Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter

Vaio

Anbefalte innlegg

Biologi til medisinstudiet er cellebiologi.

Matte og fysikk kan jeg godt si at det er lite brukt for en praktiserende doktor, men er viktig for statestikk, fysiologi og biofysikk.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg meldt meg opp til matematikk 1T + R1 samt Biologi 1 (tidligere 2BI) og 3BI på Sonans :D

Kjemi kommer fra og med høsten 2010 ;D

Kanskje jeg bør ta et fysikkfag i tillegg til kjemien??

Noen som har noen innspill mh. til dette?

:)

Lenke til kommentar
Da har jeg meldt meg opp til matematikk 1T + R1 samt Biologi 1 (tidligere 2BI) og 3BI på Sonans :D

Kjemi kommer fra og med høsten 2010 ;D

Kanskje jeg bør ta et fysikkfag i tillegg til kjemien??

Noen som har noen innspill mh. til dette?

:)

Tar du matematikken som privatist? Jeg har hørt at eksamen for privatister er 1T+2T eller 1P+2P, dvs. at en ikke kun kan ta 1T eller 1P eksamen som privatist. Vet du noe om dette? Jeg har også tenkt til å ta opp matematikk fra videregående (som privatist).

Lenke til kommentar
Tar du matematikken som privatist? Jeg har hørt at eksamen for privatister er 1T+2T eller 1P+2P, dvs. at en ikke kun kan ta 1T eller 1P eksamen som privatist. Vet du noe om dette? Jeg har også tenkt til å ta opp matematikk fra videregående (som privatist).

Det stemmer, du kan kun ta 2P eller 2T som privatist, da 1T og 1P ikke regnes som avgangsfag.

Lenke til kommentar
Men hva er poenget med å ta eksamen i T-matte? Du trenger jo bare R1 for å gå medisin.

Fordi jeg har kun 1MY fra videregående, og da fikk jeg relativt dårlig karakter, og for å faktisk forstå Kjemi 2, bør jeg ha en viss forkunnskap innenfor matematikk. Derfor tar jeg T matematikk, slik at jeg har et grunnlag for kjemien, selv om det ikke er et krav for å komme inn:P

Så 1T fungerer som en innføring, mens R1 forblir en videreføring slik at jeg tilegner meg kjemilæringen lettere :)

Nope, blir klasseromsundervisning i matematikk ja. Så H09 blir det 1T, og V10 blir det R1.

Tror aldri jeg hadde klart å lære meg pensum i matte som privatist :p

Tar fagene på Sonans btw. :)

Lenke til kommentar
Når det gjelder innsyn i journaler, hvordan er egentlig reglene? Jeg skjønner jo at de pasientene en har ansvaret for, har man lov (og er nødt til) til å se i. Her kommer foresten første spørsmål: Har man lov til å sjekke all tidligere sykehistorie, selv det som er irrelevant? (feks en beinfraktur ol.)

Fra hvem må man ha tillatelse før man kan ha innsyn i en journal? Holder det med å spørre pasienten om lov (muntlig)?

Jeg jobba som "nurse assistant" (med noe utvidet tillatelse) på en post, og en dag kom det inn en venn av meg på denne avdelingen. Det var en annen sykepleier som fikk ansvaret for denne pasienten. Det er i dette tilfellet korrekt at jeg ikke har lov til å sjekke pasientens journal?

Det hadde vært veldig fint om noen kan forklare litt rundt dette =) Her har jeg en del å lære. Jeg tenker også på feks om hva leger seg imellom har lov til å si om pasienter de ikke begge "har" (på tvers av poster feks, men om man har spm. ol.). Og i mottaket; der er det jo mange pasienter hele tiden, kan personale seg imellom snakke fritt om pasientene på denne avd.?

=)

Du har ikke rett til innsyn i en annen persons journal, med mindre du har behandlingsansvar for vedkommende (uavhengig om du er lege eller ei). All innsyn blir (etter lov) loggført og pasienter (i alle fall på ahus) har rett til å få en oversikt over hvilke personer som har sett i journalen.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg lurer på noe.

Dersom man ikke har nok poeng til å komme inn på M.Studiet rett etter videregående, kan man ta et årsstudium for a samle inn ekstra? Om så er, hva ville vært mest nyttig å studere?

På forhånd takk!

Endret av Quasir
Lenke til kommentar
Hei! Jeg lurer på noe.

Dersom man ikke har nok poeng til å komme inn på M.Studiet rett etter videregående, kan man ta et årsstudium for a samle inn ekstra? Om så er, hva ville vært mest nyttig å studere?

På forhånd takk!

Biologi, biokjemi, kjemi, ernæring og medisin grunnfag er et par forslag som kan være nyttig før medisin:) Ett år på universitet/høyskole gir 2 poeng, i tillegg til at du blir ett år eldre, og dermed får du 2 alderspoeng. Hvis du er flink, kan du ta opp fag fra videregående samtidig som du studerer. Lykke til!

Lenke til kommentar

Hvis man tar opp fag, er det de nye karakterene da som gjelder. For eksempel, hvis man har en femmer i, la oss si, kjemi, og får en firer når man tar opp faget på nytt, er det da fireren som gjelder? Eller blir det tatt som 4 ekstra poeng?

Lenke til kommentar
Hvis man tar opp fag, er det de nye karakterene da som gjelder. For eksempel, hvis man har en femmer i, la oss si, kjemi, og får en firer når man tar opp faget på nytt, er det da fireren som gjelder? Eller blir det tatt som 4 ekstra poeng?

Jeg tror du kan velge om du vil bytte ut den nye karakteren med den gamle, eller bare "gjemme bort" den nye karakteren. Det vil si: Hvis du gjør det bedre, øker snittet ditt. Hvis du gjør det dårligere, så skjer ingenting.

Jeg sier dette med forbehold om at det kan ha kommet nye regler siden jeg søkte meg inn :)

Lenke til kommentar

Du Vaio, nå som du har studert medisin i noen år i Ungarn, hvordan har det gått?

Hvor mange timer har du brukt på å studere hjemme hver dag i snitt? Hvor mange timer er man på universitetet per dag sånn ca?

Jeg har tenkt meg inn på pre-med i pecs, også overføre til medisinstudiet der.

Lenke til kommentar
Hei! Jeg lurer på noe.

På forhånd takk!

Innføring i medisin for ikke-medisinere er en god start og kan gi et lite innblikk av hva som vil vente deg ved et eventuelt senere med. studium :)

Eller medisin grunnfag som nevnt ovenfor.

Selv tar jeg innføring i medisin for ikke-medisinere på NTNU dette semestret som privatist, og jeg elsker det :D

Kanskje det kan friste å ta et årsstudium i psykologi? Lærer mye nyttig der som er fint å ha med seg til med.studiene :)

Lykke til! :)

Endret av Moirdee
Lenke til kommentar
Hei! Jeg lurer på noe.

På forhånd takk!

Innføring i medisin for ikke-medisinere er en god start og kan gi et lite innblikk av hva som vil vente deg ved et eventuelt senere med. studium :)

Selv tar jeg innføring i medisin for ikke-medisinere på NTNU dette semestret som privatist, og jeg elsker det :D

Faget du nevner gir bare 7,5 studiepoeng, jeg vil dermed fraråde å bare ta dette ene faget. Det gir ikke nok poeng til å utgjøre et årsstudium.

Lenke til kommentar
Hei! Jeg lurer på noe.

På forhånd takk!

Faget du nevner gir bare 7,5 studiepoeng, jeg vil dermed fraråde å bare ta dette ene faget. Det gir ikke nok poeng til å utgjøre et årsstudium.

Sant som du sier her, er et ganske "lite fag" men ganske mye å lære. Jeg vil tro at det bør gå bra å kombinere dette faget med andre fag, men jeg ville definitivt gått for medisin grunnfag på f.eks Bjørknes, da dette gir 60 (!) studiepoeng.

Grunnen til at jeg tar et 7,5 poengersfag er fordi jeg befinner meg i Trondheim for tiden, og planlegger ikke å flytte på meg før om to år :p

Alt i alt er det et snedig fag :)

off topic...kind of:

Har forresten kjøpt meg "Menneskets funksjonelle anatomi" i tillegg til læreboka på engelsk, samt et Engelsk - Norsk/Norsk - Engelsk medisinsk ordbok, masse spennende ord å finne der ja ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror du kan velge om du vil bytte ut den nye karakteren med den gamle, eller bare "gjemme bort" den nye karakteren. Det vil si: Hvis du gjør det bedre, øker snittet ditt. Hvis du gjør det dårligere, så skjer ingenting.

Jeg sier dette med forbehold om at det kan ha kommet nye regler siden jeg søkte meg inn :)

Jeg kan bekrefte at det er riktig. Er den nye karakteren bedre så kan du stryke den gamle karakteren. Er den gamle karakteren bedre kan du la vær å sende inn kompetansebeviset med den nye karakteren (eller hvis du har tatt opp flere fag og den nye karakteren er kun den som ikke skal gjelde på kompetansebeviset så stryker du karakteren). Stryking utføres på baksiden av vitnemålet/kompetansebeviset.

Dersom du skal ta opp mange fag, stryke noen fag her, stryke litt her, sende inn 1 vitnemål og 10 kompetansemål med endret studieretning osv. så kan det være en ide å gå innom nærmeste videregående skole og få skrevet ut et nytt vitnemål med kun de karakterene som du vil ha med. Det er ikke sikkert alle videregående skoler er så interessert i å gjøre dette for deg, men de er faktisk pliktige til det.

off topic...kind of:

Har forresten kjøpt meg "Menneskets funksjonelle anatomi" i tillegg til læreboka på engelsk, samt et Engelsk - Norsk/Norsk - Engelsk medisinsk ordbok, masse spennende ord å finne der ja ;)

Jeg har nettopp kjøpt "Menneskekroppen - anatomi og fysiologi". Skal hente den på posten i dag :D

Lenke til kommentar
Du Vaio, nå som du har studert medisin i noen år i Ungarn, hvordan har det gått?

Det spørs hva du ha lyst å vite.

Hvis det gjelder matlysten min, så har jeg lagt på et par kilo ja... :blush:

Hvor mange timer har du brukt på å studere hjemme hver dag i snitt? Hvor mange timer er man på universitetet per dag sånn ca?

Du kan ta en titt på timeplanen for 1-5året her :http://ora.sote.hu/

Storsett er det fra 8.00am til 15.00pm hverdag, eksl. lesetimene.

Bruker 6time å lese hverdag isnitt. intensivlesing i eksaminasjonsperioden er rundt 11timer/dag.

Jeg har tenkt meg inn på pre-med i pecs, også overføre til medisinstudiet der.

Kollegeren min, raijin, har godt kjennskap til det. Spør han.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...