Vaio Skrevet 18. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Jeg vil faktisk si at innkomstjournaler er den beste måten å trene kommunikasjonsferdigheter på, så lenge man får en evaluering av det arbeidet som er gjort. Jeg kan garanterer deg at jeg har tatt mer innkomstjournaler enn de fleste med. stud. Likeså med epikriser. Og jeg kan bastant konkludere at innkomstjournaler representerer ikke kommunikasjonsferdighet(er). Men, la oss ikke havne i en skriftlig krangel. Problemet med SHdirs uttalelse er at den har konsekvenser. Den er dømmende og stigmatiserer. Thats my 2 cents.. edit: Angående skånsome undersøkelsesteknikk... Jeg vet ikke hvor du vil hen, men vi voldta ikke pasienter i Ungarn... Endret 18. mars 2009 av Vaio Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 18. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2009 Vaio, hva slags kommunikasjonskurs er det på ditt studiested? Jeg studerer som sagt ikke medisin, men jeg har en bror som har tenkt å flytte til utlandet for å studere medisin. Det hadde vært interessant å høre hva slags opplegg dere har på dette feltet. I Ungarn er det et flerfaglig opplegg: Psykologi, antropologi og Indre med.. Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Jeg vil faktisk si at innkomstjournaler er den beste måten å trene kommunikasjonsferdigheter på, så lenge man får en evaluering av det arbeidet som er gjort. Jeg kan garanterer deg at jeg har tatt mer innkomstjournaler enn de fleste med. stud. Likeså med epikriser. Og jeg kan bastant konkludere at innkomstjournaler representerer ikke kommunikasjonsferdighet(er). Men, la oss ikke havne i en skriftlig krangel. Det kan godt være, Vaio. Og jeg dro overhodet ingen konklusjoner slik SHdir-sjefen gjorde. Men det er likefullt en legitim hypotese - når man ikke snakker samme språk som pasientene blir det en ekstra utfordring å lære seg lege-pasient-kommunikasjon. Lenke til kommentar
r1hunter Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 For meg virker det som at de som studere i utlandet er litt gretne, pga at de ikke var kvalifiserte nok til å studere i Norge. Medisinstudenter i Norge burde være privigilerte på alle slags måter! Dere studerer i utlandet, ikke kom å klag på hva dere får og ikke får i Norge. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Hva er det som er så gale med å studere i utlandet? Lenke til kommentar
r1hunter Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Hva er det som er så gale med å studere i utlandet? Absolutt ingen ting! Men hver gang noen snakker om et eller annet angående Norge vis-a-vis utlandet, begynner noen i fra utlandet å legge seg i forsvarsposisjon med en gang. Virker som om de er sur på et vis. Bare jeg som oppfatter det slik, så det har veldig lite å si. Jeg er her bare for å provosere, ikke sant? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 18. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Men det er likefullt en legitim hypotese - når man ikke snakker samme språk som pasientene blir det en ekstra utfordring å lære seg lege-pasient-kommunikasjon. Hvordan klarer/klarte du å konkludere dette, når undervisningen er på engelsk og vi få opplæring i ungarnsk/polsk/tjekkisk? Kan du spesifisere utfordringene? Endret 18. mars 2009 av Vaio Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Absolutt ingen ting! Men hver gang noen snakker om et eller annet angående Norge vis-a-vis utlandet, begynner noen i fra utlandet å legge seg i forsvarsposisjon med en gang. Virker som om de er sur på et vis. Bare jeg som oppfatter det slik, så det har veldig lite å si. Jeg er her bare for å provosere, ikke sant? Næ, jeg var bare interessert i dine synspunkter på saken Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Selv håper jeg kun leger utdannet i Norge får jobb her. Det håper ikke jeg! Utenlandsstudentene besitter store ressurser som det ville være idiotisk om vi ikke fikk glede av. Husk at det er særdeles lite av medisinsk forskning som foregår i Norge, vi er faktisk avhengig av at noen kommer til Norge med ny erfaring for å forbedre systemet. I tillegg tror jeg mange utenlandsstudenter er skånt for det viruset som herjer norsk helsevesen og er i ferd med å kjøre hele skipet til bunns - nordmenn er verdens beste til å klage, syte og gnåle over verdens minste ting. I stedet for å tilpasse systemet ved å gjøre ting mer effektivt og bedre, er det jævlig mange som gjør som man alltid har gjort - klager og gnåler for å få mer penger. Jeg er overbevist om at utenlandsstudentenes erfaringer om hvordan man kan få mest mulig helse for hver eneste krone kommer til å være med på å endre helsevesenet i Norge. Utgiftene til helsevesenet har økt med med 18 (!!) milliarder bare fra 2005 til 2008. Hvor faen er de pengene ??! At folk som studerer i Polen fordi de har et for lavt snitt for Norge sier det sikkert sitt. Dessuten holder vel ikke østeuropeisk utdanning mål, heller. Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Gratulerer! Vi har startet Norge vs. utland-diskusjonen for 56. gang i denne tråden! Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Weeee! Nå må vi stifte cheerleading teams! Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Legen... wait for it... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant 'cause the next word is.. DAIRY! Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Men det er likefullt en legitim hypotese - når man ikke snakker samme språk som pasientene blir det en ekstra utfordring å lære seg lege-pasient-kommunikasjon. Hvordan klarer/klarte du å konkludere dette, når undervisningen er på engelsk og vi få opplæring i ungarnsk/polsk/tjekkisk? Kan du spesifisere utfordringene? Jeg har aldri møtt en eneste utenlandsstudent fra Øst-Europa (hvor 90% av utenlandsstudenter i dag befinner seg) som har vært i nærheten av å være god nok i ungarsk/polsk/tsjekkisk til å holde en konsultasjon. De har også fortalt at dette gjelder alle sine medstudenter. Om det virkelig er slik at alle snakker godt nok så finnes det ikke noe problem, end of story. At folk som studerer i Polen fordi de har et for lavt snitt for Norge sier det sikkert sitt. Dessuten holder vel ikke østeuropeisk utdanning mål, heller. Dra møkka di et anna sted er du grei! Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 18. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Det eneste vi umed sliter med, er byråkratiet. For meg iallfall... Men! Etter et par 100innkomstjournaler. . 50talls epikriser milliarder av nynotat og journalnotat. resepter og sykemelding Så er vi nok likestilt. Apropos Journaler. Noen som har lyst å lage en "skikkelig"-EKTE norsk-NORWEGIAN MADE-innkomstjournal? Så vi dumme umeds kan lære noe av? Endret 18. mars 2009 av Vaio Lenke til kommentar
r1hunter Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Jeg vil helst hoppe over FY2, men om det er en stor fordel å ha det på VG, så må jeg jo det. Er det noen som har peiling? Er det en stor fordel om man har hatt FY2 på videregående, i forhold til et evt. medisinstudium. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 18. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2009 Du kan ikke hoppe over FY2. Lenke til kommentar
r1hunter Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Du kan ikke hoppe over FY2. Å? Det står i opptakskravene at man bare trenger FY1... Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Du kan ikke hoppe over FY2. Å? Det står i opptakskravene at man bare trenger FY1... Nå er vel FY1 det samme som det gamle 2FY ? Vaio (og jeg forsåvidt) er av den gamle skolen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå