Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Axby2kEH

Det at man klarer å få gode karakterer i mange fag sier noe om stor arbeidskapasitet da, i det minste. I hvertfall hos de 50% som tas opp på primæropptaket. Det er sikkert aldri dumt å ta med seg videre på et krevende studie.

 

Kommunikasjon er uhyre viktig, så jeg ville også sett på gode karakterer i språk som en stor fordel.

 

Nei Sonja84, med det mener jeg ikke at de som ikke kom opp med primæropptaket er dumme av den grunn. Å jobbe fulltid i relatert yrke for å samle poeng eller likn viser akkurat det samme.

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det at man klarer å få gode karakterer i mange fag sier noe om stor arbeidskapasitet da, i det minste. I hvertfall hos de 50% som tas opp på primæropptaket. Det er sikkert aldri dumt å ta med seg videre på et krevende studie.

Det er mange som ikke er "voksne" nok på videregående til å lære seg god arbeidsteknikk og ta skolen seriøst. Om de tar legestudiet seriøst blir de ikke nødvendigvis dårligere leger når de er ferdigutdannet.

Lenke til kommentar

Det at man har kommet inn på medisinstudiet vha. VGS-karakterene medfører ikke nødvendigvis mye og godt strukturert arbeid i det hele tatt. Det er jeg et eksempel på.

 

Kan nevne som eksempel at hele særemnet ble utført søndag og natt til mandag før innlevering pga. at jeg tidligere ikke hadde giddet å ta fatt på det. Selv jobber jeg nok dessverre best under press.

Lenke til kommentar
Det at man klarer å få gode karakterer i mange fag sier noe om stor arbeidskapasitet da, i det minste. I hvertfall hos de 50% som tas opp på primæropptaket. Det er sikkert aldri dumt å ta med seg videre på et krevende studie.

Det er mange som ikke er "voksne" nok på videregående til å lære seg god arbeidsteknikk og ta skolen seriøst. Om de tar legestudiet seriøst blir de ikke nødvendigvis dårligere leger når de er ferdigutdannet.

 

Meningsløs debatt egentlig, selvfølgelig forteller karakterer veldig lite om man egner seg til å bli lege eller ikke. Men jeg utfordrer alle her til å finne en bedre løsning.

 

Intervju-opptak er noe som klinger godt i alles ører, men jeg ikke så overbevist som resten. Det å kunne snakke for seg og selge seg selv godt i løpet av et kvarter/ en halvtime, syns ikke jeg forteller veldig mye om dine egenskaper som en framtidig lege med empati og omsorg for sine pasienter.

 

En litt "morsom" sak fra Sverige som forteller litt om svakhetene til intervju-opptak:

 

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=713122

 

En kaldt drapsmann som henrettet en mann sent på 90-tallet hadde tydeligvis snakketøyet i orden og surfet seg igjennom intervjuopptaket til medisin ved Karolinska Institutet. De fleste er vel enige i at han er mindre egnet enn en nerd som stotrer litt når han snakker?

 

Blant mine medstudenter er flertallet reale, hyggelige og sosialt dyktige mennesker som i tillegg har gjort det godt på skolen. Min erfaring er også at karakterene dine, selv i Norge hvor "alle" medisinstudentene har mange poeng, har mye å si. Blant de som har falt ifra har nesten alle samlet poeng lenge og gått flere år på Sonans o.l.

Jeg tror ikke en eneste en av de som kom direkte fra vgs. har fallt ifra / strøket på eksamen.

 

Jeg mener det systemet vi har idag er det klart beste og mest rettferdige som går an, men det er avhengig av at man har et kontrollsystem som luker ut de som virkelig ikke er egnet samt at man har god opplæring i kommunikasjon i løpet av de 6 årene som studiet varer. Dette skal jeg være enig i at man mangler i Norge idag, men endringer er underveis. I Øst-Europa idag finnes det heller ingen som helst kontrollmekanisme som hindrer uskikkede å bli leger, i tillegg til at de mangler opptakskrav. Hvordan forsvarer man det?

Kommer man seg inn på medisinstudiet i Norge har man i det minste en kvalitetssikring som forteller at søkeren er faglig dyktig og seriøs.

 

Førøvrig, litt på siden av dette:

 

Det har vært landsmøte i NMF og alle delegatene (inkl. NMF-utland) ble enige i at den eneste løsningen på turnusproblemet er å kutte i antallet medisinstudenter og det eneste stedet man kan kutte i antallet medisinstudenter er i utlandet. NMF vil derfor jobbe mot at antallet utenlandsstudenter skal reduseres ved å skjerpe inn stipendmulighetene fra Lånekassen.

Endret av Reipar
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH
Det er mange som ikke er "voksne" nok på videregående til å lære seg god arbeidsteknikk og ta skolen seriøst. Om de tar legestudiet seriøst blir de ikke nødvendigvis dårligere leger når de er ferdigutdannet.
Det at man har kommet inn på medisinstudiet vha. VGS-karakterene medfører ikke nødvendigvis mye og godt strukturert arbeid i det hele tatt. Det er jeg et eksempel på.

 

Kan nevne som eksempel at hele særemnet ble utført søndag og natt til mandag før innlevering pga. at jeg tidligere ikke hadde giddet å ta fatt på det. Selv jobber jeg nok dessverre best under press.

Poenget mitt var ikke at de med dårligere karakterer fra VGS nødvendigvis ble dårligere leger når de var ferdigutdannet, hvis det var det jeg ga inntrykk av. Men poenget er at nå vurderer vi en gang på grunnlag av noe relativt konkret og målbart (karakterer) i steden for ullne definisjoner som "motivasjon" og "interesse". Å innføre f.eks. intervjuer kan være like urettferdig for enkelte som det det er med høye snitt nå. Hvis man skal begynne å basere inntak på masse kriterier som vurderes ut fra skjønn, vil det garantert bli enda mer urettferdig.

 

Enig med Reipar. Systemet er kanskje ikke perfekt, men det må kunne skisseres et godt alternativ også.

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar
Blant mine medstudenter er flertallet reale, hyggelige og sosialt dyktige mennesker som i tillegg har gjort det godt på skolen. Min erfaring er også at karakterene dine, selv i Norge hvor "alle" medisinstudentene har mange poeng, har mye å si. Blant de som har falt ifra har nesten alle samlet poeng lenge og gått flere år på Sonans o.l.

Jeg tror ikke en eneste en av de som kom direkte fra vgs. har fallt ifra / strøket på eksamen.

Enig i mye av det du sier. Det er akkurat dette jeg vil refse fra måten medisininntaket er nå, "alle" kan jo bli leger hvis de investerer nok tid. Inntaket til legestudiet skulle vært som for alle andre studier, med færre mulige tilleggspoeng. Da slipper de som akkurat ikke kom inn å måtte jobbe i SÅ mange år (hvor de på veien mister en del av iherdigheten de gjerne hadde på videregående) for å komme på riktig side av poenggrensa. I mine øyne er det ikke tvil om at alle tilleggspoengene medisinopptaket strør om seg resulterer i det vi snakker om nå; umotiverte 23-åringer i første klasse eller at mange 19-åringer drar til sverige/danmark/østeuropa. Jeg vet ikke hvordan ordningen blir når poengene reformeres i 2009, men jeg håper for bransjen og skolenes skyld at de latterlige ekstrapoengene fjernes.

Lenke til kommentar
Men er det noen her som har noen erfaring fra studiet i Tromsø?, har det et godt rykte i forhold til de tre andre studiene i Norge?

 

Medisinstudiet i Tromsø er veldig bra syns nå jeg i alle fall:p. Men nå er ikke jeg helt objektiv heller da :whistle:

Endret av Poplitea
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

... Men fjerner man ekstrapoengene får man mange store kostnader knyttet til at "alle" må ta opp eksamen for å få seks i snitt. Det at man da må ta opp så mange fag vil gi akkurat like lang tid som før. Å fjerne muligheten for poeng for relevant praksis blir jo også helt feil, noe som kan forberede mer på et medisinstudie, enn å ta opp igjen andreklassetysken for å få akkurat 60 poeng. Og skal de som avtjener verneplikten straffes med å stilles dårligere enn de som har hatt muligheten til å gå et år og forbedre karakterer? +++

 

I mine øyne er medisin et modenhetsfag, og det gjør meg fint lite at det ikke bare er 18/19åringer som tas inn. 50% kommer inn på primærkvoten uansett.

Lenke til kommentar
Intervju-opptak er noe som klinger godt i alles ører, men jeg ikke så overbevist som resten. Det å kunne snakke for seg og selge seg selv godt i løpet av et kvarter/ en halvtime, syns ikke jeg forteller veldig mye om dine egenskaper som en framtidig lege med empati og omsorg for sine pasienter.

 

Veldig enig med deg i dette repair

Lenke til kommentar
Intervju-opptak er noe som klinger godt i alles ører, men jeg ikke så overbevist som resten. Det å kunne snakke for seg og selge seg selv godt i løpet av et kvarter/ en halvtime, syns ikke jeg forteller veldig mye om dine egenskaper som en framtidig lege med empati og omsorg for sine pasienter.

 

Veldig enig med deg i dette repair

Derfor er usosiale skolenørd et bedre valg? Fordi de er bedre i kommunikasjon?

Ironisk :wee:

Lenke til kommentar
Intervju-opptak er noe som klinger godt i alles ører, men jeg ikke så overbevist som resten. Det å kunne snakke for seg og selge seg selv godt i løpet av et kvarter/ en halvtime, syns ikke jeg forteller veldig mye om dine egenskaper som en framtidig lege med empati og omsorg for sine pasienter.

 

Veldig enig med deg i dette repair

Derfor er usosiale skolenørd et bedre valg? Fordi de er bedre i kommunikasjon?

Ironisk :wee:

 

Nei...

Mener bare at et intervjuopptak ikke er noen god løsning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Det er liksom det ene eller det andre ;) Hvis man er helt robbet for formidlingsevne skriftlig og muntlig, blir ikke karakterene gode heller.

Lenke til kommentar
... Men fjerner man ekstrapoengene får man mange store kostnader knyttet til at "alle" må ta opp eksamen for å få seks i snitt. Det at man da må ta opp så mange fag vil gi akkurat like lang tid som før. Å fjerne muligheten for poeng for relevant praksis blir jo også helt feil, noe som kan forberede mer på et medisinstudie, enn å ta opp igjen andreklassetysken for å få akkurat 60 poeng. Og skal de som avtjener verneplikten straffes med å stilles dårligere enn de som har hatt muligheten til å gå et år og forbedre karakterer? +++

 

I mine øyne er medisin et modenhetsfag, og det gjør meg fint lite at det ikke bare er 18/19åringer som tas inn. 50% kommer inn på primærkvoten uansett.

Mulig det er sant, men når det gjelder ALLE andre studier enn medisin, er det tilstrekkelig med bare 3 poeng for ett år militæret/siviltjeneste/fhs/studieår (man gjør ikke forskjell på disse), 2 p. per år + primærpoeng. Jeg kan ikke skjønne, selv om det kanskje skulle være mer ettertraktet å studere medisin, hvorfor medisin absolutt må ha et så vannvittig antall ekstrapoeng.

 

Og du har helt rett i at det er viktig med relevant praksis, men må dette absolutt skje FØR man starter på et studie? Som nevnt tidligere i tråden, vokser man mye mentalt og sosialt ila et 6 års studie, og en som har relevant praksis fra FØR de startet på studiet behøver nødvendigvis ikke bli noe dyktigere enn en som ikke har det. Som jeg har forstått, er de fleste norske medisinstudier basert på mye pasientkontakt i studiene, og her lærer man mye. Hvorfor kan ikke medisin ha det sånn vi har på hvertfall siv.ing på NTNU, og sikkert mange andre studier også, at man MÅ ha f.eks. 12 ukers praksis i ferier e.l for å få godkjent utdanningen?

 

Jeg mener nå medisin bør være som andre fag, selv om akkurat overgangen mellom uendelig mange og et begrenset poengsystem kan være vanskelig å få til

 

Føler jeg diskuterer litt for mye på to fronter her, Sonja mente 18-19-åringene var de flinkeste studentene ;)

Lenke til kommentar

Jeg synes det ungarnske systemet er best.

 

Opptak:

Grunnleggende realfag test + intervju.

Dette er første skrittet som sørger for, at personen er mentaltstabilt og oppegående.

 

Kontinuelig vudering:

Så er det 5år med "siling" dvs. en undervisningsopplegg som krever studentes interesse, motivasjon og hardt arbeidsetikk. Ellers føre det til stryk og dropout.

 

Hvordan er opplegget i budapest?

1. "Ingen varsel for eksaminasjonstema." :thumbs:

2. Mer tema per eksaminasjon.

3. Mer fag per semester.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Føler jeg diskuterer litt for mye på to fronter her, Sonja mente 18-19-åringene var de flinkeste studentene ;)

Medisin er et "modningsfag", og ikke et modenhetsfag.

Et fag som krever enorme mentalkapasitet, derfor, er det best at man starter ung og kåt. (Kåt på studiet :wee:)

Lenke til kommentar
Jeg synes det ungarnskesystemet er best.

 

Opptak:

Grunnleggende realfag test + intervju.

Dette er første skrittet som sørger for, at personen er mentaltstabilt og oppegående.

 

Kontinuelig vudering:

Så er det 5år med "siling" dvs. en undervisningsopplegg som krever studentes interesse, motivasjon og hardt arbeidsetikk. Ellers føre det til stryk og dropout.

 

Hvordan er opplegget i budapest?

1. "Ingen varsel for eksaminasjonstema." :thumbs:

2. Mer tema per eksaminasjon.

3. Mer fag per semester.

 

Uansett studieopplegg så tror jeg de fleste studentene, enten de er utdannet i Norge eller utland, vil komme ut på omtrent samme nivå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...