Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har lest en del i starten av denne tråden. Er det forstatt samme oppfatning av utenlandstudenter blant de norske studentene?

 

Det er nok fremdeles mange som mener at studenter fra norske universitet bør prioriteres, men jeg er mer optimistisk idag enn jeg var for noen år siden når det gjelder konflikter mellom de ulike studentgruppene. Når man kommer ut i praksis og i turnus så virker det ikke som at folk fokuserer så mye på dette. Men nå er jo ikke problemet så fryktelig stort, ennå.

Tturnusproblemet blir jo bare større og større for hvert eneste år og i år var det rekordmange som måtte stå i kø. I tillegg har det kommet en ny "fiende" (heh) som mange begynner å bli bevisst på - det er nå ganske populært for utenlandske studenter som har ikke har noen tilhørlighet til Norge å søke turnus.

 

Alle som har en godkjent medisin-utdannelse fra et EU-land (eller annet godkjent land), kan søke på turnus i Norge og bli plukket ut randomly til en jobb som i europeisk standard betaler godt og hvor det er krav at sykehuset stiller med bolig osv. Det eneste kravet er at man prater høvelig norsk og det som er HELT sykt er at språkkravet blir fulgt opp ETTER at turnusvalget er gjort - med andre ord begynner det å bli ganske mange som søker turnus i Norge som aldri kommer til å få lov til å jobbe. Det eneste de gjør er å bidra til at turnuslisten er lang og at det blir masse ekstraarbeid for sykehusene som får tildelt en turnuskandiat som de ikke kan bruke og derfor må skaffe en ny.

 

Det er systemet som er sykt, men det virker som mange har problemer med å være sint på systemet :)

 

Vi får se! En endring må det bli.

Lenke til kommentar
Jeg har lest en del i starten av denne tråden. Er det forstatt samme oppfatning av utenlandstudenter blant de norske studentene?

 

Det er nok fremdeles mange som mener at studenter fra norske universitet bør prioriteres, men jeg er mer optimistisk idag enn jeg var for noen år siden når det gjelder konflikter mellom de ulike studentgruppene. Når man kommer ut i praksis og i turnus så virker det ikke som at folk fokuserer så mye på dette. Men nå er jo ikke problemet så fryktelig stort, ennå.

Tturnusproblemet blir jo bare større og større for hvert eneste år og i år var det rekordmange som måtte stå i kø. I tillegg har det kommet en ny "fiende" (heh) som mange begynner å bli bevisst på - det er nå ganske populært for utenlandske studenter som har ikke har noen tilhørlighet til Norge å søke turnus.

 

Alle som har en godkjent medisin-utdannelse fra et EU-land (eller annet godkjent land), kan søke på turnus i Norge og bli plukket ut randomly til en jobb som i europeisk standard betaler godt og hvor det er krav at sykehuset stiller med bolig osv. Det eneste kravet er at man prater høvelig norsk og det som er HELT sykt er at språkkravet blir fulgt opp ETTER at turnusvalget er gjort - med andre ord begynner det å bli ganske mange som søker turnus i Norge som aldri kommer til å få lov til å jobbe. Det eneste de gjør er å bidra til at turnuslisten er lang og at det blir masse ekstraarbeid for sykehusene som får tildelt en turnuskandiat som de ikke kan bruke og derfor må skaffe en ny.

 

Det er systemet som er sykt, men det virker som mange har problemer med å være sint på systemet :)

 

Vi får se! En endring må det bli.

Nye regler ang. språkkunnskap for turnusleger: http://www.medisinstudent.no/id/158219

Endret av t_man
Lenke til kommentar
Her er en musikkvideo laget av en medisinstudent fra amerika, vet ikke om noen har sett den? Hjelper hvertfall meg med motivasjonen i disse eksamenstider;

 

Haha der er jo gode gamle Robins Patologilæreboka :p (ja, den store tykke for de av dere som ikke kjenner den igjen)

 

Sangen og videoen var ikke så vanvittig bra da...

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Hehe, ja den er fin den og ^^

 

EDIT; I min effektive eksamenslesning, kom jeg over enda en interessan video;

 

Hadde vært gøy å vært på en slik utstilling en gang!

 

Jeg var på denne ustillingen i Las Vegas, og det var utrolig fascinerende. Sikkert enda mer givende hvis man har mer enn grunnleggende innsikt i anatomi/medisin osv :) Så anbefaller det.

Endret av Selte
Lenke til kommentar

Jeg overlevde kjemien, slovaken og biologien, strøk på anatomi. Har muligens strøket latin også.

 

I juleferien blir det anatomi lesing av de øvre og nedre ekstremitetene, knokler, ledd og muskler. Muligens latin også. Så er det biofysikkeksamen, som jeg kommer til å ha 18 dager å lese på... :wallbash:

 

80% av klassen vår strøk anatomi!!

Endret av BannanMannen
Lenke til kommentar

Om jeg overlever første året, noe som det nå er 50% sjanse for, bedre en for 2 uker siden når det bare var 20%. Da vil jeg gjerne ha en lang akademisk samtale med en medisinstudent som nettopp har blitt ferdig med første året i Norge. Er det vanskeligere her nede fordi vi er dummere, fordi vi lærer mer, eller er systemet bare forskrudd. Skulle gjerne hatt svar på dette...

Lenke til kommentar
Om jeg overlever første året, noe som det nå er 50% sjanse for, bedre en for 2 uker siden når det bare var 20%. Da vil jeg gjerne ha en lang akademisk samtale med en medisinstudent som nettopp har blitt ferdig med første året i Norge. Er det vanskeligere her nede fordi vi er dummere, fordi vi lærer mer, eller er systemet bare forskrudd. Skulle gjerne hatt svar på dette...

 

En sånn samtale er jeg med på. Har dere generell biologi som eget fag på førsteåret, altså?

Lenke til kommentar
Om jeg overlever første året, noe som det nå er 50% sjanse for, bedre en for 2 uker siden når det bare var 20%. Da vil jeg gjerne ha en lang akademisk samtale med en medisinstudent som nettopp har blitt ferdig med første året i Norge. Er det vanskeligere her nede fordi vi er dummere, fordi vi lærer mer, eller er systemet bare forskrudd. Skulle gjerne hatt svar på dette...

 

En sånn samtale er jeg med på. Har dere generell biologi som eget fag på førsteåret, altså?

 

I og med at jeg vurderer å studere medisin i Norge, etter å ha brutt i Budapest, skulle jeg veldig gjerne fått innsyn i en slik samtale.

Lenke til kommentar
Om jeg overlever første året, noe som det nå er 50% sjanse for, bedre en for 2 uker siden når det bare var 20%. Da vil jeg gjerne ha en lang akademisk samtale med en medisinstudent som nettopp har blitt ferdig med første året i Norge. Er det vanskeligere her nede fordi vi er dummere, fordi vi lærer mer, eller er systemet bare forskrudd. Skulle gjerne hatt svar på dette...

 

En sånn samtale er jeg med på. Har dere generell biologi som eget fag på førsteåret, altså?

 

I og med at jeg vurderer å studere medisin i Norge, etter å ha brutt i Budapest, skulle jeg veldig gjerne fått innsyn i en slik samtale.

 

Apropos, så venter jeg fortsatt på innlegget ditt om hva som skjedde da du følte du måtte bryte. Er det jeg som ikke har fulgt godt nok med?

Lenke til kommentar
BannanMannen: Spørsmålet er jo ikke hvorfor det er vanskeligere der nede, men hvorvidt det er vanskeligere.

så sant så sant... :yes:

 

Om jeg overlever første året, noe som det nå er 50% sjanse for, bedre en for 2 uker siden når det bare var 20%. Da vil jeg gjerne ha en lang akademisk samtale med en medisinstudent som nettopp har blitt ferdig med første året i Norge. Er det vanskeligere her nede fordi vi er dummere, fordi vi lærer mer, eller er systemet bare forskrudd. Skulle gjerne hatt svar på dette...

 

En sånn samtale er jeg med på. Har dere generell biologi som eget fag på førsteåret, altså?

Hvis jeg har kommet meg gjennom første året, kan du vente deg en PM rundt 9 juli når eksamensperioden vår er over. Dette er en samtale jeg ikke vil gå glipp av.

 

Vi har generell biologi som fag første året, sammen meg generell kjemi.

Kjemien er mest fokusert på å kunne 100-150 strukturer utenat(phosphatidylcholine, sphingomyelin). Vi går gjennom alt av anatomi første året. Det første året har vi også slovakisk og latin, som er lette, men som også får begeret til å flyte over for mange

 

Eksamen i anatomi er andre året, tredje semester. Da sammen med sentralnervesystemet, som vi har om tredje semester. Histologien spenner seg fra andre til tredje semester. Fjerde semester er det eksamen i Fysiologi og Biokjemi, og om jeg husker rett immunologi. Etter at eksamensperioden andre året er ferdig, er man enten overlykkelig å være en av de få som antageligvis kommer til å bli lege, eller så går man trist hjem til fedrelandet..

 

Av de som begynner første året, blir en tredjedel leger.

 

Personlig tror jeg studiene her i prinsippet ikke er så mye vanskeligere. Men manglende informasjon og elendig engelsk gjør det vanskelig. Sist men ikke minst, til forskjell fra dere har ikke vi har lært oss skikkelig studieteknikk. Noe dere må ha lært for å få det snittet dere har.

 

Stryket/ene(har ikke fått tilbake alle resultatene enda) skyldes at jeg etter midtermsa tok en "pause" på 2 uker hvor jeg ikke leste 6 timer hver dag etter skolen, hadde brent ut. Ble stresset og sleit med søvnen siden jeg nå bare hadde 3 uker til 5 prøver. Har vel ikke fått tilbake normal døgnrytme enda. Uansett. Overlevde, Slovakisk, Kjemi og Biologi... Anatomi tar jeg 4 januar, og Latin kan jeg ha stått i. Problemet er bare at Latinlæreren vår ser ned på oss til den grad at hun ikke anser det som nødvendig å informere oss om når det er retake i Latin er. Biofysikkeksamen som er muntlig, er 1 februar. Noe som gir meg 20 dager å lære biofysikk på.

Endret av BannanMannen
Lenke til kommentar

Kjære kolleger!

Jeg ønsker dere en hjertelig god jul og godt nytt år, og meget lykke til med eksamene!

Break a leg! ;)

 

For dere som studerer i øst europa (Og i Norge), så har jeg en oppfordring til dere.

 

Vi "ser", daglig, at enkelte ikke har det like bra som oss. Dessverre er det altfor mangen som ikke har et tak over seg.

 

Det jeg gjorde i Budapest, var å kjøpe flere poser med småbakst (fra princess) og delte de ut. (Ikke gi penger!, men MAT!)

 

Jeg håper inderlig at dere er interessert i å ivaretar en slik "tradisjon".

 

Lykke til!

Vaio :)

Lenke til kommentar

Anestesileger mest sexy

08-12-2009

 

Anestesilegene er mest sexy og sjarmerende, med ortopedkirurger på en god annenplass. – Ikke noe dårlig valg, det er handlingsrettede folk som jobber på operasjonsstuen, kommenterer Marianne Mjaaland, anestesilege, psykiater og forfatter.

 

 

Anestesilegene troner øverst på pallen over de mest sjarmerende og sexy legene. Dette viser en undersøkelse fra danske Dagens Medicin.

 

De danske anestesilegene briljerer i sykehusgangene med sin sjarm, sexappeal og gode evner som elskere. Et samstemt kor av medisinstudenter, sykepleiere, leger og andre ansatte i helsevesenet maler fornøyd på grunn av anestesilegene.

 

Lidenskapelig

Danske Dagens Medicin har nemlig, høyst uvitenskapelig, men desto mer lidenskapelig, undersøkt hvem som topper sjarmørlisten over sykehusleger.

 

585 personer har gitt karakterer til ti ulike spesialiteter. Både sykepleiere, leger, medisinstudenter og andre i helsevesenet har fått bedømme legene.

 

Marianne Mjaaland, som har jobbet i flere år som anestesilege, har også gode erfaringer med denne spesialiteten.

 

God tone med sykepleierne

– Min erfaring er at de er mindre selvhøytidelige enn kirurger og indremedisinere. De er vant til å jobbe tett med sykepleierne og har derfor ofte en god tone med dem. Min erfaring er også at de liker jobben sin, har interesser utenfor jobben og er artige folk, sier Mjaaland.

 

Anestesilegens utfordrer er ortopedkirurgen, som havner på en annenplass i kåringen. Ortopedkirurgene slår anestesilegene innenfor to parametere; flørt og humor.

 

Men anestesilegene vinner løpet sammenlagt fordi de drypper av sjarm og sex, og de er etterstrebet som elskere. Dobbelt så mange sykepleiere, leger og medisinstudenter vil heller ha en anestesilege som elsker enn en ortopedkirurg, noe som spikrer seieren fullstendig.

 

Flørtende stemning

Mjaaland syns ikke det er merkelig at kirurgisk avdeling, med både kirurger og anestesileger, scorer høyt på flørt og spenning.

 

– Det er en flørtende stemning på operasjonsstuen. Tonen er fleipete og ironisk, og det er handlingsrettede folk som jobber der. Jobben er actionpreget, og det preger nok også menneskene som vil jobbe der. Det er nok ikke uten grunn at det er lett å hente stoff til legeromaner på operasjonsstuen, sier Mjaaland, som selv har skrevet flere romaner fra sykehusmiljøet.

 

Dårlige ektemaker

Men ett minus har anestesilegene; de har slett ikke ettertraktet som ektemaker. På dette punktet foretrekker utvalget mer tillitvekkende leger, med ryddig arbeidstid – som allmennleger og barneleger.

 

Både anestesilegene og ortopedkirurgene utmerker seg også ved at de gir seg selv fantastisk høye karakterer. De gir konsekvent seg selv toppkarakter på alle popularitetskategorier som sexy, sjarmerende og intelligente.

 

Og mens alle andre synes anestesilegene er dårlig egnet som ektemaker, syns anestesilegene selv at de er meget godt egnet.

 

Kniving mellom spesialitetene

– Både anestesileger og kirurger føler nok at de er kongen på haugen. Det er også en del kniving mellom de to spesialitetene, om hvem som eier pasienten og hvem som har rett. Det sies at alle indremedisinere egentlig vil være anestesileger, alle anestesileger vil egentlig være kirurger, mens kirurger egentlig vil være cowboys, påpeker Mjaaland tørt.

 

Psykiatere havner derimot på en sisteplass. De er verken morsomme eller intelligente, og de har dårlig sexappeal, slår et misfornøyd panel fast.

 

Lite handling i psykiatrien

Mjaaland spesialiserte seg til psykiater etter noen år i operasjonsstuemiljøet.

 

– Jeg er ikke overrasket over at psykiatrien scorer dårlig. Det er en ganske annen stemning i psykiatrien enn jeg var vant til fra operasjonsstuen. Det er interessante diskusjoner og vennlige folk- men noe heftig har jeg ikke opplevd i psykiatrisk avdeling, for å si det slik, kommenterer Mjaaland.

 

Hun tror dette har en del med hvem som velger spesialiteten, å gjøre.

 

– Psykiatere tenker veldig lenge. Det er veldig få handlingsføre personer i psykiatrien – i motsetning til på operasjonsstuen, sier Mjaaland.

 

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2009/1...-sexy/index.xml

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...