Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg visste det også, men jeg er traumatisert av brukervenneligheten til disse sidene ...

 

Får vel ta en titt.

 

edit:

 

Opptakssentralen Medisin 2009

ORD ORDF

--------------------------- ----- -----

194740 NTNU Medisin 66.3 59.6

184740 UIB Medisin 65.7 57.7

185740 UIO Medisin, høst 68.0 59.2

185745 UIO Medisin, vår 66.9 57.8

186740 UIT Medisin 65.5 57.7

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Noen som vet om det er vanlig å gå på krykker etter fjerning av skruer i kneet, eller er det slik at man kan gå vanlig rett etterpå?

De skal være forsiktig med å belaste stedet der osteosyntesen (Platen og skruene) har blitt fjernet i minst 3mnd. De får nok høre det fra ortopeden.

 

Vaio :)

 

Dere som måtte ta opp fag for å komme inn. Hva hadde dere som utgangspunkt?

Har du gitt opp på Semmelweis allerede? :)

Lenke til kommentar
Dere som måtte ta opp fag for å komme inn. Hva hadde dere som utgangspunkt?

Har du gitt opp på Semmelweis allerede? :)

 

Ja. Jeg fant fort ut at studiemodellen ikke var noe for meg. Jeg misstrivdes så sterkt at jeg ikke så noen mulighet til å fortsette. Jeg trivdes imidlertid med faget, og kommer til å se på muligheten for å studere her hjemme. Å ta opp fag skader jo ikke uansett, så sånn sett trenger jeg ikke forholde meg til valg av studie enda.

 

Dere som måtte ta opp fag for å komme inn. Hva hadde dere som utgangspunkt?

 

Snittet før jeg begynte å ta opp fag, mener du? 5.2. Ble en del femmere som måtte omgjøres til seksere. Artig måte å bruke tida si på :p

 

Akkurat. Selv har jeg 4.9, så det er vel hvertfall mulig. Hvor lang tid brukte du?

Lenke til kommentar
Ja. Jeg fant fort ut at studiemodellen ikke var noe for meg. Jeg misstrivdes så sterkt at jeg ikke så noen mulighet til å fortsette.

Utsiling har begynt. :( Husker min tid at folk datt ut etter 3mnd, så strøk mangen på første semesteret osv...

 

Håper du kommer inn i Norge. :)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Ja. Jeg fant fort ut at studiemodellen ikke var noe for meg. Jeg misstrivdes så sterkt at jeg ikke så noen mulighet til å fortsette.

Utsiling har begynt. :( Husker min tid at folk datt ut etter 3mnd, så strøk mangen på første semesteret osv...

 

Håper du kommer inn i Norge. :)

 

Ja, nå kan jeg jo fortelle deg at jeg ikke akkurat er noe offer for utsiling. Jeg var blant de dyktigste i klassen, og gjorde det akseptabelt i midtermsperioden. Jeg valgte selv å forlate studiet.

 

Jeg merket fort, etter et par uker, at dette absolutt ikke var noe for meg. Jeg misstrivdes så kraftig at det ikke ville vært konstruktivt å fortsette. Det sosiale mellom studentene var meget bra, men skolemodellen passet meg ikke overhodet. Dessuten må jeg vedgå at jeg ikke trivdes med å bo i Budapest, med alt det innebærer. Nå vet jeg jo ikke om det vil være anderledes her i Norge, men det er noe jeg kommer til å se nærmere på.

Lenke til kommentar
Dere som måtte ta opp fag for å komme inn. Hva hadde dere som utgangspunkt?

Har du gitt opp på Semmelweis allerede? :)

 

Ja. Jeg fant fort ut at studiemodellen ikke var noe for meg. Jeg misstrivdes så sterkt at jeg ikke så noen mulighet til å fortsette. Jeg trivdes imidlertid med faget, og kommer til å se på muligheten for å studere her hjemme. Å ta opp fag skader jo ikke uansett, så sånn sett trenger jeg ikke forholde meg til valg av studie enda.

 

Dere som måtte ta opp fag for å komme inn. Hva hadde dere som utgangspunkt?

 

Snittet før jeg begynte å ta opp fag, mener du? 5.2. Ble en del femmere som måtte omgjøres til seksere. Artig måte å bruke tida si på :p

 

Akkurat. Selv har jeg 4.9, så det er vel hvertfall mulig. Hvor lang tid brukte du?

 

Kom inn nå, fire år etter videregående. Men da har jeg drevet med en del andre ting enn fag i mellomtida også. Tok opp fag over en toårsperiode, men gjorde det parallelt med et universitetsstudium, sånn at jeg fikk gjort "noe fornuftig" også :p

 

Hva mener du med at skolemodellen på Semmelweiss (stavefeil?) ikke passet deg? For mange fag på for kort tid, for mange mindre prøver eller noe annet?

Lenke til kommentar
Noen som vet om det er vanlig å gå på krykker etter fjerning av skruer i kneet, eller er det slik at man kan gå vanlig rett etterpå?

De skal være forsiktig med å belaste stedet der osteosyntesen (Platen og skruene) har blitt fjernet i minst 3mnd. De får nok høre det fra ortopeden.

 

Vaio :)

 

Takk Vaio. Ortopedene er alltid opptatt og de som tar telefonen vet jo ikke. Greit å planlegge i forhold til skole og jobb.

 

 

Forøvrig er det ut i praksis for aller første gang i morgen :dribble: Gleder meg skikkelig. Hvordan er det med pasientkontakt på de andre universitetene? Får dere møte pasienter helt fra begynnelsen av?

Lenke til kommentar
Noen som vet om det er vanlig å gå på krykker etter fjerning av skruer i kneet, eller er det slik at man kan gå vanlig rett etterpå?

De skal være forsiktig med å belaste stedet der osteosyntesen (Platen og skruene) har blitt fjernet i minst 3mnd. De får nok høre det fra ortopeden.

 

Vaio :)

 

Takk Vaio. Ortopedene er alltid opptatt og de som tar telefonen vet jo ikke. Greit å planlegge i forhold til skole og jobb.

 

 

Forøvrig er det ut i praksis for aller første gang i morgen :dribble: Gleder meg skikkelig. Hvordan er det med pasientkontakt på de andre universitetene? Får dere møte pasienter helt fra begynnelsen av?

 

Hvor studerer du? Her i Trondheim er det pasientkontakt i allmennpraksis fra første måned. Personlig synes jeg det er i tidligste laget, men det er mange som liker det.

Lenke til kommentar

Jeg syns også det _høres_ ut som altfor tidlig ut. I første klasse kan man egentlig ingen ting, og man trenger ikke lære lære pasientkontakt da. Jeg mener det er bedre å lære dette når man kan litt medisin. Jeg syns 3. klasse er helt greit å starte med dette, fordi da kan man fra børjan begynne å "lære seg" hvordan man kan forklare pathologien til pasienten, mao. oversette til menneskelig språk, samt. alt det andre. Høres altfor lite givende ut å bare snakke med en pasient.. Det kan da ikke være noe vanskelig det, er jo som en vanlig syk person... Men igjen, dette er min mening... Jeg mener man får nok pasientkontakt i jobben (som man selvfølgelig har) i helsevesenet, og kan lære dette her utenfor skolen.

Lenke til kommentar
Hvor studerer du? Her i Trondheim er det pasientkontakt i allmennpraksis fra første måned. Personlig synes jeg det er i tidligste laget, men det er mange som liker det.

Jeg studerer i Oslo. Hvorfor synes du det er i tidligste laget?

 

Fordi man ikke har hatt noe som helst av basalfag enda, og da blir det tilnærmet meningsløst å skulle snakke med pasienter. Man kan ikke hjelpe dem med noe som helst, både på grunn av manglende kunnskap, og fordi vi ikke har lært de enkleste undersøkelser enda (måling av blodtrykk, palpering...). Å øve på å snakke med mennesker burde være overflødig. Har man ikke såpass sosiale antenner bør man kanskje se seg om etter andre karriéremuligheter. Jeg synes heller vi bør øve enkle undersøkelsesteknikker på hverandre det første året, og gjerne ha noen lege-pasient rollespill. (Som vi også har nå, men bare annenhver uke). Dessuten bør det legges til rette for og oppfordres til at man tar noen vakter som pleiemedhjelper på sykehuset innimellom. Men dette er min mening, det er mange som liker opplegget som det er. Hva slags praksis har man i Oslo?

Lenke til kommentar
Hvor studerer du? Her i Trondheim er det pasientkontakt i allmennpraksis fra første måned. Personlig synes jeg det er i tidligste laget, men det er mange som liker det.

Jeg studerer i Oslo. Hvorfor synes du det er i tidligste laget?

 

Fordi man ikke har hatt noe som helst av basalfag enda, og da blir det tilnærmet meningsløst å skulle snakke med pasienter. Man kan ikke hjelpe dem med noe som helst, både på grunn av manglende kunnskap, og fordi vi ikke har lært de enkleste undersøkelser enda (måling av blodtrykk, palpering...). Å øve på å snakke med mennesker burde være overflødig. Har man ikke såpass sosiale antenner bør man kanskje se seg om etter andre karriéremuligheter. Jeg synes heller vi bør øve enkle undersøkelsesteknikker på hverandre det første året, og gjerne ha noen lege-pasient rollespill. (Som vi også har nå, men bare annenhver uke). Dessuten bør det legges til rette for og oppfordres til at man tar noen vakter som pleiemedhjelper på sykehuset innimellom. Men dette er min mening, det er mange som liker opplegget som det er. Hva slags praksis har man i Oslo?

Vi har egentlig allmennpraksis, men min gruppe ble utplassert på et sykehjem. Bortsett fra å ta blodtrykk har vi ikke lært noe enda nei, men det er jo ikke det som er poenget med denne praksisen. Meningen er jo bare at man fra begynnelsen av skal lære riktig måte å føre en konsultasjon på og prøve ut forskjellige teknikker for å få informasjon ut av pasienten; veksle mellom åpne og lukkede spørsmål, respondere ved hjelp av fasilitering, spørsmål osv. Rett og slett prøve ut det vi lærer i teorien i atferdsfag. Meningen er ikke å komme frem til en konklusjon eller hjelpe pasienten på noen måte, noe vi presiserer i samtalene. Sosiale antenner holder ikke alene. Nå er den første praksisen vår i morgen, så kan jo hende jeg endrer mening. Selv om vi får mye av dette senere i studiet synes jeg det er motiverende å komme litt ut allerede i første semester :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...