Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg er snart halvveis ut i tredje semester, og vi har vært tre grupper sammen, men rommet har vært delt i stasjoner med ulike kroppsdeler, et sted var det rygg- vi så ryggmarg, en annen stasjon var det hjerne, stasjon tre og fire var lik- her så vi film og demonstrason. På hver stasjon var det 4 studenter. Fungerer bra, men det kan sikkert bli bedre. Personlig synes jeg at det er greit med 4-5 studenter, for da kan flere komme med innspill.

Lenke til kommentar

2 semester kommer til å føles som barnemat. 3 er mye verre. I hvert fall lesemengden. Det er mye å sette seg inn i. Selve eksamen ser enklere ut. I 3 semester er det både skriftlig og muntlig eksamen.

 

Det er mange kurs, skal lære veldig mye, det negative er at kursene slutter veldig sent. Forrige uke hadde jeg vært på skole fra 8 til 19, og kom hjem 20, da har du ikke mye tid til å lese for å si det slik. Men, jeg tror at vi får mye igjen for det, når vi er ferdig med studiet.

 

Studerer du i oslo?

Lenke til kommentar

Eskyo:

Jeg tror ikke det er to og to personer per lik på disseksjon i Trondheim. Det var i hvert fall ikke det da jeg gikk første og andre året. Vi hadde ca én PBL-gruppe per lik, kanskje noe under. Men det er mulig at dette er endret på siden jeg hadde det.

 

Her er forresten en link til undersøkelsen om "beste" studieplass:

http://www.adressa.no/student/studmag/article817630.ece

Lenke til kommentar
Kapasitetsproblemer er en argumentasjon.

 

Men også det faktum at det er enkelt å betale seg til en bestått karakter i øst-europeiske land. Kan ikke stole på de som er utdannet i disse landene.

 

Hvordan kan du være så sikker på at det er et faktum? "Hørt historie fra kameraten min" er ikke godt nok argument for å anklage noen for å jukse.. :nei:

 

Angåendes det med kapasitetsproblemer, Norge trenger flere leger, og det er ikke nok turnusplasser for alle medisinstudenter, er det noen som vet om det blir gjort noe av politkerne angåendes dette?

 

Synes det er kjipt for utenlandsstudenter at de skal bli anklaget får å "stjele" plassene til de som er i Norge. Skal ikke folk få studere det de vil, og hvorfor skal de ha mindre rett til en turnusplass enn de i Norge?

Lenke til kommentar
Kapasitetsproblemer er en argumentasjon.

 

Men også det faktum at det er enkelt å betale seg til en bestått karakter i øst-europeiske land. Kan ikke stole på de som er utdannet i disse landene.

 

Hvordan kan du være så sikker på at det er et faktum? "Hørt historie fra kameraten min" er ikke godt nok argument for å anklage noen for å jukse.. :nei:

 

Angåendes det med kapasitetsproblemer, Norge trenger flere leger, og det er ikke nok turnusplasser for alle medisinstudenter, er det noen som vet om det blir gjort noe av politkerne angåendes dette?

 

Synes det er kjipt for utenlandsstudenter at de skal bli anklaget får å "stjele" plassene til de som er i Norge. Skal ikke folk få studere det de vil, og hvorfor skal de ha mindre rett til en turnusplass enn de i Norge?

 

Det som har skjedd er at man har økt antallet turnusplasser fra 650 til 900 i året uten å gi noe særlig ekstra støtte for å utdanne disse. Det vil for de fleste turnus-kandidatene si at man er flere om den samme jobben og får færre vakter. Turnuslegene her jeg studerer har 3-5 vakter på et halvtår, når de for ikke lenge siden gikk ei vakt i uka. Kvaliteten på turnus har allerede, på grunn av økning av utenlandsstudenter, fallt.

 

Og nei, folk skal selvfølgelig ikke få lov til å studere det de vil! Det er overhodet ingen menneskerett å studere medisin. Antallet medisinstudenter som Norge utdanner MÅ stå i forhold til til behov og kapasitet.

 

Greit nok at det sitter et par tenåringsjenter som får drømmen sin knust, men man er helt nødt til å tenke samfunnsøkonomisk når det gjelder utdanning. Spesiellt i en utdanning som er så kostbar som medisinstudiet.

Norge er i ferd med å få en overutdannet befolkning, det stilles alt for få krav.

"Alle skal få gjøre det de vil"-mentaliteten fra Hakkebakkeskogen er veldig trivelig og koselig, men samfunnsmessig idiotisk. Nordmenn er så bortskjemte at det begynner å bli komisk. "Skal ikke alle få lov til å studere det de vil??"...

Endret av Reipar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig skal man få lov til å studere det man vil hvis man kan komme seg inn på det studiet! Hvorfor skulle man ikke? Det at det finnes problemer med utdanning og jobb i Norge tror jeg ikke kommende studenter bryr seg mye om..Det er vel politikerne sin jobb å ta hånd om.

 

Så lenge man har fullt lov til å studere i utlandet og få jobbe i Norge etterpå, ser ikke jeg noen grunn til å "skylde" på de som studerer i utlandet nå..

 

Og alle får ikke studere det de vil, bare de som faktisk har klart å komme seg inn - altså de som har fortjent det :new_woot:

Endret av Binche
Lenke til kommentar
Norge er i ferd med å få en overutdannet befolkning, det stilles alt for få krav.

Dagens! :rofl: Ja alle i Norge er blitt Einstein. Derfor ligger vi under ukraina i matematikk....

Reipar, dine skriv, virker mer som en segregert samfunnsideologi, enn argument.

 

kanskje du burde skrive: "Alle som ikke er utdannet i Norge, får ikke lov å blir doktor. Fordi, det har jeg bestemt! Hilsen Reipar"

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Norge er i ferd med å få en overutdannet befolkning, det stilles alt for få krav.

Dagens! :rofl: Ja alle i Norge er blitt Einstein. Derfor ligger vi under ukraina i matematikk....

Reipar, dine skriv, virker mer som en segregert samfunnsideologi, enn argument.

 

kanskje du burde skrive: "Alle som ikke er utdannet i Norge, får ikke lov å blir doktor. Fordi, det har jeg bestemt! Hilsen Reipar"

 

Forstår du norsk godt nok til å skjønne hva jeg mener?

 

At vi er en overutdannet befolkning har ingenting med smarthet å gjøre, det er jo akkurat det som er poenget mitt. Det stilles ingen krav, alle kan gå å kuke rundt på Blindern eller Dragvoll i årevis til de driter studiepoeng. Lånekassen kaster penger etter dem akkesom. Folk oppmuntres til å gå meningsløst lange studier bare for å bygge seg opp studiepoeng som ikke er verd papiret det er skrevet på.

 

I de ALLER fleste land i VERDEN er utdanning et privilegium. Folk ser på utdanning som en fantastisk mulighet til å lære seg noe fornuftig som de kan bruke til å få seg en god jobb og et godt levebrød. De går inn i studiet med innsats og glød og jobber hardt.

I Norge idag studerer sinnsykt mange kun fordi studentlivet er fett. Minimalt med innsats, greit med penger og mye øl.

 

Også til det neste poenget mitt.

 

Utdanning på høyere nivå er helt forbannet nødt til å være linket opp mot det behovet et land har for arbeidskraft. Det å utdanne 1000 leger i ÅRET er så til de grader over mål. Her går massevis av penger, massevis av tid og ressurser RETT I DASS.

 

I Polen og resten av Øst-Europa kan gudoghvermann begynne på medisin for å bli lege. Knapt nok et eneste krav. Lånekassen sitter som Onkel Skrue i Norge og kaster penger etter alle som gidder å reise nedover for å prøve å få en cand.med. De driter i hva behovet er i Norge og de driter til og med i hvor mange medisinstudenter turnustjenesten i Norge har mulighet til å ta imot. Alle skal få lov vet du. Vi er nordmenn, nordmenn må få lov til å gjøre som de har lyst !

 

At så få faktisk kommer igjennom studiet gjør jo hele farsen komplett. 80,000 i året i skolepenger, noe mer i studielån og stipend som en flytende kabel i dass. Jada, heia Norge!!! Hadde det i det minste vært behov for disse legene...

Endret av Reipar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Forstår du norsk godt nok til å skjønne hva jeg mener?

 

At vi er en overutdannet befolkning har ingenting med smarthet å gjøre, det er jo akkurat det som er poenget mitt.

http://www.ssb.no/utniv/

"Av befolkningen i alderen 16 år og over har 6 prosent en lang universitets- og høgskoleutdanning."

 

"Flest har videregående skole som høyeste utdanning"

 

6 forbaskete prosent av befolkning fra 16 og opp, er høyere utdannet.

 

 

Ta tranpillen din, du, gutt :wee:

 

ps: resten av skrivet ditt virker som du er "sint?" Sint på livet?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Forstår du norsk godt nok til å skjønne hva jeg mener?

 

At vi er en overutdannet befolkning har ingenting med smarthet å gjøre, det er jo akkurat det som er poenget mitt.

http://www.ssb.no/utniv/

"Av befolkningen i alderen 16 år og over har 6 prosent en lang universitets- og høgskoleutdanning."

 

"Flest har videregående skole som høyeste utdanning"

 

6 forbaskete prosent av befolkning fra 16 og opp, er høyere utdannet.

 

 

Ta tranpillen din, du, gutt :wee:

 

ps: resten av skrivet ditt virker som du er "sint?" Sint på livet?

 

Hehe, du ror deg godt unna igjen ! Denne statistikken forteller jo selvfølgelig ingenting om hvordan utdanningsbildet ser ut idag.

 

http://www.ssb.no/emner/04/02/40/utuvh/tab...8-01-23-01.html

 

208,000 studenter ved universitet og høgskole idag.

 

http://www.ssb.no/folkemengde/tab-2008-02-21-01.html

 

I aldersgruppen 20-29 har vi idag totalt ca. 570,000 mennesker i Norge.

 

I rest my case.

Lenke til kommentar

Så vi snakker om godt under halvparten? Er det overutdannet populasjon?

Tom. Israel, som har verden høyeste utdannet befolkningsmengde, ligger på rundt 70%.

 

Dessuten, i ditt tilfelle, snakker vi om "realfag"-studenter som du er så bekymret over.

 

Kanskje du bør la saken ligge. Norge trenger realfagstudenter, og legerstudenter.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Noen ganger føles det som at Vaio ikke kan norsk. Skjønner du ikke hva Reipar skriver, eller spiller du dum med vilje?

Huff da Sonja, jeg forventet et mer "kvalitet"-skriv etter menstruasjonsperioden. :closedeyes:

 

Reipar mener at folk vandrer fritt ut og inn høyereutdanning, uten noe form for krav.

Poenget er at, halvparten og mer, av befolkningen gidder ikke engang å utdanne seg videre.

 

Påstaden hans har ikke rot i virkeligheten. Mao: rent svada..

Lenke til kommentar
Noen ganger føles det som at Vaio ikke kan norsk. Skjønner du ikke hva Reipar skriver, eller spiller du dum med vilje?

Huff da Sonja, jeg forventet et mer "kvalitet"-skriv etter menstruasjonsperioden. :closedeyes:

 

Reipar mener at folk vandrer fritt ut og inn høyereutdanning, uten noe form for krav.

Poenget er at, halvparten og mer, av befolkningen gidder ikke engang å utdanne seg videre.

 

Påstaden hans har ikke rot i virkeligheten. Mao: rent svada..

 

Argumentasjonen din har gått over til å bli pinlig billig, jeg gidder ikke kaste bort tid på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...