Ad Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Hvilken histologibok vil dere anbefale for 2. semester (UiO)? Har tenkt på Geneser, men tror det kan være en ulempe at den er på dansk. Dessuten er det få bilder der. Det er så mye å velge mellom Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Jeg kjøpte Geneser i begynnelsen av 2. sem. Den tar seg godt ut på hylla her, men er aldri åpnet. Jeg brukte ingen bok i histo. Klarte meg med histonotatene og Interaktiv Histologi på nett. Vil du absolutt ha bok anbefaler jeg en av de små, feks. Webers(?). Lenke til kommentar
Ad Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Oi så greit med den nettsiden. Takk eskhyo Vet du om noen butikk i Oslo som selger medisinsk utstyr, eller må man handle på nettet? Jeg tenker på enkle ting som reflekshammer, stetoskop etc. Vet vi ikke trenger det i 2. semester, er bare nysgjerrig. Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 I starten av tredje semester forhandler kulltillitsvalgt frem en pakke med reflekshammer, stetoskop og pennelykt for hele kullet. Det blir da en del rimeligere enn å kjøpe på egen hånd. Det finnes flere butikker i Oslo med helseutstyr, men jeg kommer ikke på hva noen av dem heter. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Ett personangrep slettet. Reaksjoner på moderering tas som vanlig via PM, ikke i tråden. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Oi så greit med den nettsiden. Takk eskhyo Vet du om noen butikk i Oslo som selger medisinsk utstyr, eller må man handle på nettet? Jeg tenker på enkle ting som reflekshammer, stetoskop etc. Vet vi ikke trenger det i 2. semester, er bare nysgjerrig. En nettbutikk jeg har god erfaring med, er www.gymo.no. Jeg syns også de er gode på pris, etter hva jeg har sett. Lenke til kommentar
Ad Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Hva skjer med at denne tråden ligger på 3. side? ODE TIL CHOLESTEATOMET O du lille plateepitel Hvor skal du hen? Å nei, ikke inn der Ikke på min vakre trommehinne Hva? perifert på pars flaccida? Og du deler deg, din slamp! Jeg skal faen meg skjære deg ut!! Forfatter: ukjent Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Hva skjer med at denne tråden ligger på 3. side? ODE TIL CHOLESTEATOMET O du lille plateepitel Hvor skal du hen? Å nei, ikke inn der Ikke på min vakre trommehinne Hva? perifert på pars flaccida? Og du deler deg, din slamp! Jeg skal faen meg skjære deg ut!! Forfatter: ukjent Folk depper over det tragiske turnusvalget som nylig var. Ny rekord i antall påmeldte - 913 trakk nummer. SAIH garanterer bare 400 plasser. Noe over 100 overført fra forrige trekning. 580 av 931 som trakk nummer kom fra utlandet. Hvert år de neste 6 årene øker antallet norske medisinsstudenter i utlandet som uteksamineres med 100. Antallet ikke-nordmenn uten norsk utdannelse som melder seg på øker brutalt. Turnustjenesten står for fall. Det eneste positive er at jeg straks er ferdig... Lenke til kommentar
Ad Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Folk depper over det tragiske turnusvalget som nylig var.Ny rekord i antall påmeldte - 913 trakk nummer. SAIH garanterer bare 400 plasser. Noe over 100 overført fra forrige trekning. 580 av 931 som trakk nummer kom fra utlandet. Hvert år de neste 6 årene øker antallet norske medisinsstudenter i utlandet som uteksamineres med 100. Antallet ikke-nordmenn uten norsk utdannelse som melder seg på øker brutalt. Turnustjenesten står for fall. Det eneste positive er at jeg straks er ferdig... Tragisk. Håper det blir gjort noe før jeg er ferdig, hvilket er om 5 år. De som ikke får trukket lapp, de kommer vel først i køen? Eller stiller de likt med alle andre? Her kommer et blondie-spørsmål: Hvorfor er det så få turnusplasser? Er det "ikke plass" til flere i helsevesenet? Er det like vanskelig å skaffe seg jobb etter endt turnustjeneste? Jeg har liksom alltid tenkt at leger er garantert jobb, og en skulle tro behovet for leger kom til å øke de nærmeste årene, bl.a. pga eldrebølgen? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2010 (endret) Folk depper over det tragiske turnusvalget som nylig var.Ny rekord i antall påmeldte - 913 trakk nummer. SAIH garanterer bare 400 plasser. Noe over 100 overført fra forrige trekning. 580 av 931 som trakk nummer kom fra utlandet. Hvert år de neste 6 årene øker antallet norske medisinsstudenter i utlandet som uteksamineres med 100. Antallet ikke-nordmenn uten norsk utdannelse som melder seg på øker brutalt. Turnustjenesten står for fall. Det eneste positive er at jeg straks er ferdig... Du har vel ikke tenkt at alle ass.lege stillingene er tatt av "utenlandske" overleger? Endret 3. februar 2010 av Vaio Lenke til kommentar
BannanMannen Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Har nettopp blitt ferdig med alt fra første semester. Andre semester begynner om 5 dager. Tja, hva gjelder turnus. Om det ikke er jobber og turnus i Norge, så trekker jeg mot Danmark eller Sverige... Lenke til kommentar
MGS3 Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 (endret) Hva synes dere (kommende) leger om VGs førsteside i går, om laserstrålen som angivelig fjernet kreftsvultser rett foran øynene på legene? Endret 5. februar 2010 av MGS3 Lenke til kommentar
00nix Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 (endret) Hjelp! Jeg har prestert å være for treg med oppmelding til privatisteksamen nå til våren, noe som betyr at jeg ikke får forbedret en eksamenskarakter som ødelegger førstegangsvitnemålet slik at jeg ikke kommer inn på medisinstudiet første året etter videregående. Nå sitter jeg her og er ganske forbannet på meg selv og lurer på hvordan jeg skal angripe dette for å komme inn på studiet raskest mulig. Personen jeg snakket med på opptakskontoret i Hordaland mente det ikke fantes muligheter for å melde seg opp etter fristen er utgått (2. februar), noe jeg regner med at jeg må forholde meg til. Dette betyr at jeg går fra å være i kvoten til førstegangsvitnemål til ordinærkvoten. Da er spørsmålet mitt: Hvordan kan jeg raskest mulig komme inn på medisin gjennom ordinærkvoten? Jeg ser poengsummen er ca. 8 poeng høyere enn førstegangskvoten, noe som betyr at jeg mangler omtrent 8 poeng med mine nåværende karakterer. Det ser ikke ut til at man får noe annet enn alderspoeng samt 2 ekstrapoeng for militær/studier, noe som betyr at jeg må vente iallfall 3 år. Finnes det ikke for eksempel studier jeg kan starte på som gjør at jeg kan begynne direkte på første- eller tredjeåret på medisin? Jeg har hørt rykter om det er mulig å hoppe fra bioingeniør til medisinstudiet, men klarer ikke å finne noen bekreftelse på dette. Endret 5. februar 2010 av 00nix Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 6. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2010 (endret) Case report/Casus: Ung dame født på 50 tallet, innlegges med spørsmål om Atypisk pneumoni. Har hatt liknende sympt tidl, fikk da påvist strep. Bakgrunn har hun astma, KOLS og kneathrose (sykemeldt pga det). Har fått behandling med Ery-max og bactrim. Har likevel fått økende CRP og LPK. Subfebril: 37,5C Medikament: Voltaren, ventolin og aktivelle (pga. overgangsplager). Ved undersøkelsen hoster hun lett og har "hes" stemme. Fri og ubesværet resp, ingen brystsmerter, lett tale dyspnø, ingen cyanose. thorax: Ikke trykkeøm, ingen andre bemerkninger. Cor: Ingen bilyd Pulm: Ingen fremmelyder. Abdomen: Normale funn. Undereks: Størrelse forskjell på leggene. hø 41,5cm vs ve 40cm. lett palp øm på hø. side. Ingen temp forskjell. Blodgass viser pH 7,46, PCO2 3,80, PO2 9,16, karbonat 20,2, estimert metning på 94,3 %, dette ble tatt uten oksygen. blodprøver har enda ikke kommet. hint: Blodgassen.. Endret 6. februar 2010 av Vaio Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Case report/Casus: Ung dame født på 50 tallet, innlegges med spørsmål om Atypisk pneumoni. Har hatt liknende sympt tidl, fikk da påvist strep. Bakgrunn har hun astma, KOLS og kneathrose (sykemeldt pga det). Har fått behandling med Ery-max og bactrim. Har likevel fått økende CRP og LPK. Subfebril: 37,5C Medikament: Voltaren, ventolin og aktivelle (pga. overgangsplager). Ved undersøkelsen hoster hun lett og har "hes" stemme. Fri og ubesværet resp, ingen brystsmerter, lett tale dyspnø, ingen cyanose. thorax: Ikke trykkeøm, ingen andre bemerkninger. Cor: Ingen bilyd Pulm: Ingen fremmelyder. Abdomen: Normale funn. Undereks: Størrelse forskjell på leggene. hø 41,5cm vs ve 40cm. lett palp øm på hø. side. Ingen temp forskjell. Blodgass viser pH 7,46, PCO2 3,80, PO2 9,16, karbonat 20,2, estimert metning på 94,3 %, dette ble tatt uten oksygen. blodprøver har enda ikke kommet. hint: Blodgassen.. Må tenke på lungeemboli. Bruker hormonpreparat, tegn til DVT, hyperventilerer og likevel noe lav pO2. D-dimer, spiral-ct også klexane og marevan. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 (endret) Reipar: Hun hyperventilerte ikke; normal respirasjons frekvens. Blodgass er ikke en sikker diagonostisk metode for lungeemboli. Refereanse: http://ajrccm.atsjournals.org/cgi/content/full/162/6/2105#T1 Men! Den er en pekepinne. Riktig nok hadde hun Lungeemboli. D-dimer var på 8.0. Dessuten hadde hun en høyre hemiblokk (EKG). CT-thorax bekreftet det. Obs på nyoppstått RBBB. Vaio Ukens kasusløser: Reipar Endret 7. februar 2010 av Vaio Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 (endret) Reipar:Hun hyperventilerte ikke; normal respirasjons frekvens. Med en PaCO2 på 3.80 så har hun ihvertfall hyperventilert, mulig hun hadde fått O2 og roet seg før innkomstjournalen ble skrevet? Endret 8. februar 2010 av Reipar Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 9. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2010 Med en PaCO2 på 3.80 så har hun ihvertfall hyperventilert, mulig hun hadde fått O2 og roet seg før innkomstjournalen ble skrevet? Muligens, men hun satt rolig i ca 8-7min med meg før jeg tok blodgassen. Lenke til kommentar
haarod Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 (endret) Kjære medisinstudenter! Hva er "vanlig" alder på de som starter på studiene i Norge? Kommer de fleste fra VGS eller er det mange som har gjort noe annet ett år, eller kanskje jobbet i flere år for å komme inn? Er det slik at nesten alle er 19/20 år, mens bare noen er eldre? Hvor mye matematikk er det egentlig i medisin? Endret 10. februar 2010 av haarod Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 30% 19-20 år 50% 21-25 år 20% 25+ Noe slikt tenker jeg meg. Mange som har vært i militæret og tatt et år med noe annet før de begynner selv om de har kommet inn på primærkvoten (50%). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå