Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Ja. Jeg fant fort ut at studiemodellen ikke var noe for meg. Jeg misstrivdes så sterkt at jeg ikke så noen mulighet til å fortsette.

Utsiling har begynt. :( Husker min tid at folk datt ut etter 3mnd, så strøk mangen på første semesteret osv...

 

Håper du kommer inn i Norge. :)

 

Ja, nå kan jeg jo fortelle deg at jeg ikke akkurat er noe offer for utsiling. Jeg var blant de dyktigste i klassen, og gjorde det akseptabelt i midtermsperioden. Jeg valgte selv å forlate studiet.

 

Jeg merket fort, etter et par uker, at dette absolutt ikke var noe for meg. Jeg misstrivdes så kraftig at det ikke ville vært konstruktivt å fortsette. Det sosiale mellom studentene var meget bra, men skolemodellen passet meg ikke overhodet. Dessuten må jeg vedgå at jeg ikke trivdes med å bo i Budapest, med alt det innebærer. Nå vet jeg jo ikke om det vil være anderledes her i Norge, men det er noe jeg kommer til å se nærmere på.

 

Jeg er veldig spent på å høre litt nærmere hvorfor skolemodellen ikke passet deg overhodet, fordi jeg er veldig usikker på om jeg skal reise til utlandet eller forbedre karakterer... Fint hvis du kunne ha utdypet det litt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som har mulighet til å spørre noen kvalifiserte (feks. en oftalmolog) om det virker profylaksisk for en person med normalt syn å bruke lesebriller hvis vedkommende leser mye (3-6 timer om dagen), eller om dette ikke har noen ting å si, eller i værste fall om dette fører til en forverring av synet?

 

Jeg har hørt (legg merke til "hørt", jeg har ikke dette fra noen gode kilder) at personer som leser mye i større grad er utsatt for å utvikle nær/langsynthet, men vet ikke om det stemmer. Jeg kunne nok ha satt meg ned å funnet ut av det selv, men kanskje det er litt interessant for andre?

Lenke til kommentar

Ønsker å oppdatere dere angeånde de to kasusene som ble presentert

 

Hun første, fant jeg ut at smertene klinget av 1dag etter hun ble sendt hjem. Ingen flere komplikasjoner, og nei, hun var ikke gravid. :p

 

Han andre ble sendt ut av, meg, med tre forskjellige komplikasjoner: Candidasøsofagitt, Pouchitt og Erysipelas med DVT.

 

edit: Neste uke har jeg en ny spennende kasus. Må vente til EKG er skannet inn til dataren.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Et spørsmål, Vaio: Den andre pasienten din, han gikk på Marevan, men hadde samtidig INR på 0,9. Marevan skulle tilsi høyere INR. Noen forklaring på dette?
Jeg tipper han ikke tok medisinene sine som han skulle.. 1.9 er vel over normalt (<1?) uansett?

 

Interessant spørsmål Sonja. INR hans forteller meg om 2 viktige ting:

1. Hans leverfunksjon er inntakt mtp. hepatitt.

2. "svelge"-vansker må har vært i mer enn 3-4dager.

 

Hans teraputisk nivå skal være INR =2-2.5 i 3mnd.

 

 

Hvor mye gjeld regner dere med å ha etter endt utdanning?

bare skolepengene alene er vel på en halv mill ellerno?

Full lån og stipend gir Ca. 500.000kr i lån etter studiet (6år).

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Hei, jeg lurer på hvordan studiene er satt opp i Polen og Ungarn. Er det slik at du har forskjellige fag som på vgs og må holde kontroll på "rot", eller har man ett fag om gangen, og deretter en eksamen?

 

Jeg antar at det er forskjellig, men kan noen fortelle meg litt om sine studie steder eller evt hva dere har hørt fra andre?

 

Er selv fan av ett fag om gangen, sparer meg ekstra planlegging og gir meg tid til å gå i dybden.

 

Ps: har aldri studert utenom vgs.

Lenke til kommentar

Polen (Krakow):

Her har vi de tre første årene forskjellige fag, noen - som regel de største (Anatomi, Histologi, Physiology, Biokjemi ol.) - går igjennom hele året, altså fordelt på to semestre, mens andre mindre fag (som etikk, filosofi, sosiologi ol.) er fordelt på kun ett semester, og slutter/begynner til jul. I løpet av disse tre første årene ("prekliniske år) må man holde orden på hvilke fag man har og når eksamenene til de forskjellige fagene er. Dette er dog ikke noe problem iom. at man får gode "syllabus" fra skolekontoret og man kan opp til et år i forveien vite når eksamenene skal holdes.

 

De siste tre årene (det skal sies at det er en liten overlapp her fom. slutten av tredje året til første del av fjerde) kalles kliniske år, og her har vi i større grad "blokkfag", som er fire uker med kun ett fag, deretter eksamen og oppstart av nytt fag. Jeg tror det er ganske likt i de øvrige landene i østeuropa.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Er det nødvendig med noen forkunnskaper annet en realfag Bio, kje, fys?

Tenker litt på oppfriskningskurs eller engelsk fagterminologi?

 

Var det vanskelig med språket i begynnelsen? Tenker på engelsken, i og med at studiet er lagt opp slik. Eller har det seg sånn at man lærer dette i begynnelsen.

 

Har forresten ingen problem med engelsk i Norge. Har 5, men nå tenker jeg selvsagt på vanskeligere ord, faguttrykk.

Endret av Murkey
Lenke til kommentar

Hallo!

 

Jeg vurderer å søke medisinstudiet neste år.

 

Uansett, jeg ble ganske lei av kjemi siste året på videregående. Hvor mye kjemi er det i medisinstudiet? Er det slik at det er mye vanskelige kjemioppgaver og slikt? Jeg vet jo at det er mye grunnleggende kjemi som studiet bygger på, men er det slik at det regnes mye kjemioppgaver generelt i løpet av studiet?

 

Takk! :-)

Lenke til kommentar

Murkey:

 

http://www.semmelweis-english-program.org/...mp;limitstart=0

 

Noen av fagene er bare for et semester, mens andre, som f.eks Anatomi, Embryologi og Histologi foregår over flere semestre.

 

Engelsken går fint. Vi har eget fag i medisinsk terminologi. Vi lærer blant annet latin. Jeg har ikke hørt om noen nordmenn som sliter med engelsken. Eneste måtte være at noen av professorene har en sykt morsom aksent ^^

Dog, skal jeg innrømme at det er et par ord jeg ikke forstår når jeg leser i bøkene mine, men de bare slår jeg opp.

 

Stina, vi har kjemi første året. 2. året har vi biokjemi. Kjemioppgavene er enkle når du lærer deg formlene.

Lenke til kommentar
Er det medisinstudenter i Norge som har barn? Hvorvidt er det mulig å kombinere studentrollen med farsrollen?

 

Massevis av folk som har barn før de starter og som får barn i studietiden. Krever selvfølgelig litt andre rutiner enn resten, men det er ikke noe stort problem. Vi har som regel 1-2 barnevogner bak i auditoriumet under forelesninger, heh.

Lenke til kommentar

Det høres bra ut ;) Hvorvidt gir den påkrevde matematikken, fysikken og kjemien, samt valgfrie Biologi 1 og 2 en pekepinn på det teoretiske nivået på studiet?

 

Jeg hadde kun matematikk på videregående fordi jeg siktet meg inn på samfunnsvitenskapen. Vurderer nå å ta de nevnte fagene, for så å bytte til medisin. Hvis jeg har problemer med å få toppkarakter i disse fagene, er det greit å vite om dét betyr at medisin ikke er tingen for meg.

Lenke til kommentar
Er det medisinstudenter i Norge som har barn? Hvorvidt er det mulig å kombinere studentrollen med farsrollen?

 

Massevis av folk som har barn før de starter og som får barn i studietiden. Krever selvfølgelig litt andre rutiner enn resten, men det er ikke noe stort problem. Vi har som regel 1-2 barnevogner bak i auditoriumet under forelesninger, heh.

 

samme her:p De fleste klarer seg helt fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...