Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter

Vaio

Anbefalte innlegg

"Korte epikriser er gode epikriser"

Avdelingssjef Med. *********** Sjukehus

Må si at Norge sliter med en CRP-Syndrom. Alle pasienter tror at CRP er synonym med infeksjon, og de vil ha "piller" for det. Her er et råd til fremtidige leger: Forklar de hva C-Reactive Protein er... Og i hvilken "situasjoner" de kommer av. Stikkord SITUASJONER..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I henhold til retningslinjene §1 påpekes det at innleggets art skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak og ikke person, diskuter anstendig. Merk at eventuelle skrivefeil skal ikke påpekes i tråden. Send i så måte en vennlig melding til vedkommende det gjelder. I henhold til retningslinjene ble '1' innlegg slettet fra tråden.

Reaksjoner på moderering går som alltid via "Personlig Melding".

:)

Lenke til kommentar
Har i det siste tenkt mye på at medisin ville vært et bra studievalg for meg. Var en langhelg i Budapest nå og har blitt ennå mer interessert i å sjekke ut studiemulighetene der nede. Har forstått det sånn at Vaio studerer i Ungarn? Har du noen linker til info om studiene der nede?

Leser på studyhunary at man må ha både fysikk, kjemi og biologi. Kreves det 3FY, 3KJ og 3BI? Eller kan man slippe unna med et fag eller to på lavere nivå?

Så også at det er et årsstudie hvor man kan lære det man trenger til opptaksprøven. Tror ikke jeg får tatt alle fagene jeg trenger i løpet av dette året, så det er kanskje et godt alternativ for 2010/2011. Budapest var en helt sykt kul by, og jeg tror jeg kunne likt meg utrolig bra der.

Du få ta dette opp med Raijin, han har nok mer efaring med opptak enn meg.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Her er det omstridte nyhetsinnslaget med helsedirektør Bjørn-Inge Hansens uttalelser om utenlandsstudenter.

http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/157998

Se innslaget "Leger"

Det er bra noen tør ta bladet fra munnen og si det slik det er :)

Jeg håper han har rett, for hans del, siden han kommer med disse uttalelsene.

Jeg kjenner ikke til den faglige kvaliteten hos så mange utenlandsstudenter at jeg kan si noe som helst - jeg har hørt om og møtt noen dårlige utenlandsstudenter. Men samtidig har jeg også noen medstudenter her i Norge som virkelig ikke holder den standarden jeg ønsker at leger skal ha.

Det må uansett føles fryktelig urettferdig for alle de utenlandsstudentene som vet de holder mål og som er dyktige, at "sjefen" deres kommer med slike uttalelser.

Men hvis det er et problem så er det klart at det må settes på dagsordenen - Norge har lidd lenge av at det er så mange som ikke tør å si ting slik de egentlig er.

Endret av Reipar
Lenke til kommentar
Her er det omstridte nyhetsinnslaget med helsedirektør Bjørn-Inge Hansens uttalelser om utenlandsstudenter.

Se innslaget "Leger"

Hele saken endte opp med en "diskre" beklagelse etter NMF lederen for utlandet, Oddbjørn Salte, krevde redegjøring.

Slike bullshit kommer det mye av og en "egeninteresse" kan helle ikke utelukkes.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Se innslaget "Leger"

Hele saken endte opp med en "diskre" beklagelse etter NMF lederen for utlandet, Oddbjørn Salte, krevde redegjøring.

Slike bullshit kommer det mye av og en "egeninteresse" kan helle ikke utelukkes.

Merkelig at ikke NMF-utland har lagt ut en offisiell uttalelse på medisinstudent.no etter et så grovt overtramp ? Jeg finner ingenting på medstud.no --> Utland sine sider?

Lenke til kommentar
Jeg håper han har rett, for hans del, siden han kommer med disse uttalelsene.

Jeg kjenner ikke til den faglige kvaliteten hos så mange utenlandsstudenter at jeg kan si noe som helst - jeg har hørt om og møtt noen dårlige utenlandsstudenter. Men samtidig har jeg også noen medstudenter her i Norge som virkelig ikke holder den standarden jeg ønsker at leger skal ha.

Det må uansett føles fryktelig urettferdig for alle de utenlandsstudentene som vet de holder mål og som er dyktige, at "sjefen" deres kommer med slike uttalelser.

Men hvis det er et problem så er det klart at det må settes på dagsordenen - Norge har lidd lenge av at det er så mange som ikke tør å si ting slik de egentlig er.

Jeg føler at vi har opplevd mye av det samme. Flinke turnuslege\legestudenter finner man overalt, og fra alle universitet. :)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Hva er gjennomsnitts karakteren for å bli lege? Hvis jeg får 4,5 i gjennomsnitts og har fått alle ekstra poengene er det godt nok? (Går på Allmenn 1. året)

Laveste nødvendige poengsummen for å studere medisin i norge i år var 57.2, dvs. et snitt på 5.32 med maks realfagspoeng.

Lenke til kommentar
Hva er gjennomsnitts karakteren for å bli lege? Hvis jeg får 4,5 i gjennomsnitts og har fått alle ekstra poengene er det godt nok? (Går på Allmenn 1. året)

Laveste nødvendige poengsummen for å studere medisin i norge i år var 57.2, dvs. et snitt på 5.32 med maks realfagspoeng.

Det er jo umuligt! Du får 4 ektra poeng når du har fullført matte, kjemi og fyskikk, og så kan du få 10 ektra poeng når du studert høyere eller noe sånt

Endret av Spreeky
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si om dette er et reelt problem eller ikke. Har de ikke noe konkret å vise til i form av tall som støtter opp om påstandene, blir ikke dette annet enn vag synsing. Hvis kommunikasjonen mellom leger utdannet i utlandet og pasienter er det problematiske, har vi vel heller lite å bekymre oss over. Jeg tror dette er nok et tilfelle av at myndighetene i denne sammenheng går rundt grøten.

Jeg tror dette nok en gang dreier seg om den rent faglige kvaliteten utenlandsstudenter opparbeider seg, kontra leger utdannet i Norge. Jeg vet ikke om en slik forskjell eksisterer i den store sammenheng, men en kan nok med fordel rette søkelyset mot nevne aspekt. Det kunne vært interessant, men jeg vil se bevis. Til nå er alt jeg har sett og hørt spekulasjoner.

I utgangspunktet har jeg de samme fordommene som nordmenn flest, nå før jeg starter mitt studie her i Budapest. Jeg tror at norske leger er dyktigere enn leger utdannet utenfor våre nasjonale grenser. Ganske arrogant når en tenker seg om. Nå gjenstår det vel bare å se om jeg motbeviser eventuelt bekrefter mine fordommer.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar

Det er jo umuligt! Du får 4 ektra poeng når du har fullført matte, kjemi og fyskikk, og så kan du få 10 ektra poeng når du studert høyere eller noe sånt

Nå snakker jeg om førstegangskvota, og der er det bare mulig å opparbeide seg 4 ekstrapoeng.

Lenke til kommentar

Nå snakker jeg om førstegangskvota, og der er det bare mulig å opparbeide seg 4 ekstrapoeng.

Jaja, der var drømmen knust....

Men seriøst! Går det ikke an å bli lege selv om du har 4,2 i gjennomsnitt

Endret av Spreeky
Lenke til kommentar
Det er vanskelig å si om dette er et reelt problem eller ikke. Har de ikke noe konkret å vise til i form av tall som støtter opp om påstandene, blir ikke dette annet enn vag synsing. Hvis kommunikasjonen mellom leger utdannet i utlandet og pasienter er det problematiske, har vi vel heller lite å bekymre oss over. Jeg tror dette er nok et tilfelle av at myndighetene i denne sammenheng går rundt grøten.

Jeg tror dette nok en gang dreier seg om den rent faglige kvaliteten utenlandsstudenter opparbeider seg, kontra leger utdannet i Norge. Jeg vet ikke om en slik forskjell eksisterer i den store sammenheng, men en kan nok med fordel rette søkelyset mot nevne aspekt. Det kunne vært interessant, men jeg vil se bevis. Til nå er alt jeg har sett og hørt spekulasjoner.

I utgangspunktet har jeg de samme fordommene som nordmenn flest, nå før jeg starter mitt studie her i Budapest. Jeg tror at norske leger er dyktigere enn leger utdannet utenfor våre nasjonale grenser. Ganske arrogant når en tenker seg om. Nå gjenstår det vel bare å se om jeg motbeviser eventuelt bekrefter mine fordommer.

Nå er kommunikasjonsferdighetene hos medisinstudenter en egenskap som umulig lar seg tallfeste, så at det skal finnes tallmateriale bak helsedirektørens uttalelser er vel utelukket. Hvis det har seg slik at Larsen har funnet på denne problemstilling selv så er det ekstremt kritikkverdig, men det er vel mer sannsynlig at direktøren har fått bekymringsmeldinger fra andre leger.

Dette er jo akkurat hva kjeklingen mellom utenlandsstudenter (Les Øst-Europeiske studenter) og norskestudenter har gått ut på - hvordan kan man lære seg kommunikasjonsferdigheter uten å kunne språket? Jeg ser ikke bort i fra at dette kan være et problem. I såfall er det bra at det kommer på dagsorden slik at tiltak kan settes i gang. De Øst-Europeiske studentene har allerede praksis på norske sykehus om somrene - kanskje dette kan kombineres med undervisning? Løsninger finnes helt sikkert!

Helsedirektøren burde uansett forklart hvor han har dette fra, det er ikke bra å ha slikt "hengende i luften" rundt omkring på sykehusene. Det skaper utvilsomt fordommer om utenlandsstudenter - som det dessverre finnes nok av allerede.

Lenke til kommentar

Hei :)

Jeg har et lite medisinsk spørsmål å utfordre dere med :)

Så det er sagt, så har jeg legetime på Onsdag, er bare interessant å se hva dere kommer med :)

Helt siden midten av forrige uke har avføringen min vært helt svart. (Tjærefarget. Og ja, her er det rett på)

Jeg har ikke spist noe spessielt, og heller ikke rødvin. Som jeg vet kan forårsake dette.

Jeg har aldri hatt noe slikt før, og heller ikke andre sykdommer som er værre enn influensa.

Forrige uke, derimot. Der hadde jeg noe som de på legekontoret tolket som svineinfluensa, uten å ta noen kliniske prøver. De tok det vell mer eller mindre over telefon.

Jeg ble bra etter litt over en uke.

Familien min har ingen alvorlige sykdommer som jeg har hørt om, verken kreft eller slike ting.

Når det kommer til allmenntilstanden min nå er den helt vanlig. Ingen smerter noe sted på kroppen.

Det eneste som er å merke seg, er at jeg tror kanskje jeg har gått sjeldnere på toalettet enn vanlig, i tillegg til at avføringen har vært hardere.

Så..? Hva tror dere? :)

Lenke til kommentar
Det er vanskelig å si om dette er et reelt problem eller ikke. Har de ikke noe konkret å vise til i form av tall som støtter opp om påstandene, blir ikke dette annet enn vag synsing.

Helsedirektør Bjørn-Inge Hansen er leder for organisasjonen som mottar klager på leger. Det finnes ingen i Norge som er bedre stilt til å uttale seg om legers dyktighet enn han.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...