ulfses Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Øver til opptaksprøven for Pecs nå, den er vel den 07.06. Gruer meg Lykke til! Lenke til kommentar
Stoop kid Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 (endret) Om du starter nå burde du bestå med glans. De er ikke altfor vanskelige. Ingenting å være redd for. Endret 8. april 2009 av Quicko Lenke til kommentar
BannanMannen Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Om du starter nå burde du bestå med glans. De er ikke altfor vanskelige. Ingenting å være redd for. Har du selv tatt opptaksprøven? Jeg har lest emnelisten, men det er umulig å vite hvor dypt det er meningen at man skal kunne det. Og en ting skjønner jeg ikke, det skal da være kjemispørsmål på prøven, men på emnelisten så er det bare "chemical background in biology" som er et veldig kort sammendrag over kjemi... Lenke til kommentar
Anseth Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Du kan se på tidligere eksamener fra opptaksprøven til ungarn. Gir deg ikke akkurat svar på spørsmålet, men er til stor hjelp, siden du da kan se hvor dypt de spør. Jeg har gjort det hvertfall, men så stresser ikke jeg heller, siden jeg ikke skal dra ned før til neste år Lenke til kommentar
Stoop kid Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Har du selv tatt opptaksprøven? Jeg tok ikke opptaksprøven til Pecs, men har tatt andre. Det er ca. det samme overalt. Det var overraskende mange regnespørsmål blant kjemioppgavene, noe som forundrer meg, siden kjemien er helt annerledes når man kommer igang med studiene. Biologien (på engelsk) er helt klart det man må lese mest på, hos resten holder videregående-nivå mer enn nok. Ellers er rådet til Anseth + at du lærer deg uttrykkene på engelsk standardrådene til folk som spør. Endret 13. april 2009 av Quicko Lenke til kommentar
pettergull Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Hei! Er det noen som studerer i Bialystok, i Polen? Høres ut som et fint sted: ) Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Hei!Er det noen som studerer i Bialystok, i Polen? Høres ut som et fint sted: ) Her kan du lese om en norsk medisinstudent av asiatisk opprinnelse som ble overfalt av nynazister i Bialystok og fikk et komplisert ankelbrudd. Det var forøvrig ikke førstegang denne studenten hadde blitt angrepet av nynazister og det har skjedd flere andre i klassen hans. Jeg ville vurdert et annet sted, spesiellt om du har en annen hudfarge. http://vidarsanatomy.blogspot.com/2008/06/...tok-part-i.html Lenke til kommentar
ScapulaAlata Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Uff, stakkars fyr. Må være utrolig kjipt å bli utsatt for sånt. Jeg så røntgenbildene etter operasjonen i Polen: Fra bloggen: "ULIKE METODER: Til venstre er en ankelbrudd-operasjon etter polsk standard, og til høyre en norsk. Bedøm selv." Så ja, jeg ville studert i Norge, hvis jeg var dere... Lenke til kommentar
cppdude Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Er nok mange som ville studert i Norge og, men som nevnt er det oftest lettere sagt enn gjort. Er det ikke kapasitet til å utvide studieplasser i Norge på medisin? Lenke til kommentar
BannanMannen Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 lol @ polske nynazister, jeg trodde at gode gamle Adolf ikke likte polakker, dette har de da glemt @ cppdude, jeg er usikker på om det er behov for veldig mange flere leger. De som drar til utlandet gjør dette fordi de ikke kommer inn i Norge, og de hadde fremdeles dratt selv om det ble flere studieplasser. Eneste som kunne ha "stopped" strømmen av would-be medisinstudenter til utlandet hadde vært et annerledes opptakssystem. Hvis vi ser vekk fra de 50% som enten jobbet veldig hardt, eller var veldig på godfot med læreren, eller helst begge deler om man skal ha et høyt snitt, så er de resterende 50% forberedt på å bruke ufattelig mye tid og penger på å komme inn i Norge. Nå som alderspoengene kommer vil dette bli verre, før makset du 12 ekstrapoeng, nå makser du år. Ser for meg at 50% av medisinstudentene kommer til å være 23/24 når de begynner på første semester. Noe som ikke kan være bra... Jeg er ikke i stand til å finne på et alternativt system, nå i farten, så jeg bare beskriver tingenes tilstand. Tror det er bedre å studere i Norge, siden det er mer fokus på kliniske og praktiske ting, "problembasert læring". Mange av universitetene i utlandet tar uansett inn folk som de nesten med sikkerhet vet ikke vil klare første året, bare for å få penger, høres iallefall sånn ut etter å ha snakket med et par stykker som er der nede. Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Alderssnittet i klassen min var på 22 år, tipper det går noe opp ja. Overraskende mange oldies også, mange som var 32/33 år da de begynte. Noen som tydeligvis aldri gir slipp på drømmen... Med den nye aldersregelen tipper jeg flere drar til utlandet. Lenke til kommentar
BannanMannen Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 ^^ yeah, sikter til den nye aldersregelen... Først når jeg fikk vite alderen til mange av de som tar opp 1-2 fag i halvåret på Bjørknes skjønte jeg at løpet var kjørt hva gjelder Norge, med mindre jeg ventet 3-4 år til. Med det gamle systemet så hadde jeg vel jobbet meg opp til de 12 poengene og et snitt på 5,2/3. Hadde søkt UIB, fikk sansen for bergensere mens jeg var i militæret, særdeles hyggelig folkeslag. Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 (endret) Den nye aldersregelen er jeg absolutt ikke tilhenger av. Den som foreslo det, og de som fikk den igjennom kan ikke ha vært særlig kloke. Glad for at jeg allerede er inne på medisin, men må nesten si at om jeg i dag hadde vært 19-20 og ønsket å bli lege, så hadde jeg dratt til utlandet. Er ikke verdt å vente 3-4 år bare på at man er gammel nok. Uff, synes virkelig synd på de som sliter med å komme inn. Håper at denne regelen blir avskaffet fra neste år... Endret 16. april 2009 av Sonja84 Lenke til kommentar
cppdude Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Det som er litt synd er at tar man medisin i Norge, så koster/KAN det koste en god del penger før man i det hele tatt har begynt på studiet...da tenker jeg på om du tar en elev med 5.5 i snitt, som må vente en del år, gå i militæret, ta årstudium...først da vil han være oppe i 70 poengsonen (ialfall om man regner etter fjoråret), som er nok for å komme inn. Kan noen av dere medisinstudentene her poste hvordan dere kom dere helt opp til den grensen? (vet at det varierer fra år til år, men det er jo altid skyhøye krav for å bli tatt opp til studiet) Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 17. april 2009 Forfatter Del Skrevet 17. april 2009 (endret) ScapulaA: Vet du hvorfor det er en skrue fra fibula til tibia? Alderssnittet i klassen min var på 22 år, tipper det går noe opp ja. Overraskende mange oldies også, mange som var 32/33 år da de begynte. Noen som tydeligvis aldri gir slipp på drømmen... Det er noe med Ho-kjønnet. Spesielt når enkelte kull består av 80% "Sjokolademonster". (i Norge) Hva er det som går her i Norge? Har tissemannen blitt en samfunnstaper? Endret 17. april 2009 av Vaio Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Gutta vil være tilstede med småbarna. Turnuslegefordelingen pr nå (mener jeg) er litt over 60 prosent. På medisinstudiet (norge) er det litt over 50 prosent (54?) hofolk. Quote Tidskriftet: "Det er litt synd at trenden går mot flere kvinnfolk enn mannfolk, fordi de beste arbeidsforholdene er tilstede når det er like mange av hvert kjønn". Lenke til kommentar
ScapulaAlata Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 (endret) ScapulaA: Vet du hvorfor er det en skrue fra fibula til tibia? Fordi det er en ustabil fraktur og skruen er med på å immobilisere ankelleddet? Tipper det er noen ligamenter som er revet av, og at skruer hjelper til å stabilisere ankelleddet i deres fravær. Man trenger ikke være ortoped for å se at den polske versjonen har feilstilling (som kan gi senfølger) og er mindre stabil med tanke på skruer og plater. Jeg håper at årsaken til den operasjonen har med penger/ressurser i Polen å gjøre, og ikke manglende kunnskap Er det ikke kapasitet til å utvide studieplasser i Norge på medisin? Ikke i Bergen ihvertfall. Fra og med 2008 tar fakultetet inn færre studenter per år enn tidligere (nedgang på 5 stk, til 160 stk per år). Kapasitetsbegresningen er på sykehusene i klinikken i all hovedsak. Kull 06 er veldig stort, og de merket at det ble svært store grupper på visitter og når de har klinikker med pasienter. Det førte til at de tar inn færre fra og med høsten 08. I tillegg er auditorier og professorer en begrensning. Man kan ikke bare opprette masse plasser uten å ta hensyn til at medisinstudentene skal få ordentlig undervisning og møte nok pasienter og ta opp nok journaler. Endret 17. april 2009 av ScapulaAlata Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå