Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter

Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
:) Hvordan var det å jobbe som portør da? Tungt?(fysisk og psykisk)

Jeg synes det var utrolig spennende. Man får vært innom de fleste avdelinger og møter på mange ulike typer mennesker. Man får liksom et lite innblikk i hvordan helsevesenet fungerer. Jeg håper på å studere medisin til høsten, så dette var den perfekte sommerjobben for meg :)

Det er ikke spesielt tungt fysisk, men jeg gikk mellom 10-20 km hver dag, så finn gode sko :p

Om det er psykisk tungt? Vel, du jobber jo med syke og noen ganger døende mennesker, så det kan jo hende du finner det tungt, det er jo individuelt.

Jeg synes hvertfall dette var en kjempe spennende jobb, men nå går jeg på vgs og dette var det første møtet med helsevesenet. En lege ville antagelig sagt at det var dritkjedelig. Jeg kunne heller aldri tenkt meg å jobbe som portør resten av livet, men som sagt, som sommerjobb var det veldig givende.

Lenke til kommentar
... men i kjemi falt jeg av allerede i 2KJ fordi jeg prioriterte juleeksamenene, og jo lenger jeg venter med å hente meg inn, jo mindre lyst får jeg til å sette i gang... Kjenner eksamensangsten komme for fullt, men det er mye som frister mer enn å sette seg ned for å jobbe med kapittelet om såpe :innocent:

Hei, jeg er medisinstudent og kan prøve å motivere deg litt. Kjemi er faktisk kjempeviktig for å forstå mange deler av basalfagene på medisinstudiet. Jeg skjønner at såpe kan høres kjedelig ut, men såpe har faktisk relevans til medisinske fag. For eksempel: Som du sikkert vet er såpe amfipatisk (hydrofil og hydrofob). Det samme gjelder fosfolipidene i cellemembranen, og hvis du vet noe om såpe, så vet du dermed også noe om fosfolipidene som bygger opp cellemembranene i alle kroppens celler.

I tillegg har gallesalter (cholesterol-derivert) såpelignende egenskaper, vet at de emulsifiserer fettsyrer i tarmene og hjelper til å få de absorbert. De danner faktisk miceller, ikke ulikt såpe:) Så såpe er faktisk relevant å lære om, og det samme gjelder mange andre ting i kjemien.

Så stå på, husk at belønningen, medisinstudiet, er verdt å jobbe for:)

Hvordan var det å jobbe som portør da? Tungt?(fysisk og psykisk)

Jeg har ikke jobbet som portør, men kjenner noen som har gjort det. Det er ikke så tungt fysisk, det verste du gjør er å dytte senger opp slake motbakker, og noen ganger bruker du er kjøretøy til det. Det er heller ikke så mye psykisk belastning, de fleste turene består av å flytte pasient kjapt og greit mellom avdelinger/røntgen. Kjenner riktignok en venn som kjørte en pasient som fikk hjertestans, men da var akuttmottaket 10 sekunder unna. Verre hvis du er alene i heisen og strømmen går, men det er heldigvis sjeldent :yes: Tror å jobbe som pleiemedhjelper er både fysisk og psykisk tyngre, portørjobben er en grei "innføring", men man får ikke så mye kontakt med pasientene.

Endret av ScapulaAlata
Lenke til kommentar

Kaja, siden du henger litt i sjekketråden, har du lest noe av Derren Brown?

I boka "Tricks of the Mind" så skriver han om en teknikk for hvordan du kan bli interessert i alt mulig.

Jeg klarer å interessere meg for mye rart, men for min del er det verre å holde på interessen.

Finn det du synes er kult i det du leser om og spinn videre på det. Be easy exciteable!

Såpe er jo dritkult! Man kan lage drit-tøffe såpebobler av dem og i såpeboblene er det dritkule farger. Det er som en miniregnbue!

That's right, easy exciteable :cool:

Alt er interessant, så lenge man har fantasi nok :)

Scapula, vil ikke si at pleiemedhjelper er så tungt. Mesteparten av tiden sitter vi i sofaen og koser oss. Dog, et par tunge løft kan det være og steike for et mas det er på dementavdelinger... Men, så lenge man ikke lar det gå inn under huden :)

Lenke til kommentar

Jeg leser også Derren Browns "Tricks of the Mind" for tiden. Utrolig bra bok med mange triks som kan hjelpe en gjennom hverdagen og mange gode beskrivelser av hvordan menneskesinnet fungerer i troen på det overtroiske og alternativ medisin.

Lenke til kommentar

Har brukt en del fra memorydelen på puggerekker, men hjelper jo lite når man skal skaffe seg forståelse og div. Har lært meg å huske rekkefølgen på en hel kortstokk på et par minutter. :) Har lyst til å teste den med å få en person til å lede meg til et gjemt objekt ved å kjenne på ideomotoriske bevegelser.

Ellers har jeg og brukt litt Derren, men mest Eckhart Tolle til å komme over blodbesvimelser. Teknikkene til Derren er jo og bra for å overgå limiting beliefs.

Lenke til kommentar
Hehe, er vel heller det motsatte av Mr. Snåsa. Vitenskapeliggjøre det "overnaturlige".

Snakker om ironi, så hadde vi en praktiserende "homeopat" på post med pneumonia suspekt...

Jeg foreslår å behandle han "homeopatisk" altså la han smake sin egen medisin :whistle: Så får vi se hvordan det går :ohmy:

I tillegg synes jeg godt at alle som tror på healing kan motta hjelp av en egen healer-luftambulanse ved traumer, bemannet av erfarne healere som benytter anerkjente healingtekniker for å "heale" alle skader :!:

Lenke til kommentar
Hehe, er vel heller det motsatte av Mr. Snåsa. Vitenskapeliggjøre det "overnaturlige".

Snakker om ironi, så hadde vi en praktiserende "homeopat" på post med pneumonia suspekt...

Jeg foreslår å behandle han "homeopatisk" altså la han smake sin egen medisin :whistle: Så får vi se hvordan det går :ohmy:

hehe! Desverre er det ikke alltid så morsomt da! Hadde en pasient med kreft. Husker ikke i farta var det var, men den var ihvertfall høyt oppe i stadiene.. Hun hadde nektet skolemedisinsk hjelp etter stilt diagnose, og ble behandlet av homeopat. Da vi fikk henne var hun vel egentlig terminal. Triste greier! Men tror den egentlige årsaken var at hun hadde angst for operasjoner, hvite kitler, cellegiftkurer osv.

Lenke til kommentar
hehe! Desverre er det ikke alltid så morsomt da! Hadde en pasient med kreft. Husker ikke i farta var det var, men den var ihvertfall høyt oppe i stadiene.. Hun hadde nektet skolemedisinsk hjelp etter stilt diagnose, og ble behandlet av homeopat. Da vi fikk henne var hun vel egentlig terminal. Triste greier! Men tror den egentlige årsaken var at hun hadde angst for operasjoner, hvite kitler, cellegiftkurer osv.

Uff, det var tragisk. Det er sånne ting som får meg til å mislike alternative behandlere. De bør holde seg langt unna alt som har med kreft og annen alvorlig sykdom å gjøre.

Visste dere at Snåsemannen omtales som Nordens Rasputin i tyske aviser?

Endret av ScapulaAlata
Lenke til kommentar

Ah, har fremføring imorn og skal nevne amming hos premature barn.

Lærern likte ikke at æ bruker "produksjon av melk hos mor ....." Noen andre ideer på hvordan jeg kan formulere det på andre måter? Skal være lett og forstå, og helst ikke noe særlig anatomisk med tanke på hva prolaktinet gjør, hormoner osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...