Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hm, jeg kan vanskelig se hvordan det skal hjelpe meg med å følge bedre med der og da? :)

Vel, jeg antok at du ville får mer ut av forelesningene. Sånn er det bare, det er umulig å konsentrer seg 100% hele tiden. Da er løsningen diktafon, du kan alltid spore tilbake på det du ikke har fått med deg.

 

edit: I tillegg er det viktig med mosjon, ellers kan du blir lett brent ut.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Som vaio sier: sykt viktig å mosjonere/trene noen ganger i uka. Unskyldninger som "jeg har ikke tid, må lese!" er bare tull, fordi om du trener invisterer man i incr. energi som igjen gjør at du opprettholder fokus ol. i lengre tid =) Men du vet sikkert alt om det allerede.

 

På samme måte som diktafon: om foreleseren ikke går altfor fort igjennom stoffet, kan du ta notater. Når du kommer hjem leser du over notatene = infoen sitter i mye større grad.

Lenke til kommentar

Til alle dere som er, eller har vært utenlands studenter!

 

Skjer det på noen av de andre fakultetene i "sentral-Europa" at professorer har utbrudd rettet mot elever, ber folk om å dra hjem fra labbøvelser eller bedriver verbal seksuell trakassering.

 

Hva gjelder forelesninger, jeg føler at man får null ut av de forelesningene vi har. Den eneste grunnen det er vits i møte opp er for å få handouts, samt vite hvor dypt det forventes at vi skal kunne stoffet. jeg leser det vi har om på forelesningene raskere hjemme, og skjønner det bedre :dontgetit:

Endret av BannanMannen
Lenke til kommentar
Til alle dere som er, eller har vært utenlands studenter!

 

Skjer det på noen av de andre fakultetene i "sentral-Europa" at professorer har utbrudd rettet mot elever, ber folk om å dra hjem fra labbøvelser eller bedriver verbal seksuell trakassering.

 

Hva gjelder forelesninger, jeg føler at man får null ut av de forelesningene vi har. Den eneste grunnen det er vits i møte opp er for å få handouts, samt vite hvor dypt det forventes at vi skal kunne stoffet. jeg leser det vi har om på forelesningene raskere hjemme, og skjønner det bedre :dontgetit:

 

Hvor studerer du?

Lenke til kommentar
Til alle dere som er, eller har vært utenlands studenter!

 

Skjer det på noen av de andre fakultetene i "sentral-Europa" at professorer har utbrudd rettet mot elever, ber folk om å dra hjem fra labbøvelser eller bedriver verbal seksuell trakassering.

 

Hva gjelder forelesninger, jeg føler at man får null ut av de forelesningene vi har. Den eneste grunnen det er vits i møte opp er for å få handouts, samt vite hvor dypt det forventes at vi skal kunne stoffet. jeg leser det vi har om på forelesningene raskere hjemme, og skjønner det bedre :dontgetit:

Tipser VG, så får du en skandale og 1000kr på kjøpet. ;)

Lenke til kommentar

Lol jeg har så mye å lære jeg... Jeg kan tippe, sm. pga. reflux (mage/duodenumsår)? reflux -> H+ forsvinner = alkalose? Alkoholiker (er vel det de fleste lyger om kanskje?)

 

Long shot, og dette høres fryktelig feil ut. Kanskje du kan fortelle meg hvorfor min teori ikke stemmer med kasus? =)

 

EDIT: og det virker som han blør fra ett eller annet sted..

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Lol jeg har så mye å lære jeg... Jeg kan tippe, sm. pga. reflux (mage/duodenumsår)? reflux -> H+ forsvinner = alkalose? Alkoholiker (er vel det de fleste lyger om kanskje?)

Bra tenkt! Tampen brenner.

EDIT: og det virker som han blør fra ett eller annet sted..

Bra observasjon! :thumbs:

 

edit: Jeg sitter med svaret, ønsker ikke å komme med noe "klokskapstull"

Lenke til kommentar

Her det mye som ikke stemmer!

 

INR på 0,9 og det at pasienten skal være marevanisert stemmer ihvertfall overhodet ikke overens. Alternativene er at han ikke tar tablettene sine, at de ikke tas opp slik de skal eller at leveren rett og slett ikke fungerer.

 

Med de leververdiene (ASAT/ALAT/albumin/INR) har han ikke leversvikt. Med tanke på sykehistorien så kan det jo tenkes at han har hatt mye oppkast og diare som gjør at medisinen ikke tas opp, evt diare.

 

At han tar Flagyl er også litt interessant, Flagyl gir som kjent en antabuseffekt og om denne fyren som tidligere har hatt alkoholproblemer, drikker alkohol så, vil han bli kjempe dårlig. Det kan gi oppkast, kvalme og kan sammen med alkoholen bidra til at hans refluxproblemer blir mye verre.

 

Dette kan også forklare alkalosen - han mister H+ i oppkast og er derfor noe basisk. Hb og positiv hemofec tyder på at han blør, det er vel mest sannsynlig den ulcerøse colitten, men kan også være et blødende magesår.

 

Spørsmålet er hvorfor skulle pasienten lyve om oppkast og unormal avføring.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
I og med at han tidligere har hatt ulcus duodeni, har brystsmerter og er anemisk vil jeg ha henvist han til gastroskopi.

Bra! Gir jeg dere gastroskopi svaret, avslører jeg diagonosen.

Kluet ligger også på innkomstjournalen.. ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Et kjapt spørsmål:

 

Skjønner at mange pasienter lyver om alkoholvaner. Fikk en pasient på mottak for 2-3 uker siden. Jeg spurte om pasienten drikker, og han sa klart nei, har aldri drukket...

 

Men, kikk i tidligere journal, viser at han drikker. Spørsmålet er om når jeg nå dikterer innkomstjournalen, skal nevne dette i journalen, eller bare skrive det pasienten sier nå, at han ikke drikker?

Endret av Sonja84
Lenke til kommentar
Men, kikk i tidligere journal, viser at han drikker. Spørsmålet er om når jeg nå dikterer innkomstjournalen, skal nevne dette i journalen, eller bare skrive det pasienten sier nå, at han ikke drikker?

Sonja.

 

Det er jo pasients utsagn. Ofte hjelper det å være mer spesifikk: Når drakk du sist? Tar du et øl/vin til maten?

 

F.eks jeg hadde en pasient, der hun angir hun ikke røyker. Fant ut at hun "sluttet" forrige uke, og at hun tar en sig av og til som "hun" mener det ikke gjelder. ;) Derfor skriver jeg alltid "pasienten angir"

 

Vaio :)

 

Spørsmålet er hvorfor skulle pasienten lyve om oppkast og unormal avføring.

Tja, hvem sier at pasienten lyver. Jeg skrev bare at man ikke kan stole 100% på det de sier. Føler at "alle" dere har allerede konkludert at han er en alkoholiker og fått ulcus et eller annet sted. Det er ikke diagonosen. Ingen av dere har gitt et riktig svar.

 

Hint 2: Jeg vet ikke hva slags intox pas. var innlagt for, det var "copy and paste" fra tidl. innkomstjournal.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Ok, men skal jeg la være å kommentere i denne innkomstjournalen, det som står i en ortopedisk journal to år tilbake? Og bare skrive, "pasienten angir at han ikke drikker, sier han aldri har drukket"

 

Edit: Føler på en måte at det blir litt feil også, spesielt hvis neste lege bare leser min journal, og ikke tar titt i hans tidligere journaler.

 

EDIT:

Ukens kasus:

 

Lav Hb, kan forklare brystplager.

Flagyl (metronidazole) har en antabus effekt, kvalme med påfølgende oppkast kan forklare høy pH.

Men flagyl + marevan og lav INR henger ikke på greip. Metronidazole skal jo hemme metabolismen av warfarin, og øke INR, men pasienten din har INR på 0,9 så, hmm???

 

Mulig jeg er litt på bærtur her, men er det ikke vanlig å ta MCV og MCH om pasienten har lav Hb?

Endret av Sonja84
Lenke til kommentar
Men, kikk i tidligere journal, viser at han drikker. Spørsmålet er om når jeg nå dikterer innkomstjournalen, skal nevne dette i journalen, eller bare skrive det pasienten sier nå, at han ikke drikker?

Sonja.

 

Det er jo pasients utsagn. Ofte hjelper det å være mer spesifikk: Når drakk du sist? Tar du et øl/vin til maten?

 

F.eks jeg hadde en pasient, der hun angir hun ikke røyker. Fant ut at hun "sluttet" forrige uke, og at hun tar en sig av og til som "hun" mener det ikke gjelder. ;) Derfor skriver jeg alltid "pasienten angir"

 

Vaio :)

 

Spørsmålet er hvorfor skulle pasienten lyve om oppkast og unormal avføring.

Tja, hvem sier at pasienten lyver. Jeg skrev bare at man ikke kan stole 100% på det de sier. Føler at "alle" dere har allerede konkludert at han er en alkoholiker og fått ulcus et eller annet sted. Det er ikke diagonosen. Ingen av dere har gitt et riktig svar.

 

Hint 2: Jeg vet ikke hva slags intox pas. var innlagt for, det var "copy and paste" fra tidl. innkomstjournal.

 

Er dette en sånn House-case der svaret er allergisk reaksjon på pappaya-ekstraktet han bruker mot ryggsmertene? :)

 

Skal man få blødende øsofagusvaricer så må man ha langtkommet leversvikt og portal hypertensjon.

 

Pasienten må gastroskoperes, men kanskje viktigere med tanke på hans ulcerøse kolitt: coloskopi. Han kan ha tykktarmscancer.

Lenke til kommentar
Ok, men skal jeg la være å kommentere i denne innkomstjournalen, det som står i en ortopedisk journal to år tilbake? Og bare skrive, "pasienten angir at han ikke drikker, sier han aldri har drukket"

 

Edit: Føler på en måte at det blir litt feil også, spesielt hvis neste lege bare leser min journal, og ikke tar titt i hans tidligere journaler.

Da kan du være med spesifikk med spørsmålet: "I følge tidligere journaler har De et alkoholproblem. Hva sier De til det?"

 

Hvis vedkommende brånekter; så er det greit å skrive slik:

"Pasienten benekter å ha et alkoholproblem. Angir han ikke drikker, og sier at han aldri har drukket"

 

Da lyser ordet "alkoholproblemet" opp for "de" som leser journalet ditt, i tillegg vil det gir et obs på tidl. sykdommer. Og... det er et pasientensutsagn. 3 fluer, et smekk... ;)

 

 

 

 

EDIT:

Ukens kasus:

 

Lav Hb, kan forklare brystplager.

Flagyl (metronidazole) har en antabus effekt, kvalme med påfølgende oppkast kan forklare høy pH.

Men flagyl + marevan og lav INR henger ikke på greip. Metronidazole skal jo hemme metabolismen av warfarin, og øke INR, men pasienten din har INR på 0,9 så, hmm???

 

Mulig jeg er litt på bærtur her, men er det ikke vanlig å ta MCV og MCH om pasienten har lav Hb?

Hint 3: Det er 2 ting som alle har oversett.

 

Sonja, ta en titt på ferritin og TIBC. MCV og MCH var i normale verdier.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...