Binche Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Har alltid lurt på hvorfor så mange medisinstudenter i Norge har problemer med medisinstudenter i utlandet? Er det fordi de mener de er flinkere fordi de kom inn i Norge, og derfor bør ikke noen andre få lov til å bli lege eller?? Hilsen en kommende utenlandsstudent Lenke til kommentar
linekaro Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Nei, det er ikke et fenomen, men en ukultur. Tom. Romania begynner å bruke engelsklatin til medisinstudiet sitt. Det er på tide at Norge følge etter. Hva er Ulcerøs? Er det norsk? Vaio: Det bekymrer meg at du, som påstår at du leser engelsk medisinsk literatur, ikke evner å forstå hva ulcerøs betyr. Fra norsk medisinsk ordbok: Ulcerøs (nor.) = Ulcerous (eng.), kommer av det latinske ordet ulcus som betyr sår, eller ulcer på engelsk, som du bør ha vært borti hvis du har lest medisinsk literatur. Etter min mening bør du som medisinstudent være oppvakt nok til å se denne sammenhengen mellom begrepene som brukes i de ulike språkene. Lenke til kommentar
Pus_1808 Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Binche: Regner med at du ikke har lest tidligere innlegg i denne tråden, for da ville du fått med deg hvorfor medisinstudentene i Norge har "problemer" med medisinstudentene i utlandet. Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Har alltid lurt på hvorfor så mange medisinstudenter i Norge har problemer med medisinstudenter i utlandet? Er det fordi de mener de er flinkere fordi de kom inn i Norge, og derfor bør ikke noen andre få lov til å bli lege eller?? Hilsen en kommende utenlandsstudent Ganske enkelt fordi mangfoldet av leger øker, medisinstudenter som har studert i Norge må konkurrere med langt flere enn tidligere og turnusplasser og gode trekknr blir tatt av utenlandsstudentene. Dersom det var stor etterspørsel etter leger og plass til alle, hadde de norske studentene mest sannsynlig ikke brydd seg om dette. Argumenter som at man blir dårligere lege av å studere i Øst-Europa og at alle jukser seg frem til en tittel er altfor dårlige; det finnes gode og dårlige leger overalt, det er opp til de overordnede å vurdere hver enkelt person før man blir ansatt. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 (endret) Har alltid lurt på hvorfor så mange medisinstudenter i Norge har problemer med medisinstudenter i utlandet? Er det fordi de mener de er flinkere fordi de kom inn i Norge, og derfor bør ikke noen andre få lov til å bli lege eller?? Hilsen en kommende utenlandsstudent Ganske enkelt fordi mangfoldet av leger øker, medisinstudenter som har studert i Norge må konkurrere med langt flere enn tidligere og turnusplasser og gode trekknr blir tatt av utenlandsstudentene. Dersom det var stor etterspørsel etter leger og plass til alle, hadde de norske studentene mest sannsynlig ikke brydd seg om dette. Argumenter som at man blir dårligere lege av å studere i Øst-Europa og at alle jukser seg frem til en tittel er altfor dårlige; det finnes gode og dårlige leger overalt, det er opp til de overordnede å vurdere hver enkelt person før man blir ansatt. Seriøst gutter og "Sonja", så er ikke okkupering av turnusplasser som er problemet. Det er bare å skape mer.... Norge har et stort behov for leger. Vi ansetter jo lege ifra Sverige, Danmark og Tyskland! Det er byråkrati-idioti! (Politiker som tro de vet best) Endret 4. mars 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 Bli i ungarn da, ikke ta turnusplassen til de som studerer i Norge *Bare litt humor!* Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696 Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 (endret) Hehe ser det er mye krangling her. Dere som er skeptiske til utenlandsstudenter hva synes dere om oss som bor i Nord-Norge? Siden jeg har 3MX, 3FY og 3KJ trenger jeg under 5 i snitt for å komme inn på medisin i Tromsø. For de som er fra Nord-Troms og Finnmark er kravene enda lavere, og poenggrensen for samene blir ikke oppgitt. Men jeg lurer litt på hva dere egentlig lærer? Hvilken type naturvitenskap dominerer studiet? Kunne dere beskrevet det litt? Endret 4. mars 2008 av Slettet-120696 Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Hehe ser det er mye krangling her. Dere som er skeptiske til utenlandsstudenter hva synes dere om oss som bor i Nord-Norge? Siden jeg har 3MX, 3FY og 3KJ trenger jeg under 5 i snitt for å komme inn på medisin i Tromsø. For de som er fra Nord-Troms og Finnmark er kravene enda lavere, og poenggrensen for samene blir ikke oppgitt. Men jeg lurer litt på hva dere egentlig lærer? Hvilken type naturvitenskap dominerer studiet? Kunne dere beskrevet det litt? Hovedargumentasjonen min "mot" utenlandsstudentene har alltid vært kapasitetsproblemene, ikke det faglige. Mennesker fra Nord-Norge har jeg selvfølgelig mange fordommer mot. Bygdetullinger og incest-samer. Neida. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 Hovedargumentasjonen min "mot" utenlandsstudentene har alltid vært kapasitetsproblemene, ikke det faglige. Og derfor er det mer fornuftig å ansette flere leger fra Sverige, Danmark og Tyskland? Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Kapasitetsproblemer er en argumentasjon. Men også det faktum at det er enkelt å betale seg til en bestått karakter i øst-europeiske land. Kan ikke stole på de som er utdannet i disse landene. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 (endret) Kapasitetsproblemer er en argumentasjon. Men også det faktum at det er enkelt å betale seg til en bestått karakter i øst-europeiske land. Kan ikke stole på de som er utdannet i disse landene. Må gjerne si at nesten alle medisinstudenter (norske og andre) Ta USMLE. De fleste bestå. Har det aldri "dong dong"- deg om hvorfor man kan bare kjøpe en "bestått-karakter?" Hadde jeg kjøpt noe, så har jeg minst betalt for en "top" et. Dette vise kun at "kjøpt"-karakter argument er tull, et ondsinnet rykte. Endret 4. mars 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Ikke rykte, men fakta. En venn av meg på tannlegestudiet, studerte 2 år i Ungarn, før han gav opp, og kom tilbake. Han ble mektig lei hele systemet. Han fortalte til meg at i enkelte fag, var det mulig å betale seg til en bestått karakter. Men, han ville aldri stått frem i en avis, eller noe slikt for å bekrefte dette, fordi han er redd for å selv komme i problemer. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Ikke rykte, men fakta. En venn av meg på tannlegestudiet, studerte 2 år i Ungarn, før han gav opp, og kom tilbake. Han ble mektig lei hele systemet. Han fortalte til meg at i enkelte fag, var det mulig å betale seg til en bestått karakter. Men, han ville aldri stått frem i en avis, eller noe slikt for å bekrefte dette, fordi han er redd for å selv komme i problemer. Det har ikke slått deg at han overdriver, fordi han kanskje hadde andre problemer der nede, men som ikke er like "tøft" å prate om? Eller at han bare sprer dritt fordi han ikke trivdes? Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Hovedargumentasjonen min "mot" utenlandsstudentene har alltid vært kapasitetsproblemene, ikke det faglige. Og derfor er det mer fornuftig å ansette flere leger fra Sverige, Danmark og Tyskland? Det er slike kommentarer som gjør at jeg ofte har problemer med å ta utenlandsstudenter alvorlig. Argumentasjonen er den samme, hver eneste gang. Og like lite gjennomtenkt, hver eneste gang. Om man tenker 3-4 år fram i tid, er livet veldig enkelt. Dessverre er dette en meget kompleks sak som er avhengig av at man ser fram i tid, relativt langt fram i tid. I Norge lider vi idag av mangel på spesialister, det er sant. Den voldsomme økningen av antallet norske medisinstudenter har funnet sted de siste 10-15 årene, med den bratteste stigningen de siste 6-8 årene. Å utdanne en spesialist tar omtrent 15 år, så alle som bestod matte på ungdomskolen bør skjønne at spesialistmangelen vil løse seg i tiden framover. Det overrasker meg at dere ikke ser denne siden av saken. Framtiden vil gi flere arbeidsledige leger. (Men man skal heller ikke svartmale for mye. Selv om lønninger og status vil gå ned, er nok litt konkurranse sunt. Personlig er jeg lite bekymret, dyktige leger er det alltid plass til. Jeg er dyktig.) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696 Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 (endret) Ikke rykte, men fakta. En venn av meg på tannlegestudiet, studerte 2 år i Ungarn, før han gav opp, og kom tilbake. Han ble mektig lei hele systemet. Han fortalte til meg at i enkelte fag, var det mulig å betale seg til en bestått karakter. Men, han ville aldri stått frem i en avis, eller noe slikt for å bekrefte dette, fordi han er redd for å selv komme i problemer. Sorry ass, men etter å ha lest noen poster av deg her så tror jeg du kun bryr deg om dette for din egen del, og prøver å svartmale de som studerer i utlandet. Virker som om du bruker dette argumentet for din egen del og ikke pasientenes. Og er det ikke mulig at han gav opp pga. at studiet der var for tøft? For jeg har hørt at mange må kuttes ut i Øst-Europa etter hvert. Kanskje han er for skamfull til å si sannheten? Men er det noen her som har noen erfaring fra studiet i Tromsø?, har det et godt rykte i forhold til de tre andre studiene i Norge? PS Reipar: Jeg vet du bare er misunnelig på tørrfisken og alt det andre flotte vi har her nord! Endret 4. mars 2008 av Slettet-120696 Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 En del innlegg med off-topic og annet som ikke har noe i tråden å gjøre har blitt fjernet. Jeg minner også om at det er sak man skal diskutere - ikke person, eller andre brukere på forumet for den del. Og de som ønsker å diskutere språk kan glede seg over at vi har en egen språk-kategori hvor man kan gjøre slikt. (Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner på moderering gjøres pr. PM/melding) Lenke til kommentar
Forfe Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Men er det noen her som har noen erfaring fra studiet i Tromsø?, har det et godt rykte i forhold til de tre andre studiene i Norge? Lurer veldig på det samme... har bodd i både Oslo og Bergen før, og er i Trondheim nå, men har aldri vært i Tromsø. Regner egentlig med kvaliteten på studiene er de samme, og det samme med oppbygning (unntatt Bergen). Sliter litt med prioriteringen av universitetene hvertfall. Hørt at studiemiljøet skal være fantastisk i Tromsø (men det sier de også om Trondheim, hvilket jeg er helt enig i ) Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Trondheim har klart det beste miljøet, og nok også studiet. I en undersøkelse over studentenes fornøydhet fikk NTNU-studenter på medisin 5,5 på sosialt miljø og 5,2 eller noe sånt på faglig nivå. Oslo lå på litt over 4 på de to, mens Bergen igjen lå litt under det. Tromsø husker jeg ikke hvordan lå an, men kan godt være det var på linje med Oslo. Blant eksempler som kan nevnes er at det i disseksjonen i Oslo er to PBL-grupper per lik (10+ personer) mens to og to personer i Trondheim får et lik på deling som de utforsker ut semesteret. Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 eskhyo: tror du tar litt feil. I anatomi kursene er det tre grupper fordelt på 5 stasjoner, dvs ca. 3 - 4 studenter pr. kroppsdel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå