Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter

Vaio

Anbefalte innlegg

Mye rart - men av profesjon er jeg hematolog... Skriver minst 20 epikriser per uke! :)

Mvh Jultomten

Med all respekt Jultomten har jeg store vanskeligheter å tror på deg.

Spesielt etter å skummet gjennom dine tidl innlegg: Bacimycin er ugiftig og heroin som smertestillende...

edit: Du er velkommen til å overbevise oss, medisinstudenter. Det er alltid hyggelig å ha en lege på tråden. (Hvis du er en lege)

Hvilket sykehus?

Med all respekt - Vaio... Har lest mange av dine tidligere innlegg uten å være spesielt enig... Faglige spørsmål hører hjemme i en annen tråd!

Mvh Jultomten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mye rart - men av profesjon er jeg hematolog... Skriver minst 20 epikriser per uke! :)

Mvh Jultomten

Med all respekt Jultomten har jeg store vanskeligheter å tror på deg.

Spesielt etter å skummet gjennom dine tidl innlegg: Bacimycin er ugiftig og heroin som smertestillende...

edit: Du er velkommen til å overbevise oss, medisinstudenter. Det er alltid hyggelig å ha en lege på tråden. (Hvis du er en lege)

Hvilket sykehus?

Den virka litt drøy... Men hvem er jeg =)

Endret av w3p
Lenke til kommentar
er du ferdigutdannet i år?

Mest sannsynlig :) antar det er til meg... :love:

Hvilke erfaringer har du hatt med å være stud.med i utlandet? Positive/negative?

Jeg synes det er alltid spennende å oppleve noe som er helt ulik Norge. :!:

Litt vanskelig å ramse opp pro og con for utenlandsk studie, men, øl er billig her nede. :fun: (hint hint)

AH gratulerer med å ha kommet så langt! :)

Gleder meg til å komme igang med medisinstudiene!

Blir Polen på meg da :p

Lenke til kommentar

Når det gjelder innsyn i journaler, hvordan er egentlig reglene? Jeg skjønner jo at de pasientene en har ansvaret for, har man lov (og er nødt til) til å se i. Her kommer foresten første spørsmål: Har man lov til å sjekke all tidligere sykehistorie, selv det som er irrelevant? (feks en beinfraktur ol.)

Fra hvem må man ha tillatelse før man kan ha innsyn i en journal? Holder det med å spørre pasienten om lov (muntlig)?

Jeg jobba som "nurse assistant" (med noe utvidet tillatelse) på en post, og en dag kom det inn en venn av meg på denne avdelingen. Det var en annen sykepleier som fikk ansvaret for denne pasienten. Det er i dette tilfellet korrekt at jeg ikke har lov til å sjekke pasientens journal?

Det hadde vært veldig fint om noen kan forklare litt rundt dette =) Her har jeg en del å lære. Jeg tenker også på feks om hva leger seg imellom har lov til å si om pasienter de ikke begge "har" (på tvers av poster feks, men om man har spm. ol.). Og i mottaket; der er det jo mange pasienter hele tiden, kan personale seg imellom snakke fritt om pasientene på denne avd.?

=)

Lenke til kommentar
Når det gjelder innsyn i journaler, hvordan er egentlig reglene? Jeg skjønner jo at de pasientene en har ansvaret for, har man lov (og er nødt til) til å se i. Her kommer foresten første spørsmål: Har man lov til å sjekke all tidligere sykehistorie, selv det som er irrelevant? (feks en beinfraktur ol.)

Fra hvem må man ha tillatelse før man kan ha innsyn i en journal? Holder det med å spørre pasienten om lov (muntlig)?

Sykepleie skal ha lik innsyn som lege på avd.

Hvis pasienten er mental frisk og oppegående, kan hun/han gi muntlig tillatelse.

Jeg jobba som "nurse assistant" (med noe utvidet tillatelse) på en post, og en dag kom det inn en venn av meg på denne avdelingen. Det var en annen sykepleier som fikk ansvaret for denne pasienten. Det er i dette tilfellet korrekt at jeg ikke har lov til å sjekke pasientens journal?

Personlig synes jeg det er ikke noe hemmelighet, men lurer på hvorfor du må "sjekke" journalen hennes/hans for det...

Det hadde vært veldig fint om noen kan forklare litt rundt dette =) Her har jeg en del å lære. Jeg tenker også på feks om hva leger seg imellom har lov til å si om pasienter de ikke begge "har" (på tvers av poster feks, men om man har spm. ol.). Og i mottaket; der er det jo mange pasienter hele tiden, kan personale seg imellom snakke fritt om pasientene på denne avd.?

Vi snakker fritt i mellom personalene på avd. Alle er belagt med taushetsplikt.

Utover dette, kan vi ikke informere de nærmeste pårørende, HVIS pasienten ikke samtykker.

Dvs.

En 14åring med SOS er ikke foreldrenes business.

En 88åring som er dement, og som har en verger, så har vergeren rett til informasjon(er).

I de fleste tilfellene så snakker vi, doktor og sykepleie fritt, når pasienten og familie/venner er til stede.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Dette er vondt å lese. En epikrise er sammendraget av hva som har hendt under et sykehusopphold og hva som er planen videre. "Suckers" skriver kanskje denne for de minst interessante pasientene, men ofte er en epikrise et dokument som har svært mye å si for pasientens fremtid!

Velkommen til legestanden, Vaio!

Mvh Jultomten

Jeg ønsker å ligge til en ettertanke:

Fra vårt perspektiv, så vil du ikke ta dette så "vondt". Kanskje det er spennende for deg, som hematolog, å ser hvordan ting utvikler seg. Derfor er det fult forståelig at epikriser er viktig, i ditt ståsted. Men for oss Hospitanter/turnuslege, så er epikriser først og fremst "papirarbeid". Du kan nesten lese frem "sukk-et og oppgitthet" i disse epikrisene.

Jeg antar du har vært en turnuslege selv, og vet hva jeg skriver om.

Er du en rakettingeniør som har glemt hvordan det å være fysikkstudent med de kjedelige fysikk-rekneoppgavene?

Jultomten:

Jeg ber også pent om du kunne bidra med en eller to "epikrise mockup" her på tråden.

Vi medisinstudenter vil være svært takknemlig å ha noe "eksempler" å gå etter.

Lenke til kommentar

Hei :)

Jeg lurer på hva dere medisinstudenter anser som den beste fagkombinajonen på videregående. I år (2. klasse) har jeg matematikk, fysikk, kjemi og biologi. Neste år kan jeg velge bort et fag, men jeg er usikker på hvilket jeg skal velge bort. Hvilke fag er mest relevant for medisin?

På forhånd takk :thumbup:

Endret av Aksel01
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva dere medisinstudenter anser som den beste fagkombinajonen på videregående. I år (2. klasse) har jeg matematikk, fysikk, kjemi og biologi. Neste år kan jeg velge bort et fag, men jeg er usikker på hvilket jeg skal velge bort. Hvilke fag er mest relevant for medisin?

Biologi, helt klart, er veldig relevant!

Lenke til kommentar

Noen som er kjent med det nye skolesystemet?

Jeg skal ta noen realfag over to år (fordypning i biologi og kjemi) samt matematikk for å kunne tilegne meg kjemikunnskapen lettere, og jeg lurer på hvilke mattemodul jeg burde ta?

I Krakow stiller de krav til 1R (samme som 2MX fra R-94) men jeg er usikker på om jeg bør ta 1T + 2T & 1R, eller om jeg kan ta en annen modul som heter 1T + 1R.

Det er liksom ikke fordypning i matte jeg er ute etter, men jeg må ha mattekunnskapene i boks slik at jeg forstår 2 Kjemi (3KJ) siden det er ganske vanskelig...

Orker unødig å ha mer matte enn det jeg trenger... =/

Gleder meg til å komme igang ihvertfall!

Fikk informasjonsbrosjyre fra Jagiellonian uni i Krakow for en stund tilbake, og fikk seriøst tårer i øynene av å lese det.

Gleder meg noe enormt til å komme meg dit! Om jeg fikk valget, hadde jeg dratt på flekken!!! :mrgreen:

Endret av Moirdee
Lenke til kommentar

For meg var det kjemi som var veldig relevant. Biologi kan man vel lese seg fortere opp på enn kjemi? Matte er , nesten, urelevant. Litt fysikk er jo kjekt å ha.

Hvis du skal ha full fordypning i to fag er bio og kjemi bra (Da mener jeg 3KJ og 3 Bio)

Lenke til kommentar
Gleder meg til å komme igang ihvertfall!

Fikk informasjonsbrosjyre fra Jagiellonian uni i Krakow for en stund tilbake, og fikk seriøst tårer i øynene av å lese det.

Gleder meg noe enormt til å komme meg dit! Om jeg fikk valget, hadde jeg dratt på flekken!!! :mrgreen:

Nostalgisk å lese, Moirdee. Bringer frem gode minner! Det var eksakt samme tankegang og motivasjon som dro meg gjennom det siste halvåret til gymnaset. :wee:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Nostalgisk å lese, Moirdee. Bringer frem gode minner! Det var eksakt samme tankegang og motivasjon som dro meg gjennom det siste halvåret til gymnaset. :wee:

Awww ;D

Skulle ønske tiden gikk litt fortere ;P

Storkoser meg med intro-kurset i medisin i mellomtiden, fikk full score på alle PBL oppgavene :D

Lenke til kommentar

For meg var det kjemi som var veldig relevant. Biologi kan man vel lese seg fortere opp på enn kjemi? Matte er , nesten, urelevant. Litt fysikk er jo kjekt å ha.

Hvis du skal ha full fordypning i to fag er bio og kjemi bra (Da mener jeg 3KJ og 3 Bio)

Ja, kjemien er nok vanskeligere å ta igjen senere! Jeg hadde ikke biologi på videregående, men ser at jeg hadde fått mye gratis om jeg hadde hatt det nå som jeg har cellebiologi. ;)

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg går 3. år på videregående og har søkt medisin til høsten (nå skal det sies at jeg er fortsatt usikker, og fristen har ikke gått ut enda)

Jeg ser dere skriver at biologi er relevant for utdanningen. Valgfagene jeg har valgt er Matte, Fysikk og Kjemi (og 1 år med IT). Jeg var lite interessert i biologi, spesielt synes jeg det var håpløst med grusomt lange rapporter, plukke blomster og lage bok av de, osv (hva er poenget med det liksom?).

Likevel finnes det sikkert områder innenfor biologien jeg interesserer meg for.

Er det noen som kan fortelle kort hvilke emner innen biologi og liknende fag man studerer på medisinstudiet?

Er det ugunstig for meg å søke medisin når jeg ikke helt er giret på biologifaget?

Det er egentlig matte og fysikk jeg er best i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...