r1hunter Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Du kan ikke hoppe over FY2. Å? Det står i opptakskravene at man bare trenger FY1... Nå er vel FY1 det samme som det gamle 2FY ? Vaio (og jeg forsåvidt) er av den gamle skolen. mhm. Tenkte meg det ;p Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 19. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2009 (endret) Du kan ikke hoppe over FY2. Å? Det står i opptakskravene at man bare trenger FY1... Nå er vel FY1 det samme som det gamle 2FY ? Vaio (og jeg forsåvidt) er av den gamle skolen. Sikker en miks up... jeg mente 2FY... Nei, medisin trenger strengtatt ikke Relativitetsteori.. Det går ikke så raskt på sykehuset. Politikk er absolutt et bra valg... Mye snakk om det på post iallfall. Endret 19. mars 2009 av Vaio Lenke til kommentar
r1hunter Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Du kan ikke hoppe over FY2. Å? Det står i opptakskravene at man bare trenger FY1... Nå er vel FY1 det samme som det gamle 2FY ? Vaio (og jeg forsåvidt) er av den gamle skolen. Sikker en miks up... jeg mente 2FY... Nei, medisin trenger strengtatt ikke Relativitetsteori.. Det går ikke så raskt på sykehuset. Politikk er absolutt et bra valg... Mye snakk om det på post iallfall. Politikk høres kjempeflott ut. Dessuten er astronomi flyttet i fra FY2(3FY) ned til FY1, så vi har hatt en god del om relativitetsteorien. Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Kan noen forklare meg dette? Opptaksjournal: Er det det samme som en anamnese? Altså hva pasienten forteller deg? (Anamneseblatt) Epikrise: Er det det samme som "Status Presens"? Altså hva du finner ut om pasienten ved feks auskultasjon, perkusjon, berøring osv Huff, langsomt snakker jeg bedre tysk enn norsk, og begynner å "norskifisere" tyske ideomatiske uttrykk til norsk... Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Kan noen forklare meg dette? Opptaksjournal: Er det det samme som en anamnese? Altså hva pasienten forteller deg? (Anamneseblatt) Epikrise: Er det det samme som "Status Presens"? Altså hva du finner ut om pasienten ved feks auskultasjon, perkusjon, berøring osv Huff, langsomt snakker jeg bedre tysk enn norsk, og begynner å "norskifisere" tyske ideomatiske uttrykk til norsk... Innkomstjournalen er den fullstendige anamnesen OG status presens som tas når en pasient legges inn på sykehuset, elektivt eller akutt. Epikrise er sammendraget som sendes til henvisende fastlege og andre i behandlingsteamet etter at pasienten er skrevet ut. Det er et slags sammenfatning av hva som er skjedd, hva som er funnet, hvilke tiltak som er iverksatt, oppfølging etc. Lenke til kommentar
keepdreaming Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Du kan ikke hoppe over FY2. Å? Det står i opptakskravene at man bare trenger FY1... Nå er vel FY1 det samme som det gamle 2FY ? Vaio (og jeg forsåvidt) er av den gamle skolen. Sikker en miks up... jeg mente 2FY... Nei, medisin trenger strengtatt ikke Relativitetsteori.. Det går ikke så raskt på sykehuset. Politikk er absolutt et bra valg... Mye snakk om det på post iallfall. Politikk høres kjempeflott ut. Dessuten er astronomi flyttet i fra FY2(3FY) ned til FY1, så vi har hatt en god del om relativitetsteorien. Med kunnskapsløftet har fagene fått nye navn: 2FY i reform 94 heter Fysikk 1 i kunnskapsløftet. 3FY i reform 94 heter Fysikk 2 i kunnskapsløftet. Det er tilsvarende for kjemi, biologi og en del andre fag. I og med at kunnskapsløftet skal være et løft i kunnskap (herlig ordspill) så har det generelt blitt slik at deler av penum i VK3 blitt pensum i VK2 og deler av pensum på bachelornivå på universitetet (grunnfag) blitt pensum i VK3. Om dette er et løft i kunnskapet kan selvsagt diskuteres. Lenke til kommentar
keepdreaming Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Innkomstjournalen er den fullstendige anamnesen OG status presens som tas når en pasient legges inn på sykehuset, elektivt eller akutt. Epikrise er sammendraget som sendes til henvisende fastlege og andre i behandlingsteamet etter at pasienten er skrevet ut. Det er et slags sammenfatning av hva som er skjedd, hva som er funnet, hvilke tiltak som er iverksatt, oppfølging etc. Jeg antar at vakthavende lege på akuttmottak tar innkomstjournalen, men pleier det å være turnusleger, assistentleger eller overleger? Og hvem pleier å skrive epikrise? Det høres ut som en typisk jobb for de med kortest fartstid på sykehuset (turnuslegene)... Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 20. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2009 Vakhavende lege på akuttmottaket kan være altfra med. stud med lisens til overlege. Epikriser er først og fremst en jobb for suckers, dvs hospitanter og turnuslege. Lenke til kommentar
Samegerilja Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 (endret) Vakhavende lege på akuttmottaket kan være altfra med. stud med lisens til overlege.Epikriser er først og fremst en jobb for suckers, dvs hospitanter og turnuslege. SCRUBS! Endret 20. mars 2009 av Samegerilja Lenke til kommentar
Moirdee Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) Her var det jammen mye god underholdning Hvor ble det av Queen of PMS? Endret 21. mars 2009 av alecia Lenke til kommentar
Mademoiselle Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) Stilig! Endret 21. mars 2009 av Mademoiselle Lenke til kommentar
Jensen2k Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Et lite spørsmål! Har tenkt til å ringe og hører mulighetene for sommerjobb som Portør på det "lokale" sykehuset. (Fredrikstad). Er det noen alderskonflikt i en slik stilling? Jeg er tross alt "bare" 17, men vil gjerne ha den jobben. Noen andre portører som ellers kan fortelle litt om arbeidsdagen sin og slikt? Lenke til kommentar
Moirdee Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Nesten genialt... OJ! En sånn en vil jeg også ha!! Btw; er du ferdigutdannet i år? Hvilke erfaringer har du hatt med å være stud.med i utlandet? Positive/negative? Skal studere i Krakow fra og med høsten 2011 Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Jeg var 18-19 da jeg jobbet som portør i Trondheim. De fleste andre portørene ble overrasket over å høre at jeg IKKE var sønn av en eller annen lege. Så håper du har kontakter, men kanskje det er annerledes i Fredrikstad? I Trondheim kunne man dengang velge mellom å være allmenn portør, dvs over hele huset, eller være en designert røntgenportør. Var en fin jobb. Ble kjent med mye folk. Hadde også endel nattevakter, da var man også en slags sikkerhetsvakt. Bla. på akuttmotaget (fulle folk) og helikopterdekket (Transport av inkommende pasienter fra helidekk til akuttmottaget) Reipar m.m.: Takk for svar om status presens et al :-) Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) er du ferdigutdannet i år? Mest sannsynlig antar det er til meg... Hvilke erfaringer har du hatt med å være stud.med i utlandet? Positive/negative? Jeg synes det er alltid spennende å oppleve noe som er helt ulik Norge. :!: Litt vanskelig å ramse opp pro og con for utenlandsk studie, men, øl er billig her nede. (hint hint) Endret 21. mars 2009 av Vaio Lenke til kommentar
jultomten Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Vakhavende lege på akuttmottaket kan være altfra med. stud med lisens til overlege. Epikriser er først og fremst en jobb for suckers, dvs hospitanter og turnuslege. Dette er vondt å lese. En epikrise er sammendraget av hva som har hendt under et sykehusopphold og hva som er planen videre. "Suckers" skriver kanskje denne for de minst interessante pasientene, men ofte er en epikrise et dokument som har svært mye å si for pasientens fremtid! Velkommen til legestanden, Vaio! Mvh Jultomten Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 Vakhavende lege på akuttmottaket kan være altfra med. stud med lisens til overlege. Epikriser er først og fremst en jobb for suckers, dvs hospitanter og turnuslege. Dette er vondt å lese. En epikrise er sammendraget av hva som har hendt under et sykehusopphold og hva som er planen videre. "Suckers" skriver kanskje denne for de minst interessante pasientene, men ofte er en epikrise et dokument som har svært mye å si for pasientens fremtid! Velkommen til legestanden, Vaio! Mvh Jultomten Hva driver du med jultomten? Lenke til kommentar
jultomten Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Vakhavende lege på akuttmottaket kan være altfra med. stud med lisens til overlege. Epikriser er først og fremst en jobb for suckers, dvs hospitanter og turnuslege. Dette er vondt å lese. En epikrise er sammendraget av hva som har hendt under et sykehusopphold og hva som er planen videre. "Suckers" skriver kanskje denne for de minst interessante pasientene, men ofte er en epikrise et dokument som har svært mye å si for pasientens fremtid! Velkommen til legestanden, Vaio! Mvh Jultomten Hva driver du med jultomten? Mye rart - men av profesjon er jeg hematolog... Skriver minst 20 epikriser per uke! Mvh Jultomten Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 21. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2009 (endret) Mye rart - men av profesjon er jeg hematolog... Skriver minst 20 epikriser per uke! Mvh Jultomten Med all respekt Jultomten har jeg store vanskeligheter å tror på deg. Spesielt etter å skummet gjennom dine tidl innlegg: Bacimycin er ugiftig og heroin som smertestillende... edit: Du er velkommen til å overbevise oss, medisinstudenter. Det er alltid hyggelig å ha en lege på tråden. (Hvis du er en lege) Hvilket sykehus? Endret 21. mars 2009 av Vaio Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå