Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Morsom case!

 

Når du nevner belteform, så tenker jeg med en gang på bilaterale dermatom-relaterte smerter, men kan hende jeg misforstår. Herpes zoster som er bilateralt og prolaps som affiserer thorakalnerver er vel heller sjeldent. Mitt forslag er radikulitt pga stadium 2 borreliose. Er vel et ganske "long shot," men litt moro må vi ha det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du nevnte at pas. ikke gikk på medisiner, spurte du eksakt om ibux, p-piller ol.?

Ja. Jeg spurte nøyaktig om pasienten brukte noe som helst form for medikamenter, inkl. ibux, paracet, aspirin, P-piller tom. "vitaminer" og andre "snåsapreparater".

 

Tar/tok dere en g.scopi?

Hun var poliklinisk.

 

w3p det er bare å slå seg løs, ingen vil blir disset her på forumet. Har du et bra forslag, så kom med det.

 

 

Vaio :)

 

Trust me, jeg kommer sterkt inn i bildet om jeg har en formening ;)

Lenke til kommentar
hvor studerer du, hvilket semester? ;)

1. semester, Oslo :)

He-he, burde skjønt det da du sa at dere skulle dissekere rotte :cool:

 

Vaio: Pasienten din, hun bruker ikke p-piller, tok dere en graviditetsprøve? Har du fulgt opp pasienten din siden sist, ble hun lagt inn.

Endret av Sonja84
Lenke til kommentar
Vaio: Pasienten din, hun bruker ikke p-piller, tok dere en graviditetsprøve? Har du fulgt opp pasienten din siden sist, ble hun lagt inn.

 

Jeg er enig med Sonja. Jeg ville også tatt en graviditetstest. Hun er en 29 år gammel kvinne som ikke bruker P-piller.

hCG er en enkel test som kan utelukke mye.

 

Det kunne sett ut som en pankreatitt dersom ikke lipase og amylaseverdiene hadde vært innenfor normalområdet.

 

Burde det ikke vært tatt Hemofec ved innkomst?

Endret av Poplitea
Lenke til kommentar
Jeg er enig med Sonja. Jeg ville også tatt en graviditetstest. Hun er en 29 år gammel kvinne som ikke bruker P-piller.

hCG er en enkel test som kan utelukke mye.

Jeg er ikke enig med deg i dette punktet Poplitea.

Enhver test "kunne" utelukke mye, såfall kunne jeg like godt gitt hun en full gyn. undersøkelse.

Jeg synes at dere har fokusert litt vekk fra klinikken, og har hengt opp i ting som er mer eller mindre usannsynlig, selv om jeg har vært innpå tanken selv. ;)

 

Vi snakker om en 29år gammel kvinne med 2 barn, ikke et, men 2 barn.

Burde det ikke vært tatt Hemofec ved innkomst?

Vel, en hemofec er ikke alltid "convenient" for en ung kvinne. Det er også grunnen jeg ikke rec. exp hun, noe som min "kvinnelige" bakvakt var enig med.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Vaio: Pasienten din, hun bruker ikke p-piller, tok dere en graviditetsprøve? Har du fulgt opp pasienten din siden sist, ble hun lagt inn.

Kjære Sonja.

Hvorfor skal jeg tar en graviditetstest?

 

Kvinne, ung-29 år, har samboer, bruker ikke P-piller. Enkel og billig test, som utelukker en differensialdiagnose.

 

Alle kasus er ikke kompliserte. Det er viktig at man tidlig utelukker de opplagte, banale ting, slik at du og pasienten slipper mange unødvendige prøver...

 

 

 

Til eskhyo: nei, jeg er ikke "verpesyk" som du så fint kaller det, jeg prøvde bare å presentere plausible årsaker til pasientens problemer i dette kasuset. Det burde være lov å komme med teorier og diskutere som kolleger uten å få slengbemerkninger etter seg.

 

w3p: takk!

Endret av Sonja84
Lenke til kommentar
Kvinne, ung-29 år, har samboer, bruker ikke P-piller. Enkel og billig test, som utelukker en differensialdiagnose.

 

Alle kasus er ikke kompliserte. Det er viktig at man tidlig utelukker de opplagte, banale ting, slik at du og pasienten slipper mange unødvendige prøver...

Det er ikke vanlig å ta hCG på akutt abdomen hos kvinner, med mindre klinikken gir suspekt.

Selv om, som du sier, at det kan utelukke banale ting. :)

 

 

 

 

 

 

 

-----------

Takk for diskusjonen! Mangen gode ideer! :thumbup:

Jeg er litt skuffet at Reipar ikke kom med innspill. ;)

 

 

 

Hun fikk Diagonosen: R07.4 Uspesifikk brystsmerter.

 

Vurdering:

Normale funn på blodprøver og røngten thorax. Klinisk er symptomene mest forenlig med forbigående gastritt. Hvis smerten er vedvarende, bør gastroskopi vurderes. I tillegg bør pasienten utredes for H.pylori infeksjon, dette kan skjer hos fastlegen.

 

Sign

Vaio

 

 

 

Jeg har siden ikke hørt mer fra vedkommende.

Antar at smerten har gått over. :)

 

 

Hva sier dere til en ny casus neste uke?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Hei! jeg hadde et par generelle spørsmål til studiene...

 

1. Når er det man begynner å skjære i dyr og mennesker?

 

2. Stemmer det at du får en bevis en 5 året og da er du fullkommen lege? I så fall hva er sjette året da?

 

3. Og hva blir du etter 6 året? Altså er du fastlege eller noe annet? (Kanskje dumt spørsmål, men men...:))

 

Som dere kanskje kan se så skal jeg begynne på medisin neste år og er derfor ganske nysgjerrig :p

Endret av madrid
Lenke til kommentar
1. Når er det man begynner å skjære i dyr og mennesker?

Avhengig av studiestedet og land.

2. Stemmer det at du får en bevis en 5 året og da er du fullkommen lege? I så fall hva er sjette året da?

Nei.

I så fall hva er sjette året da?

Sjette året er sjette året.

3. Og hva blir du etter 6 året? Altså er du fastlege eller noe annet? (Kanskje dumt spørsmål, men men...:))

Etter sjette året, og etter medisinsk embetseksamen, blir man turnuskandidat.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...