Vaio Skrevet 17. april 2009 Forfatter Del Skrevet 17. april 2009 (endret) Så ja, jeg ville studert i Norge, hvis jeg var dere... Jeg håper at årsaken til den operasjonen har med penger/ressurser i Polen å gjøre, og ikke manglende kunnskap Det er en syndesmose skrue. Fibular kan gjerne være brukket, men syndemose skrue brukes kun ved syndemose ruptur. Jeg er enig med deg, at det de drev med i Polen på denne stakkaren, er rett og slett uansvarlig og kan gi sen følge. Likevel, er det noe som tyder på at kunnskapene er i høyde med Norge. Enig? "Kina verdens fremste eksperter på sjeldne koloncancer." Endret 17. april 2009 av Vaio Lenke til kommentar
ScapulaAlata Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Så ja, jeg ville studert i Norge, hvis jeg var dere... Jeg håper at årsaken til den operasjonen har med penger/ressurser i Polen å gjøre, og ikke manglende kunnskap Det er en syndesmose skrue. Fibular kan gjerne være bruket, men syndemose skrue brukes kun ved syndemose ruptur. Jeg er enig med deg, at det de drev med i Polen på denne stakkarsen, er rett og slett unasvarlig og kan gi sen følge. Likevel er det noe som tyder på at kunnskapene er i høyde med Norge. Enig? "Kina verdens fremste eksperter på sjeldne koloncancer." Ja, det kan godt være at kunnskapene er gode. Operasjonen er litt bekymringsverdig likevel. De burde heller sagt "vi har ikke penger til å fikse deg ordentlig, kom deg hjem til Norge" så hadde han sluppet den første operasjonen. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 17. april 2009 Forfatter Del Skrevet 17. april 2009 (endret) Jeg ville vurdert et annet sted, spesiellt om du har en annen hudfarge. Jeg tror det er større sjangse på å blir "overfalt" av en utvist asylsøker i Oslo, enn å bli slått ned av en polsk sauehode i Polen. Very good hasish anyone? Endret 17. april 2009 av Vaio Lenke til kommentar
quakie Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Heisan alle medisinstudenter! Har dere noen tips på noen relevante nettsider som er gode i forhold til å lære seg anatomien i nervesystemet(og alt annet som har med det å gjøre)? I tillegg hadde det vært flott med en nettside som tar for seg alle sansene og hvordan de fungerer. Egentlig kan dere gi meg tips på alle nettsider dere bruker. Bøker som spesialiserer seg på disse feltene blir litt unødvendige og dyre for meg(studerer psykologi og har emnet"Biologisk psykologi", dermed føler jeg å kjøpe egne bøker utenom pensum blir litt unødvendig og dyrt) Takk! Lenke til kommentar
gutt_18 Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Heisann. Er en gutt på 18 og et halvt år som går siste år på Videregående og som har lyst til å studere Medisin i fremtiden. Planen er å studere i utlandet, da karakterkortet ikke holder mål for å komme inn på legestudiene i Norge. Har ikke voldsomt gode karakterer nå på siste året, men det velger jeg å tro er fordi jeg er (som alle studenter på siste året på VGS) rimelig lei av alt tjaset og maset som følger med siste året, særlig nå på våren mtp heldagsprøver, eksamen osv. Trenger vel ikke utdype det nærmere, da jeg går ut ifra at alle i denne tråden vet hva jeg snakker om (selv om det kan virke litt tragikomisk at jeg klager over tredje klasse, når de fleste her studerer medisin). Uansett; vekk fra digresjonen og over til det jeg virkelig hadde lyst til å diskutere. Har ikke hatt kjemi på videregående, så planen er å ta det opp på ett eller annet vis. Problemet er at jeg usikker på om jeg skal gå ett år på Bjørknes (Privatskole i Oslo hvor man tar opp fag), eller gå pre med om et halvt år i Budapest. Er pre med kurset tøft? Problemstillingen min er; Tror dere (som vet litt) at det er lurt å ta opp kjemi hjemme ett år, bli litt mer moden for et såpass tøft studium, få fri fra 32 skole timer i uken - fremfor å ta Pre Med i Ungarn neste vinter på engelsk? Er altså rimelig blank i alt som har med kjemi å gjøre, MEN, all undervisning i Budapest foregår på engelsk, og vil det være litt "waste of time" og lære seg det på norsk her hjemme først, da undervisningen uansett foregår på et annet språk i utlandet? Er virkelig usikker, men vipper litt mot førstnevnte (Bjørknes). Har hatt Biologi gjennom hele videregående, og jeg synes det var voldsom forskjell på 2 og 3 klasse pensumessig. Første året med biologi gikk greit, andre året har gått noe dårligere. Det jeg sliter mest med er å skjønne stoffet. Jeg har store problemet med å lære meg alle mulige uttrykk - det blir veldig mye info på en gang. Mye av grunnen til at dette velger jeg å tro er min -ikke særlig velutviklede studieteknikk- noen som har noen tips til studieteknikker innen Biologi? Mye av skylden skal også en dårlig lærer ta, som HVER eneste time står og snakker og snakker, og sliter ut elevene i klassen - altså veldig lite variert undervisning som demotiverer meg ekstremt. Som dere kanskje har forstått, er jeg altså en gjennomsnittlig elev på skolen - verken av de dårligste eller beste, men jeg VET at jeg sitter inne med mye mer enn det jeg beviser. For meg blir det slik at jeg fokuserer mest på de fagene jeg kan best, som historie, norsk, religon etc, og fag som man sliter mer med (som nevnt ovenfor), bare "skipper" man og "satser" at det går bra på neste prøve. Selv om dette kanskje ikke høres veldig positivt ut, er jeg fullstendig innstilt på å studere medisin - mye fordi jeg alltid har fattet interesse for det (har selvfølgelig noe med å gjøre at det ligger i familien og at jeg har en far som er lege) og at jeg vil skaffe meg en god utdannelse som en dag skal gi meg en jobb med variert arbeid hele tiden. Grunnen til at jeg har lyst til å studere i utlandet er (som jeg allerede har nevnt) at jeg ikke har gode nok karakterer for å komme inn i Norge i tillegg til at jeg merker at jeg har et behov for å komme meg vekk fra Norge, få nye impulser, ny kultur etc. Fint om noen kunne svart på disse spørsmålene jeg kommer med her. Regner med at mange har slitt med mye av det jeg nevner her så det burde vel være grei skuring mvh Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Gutt_18, er det intensivkurset du ønsker å ta? Hvis du uansett har tenkt å studere her i budapest støtter jeg oppunder forslaget ditt om å ta premed her med en gang, istedetfor å lære stoffet på norsk. Da må du uansett lese stoffet om igjen for å lære all terminologien på engelsk. Premed blir, som de fleste andre ting, det du gjør det til. Har du ikke vært gjennom stoffet før, og du bare daffer hele dagen, kan det bli vanskelig å henge med. Gjør du derimot en innsats, leser regelmessig, bruker denne tiden til å utvikle gode studieteknikker, e premed ganske piece of cake For meg, selv om jeg ikke har hatt noen av realfagene, er biologien det letteste faget. Mye på grunn av læreren. Forelesningene hans er enkle å følge med på, han bruker aktivt powerpoint og animasjoner, som gjør det hele mye mer lettfattelig. Han lager også handouts til oss, så alt vi trenger å lese er handouts + powerpoints. Trenger faktisk ikke å lese i boken i det hele tatt. Og så laster han opp alt stuffet også: http://phollosi.fw.hu Andre fag, som f.eks kjemien og fysikken kan være litt mer stress. Jeg føler at lærerene der utfører et slett arbeid og det blir opp til meg selv å finne frem boka for å lære stoffet. Shit happens I guess, og jeg er overbevist om at det sikkert er dårlige forelesere på universitetet også --> Benytte denne sjansen til å utvikle gode studieteknikker. Bottomline, kom til budapest! Budapest er en fet by Jeg er også glad i nye impulser og kunne ikke tenke meg å studere i Norge, selv om Norge åpenbart har sine fordeler også. Hvis du ikke er god i fysikk, ta å lær deg litt matematikk(det gamle 2mx) og litt fysikk imellomtiden. Det vil gjøre det mye lettere å forstå fysikken Lenke til kommentar
gutt_18 Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 (endret) Det glemte jeg visst, har ikke fysikk heller! Hvordan er fysikk iforhold til kjemi? og står Matte sentralt? Etter det jeg har hørt står det ikke så veldig sentralt i studiene i Budapest, men at biologien er det viktigste å kunne. Så gjennom noe av det læreren din hadde lastet opp Rajiin, og mye av det samme holder jeg akkurat på med nå. Er du på Pre med nå eller er du førsteårsstudent? Er klar over at Budapest er en flott by, var der i fjor høst. Billig pils og bra uteliv;) Hva mener du med intensivkurset? Endret 18. april 2009 av gutt_18 Lenke til kommentar
Samegerilja Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Kan noen gi meg en kort definisjon på ka hjertets kontraktilitet e, og i kordan retning den forandres ved fysisk aktivitet? Sikkert njuuuub spørsmål Prøvde å google det, men kom ikke noe særlig mye svar ut av det. Lenke til kommentar
ulfses Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Kan noen gi meg en kort definisjon på ka hjertets kontraktilitet e, og i kordan retning den forandres ved fysisk aktivitet? Sikkert njuuuub spørsmål Prøvde å google det, men kom ikke noe særlig mye svar ut av det. Evnen til hjertet å trekke seg sammen. Den øker ver fysisk aktivitet, sammen med frekvensen. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 19. april 2009 Forfatter Del Skrevet 19. april 2009 (endret) og i kordan retning den forandres ved fysisk aktivitet? Cardiac output = Heart rate x Stroke volume Stroke volume = End-diastolic volume - End-systolic volume http://en.wikipedia.org/wiki/Frank-Starling_law_of_the_heart edit: glemte å skrive at kontratiliteten er analog med stroke volume. Endret 19. april 2009 av Vaio Lenke til kommentar
Samegerilja Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 tnx dudes. Står så forbanna innvikla i boka...... Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 20. april 2009 Forfatter Del Skrevet 20. april 2009 (endret) tnx dudes. Står så forbanna innvikla i boka...... I know.. i hate it too Hvis du lure på noe mer, er vi "alle" glad for å hjelpe. Til dere som leser hematologi. Noen som gidder å skrive kort og godt om Hypersplenic syndrome? Endret 20. april 2009 av Vaio Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Hei medisinstudenter! Vi har en diskusjon i treningsdelen av forumet om AAS og vekttrening, og jeg lurte på om jeg har tolket side 24 i denne rapporten riktig når jeg sier at AAS + trening fører til hypertrofi av venstre hjertekammer. Det står sort på hvitt egentlig, men det står også en masse annet avansert, og i og med at jeg ikke er medisinstudent så blir jeg litt usikker på det andre Ellers, er denne rapporten til å stole på, mtp. objektivitet og slikt? Takker Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Det er en finsk, statlig, rapport basert på fem tidligere finske forskningsrapporter og bør være objektiv og til å stole på. På side 35 står egentlig alt som er viktig for deres diskusjon. Her står det at det i personer som ikke misbruker AAS er en signifikant korrelasjon mellom LV-størrelse og kroppsvekt, men at det ikke finnes noen signifikant korrelasjon hos de som bruker AAS mellom LV-størrelse og høyde, vekt, hvilepuls, systolisk og diastolisk blodtrykk, hvor lenge man har brukt AAS totalt gjennom livet og hvor lang bruksperioden av AAS før målingen har vært. Der det er en signifikant korrelasjon er mellom LV-størrelse og AAS-dose. Det står også at både utholdenhets- og styrkeatleter som bruker AAS har større LV enn kontrollene. I gjennomsnitt var størrelsen 56% større hos utholdenhetsatleter og 72% større hos styrkeatleter. Tar man med kroppsoverflate i beregningen har utholdenhetsutøvere 9% større LV enn styrkeatletene. "To sum up, despite the low number of subjects and relatively short follow-up, numerous adverse effects were observed, including ventricular tachycardia, transient infertility, atherogenic changes in lipoprotein profi le and pathological remodelling of the myocardium. The abuse of physical fitness enhancing substances of all forms should be considered a health risk for young males, which may result in both sudden and long-term adverse effects." Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Takker så meget for utfyllende svar Lenke til kommentar
ScapulaAlata Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Hvilket stetoskop anbefaler folk her inne? Vurderer å kjøpe er "billig" et nå, eller investere i et dyrt kardiologistetoskop som jeg kan bruke i mange år... Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Jeg har Littman stetoskopet. Kan ikke helt se behovet for å kjøpe et dyrt stetoskop. Om du vurderer å bli hjertespesialist, så kan du vel uansett vente med å kjøpe det dyre stetoskopet senere? Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Jeg har Littman Classic-stetoskopet. Funker helt fint det. Er noen få som kjøper en dyrere utgave der du kan høre alle frekvenser i ett, men det er lite vits. Kjøper heller et moderne og bra et når jeg har råd til det og eventuelt trenger det etter endt utdanning. Lenke til kommentar
ScapulaAlata Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 OK, høres bra ut. Har bestilt Master Classic, og lurte på om det er bra nok. Hvis dere er fornøyd med Classic, så satser jeg på at kardiologistetoskop blir overkill.. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 (endret) Gutt_18, Hvis du er god i matte, er du god i fysikk. Det er veldig logikk-orientert, og er ikke så ille hvis du har en god lærer. Det blir mye kjemi, fysikk og biologi første året. Det er bra å ha en solid bakgrunn innenfor alle tre fagene. Jeg går på premed for øyeblikket, men til høsten begynner jeg på Semmelweis De tilbyr to premed-kurs her nede: -Vanlig -Intensivt Det vanlige kurset går fra oktober til Mai. Intensivkurset går fra rundt januar til mai. Kort sagt, intensivkurset går gjennom samme stoffet på kortere tid --> Lengre dager på skolen. Utelivet er dritkult! Og nå har open air sesongen begynt --> Utendørsfesting xD Endret 21. april 2009 av Raijin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå