Anterialis Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Hva mener du med at det tar 10 min å pugge AminoSyrer? Da vil jeg gjerne lære metoden din Eller spørs jo hva du mener med å lære dem. Bare navnene er jo lett, men er jo mye mer.. Sorry, har kanksje ikke fulgt med i timen her, men du Jorchi, skal du starte på medisin nå? Hvor? Semmelweis, Budapest. Ah, hvilke fag starter du med der? Lenke til kommentar
Mares Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 I tillegg, enklere og kanskje mer aktuelt er Medisinsk Ferdighetssenter ved UiB/Haukeland Sykehus. De har lokaler i 2. etasje sentralblokken, T-231, samt i lesesal i 3 etasje (to tom) og i kjelleren i sentralblokken (Traume, kun under aktive kurs). http://www.ferdighetssenteret.uib.no/ http://www.akuttmedisin.uib.no/ Om du er interessert i kurs, gå sammen en gjeng på 5-8 stykker og send en mail om forespørsel og ønsket kurs. Videre kan du trene på prosedyrer når du vil, du har tilgang til lokalene med det vanlige Haukelandskortet ditt. Jobber du på ferdighetssenteret? Stud.med på UiB? Jeg går på kull 07. Jeg visst faktisk ikke at det gikk an å spørre om kurs, det skal jeg gjøre. (etter eksamen, dvs til høsten). Koster det noe? Jepps, jobbet der fire år, og bare noen få uker igjen som stud.med. Bare å spørre om kurs, evt. vil du se at på sidene jeg har linket til ligger det også beskrivelser av prosedyrer på de fleste tingene du kan øve på. Alt materiell som ligger inne på rommene er til fri bruk, og vi lønnes av UiB for å holde kurs, så alle kurs er gratis. I disse tider er det som med alle andre flere som har eksamen, men dertil mindre aktivitet. Og videre om du er interessert i akuttmedisin så ansetter vi folk på Ferdighetssenteret fra 3. året og oppover. Så spiss ørene når du kommer på Haraldsplass om du kunne tenke deg å jobbe hos oss. Lenke til kommentar
ScapulaAlata Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Jepps, jobbet der fire år, og bare noen få uker igjen som stud.med. Bare å spørre om kurs, evt. vil du se at på sidene jeg har linket til ligger det også beskrivelser av prosedyrer på de fleste tingene du kan øve på. Alt materiell som ligger inne på rommene er til fri bruk, og vi lønnes av UiB for å holde kurs, så alle kurs er gratis. I disse tider er det som med alle andre flere som har eksamen, men dertil mindre aktivitet. Og videre om du er interessert i akuttmedisin så ansetter vi folk på Ferdighetssenteret fra 3. året og oppover. Så spiss ørene når du kommer på Haraldsplass om du kunne tenke deg å jobbe hos oss. Lykke til med avsluttende eksamener, har hørt de er ganske tøffe! Jepp, skal ta kontakt og høre til høsten, kunne vært spennende med kurs i praktiske ferdigheter. Jeg har sett gjennom en del av guidene på internettsidene deres, og lært meg bruk av veneflon ihvertfall. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) 11 nye plasser på suppleringsvalget... Kanskje jeg har en sjangse likevel... Endret 20. mai 2009 av Vaio Lenke til kommentar
Mares Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Jepps, jobbet der fire år, og bare noen få uker igjen som stud.med. Bare å spørre om kurs, evt. vil du se at på sidene jeg har linket til ligger det også beskrivelser av prosedyrer på de fleste tingene du kan øve på. Alt materiell som ligger inne på rommene er til fri bruk, og vi lønnes av UiB for å holde kurs, så alle kurs er gratis. I disse tider er det som med alle andre flere som har eksamen, men dertil mindre aktivitet. Og videre om du er interessert i akuttmedisin så ansetter vi folk på Ferdighetssenteret fra 3. året og oppover. Så spiss ørene når du kommer på Haraldsplass om du kunne tenke deg å jobbe hos oss. Lykke til med avsluttende eksamener, har hørt de er ganske tøffe! Jepp, skal ta kontakt og høre til høsten, kunne vært spennende med kurs i praktiske ferdigheter. Jeg har sett gjennom en del av guidene på internettsidene deres, og lært meg bruk av veneflon ihvertfall. De er verre enn du tror - haha. Uansett, på Haraldsplass fikk ihvertfall vi kurs i kateterisering og IV-kanyler. Vil anta det er ganske likt, så er det bare å holde kunnskapen vedlike og trene på Fsenter. Lykke til Lenke til kommentar
ScapulaAlata Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Jepps, jobbet der fire år, og bare noen få uker igjen som stud.med. Bare å spørre om kurs, evt. vil du se at på sidene jeg har linket til ligger det også beskrivelser av prosedyrer på de fleste tingene du kan øve på. Alt materiell som ligger inne på rommene er til fri bruk, og vi lønnes av UiB for å holde kurs, så alle kurs er gratis. I disse tider er det som med alle andre flere som har eksamen, men dertil mindre aktivitet. Og videre om du er interessert i akuttmedisin så ansetter vi folk på Ferdighetssenteret fra 3. året og oppover. Så spiss ørene når du kommer på Haraldsplass om du kunne tenke deg å jobbe hos oss. Lykke til med avsluttende eksamener, har hørt de er ganske tøffe! Jepp, skal ta kontakt og høre til høsten, kunne vært spennende med kurs i praktiske ferdigheter. Jeg har sett gjennom en del av guidene på internettsidene deres, og lært meg bruk av veneflon ihvertfall. De er verre enn du tror - haha. Uansett, på Haraldsplass fikk ihvertfall vi kurs i kateterisering og IV-kanyler. Vil anta det er ganske likt, så er det bare å holde kunnskapen vedlike og trene på Fsenter. Lykke til Uff, jeg synes fysiologieksamen er ille nok, haha. Jaja, den tid, den sorg... Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 21. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2009 (endret) Dere andre, mer viderekomne, medisinstudenter: Antibiotika skal vel ikke gi diaré bare etter en dag om man får diaré av den? Trodde det var noe som bygget seg opp over tid når man går på antibiotikakurer. Ikke ved allergi. Kjent penicillinallergi tar ca.. 1/2-1timers tid før reaksjonene kommer. Således kan du prøver en skikkelig "HOT" Taco middag: Garantert do-tur etter 6-8timer... Edit: Og Sonja84: Ved diare er det vel for liten mengde og tid til at diareen rekker å bli mørk sort. Er vel helst ved normal/sakte avføringsrate at man kan sjekke hvor sort den er. Dessuten kan man jo ved forstoppelse også få veldig sort avføring pga. store mengder sterkobilin. Æsja Eskhyo... you spoiled the fun... Endret 21. mai 2009 av Vaio Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 (endret) Dere andre, mer viderekomne, medisinstudenter: Antibiotika skal vel ikke gi diaré bare etter en dag om man får diaré av den? Trodde det var noe som bygget seg opp over tid når man går på antibiotikakurer. Ikke ved allergi. Kjent penicillin allergi ta ca.. 1/2-1timers tid før reaksjoner kommer. Således kan du prøver en skikkelig "HOT" Taco middag: Garantert do-tur etter 6-8timer... Ved penicillinallergi er vel ikke diaré det første og mest tydelige symptomet? Trodde heller det var utslett og generelt atopiske reaksjoner. Grunnen til antibiotikaindusert diaré er jo forstyrrelse av tarmens normalflora og ikke en allergisk, IgE-mediert reaksjon. Endret 21. mai 2009 av eskhyo Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 21. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2009 (endret) Ved penicillinallergi er vel ikke diaré det første og mest tydelige symptomet? Trodde heller det var utslett og generelt atopiske reaksjoner. Du er rett, men: Antibiotika skal vel ikke gi diaré bare etter en dag om man får diaré av den? Poenget mitt er at ved allergiske reaksjoner så kan symptomene komme på korttid. Diare ved "langvarig" antibiotikabruk kommer først 7-14dager. Grunnen til antibiotikaindusert diaré er jo forstyrrelse av tarmens normalflora og ikke en allergisk, IgE-mediert reaksjon. Feil. Fra Uptodate: 16.3 Two of the most common reactions to penicillins are IgE-mediated acute reactions and morbilliform rashes. Endret 21. mai 2009 av Vaio Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Mao. kan man konkludere med at han mest sannsynlig ikke har allergi mot medisinen, og at det kanskje er en hot tacomiddag som har gitt ham diaréen? Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 (endret) Nope, Vaio. Du tar feil. Det IgE-medierte er utslett og slikt. Diaréen kommer fordi antibiotikaen dreper normalflorabakterier som selv jobber med å bekjempe skadelige tarmbakterier (C difficile). Når antibiotikaet dreper normalflora kan man få oppvekst av c. difficile og dermed en bakterieindusert diaré. Det du har quota sier noe om grunner til REAKSJONER på penicillin, ikke noe spesifikt om diaré. Edit: Side som støtter opp om det jeg sier http://ibdcrohns.about.com/cs/antibiotics/...bioticssick.htm Endret 21. mai 2009 av eskhyo Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 21. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2009 Mao. kan man konkludere med at han mest sannsynlig ikke har allergi mot medisinen, og at det kanskje er en hot tacomiddag som har gitt ham diaréen? Nei. Fordi diareen startet etter bruk av Dalacin. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 21. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2009 (endret) Nope, Vaio. Du tar feil. Det IgE-medierte er utslett og slikt. Diaréen kommer fordi antibiotikaen dreper normalflorabakterier som selv jobber med å bekjempe skadelige tarmbakterier (C difficile). Når antibiotikaet dreper normalflora kan man få oppvekst av c. difficile og dermed en bakterieindusert diaré. Det du har quota sier noe om grunner til REAKSJONER på penicillin, ikke noe spesifikt om diaré. Edit: Side som støtter opp om det jeg sier http://ibdcrohns.about.com/cs/antibiotics/...bioticssick.htm edit: Hvorfor linker du til IBD? Endret 21. mai 2009 av Vaio Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 (endret) Antibiotikaindusert diare forekommer dessuten oftest en stund ute i antibiotikakuren fordi det trengs tid for å drepe normalflorabakterier og for oppvekst av c difficile. Edit: Penicillinallergi med kraftige symptomer har en prevalens på ca. 1%. Dessuten står diaré listet som et av de siste symptomene og sees derfor sjeldnere ved penicillinallergi. Hadde fyren vår hatt allergi mot medikamentet hadde man mest sannsynlig også sett andre tegn på allergi. Hudutslett og elveblest er de absolutt vanligste symptomene. Hadde vært litt Gregory House om han faktisk sku være allergisk og i tillegg bare fått diaré som IgE-mediert reaksjon. Endret 21. mai 2009 av eskhyo Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 21. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2009 (endret) Antibiotikaindusert diare forekommer dessuten oftest en stund ute i antibiotikakuren fordi det trengs tid for å drepe normalflorabakterier og for oppvekst av c difficile. Som kommer etter 7-14 dager. Endret 21. mai 2009 av Vaio Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Slik jeg så diskusjonen tidligere mente du at det kunne være denne typiske antibiotikadiaréen i dette tilfellet. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Splittet pågående debatt i egen tråd. Reaksjoner på moderering går som alltid via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 21. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2009 (endret) Slik jeg så diskusjonen tidligere mente du at det kunne være denne typiske antibiotikadiaréen i dette tilfellet. Penicillinallergi med kraftige symptomer har en prevalens på ca. 1%. Dessuten står diaré listet som et av de siste symptomene og sees derfor sjeldnere ved penicillinallergi. Hadde fyren vår hatt allergi mot medikamentet hadde man mest sannsynlig også sett andre tegn på allergi. Hudutslett og elveblest er de absolutt vanligste symptomene. Hadde vært litt Gregory House om han faktisk sku være allergisk og i tillegg bare fått diaré som IgE-mediert reaksjon. Faktisk ikke Eskhyo. Penicillinallergi er ikke så sjeldent i Norge. Norge eller Norden er en allergikaptial. 60% er bærer av Revmatiske gener, 30% har Revmatisme og >60% av Ola Nordmann har astma/familie medlemmer med astma.. Du stiller et godt mot-argument angående C. difficile-associated diarrhea (CDAD), men er ikke du enig at tarmflora er veldig veldig AB-resistent? Tar mer enn 24t for CDAD? nei? Derimot, er det rimelig tid for en allergisk reaksjon? Uansett, det blir bare spekulasjon.. Vedkommende taper ingenting på å slutte med AB i første omgang. Han er ikke syk, men, lider av acne.. Endret 21. mai 2009 av Vaio Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Jeg sa nettopp det samme som deg: At CDAD normalt tar mye lengre tid enn 1 døgn for å bygges opp og at det derfor var veldig lite sannsynlig at det var det han fikk. Jeg sa i tillegg at allergiassosiert AB-diaré er veldig uvanlig uten andre tegn på allergi og at diaréen hans derfor mest sannsynlig skyldtes noe annet. Selvfølgelig er det mulig, akkurat som det er mulig at en pasient i House har sarkoidose, tuberkulose, malaria, hypofysetumor og schizofreni på samme tid. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 21. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2009 (endret) Jeg sa i tillegg at allergiassosiert AB-diaré er veldig uvanlig uten andre tegn på allergi og at diaréen hans derfor mest sannsynlig skyldtes noe annet. Har du noe gode kilder på det? edit: Vi har jo en Hematolog her på forumet: Juletomten. Kanskje han kan skrive et ord el. to? Endret 21. mai 2009 av Vaio Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå