Vaio Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Jo, de kan det. Her er det snakk om forkjellsbehandling. Lenke til kommentar
Aces Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Man får to ekstraopeng ved å jobbe et halvt år 100% stilling i en jobb som har noe med helsefag å gjøre hørte jeg. Jeg antar at pleieassistent gjelder? Lenke til kommentar
Poplitea Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Jo, de kan det. Her er det snakk om forkjellsbehandling. Så lenge det er forskjellsbehandling mellom de som er, og de som ikke er, tatt opp gjennom samordna opptak så ser jeg ikke noe galt i det. Forstår godt din side av saken, men du har tross alt valgt å reise ut. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Jo, de kan det. Her er det snakk om forkjellsbehandling. Så lenge det er forskjellsbehandling mellom de som er, og de som ikke er, tatt opp gjennom samordna opptak så ser jeg ikke noe galt i det. Forstår godt din side av saken, men du har tross alt valgt å reise ut. Hvordan vil du har tatt det, hvis bare folk fra UIO, har rett til turnus i oslo? Det er også et "valg." Vi studenter skal ikke hemmes pga et valg. Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Må forresten bare påpeke at dette er noe som fremdeles er under utredning og man kan på ingen som helst måte garantere at dette blir utfallet av saken. Det finnes ca. 3000 medisinstudenter i norge, og ca. 3000 i Utlandet. Saken vil aldri blir godkjent. Vaio:: Etter å ha lest hele tråden så vet jeg ikke helt om jeg tørr å svare; men ja Å være en legestudent er ingen skam. Men dessverre finnes det folk som elsker å sverte andre, helt uten grunn... Sånn er det bare, Thats life. Hvilket universitet, og hvilket år? (semester) Her misforstår du saksgangen på et meget kritisk punkt. Norske medisinstudenter, gjennom NMF, har valgt å gå til Legeforeningen og bedt dem om å lage en løsning på denne saken. Dette er ikke en sak som medisinstudenter senere kommer til å få stemme over. Husk at Legeforeningen jobber for legers rettigheter. Legers rettigheter kommer, med den overfloden av medisinstudenter som utdannes nå, til å dale i takt med at antallet leger øker. Derfor er det, uten noen som helst tvil, Legeforeningens beste at antallet medisinstudenter går ned. Ved å gå over til en dansk modell, slik løsningen ser ut til å bli nå, vil man effektivt legge et lokk på antallet studenter som kan utdannes i utlandet. Jeg jobber med turnussaken månedlig, har fått referat fra møtene til turnusrådet og jeg kan love deg at slik det ser ut nå ender vi opp med en dansk modell, uten tilbakevirkendekraft. (Det vil si at du berger deg, hvis du ikke skjønte det) At du som medisinstudent ikke skjønner at dette kommer til å gavne deg i framtiden forteller veldig mye om hvor liten innsikt du har i denne problemstillingen. Lenke til kommentar
Poplitea Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 (endret) Jo, de kan det. Her er det snakk om forkjellsbehandling. Så lenge det er forskjellsbehandling mellom de som er, og de som ikke er, tatt opp gjennom samordna opptak så ser jeg ikke noe galt i det. Forstår godt din side av saken, men du har tross alt valgt å reise ut. Hvordan vil du har tatt det, hvis bare folk fra UIO, har rett til turnus i oslo? Det er også et "valg." Vi studenter skal ikke hemmes pga et valg. Studenter fra Oslo, Bergen, Tr.heim og Tromsø stiller i samme "bås". Vi snakker om turnusplasser i Norge, ikke i hver enkelt by eller region Endret 26. februar 2008 av Poplitea Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Studenter fra Oslo, Tromsø, Tr.heim og Tromsø stiller i samme "bås". Vi snakker om turnusplasser i Norge, ikke i hver enkelt by eller region Segregeringen begynner med land, så by, så distrikt. Snart vil Oslo studentene klage på at folk fra tromsø ta deres turnusplass. Tromsø og tromsø.... hmmm selvfrelst? Lenke til kommentar
Poplitea Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Studenter fra Oslo, Tromsø, Tr.heim og Tromsø stiller i samme "bås". Vi snakker om turnusplasser i Norge, ikke i hver enkelt by eller region Segregeringen begynner med land, så by, så distrikt. Snart vil Oslo studentene klage på at folk fra tromsø ta deres turnusplass. Tromsø og tromsø.... hmmm selvfrelst? Segregering faktisk:p. Med delt turnus slik som nå vil ikke det skje. Hehe sånn sett ja:P. mente selvfølgelig Bergen:) Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Med delt turnus slik som nå vil ikke det skje. med "norskutdannelse" prioritering? Lenke til kommentar
Camron Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Vaio: Vet du om det er det mulig å få fritak fra fag der du er? Har hatt en del av fagene før. Lenke til kommentar
Poplitea Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Med delt turnus slik som nå vil ikke det skje. med "norskutdannelse" prioritering? Nei Jeg tenker på at turnusen er delt opp i sykehustjeneste og allmennlegetjeneste. Det fører til at noen må ut i distriktet. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Vaio: Vet du om det er det mulig å få fritak fra fag der du er? Har hatt en del av fagene før. Som hva da? Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 (endret) Studenter fra Oslo, Tromsø, Tr.heim og Tromsø stiller i samme "bås". Vi snakker om turnusplasser i Norge, ikke i hver enkelt by eller region Segregeringen begynner med land, så by, så distrikt. Snart vil Oslo studentene klage på at folk fra tromsø ta deres turnusplass. Uff, noe av det dummeste jeg noensinne har hørt. Har overhodet ingenting i mot studenter som kommer fra tromsø og såkalt "tar" turnusplasser fra de som bor i oslo. Slik ordningen er i dag er det ytterst få i oslo som får turnusplass i oslo, de fleste må ut. Jeg har ingenting i mot å ta turnus i tromsø. Problemet er de sinnsykt mange som drar til utlandet for å bli leger. Jeg kan ikke stole på den "utdanningen" de har fått der. En legevenn av pappa fortalte dessuten om en turnuslege som hadde blitt utdannet i Polen. Gutten kunne ikke svaret på selv de enkleste ting, og det er direkte skremmende. Mange betaler for karakterene sine der. Det er for lettvint å bli lege. Legeyrket blir dratt ned i søla. Vi som sliter for å komme inn her i Norge, får ingenting igjen for det. Det bør bli stopp på alle skoletaperne som drar til utlandet for å bli lege, bare fordi at de ikke har noe bedre å gjøre. Håper virkelig på en forandring Reipar: Dansk modell? Kunne du forklare nærmere hvordan den er, evt en link. Takk! Endret 26. februar 2008 av Sonja84 Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Studenter fra Oslo, Tromsø, Tr.heim og Tromsø stiller i samme "bås". Vi snakker om turnusplasser i Norge, ikke i hver enkelt by eller region Segregeringen begynner med land, så by, så distrikt. Snart vil Oslo studentene klage på at folk fra tromsø ta deres turnusplass. Uff, noe av det dummeste jeg noensinne har hørt. Har overhodet ingenting i mot studenter som kommer fra tromsø og såkalt "tar" turnusplasser fra de som bor i oslo. Slik ordningen er i dag er det ytterst få i oslo som får turnusplass i oslo, de fleste må ut. Jeg har ingenting i mot å ta turnus i tromsø. Problemet er de sinnsykt mange som drar til utlandet for å bli leger. Jeg kan ikke stole på den "utdanningen" de har fått der. En legevenn av pappa fortalte dessuten om en turnuslege som hadde blitt utdannet i Polen. Gutten kunne ikke svaret på selv de enkleste ting, og det er direkte skremmende. Mange betaler for karakterene sine der. Det er for lettvint å bli lege. Legeyrket blir dratt ned i søla. Vi som sliter for å komme inn her i Norge, får ingenting igjen for det. Det bør bli stopp på alle skoletaperne som drar til utlandet for å bli lege, bare fordi at de ikke har noe bedre å gjøre. Håper virkelig på en forandring Reipar: Dansk modell? Kunne du forklare nærmere hvordan den er, evt en link. Takk! "Turnusordningen som den er fremlagt af Sundhedsstyrelsen: Turnusordningen omfatter et af Sundhedsstyrelsen fastsat antal turnusuddannelsesforløb, der anvises lægestuderende og læger, der tilmelder sig ordningen. På grundlag af tilmelding fra lægestuderende og læger uddannet ved et dansk sundhedsvidenskabeligt fakultet, fastlægger Sundhedsstyrelsen to gange årligt antallet af uddannelsesforløb. Et turnusuddannelsesforløb omfatter et 18-måneders ansættelsesforløb med 12 måneders ansættelse på sygehus og 6 måneders ansættelse som praksisreservelæge hos en almenpraktiserende læge. Lægestuderende og læger uddannet ved et dansk sundhedsvidenskabeligt fakultet kan tilmelde sig den omtalte turnusordning efter at have indstillet sig til den lægevidenskabelige kandidateksamen. Sundhedsstyrelsen fastsætter en frist for tilmelding. Tilmelding til turnusordningen kan uden nærmere begrundelse udskydes i op til to år efter afsluttet kandidateksamen. De lægestuderende vælger sygehusområde efter tur i nummerrækkefølge efter lodtrækning. Læs den fulde bekendtgørelse og FADL's svar på www.fadl.dk" Dansk er ikke så lett å forstå, men den danske modellen er kort og godt en prioritering av de nasjonale studentene. Den danske turnusen er bygd opp slik at antallet turnusplasser justeres etter antallet medisinstudenter i Danmark. Jeg kan nok ikke forestille meg at man vil senke antallet turnusplasser betraktelig her i Norge og siden man pr. idag har flere turnusplasser enn det er medisinstudenter i Norge vil det nok bli en betydelig pott igjen til utenlandsstudenter. Men naturligvis ikke det antallet vi har idag. Og jeg må igjen påpeke: Dette er fremdeles under arbeid og ingenting garanteres, det skal godkjennes på høyere nivå. Men innstillingen fra Legeforeningen synes å bli denne løsningen og LF veier tungt i Norge så jeg er ved godt håp. Endret 27. februar 2008 av Reipar Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Takk reipar. Håper virkelig på en dansk modell i Norge også. Krysser fingrene. Endret 27. februar 2008 av Sonja84 Lenke til kommentar
Poplitea Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Takk reipar. Håper virkelig på en dansk modell i Norge også. Krysser fingrene. i alle fall en variant av den danske modellen. Det kommer vel uansett ikke til å skje så mye så lenge vi er under utdanning. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Dansk er ikke så lett å forstå, men den danske modellen er kort og godt en prioritering av de nasjonale studentene. Den danske turnusen er bygd opp slik at antallet turnusplasser justeres etter antallet medisinstudenter i Danmark. Jeg kan nok ikke forestille meg at man vil senke antallet turnusplasser betraktelig her i Norge og siden man pr. idag har flere turnusplasser enn det er medisinstudenter i Norge vil det nok bli en betydelig pott igjen til utenlandsstudenter. Men naturligvis ikke det antallet vi har idag. Og jeg må igjen påpeke: Dette er fremdeles under arbeid og ingenting garanteres, det skal godkjennes på høyere nivå. Men innstillingen fra Legeforeningen synes å bli denne løsningen og LF veier tungt i Norge så jeg er ved godt håp. Det var et dårlig løsning. Regulere antall turnusplass etter "local demands"? Hva blir det neste? Stats regulert arbeidsplass etter etterspørsel? Det finnes et ord for slike løsninger: K-o-m-m-u-n-i-s-m-e Endret 27. februar 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Uff, noe av det dummeste jeg noensinne har hørt. Noensinne? All time? Kom igjen, du må har hørt noe som er verre? Som. feks: "Jeg er en medisinstudent (wannabe)" Har overhodet ingenting i mot studenter som kommer fra tromsø og såkalt "tar" turnusplasser fra de som bor i oslo. Slik ordningen er i dag er det ytterst få i oslo som får turnusplass i oslo, de fleste må ut. Jeg har ingenting i mot å ta turnus i tromsø. Hva med å bre-ut toleransen din til utlandske medisinstudenter? Problemet er de sinnsykt mange som drar til utlandet for å bli leger. Jeg kan ikke stole på den "utdanningen" de har fått der. En legevenn av pappa fortalte dessuten om en turnuslege som hadde blitt utdannet i Polen. Gutten kunne ikke svaret på selv de enkleste ting, og det er direkte skremmende. Mange betaler for karakterene sine der. Det er for lettvint å bli lege. Legeyrket blir dratt ned i søla. Vi som sliter for å komme inn her i Norge, får ingenting igjen for det. Det bør bli stopp på alle skoletaperne som drar til utlandet for å bli lege, bare fordi at de ikke har noe bedre å gjøre. Hva med studenter som er utdannet ifra Michigan University? Harvad? Oxford? Cambridge? Med all respekt, så tror jeg, de er mer kvalisifert som lege enn alle oss. Dette vise kun "ironiet"; At utlandske studenter er mindre kvalifisert enn lokale "produkter" . "de enkleste tingene" Jeg har en personlig historie å fortelle: Jeg hadde praksis i Revmatologi i Norge, 2år siden. Jeg fikk en pasient med Morbus Bekterev, og fikk panikk. Hva faen er "morbus bekterev?" Tingen er, ordet; "ankylosing spondylitis" er mer hyppig brukt for sykdommet, enn selve bekterev. Tom. I wikipedia, er sykdommet skrevet; "As know as ....osv" Må si jeg var "lost" for en halvtime, til en snill tyskstudent..... At vi utlandske studenter er litt "lost in translation" et par mnd, er helt normal. Jada vi er ikke så flinke som dere til å skrive Epikriser, Pasientjournaler, printe ut former av "rett farge" eller "Norsk" medisinsk latin. Men, tilslutt, tror jeg vi kommer oss, hvis ikke bedre edit: Skrivefeil rettes.... Endret 27. februar 2008 av Vaio Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Hva synes dere om at utenlandsstudenter, som verken er født i Norge eller har noe bakgrunn i landet, er med i turnustrekningen i Norge? Og hva med dette kontra utenlandsstudentene fra Norge? Vet om folk som har fått høyere nr i trekningen (folk som har studert i England, Ungarn osv uten relasjoner til Norge) enn norgesstudentene og de norske studentene i utlandet. Personlig synes jeg det virker mer irriterende å konkurrere mot folk som ikke har noe bakgrunn i Norge enn utenlandsstudenter som kjenner språket og kulturen flytende. Mulig litt trangsynt av meg å tenke sånn, men hva gjelder legekrisen som foregår per i dag er det blitt litt frustrerende. Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Hva synes dere om at utenlandsstudenter, som verken er født i Norge eller har noe bakgrunn i landet, er med i turnustrekningen i Norge? Og hva med dette kontra utenlandsstudentene fra Norge? Vet om folk som har fått høyere nr i trekningen (folk som har studert i England, Ungarn osv uten relasjoner til Norge) enn norgesstudentene og de norske studentene i utlandet. Personlig synes jeg det virker mer irriterende å konkurrere mot folk som ikke har noe bakgrunn i Norge enn utenlandsstudenter som kjenner språket og kulturen flytende. Mulig litt trangsynt av meg å tenke sånn, men hva gjelder legekrisen som foregår per i dag er det blitt litt frustrerende. Denne gruppen utgjør så få turnusplasser pr.idag at jeg ikke ser på det som noe stort problem, ganske tvert imot. Slike studenter bidrar ofte med ny kultur, ny viten og nye impulser. (Noe vi vel kanskje ikke kan si at Lille Bærum i Budapest, Schzezchin og Gdansk gjør) Nå må jeg forresten få påpeke at det må være et absolutt krav til disse studentene må være at de er interessert i å lære seg norsk på et meget høyt nivå. Hvis ikke vil de nok bidra til mer frustrasjon, enn godt, i dagens norske helsevesen. Endret 27. februar 2008 av Reipar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå