Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Det har vært landsmøte i NMF og alle delegatene (inkl. NMF-utland) ble enige i at den eneste løsningen på turnusproblemet er å kutte i antallet medisinstudenter og det eneste stedet man kan kutte i antallet medisinstudenter er i utlandet. NMF vil derfor jobbe mot at antallet utenlandsstudenter skal reduseres ved å skjerpe inn stipendmulighetene fra Lånekassen.

 

Dette var dagens gladnyhet! Hvor langt frem i tid ligger det da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det har vært landsmøte i NMF og alle delegatene (inkl. NMF-utland) ble enige i at den eneste løsningen på turnusproblemet er å kutte i antallet medisinstudenter og det eneste stedet man kan kutte i antallet medisinstudenter er i utlandet. NMF vil derfor jobbe mot at antallet utenlandsstudenter skal reduseres ved å skjerpe inn stipendmulighetene fra Lånekassen.

 

Dette var dagens gladnyhet! Hvor langt frem i tid ligger det da?

 

Umulig å si. Men at man, endelig, har blitt enig i Nmf er veldig positivt.

 

Legeforeningen er allerede i gang med en liknende løsning og da er det viktig at man har støtte fra studentforeningen.

LF har mye makt, det er der håpet vårt ligger.

Lenke til kommentar
Jeg synes det ungarnskesystemet er best.

 

Opptak:

Grunnleggende realfag test + intervju.

Dette er første skrittet som sørger for, at personen er mentaltstabilt og oppegående.

 

Kontinuelig vudering:

Så er det 5år med "siling" dvs. en undervisningsopplegg som krever studentes interesse, motivasjon og hardt arbeidsetikk. Ellers føre det til stryk og dropout.

 

Hvordan er opplegget i budapest?

1. "Ingen varsel for eksaminasjonstema." :thumbs:

2. Mer tema per eksaminasjon.

3. Mer fag per semester.

 

Uansett studieopplegg så tror jeg de fleste studentene, enten de er utdannet i Norge eller utland, vil komme ut på omtrent samme nivå.

 

Enig med deg der. Man lærer det samme vil jeg tro når det gjelder medisin. Så hvis du har klart deg gjennom alle årene kan man vel det man trenger å vite, uansett hvordan man kom seg inn på studiet. Flere alternativer for opptakk på medisin er jo bare bra :cool:

Lenke til kommentar
Legeforeningen er allerede i gang med en liknende løsning og da er det viktig at man har støtte fra studentforeningen.

LF har mye makt, det er der håpet vårt ligger.

Huff huff.

 

Jeg tro en slik ordning vil knuse mangen drømmer.

Ikke minst, å være en topkarakterelev i VGs, må man drive med ræveslikking.

Nestegenerasjonslege blir "rene" rævesleikere. :closedeyes:

 

 

kiss.jpg

 

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Det finnes mange unnskyldninger for å ikke gjøre det bra på VGS, den der var ny :fun: Ikke glem at alle som gjorde det bra på VGS bare gjorde det fordi de hadde så lett for det, og egentlig ikke fortjener det.

 

Det er vel ikke snakk om å nekte folk å dra, bare ikke subsidiere dem like mye. Det er ikke sikkert at et utenlandsstudie blir et så stygt regnestykke likevel, når man ser på levekostnad der man bor, år for å ta opp fag hvis man skal inn i norge (som er tapt arbeidsinntekt som lege) etc.

Lenke til kommentar

Jeg husker min VGs. Fikk en 4 i gym. Uansett hvor mye svett og løping, var jeg likevel for lat for han gymlæreren min..... Jentene derimot. Spesielt de med en C-cup og oppover... Alle fikk 5.

 

Noe som setter spørsmålet: Er VGS karaktere fair and square? i dont think so.....

 

Noe som ser problemet? Hvis opptaket til medisin, skal være poengbasert. Vil Norge miste ganske mange "gode" leger. Personer med talent i medisin, som ikke var god nok i, f.eks meg; GYM!

 

Så fikk jeg en 3 i religion :D Faen jeg hatet gud....

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Jeg husker min VGs. Fikk en 4 i gym. Uansett hvor mye svett og løping, var jeg likevel for lat for han gymlæreren min..... Jentene derimot. Spesielt de med en C-cup og oppover... Alle fikk 5.

Når det er forklaringen din på hvorfor du fikk 4 i gym, så sier det mye om deg. Gir læreren skylden for alt, og er ikke villig til å se sine egne feil. Yes, det er slike leger vi trenger :no:

Lenke til kommentar
Når det er forklaringen din på hvorfor du fikk 4 i gym, så sier det mye om deg. Gir læreren skylden for alt, og er ikke villig til å se sine egne feil. Yes, det er slike leger vi trenger :no:

Det en karakter, og den teller!

Uansett hvor irrelevant den er til studiet.

 

Forsto du poenget?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH
Jeg husker min VGs. Fikk en 4 i gym. Uansett hvor mye svett og løping, var jeg likevel for lat for han gymlæreren min..... Jentene derimot. Spesielt de med en C-cup og oppover... Alle fikk 5.

 

Noe som setter spørsmålet: Er VGS karaktere fair and sqaure? i dont think so.....

 

Jeg kjenner en som fikk feil behandling av legen sin. Betyr det at alle leger er inkompetente? Trolig :wee:

Noe som ser problemet? Hvis opptaket til medisin, skal være poengbasert. Vil Norge miste ganske mange "gode" leger. Personer med talent i medisin, som ikke var god nok i, f.eks meg; GYM!

 

Så fikk jeg en 3 i religion :D Faen jeg hatet gud....

Jeg har flere ganger tenkt at den fysiske aktiviteten er det viktigste med gymmen, og at bestått/ikke bestått kunne vært en løsning(der man stryker på 3 eller dårligere eks), men fikk bekreftet av rådgivere at gymkarakterer oftere trakk snittet opp enn snittet ned. Så lenge det er tilfelle blir det nok særdeles vanskelig å fjerne den som en tellende karakter.

 

Jeg er ateist, men fikk likevel 6 i religion. Det var bare snakk om å lese.

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar
Jeg er ateist, men fikk likevel 6 i religion. Det var bare snakk om å lese.

Litt ot:

Problemet var at jeg svarte kort og godt på sprøsmålene i enhver prøve.

 

Jeg fikk alltid kommentarer som :" du må skrive mer..." "Kanskje du kan forklare litt bla bla.." :closedeyes:

 

Samme teknikk i Ungarn: "Excellent Answer!!" :blink:

 

Jaha... Det var en kontrakst, det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Vaio brukte argumentet at han hatet Gud som begrunnelse for treeren i religion

Eller at han hatet Gud fordi han fikk tre i religion. Ikke godt å vite :fun:

 

Det er nok et mer drøftingsfag enn andre ja, men det er ganske mange som må plukke av seg svadafakter på universitetet hvis det er noen trøst, som de har lært på VGS, der mange sider i seg selv var et tegn på kvalitet ;).

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Ikke sadface, det er ikke lov.

 

Over til noe jeg faktisk lurer på mtp norsk vs utenlandsk utdanning. Medisinstudentene i Norge får jo ikke karakterer, om man ser bort ifra gjengen i Bergen. Hvordan har dere det? Konkurrerer dere også kun på bestått/ikke bestått?

Lenke til kommentar
Ikke sadface, det er ikke lov.

 

Over til noe jeg faktisk lurer på mtp norsk vs utenlandsk utdanning. Medisinstudentene i Norge får jo ikke karakterer, om man ser bort ifra gjengen i Bergen. Hvordan har dere det? Konkurrerer dere også kun på bestått/ikke bestått?

Vi konkurer "til" top karaktere. Folk med over 4.5 i snitt (top er 5) får rabatt i skolepenger.

Noe som betyr mer øl. :D

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Legeforeningen er allerede i gang med en liknende løsning og da er det viktig at man har støtte fra studentforeningen.

LF har mye makt, det er der håpet vårt ligger.

Huff huff.

 

Jeg tro en slik ordning vil knuse mangen drømmer.

Ikke minst, å være en topkarakterelev i VGs, må man drive med ræveslikking.

Nestegenerasjonslege blir "rene" rævesleikere. :closedeyes:

 

 

kiss.jpg

 

 

Heh, ikke svartmal så fryktelig da :) Det eneste Legeforeningen er ute etter er en bærekraftig bestand med medisinstudenter slik at vi ikke risikerer sykt lange turnuskøer og hundrevis av leger uten arbeid. Det er overhodet ikke snakk om å fjerne utenlandsstudenter, bare få til et system som regulerer antallet til en vis grad!

 

Noen kommer nok til å få drømmen sin knust, men slik er dessverre livet. Alle kan ikke få lov til å bli det de vil, vi er nødt til å utdanne folk etter behov. Dessverre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH
Ikke sadface, det er ikke lov.

 

Over til noe jeg faktisk lurer på mtp norsk vs utenlandsk utdanning. Medisinstudentene i Norge får jo ikke karakterer, om man ser bort ifra gjengen i Bergen. Hvordan har dere det? Konkurrerer dere også kun på bestått/ikke bestått?

Vi konkurer for top karaktere. Folk med over 4.5 i snitt (top er 5) får rabatt i skolepenger.

Noe som betyr mer øl. :D

Jeg tenkte først og fremst når dere kom hjem, men det gir vel seg kanskje selv. Kult tiltak med rabatt i skolepenger for toppkarakterer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...