om rørleggerforenignen (eller hva de nå heter) hadde bestemt hvor mange rørleggere som ble utdannet.. Som gift med en lege synes jeg ikke det er noe problem.. Endret 5. april 2010 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
BannanMannen Skrevet 6. april 2010 Rapporter Del Skrevet 6. april 2010 Jeg er vel den på forumet som studerer i Slovakia. Hvis noen har noen spørsmål er det bare å spørre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå