Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Andreas :

Hva du kan regne med i lønn er selvfølgelig avhengig av hvor mye du jobber , men en venn av meg gjør spesialisering i kirurgi. Tror han lå på nesten 700 000 NOK i 2008. Men da jobbet han mye.

Wo hast du norwegisch gelernt? Du schreibst jedenfalls sehr gut :-)

 

Vaio (eller andre): Vet du noe om midlertidig lisens som lege? Er det overhode mulig å få en sommerjobb som dette? Hva må man gjøre for å få denne lisensen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Andreas :

Hva du kan regne med i lønn er selvfølgelig avhengig av hvor mye du jobber , men en venn av meg gjør spesialisering i kirurgi. Tror han lå på nesten 700 000 NOK i 2008. Men da jobbet han mye.

Wo hast du norwegisch gelernt? Du schreibst jedenfalls sehr gut :-)

 

Vaio (eller andre): Vet du noe om midlertidig lisens som lege? Er det overhode mulig å få en sommerjobb som dette? Hva må man gjøre for å få denne lisensen?

 

Vent med du får svar fra Vaio eller andre leger før du tar dette for gitt, men jeg mener at du etter endt femte år (10. semester) kan søke om midlertidig lisens, MEN du må først få jobb som turnuslegevikar eller noe sånt noe. Har du jobb, SÅ kan du søke om lisens.

Lenke til kommentar
Andreas :

Hva du kan regne med i lønn er selvfølgelig avhengig av hvor mye du jobber , men en venn av meg gjør spesialisering i kirurgi. Tror han lå på nesten 700 000 NOK i 2008. Men da jobbet han mye.

Wo hast du norwegisch gelernt? Du schreibst jedenfalls sehr gut :-)

 

Vaio (eller andre): Vet du noe om midlertidig lisens som lege? Er det overhode mulig å få en sommerjobb som dette? Hva må man gjøre for å få denne lisensen?

 

Vent med du får svar fra Vaio eller andre leger før du tar dette for gitt, men jeg mener at du etter endt femte år (10. semester) kan søke om midlertidig lisens, MEN du må først få jobb som turnuslegevikar eller noe sånt noe. Har du jobb, SÅ kan du søke om lisens.

 

http://www.medisinstudent.no/id/130447.0

Lenke til kommentar
Er det overhode mulig å få en sommerjobb som dette?

Det er fullt mulig å jobbe som turnuslegevikar og legevikar med studentlisens.

 

Hva må man gjøre for å få denne lisensen?

Du må oppfylle kriteriene til SAFH: www.safh.no

 

Studentlisens

Studentlisens kan innvilges dersom søker er:

 

- student ved et norsk universitet og har fullført minst 4 ½ års medisinstudie, har gjennomført godkjent obligatorisk undervisning og teoretisk og praktisk undervisning i farmakologi og reseptlære. De norske universitetene sender normalt lister til SAFH over hvilke studenter som kvalifiserer til studentlisens.

 

- student ved universitet i EØS-området og ikke har mer enn ett år igjen av studiet, samt er ferdig med alle prekliniske fag.

 

- student ved universitet utenfor EØS-området og ikke har mer enn ett år igjen av studiet, samt ferdig med alle prekliniske fag. Fagprøven må normalt være avlagt, se fakultetets web-side

 

ps: Du søker gjennom SAFH..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
OK, takk for svar.

Noen her som har jobbet med midlertidig lisens da?

Ja, men det er over 10 år siden. Da fikk så å si alle som ønsket det en turnuskandidatvikar-jobb om sommeren etter 5- og 6-året. To ting har skjedd som gjør at dette er vanskeligere nå: 1) Flere studenter/søkere, og ikke minst flere turnusleger. 2) Strammere økonomiske prioriteringer. Sykehuset der jeg var turnuslegevikar tok inn 10 vikarer sommeren 1998. Sommeren 2009 tok de inn kun 1 vikar. De velger å spre ferien og øke antall vakansvakter hos turnuskandindatene i stedet for å ta inn vikarer.

 

Jeg har i flere år hatt ansvaret for studenter/turnuslegevikarer på et stort sykehus i Norge. Ser for meg at følgende har stor betydning for å få jobb - i prioritert rekkefølge:

1) Kontakter: Kjenner du en lege som jobber ved den avdelingen der du vil være vikar?

2) Lokal tilknytning: Er du oppvokst eller bor i nærheten av sykehuset? Har du jobbet der som hjelpeplerier el. tidligere? Har du vært der som student?

3) Vitenskaplige ambisjoner: Har du, eller er du på vei mot en doktorgrad?

 

Lykke til, og velkommen som turnuskandidat(vikar)! :)

Lenke til kommentar

Hei folkens!

Jeg vil begynne på medisin og har tenkt litt over Ungarn og pecs. Ser at Bjørknes har i samrbeid med Uio et såkalt 1+5 system. altså ta første året i oslo og resten ned i ungarn.

 

1. Så det jeg lurte på om er det noen forskjell mellom den eller om jeg søker direkte til universitetet? Fordeler og ulemper? I såfall hva spørres det om i den muntlige delen av intervjuet? Innhold og alt det andre?

 

2. Er det noen her som har gått den linjen (Bjørknes) eller universitetet pecs og eventuelt hva synes han/hun om oplegget der.

 

3. Hvordan er miljøet i pecs eler andre universiteter ned i ungarn/sentral europa?

 

På forhånd takk!

Endret av madrid
Lenke til kommentar
Hvorfor Pecs?

 

Budapest og Szeged er de mest ettertraktede i Ungarn av hva jeg har forstått.

 

Men jeg tenkte jo først og fremt på 1+5 linjen via bjørknes og de har samarbeid med pecs. Men er det store forskjeller mellom de universitetene? I så fall på hvilken måter?

Lenke til kommentar

Det er felles opptak til Szeged, Pecs og Semmelweis(Budapest).

 

Jeg vet ikke hvordan opplegget til Bjørknes er, men jeg syns det er greit å begynne her nede med en gang. Man finner seg til rette, blir kjent med klassen sin, som man skal være sammen med i 2 år, det går fortere å lære seg språket når man bor her nede og går inn for å lære det, du blir vant til Ungarn og den ungarske kulturen og så er det billligere å leve som student her nede enn i Norge. Her i Budapest har vi også Norsk Fadderuke.

 

Jeg ser på det som en fordel å bo i hovedstaden. Pecs er en veldig liten by. Her i Budapest finner har du mye større utvalg, det skjer mer her og når du lander på flyplassen slipper du å ta en to-timers buss/tog-tur for å komme tilbake til byen der du studerer.

 

Og så er Semmelweis et utrolig flott universitet :)

Lenke til kommentar

Altså det som jeg liker med oppleget til bjørknes er at du går første året ditt i oslo og dermed blir du kjent med folk for så reiser ned 2 året med en gruppe som du kjenner fra før.

Hvilket år er du i og er det mange norske studenter ved det universitetet du går på?

 

Forresten hvordan var opptaksprøven og hva spurte de deg om på intervjuet? Var prøven veldig vanskelig eller?

 

Også en ting til jeg er veldig redd med tanke på kriminaliteten i ungarn og har hørt at i budapest er det veldig farlig (?), men om du kommer til de mindre byene som f.eks pecs så synker kriminaliteten betydelig(?). Dette kan selvfølgelig kun bare ha vært rykter men, men greit å høre fra deg som der nede.

 

Og som siste spørsmål: Hvordan er miljøet på universitetet generelt og blant norske studentene?

Endret av madrid
Lenke til kommentar

Begynner du her nede blir du kjent med gruppen din med en gang.

Jeg går første året og det er maaaaasse norske studenter her. Veldig mange skandinavere her. Hovedsakelig nordmenn og svensker.

 

Opptaksprøven er ikke så vanskelig. Bjørknes har kopier av gamle opptaksprøver.

 

Utfordringen med det muntlige er å ta alt på engelsk. Dog, er det ikke så vanskelige spørsmål; Biologi og Kjemi.

 

Jeg har hørt at Oslo er en farligere plass enn Budapest.

 

Så lenge du holder deg unna distriktene hvor det foregår mye kriminalitet så skal det gå bra.

 

Miljøet er mye hva du gjør det til. Dog, første året er alle her nye, og alle søker å bli kjent med hverandre og å skape seg en omgangskrets. Fadderuken er også kos :)

Lenke til kommentar

Med tanke på intervjuet:

På den siste delen av intevjuet der du snakker med represntanten fra skolen - Spør vedkommende faglige spørsmål eller er det andre ting? Og hvis jeg kan spørre deg hva du hadde i engelsk fra VGS og hvordan klarte du deg på intervjuet og hvordan klarer du deg i hverdagen med det faglige nå?

 

Også hvordan gikk det med bolig? Vanskelig å finne det i starten? hvordan er prisene. klarer men seg med pengene fra lånekassen eller er man avhengig av en jobb ved siden av studiene?

Endret av madrid
Lenke til kommentar

Hvis du gjør det bra på den skriftlige delen, blir den muntlige delen mer et intervju hvor de spør deg om dine grunner for å dra til Ungarn/Budapest, studere medisin og bare vennlig smalltalk.

 

Hvis du ikke gjør det så bra på den skriftlige delen stiller de deg mer fagligorienterte spørsmål på den muntlige delen, for å sjekke om du har kunnskap nok til å bestå opptaksprøven.

 

Jeg hadde en 5'er i engelsk. Dog, alle som har vokst opp i Norge kan godt nok engelsk til å studere ved Semmelweis. I klassen min er det en spansk jente som kan veeeeldig lite engelsk, men hun klarer seg fortsatt. Engelsk er ikke en bekymring i det hele tatt.

 

Hvis du leser regelmessig, setter av tid hver dag i ukedagene, så klarer du deg helt fint. Studiet er ikke sånn kjempetungt nå for tiden. Det er relativt enkelt å finne seg bolig. Jeg vet ikke om noen som ikke har klart å finne seg bolig.

 

Pengene fra lånekassen skal være mer enn nok. Dog, jeg liker å ha litt ekstra penger som jeg kan bruke i ny og ne. Derfor er det bra å kunne jobbe om sommeren og spare opp litt penger til ting jeg har lyst å kjøpe meg, eller å bare ha dem i reserve i tilfelle jeg skulle få lyst på noe seinere.

Lenke til kommentar

Varierer fra år til år. I år tror jeg de begynte i mars og hadde en til i mai/juni.

 

Hvis du kan, ta prøven tidligere, større sjanse for å komme inn. Jo seinere du tar prøven, jo mer har de fullt opp plassene --> Økt konkurranse. Dessuten, hvis du tar den tidlig er det langt færre søkere å konkurrere mot.

Lenke til kommentar

Får du vite svaret med en gang?

og hvorfor valgte du akurrat ungarn og ikke for eksempel polen eller andre land? og for å være ekstra pirkete så hvorfor valgte du akurrat det universitetet du går på. Er den bedre/dårligere andre i ungarn?

Endret av madrid
Lenke til kommentar

Du får vite det innen en måned etter opptaksprøven.

 

Jeg hadde en kompis her i Ungarn, og skolene skal være ganske gode.

 

Semmelweis fordi det er det mest prestisjetunge universitetet, har jeg fått inntrykket av, og fordi det er i hovedstaden, med alle de fordelene det medfører.

 

Dude, nå har jeg gitt deg masse informasjon!

 

Hvis du vil studere i Ungarn, gå for Semmelweis. Simple as that!

Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk!!!

 

Nei for å være ærlig så har jeg blitt Meget frista til det! Kanskje jeg dropper bjørknes og drar ned dit. Jeg og en annen kompis skal dra sammen så tror det blir fint!!! Kan man ha det litt gøy i fritiden og eller? Altså tenker med tanke på litt festing eller ut på byen osv... :)

Endret av madrid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...