Samegerilja Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 "en god epikrise er en kort og oppsummerende epikrise!...Det er helt j**** å lese romaner!"(Fastlegen til Vaio) Fått tilbakemelding fra "kontaktlegen" din Vaio ;O? Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Dritkult Vaio! Husk å legge det inn i førsteposten også Gjerne som en link til innlegget ditt, så blir ikke førsteposten så lang å bla seg gjennom Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 (endret) Kan noen med god erfaring forsøke og kortfattet, men konkret, skissere kjemiinnholdet i legestudiet. Da mener jeg sett i forhold til videregående-pensum ved 2- og 3KJ. I forbindelse med opptaksprøve til universitet i Ungarn, har jeg nå lest gjennom alt realfagpensum fra VGS. Biologien og øvrig naturfag er uproblematisk å bearbeide, men kjemien er det imidlertid verre med. Særlig 3KJ sliter jeg med. Kjemibøkene er ”Kjemien stemmer”, og etter å ha lest dem nå, et år siden sist, sitter jeg igjen med samme følelsen – Bøkene er som DNA molekylet, bestående av 95-98% introner. Så fort det beveger seg inn på områder med klar tilknytning til biologien vekker det interesse, men majoriteten av stoffet er for meg fullstendig uinteressant. Jeg ser absolutt at stoffet er relevant for videre kjemistudier, men inngår det i sin helhet i legestudiet, blir det uaktuelt for min del. Opptaksprøven er nær, derfor er det nå jeg må ta stilling til om legestudiet faktisk passer for meg. Dere som studerer medisin og trives med det. Hva var deres forhold til kjemien på VGS? Hvordan opplever dere kjemien i studiet i forhold til kjemien i VGS? Svar settes stor pris på … Endret 22. februar 2009 av Jorchi Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2009 Hvor skal du søke til Jorchi? Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Hvor skal du søke til Jorchi? Jeg har søkt til Semmelweis Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2009 (endret) Jeg har søkt til Semmelweis http://www.semmelweis-english-program.org/...mp;limitstart=2 Guideline of Topics for the Entrance Exam at the Faculty of General Medicine, Dentistry and Pharmacy: * Evolution: chemical and biological aspects * Chemical background in Biology: Structure of atoms; Molecules – chemical bonds; Solutions; Chemical reactions; Inorganic constituents; Hydrocarbons; Organic compounds containing Oxygen or Sulphur; Organic compounds containing Nitrogen; Carbohydrates; Amino acids and Proteins; Lipids; Vitamins; Nucleic acids. * The cell and its organization (morphology and function): Prokaryotes (viruses, bacteria) and Eukaryotes (focus on cilia and flagella, cell wall, cell membrane, endoplasmic reticulum, Golgi, lysosome, mitochondrion, plast, ribosome, centriole, nucleus, nucleolus). * From cells to tissues of different structure and function (plant and animal tissues as well). * Cell division: mitosis and meiosis. * Anabolic and catabolic pathways regarding nucleic acids, proteins, carbohydrates, lipids (photosynthesis, bioenergetics included). * The physiology of living organisms: respiration, ingestion and digestion, excretion, circulation, endocrine and neural regulation, immunobiology, locomotion. * Reproduction and development of animals. * Genetics: Mendelian inheritance, human genetics. * Basic ethology. * Basic ecology (cycles of C, N, P, H2O included). Note: In all of these questions, knowledge of English terminology is required! Spør kollegeren min: Raijin Endret 22. februar 2009 av Vaio Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Kan noen med god erfaring forsøke og kortfattet, men konkret, skissere kjemiinnholdet i legestudiet. Da mener jeg sett i forhold til videregående-pensum ved 2- og 3KJ. I forbindelse med opptaksprøve til universitet i Ungarn, har jeg nå lest gjennom alt realfagpensum fra VGS. Biologien og øvrig naturfag er uproblematisk å bearbeide, men kjemien er det imidlertid verre med. Særlig 3KJ sliter jeg med. Kjemibøkene er ”Kjemien stemmer”, og etter å ha lest dem nå, et år siden sist, sitter jeg igjen med samme følelsen – Bøkene er som DNA molekylet, bestående av 95-98% introner. Så fort det beveger seg inn på områder med klar tilknytning til biologien vekker det interesse, men majoriteten av stoffet er for meg fullstendig uinteressant. Jeg ser absolutt at stoffet er relevant for videre kjemistudier, men inngår det i sin helhet i legestudiet, blir det uaktuelt for min del. Opptaksprøven er nær, derfor er det nå jeg må ta stilling til om legestudiet faktisk passer for meg. Dere som studerer medisin og trives med det. Hva var deres forhold til kjemien på VGS? Hvordan opplever dere kjemien i studiet i forhold til kjemien i VGS? Svar settes stor pris på … Kjemi er helt klart viktig i medisinstudiet. For å forstå homeostasen - hvordan de ulike kjemiske komponentene opprettholder sin likevekt, så kreves ganske inngående forståelse av kjemiske reaksjoner - syre/base, redox, pH osv. Dette er helt essensielt for videre å forstå gassutvekslingen i vev/lunger, elektrolytt-balansen kroppen, kroppens mekanismer for å holde konstant pH i blodet osv.. osv.. Kjemien danner også grunnlaget for å forstå biokjemien - enzymer, enzymkinetikken, metabolismen (energiomsetningen i kroppen) osv. Farmakologien (vitenskapen om legemidlene) baserer seg også i stor grad på kjemi. Vi skal ikke bli farmasøyter (et rent kjemisk/biokjemisk fag), men vi skal likevel vite hvordan legemidlene fungerer, hvordan de oppfører seg i kroppen, hva kroppen gjør med legemidlet osv. Man er igjennom det meste som står i 3KJ-boken ila. studiet - men det blir vel ikke så veldig mye vanskeligere enn det. Husk at man ikke trenger å være lidenskapelig interessert i alt som inngår i en utdannelse - en del ting må man bare lære seg uansett. Samtidig finnes det jo andre utdannelser som er mer rettet mot biologi, kanskje det kunne vært noe ? Det høres kanskje ut som du heller ønsker å bli biolog ? Lenke til kommentar
eple123 Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 (endret) Kan noen med god erfaring forsøke og kortfattet, men konkret, skissere kjemiinnholdet i legestudiet. Da mener jeg sett i forhold til videregående-pensum ved 2- og 3KJ. I forbindelse med opptaksprøve til universitet i Ungarn, har jeg nå lest gjennom alt realfagpensum fra VGS. Biologien og øvrig naturfag er uproblematisk å bearbeide, men kjemien er det imidlertid verre med. Særlig 3KJ sliter jeg med. Kjemibøkene er ”Kjemien stemmer”, og etter å ha lest dem nå, et år siden sist, sitter jeg igjen med samme følelsen – Bøkene er som DNA molekylet, bestående av 95-98% introner. Så fort det beveger seg inn på områder med klar tilknytning til biologien vekker det interesse, men majoriteten av stoffet er for meg fullstendig uinteressant. Jeg ser absolutt at stoffet er relevant for videre kjemistudier, men inngår det i sin helhet i legestudiet, blir det uaktuelt for min del. Opptaksprøven er nær, derfor er det nå jeg må ta stilling til om legestudiet faktisk passer for meg. Dere som studerer medisin og trives med det. Hva var deres forhold til kjemien på VGS? Hvordan opplever dere kjemien i studiet i forhold til kjemien i VGS? Svar settes stor pris på … det er jo noen fag som er mer kjemirelatert enn andre. F.eks de litt større fagene biokjemi, farmakologi. Men selv om du ikke føler deg som fisken i vannet når det gjelder kjemi, så tror jeg ikke det betyr så mye. Du får bare slite deg litt gjennom disse små brøkdelene av utdanningen. Antar du ikke har planer om å drive med forskning men klinisk praksis. Jeg hadde også kjemien stemmer, og kjemien på medisinstudiet er jo ganske så annerledes. Min sterkeste side var kjemi, men jeg slet med fysikk. Av de grunnfaga jeg har sett på som mest "nødvendig" sålangt innen medisin er vel fysiologi. Mitt råd til deg er å bare sette deg inn i grunnregler og prinsipper fra vgs kjemien og så lærer du litt mer avansert kjemi under utdannelsen. Medisin er ikke bare kjemi nei, handler om så mye mer, og når du ser det i praksis så er det lettere å forstå enn å bare lese det ut av ei bok. kanskje du vil like kjemi tilslutt. Som han over her sier. og du ser sikkert i pensumet, så er 3kj betraktlig mer viktigere enn 2kj. Og ærlig , det kan da ikke ta allverdens med tid å lære seg det. Du vil støte på større pensum innen utdannelsen som må læres og da ser du tilbake på dette som "peanuts" i forhold. Viktigse er vel å være disiplinert og innse at det ligger mye arbeid bak mestring hva nå enn det er. Endret 22. februar 2009 av eple123 Lenke til kommentar
Stoop kid Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 (endret) Kan ikke uttale meg om kjemien i Norge, men i utlandet er det helt jævlig. Pugging av reaksjonenes enzymer, substrater, co-factors og annet som får meg til å brekke meg . Hater faget så intenst. Dette semesteret har vi miniprøve i Biokjemi HVER uke, og 2-3 større prøver før eksamen. Likte ikke 3KJ heller, men det var ingenting i forhold til den psykiske smerten jeg opplever nå. Det øvrige i studiet minner mer om biologien vi hadde på VGS, men kjemidelen er absolutt tilstedeværende de første årene i utlandet. Endret 22. februar 2009 av Quicko Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Takk for utrolig gode svar! Etter å ha lest svarene deres tror jeg jeg har fått litt større perspektiv på hva jeg føler er problematisk. For å forstå homeostasen - hvordan de ulike kjemiske komponentene opprettholder sin likevekt, så kreves ganske inngående forståelse av kjemiske reaksjoner - syre/base, redox, pH osv. Dette er helt essensielt for videre å forstå gassutvekslingen i vev/lunger, elektrolytt-balansen kroppen, kroppens mekanismer for å holde konstant pH i blodet osv.. osv.. Nå det fremstilles slik vekker det interesse omgående for min del. Alt over kan i og for seg knyttes til biologien. Jeg tror mye av problemene jeg erfarer i kjemi kan skyldes på lærerbøkene "Kjemien Stemmer". Etter mitt syn er de helt elendige. Bøkene forklarer absolutt ingenting, men bruker heller etter mitt syn helt uinteressante fremstillinger for å vise hvordan ting fungerer. Boken bruker ytterst få eksempler fra dagliglivet, og kan inneholde 50 sider med teoretisk stoff, uten noen som helst tilknyttning til noe som helst. Det er lege jeg vil bli. Paradoksalt nok er det realfagene jeg fikk dårligst karakterer i på VGS, men så er jeg også glad i utfordringer Naturfag fikk jeg 6 i, 2-3Bi 5, mens jeg i både 2- og 3KJ fikk 4. Sistnevnte er problemet, og jeg kommer aldri til å like kjemi. @Vaio: I den pensumlisten er det jo egentlig kun et punkt som ikke går under biologi. punkt 2. Jeg vet ikke jeg. Jeg stiller til opptaksprøve. Kommer jeg inn så får det bare bære eller briste. For øyeblikket er jeg bare utrolig lei alt. 1500 sider på 3 uker ved siden av en fulltidsjobb og en deltidsjobb er ingen god løsning på langsikt Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2009 (endret) @Vaio: I den pensumlisten er det jo egentlig kun et punkt som ikke går under biologi. punkt 2. Jeg vet ikke jeg. Jeg stiller til opptaksprøve. Kommer jeg inn så får det bare bære eller briste. For øyeblikket er jeg bare utrolig lei alt. 1500 sider på 3 uker ved siden av en fulltidsjobb og en deltidsjobb er ingen god løsning på langsikt | | | | v Endret 22. februar 2009 av Vaio Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Sjekk ut eksempelprøvene. Du bør kunne kalkuleringene innenfor kjemi Lenke til kommentar
Kaja_ Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Nå det fremstilles slik vekker det interesse omgående for min del. Alt over kan i og for seg knyttes til biologien. Jeg tror mye av problemene jeg erfarer i kjemi kan skyldes på lærerbøkene "Kjemien Stemmer". Etter mitt syn er de helt elendige. Bøkene forklarer absolutt ingenting, men bruker heller etter mitt syn helt uinteressante fremstillinger for å vise hvordan ting fungerer. Boken bruker ytterst få eksempler fra dagliglivet, og kan inneholde 50 sider med teoretisk stoff, uten noen som helst tilknyttning til noe som helst. "Kjemien Stemmer" er en helt skrekkelig bok! Jeg sovner bare jeg ser den. Dere snille medisinsjeler; kan dere motivere meg litt til å kaste meg over kjemipensumet? Jeg tar det som privatist på Bjørknes, i tillegg til alle de andre realfagene. Jeg har jobbet hardt med matte, fysikk og biologi og fått igjen for det, men i kjemi falt jeg av allerede i 2KJ fordi jeg prioriterte juleeksamenene, og jo lenger jeg venter med å hente meg inn, jo mindre lyst får jeg til å sette i gang... Kjenner eksamensangsten komme for fullt, men det er mye som frister mer enn å sette seg ned for å jobbe med kapittelet om såpe Lenke til kommentar
MGS3 Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Kan hvem som helst få (sommer)jobb som portør, eller er det nødvendig med en slags utdannelse? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2009 (endret) Kan hvem som helst få (sommer)jobb som portør, eller er det nødvendig med en slags utdannelse? Det kreves at du har minst en 5 i gym, 20/20 i syn og god orienteringsevne Endret 23. februar 2009 av Vaio Lenke til kommentar
Treblad Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Vaio er alltid seriøs. Lenke til kommentar
ScapulaAlata Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 wtf? Seriøst? Jepp, på Haukeland kreves det at du kan bruke kart og kompass, på grunn av særdeles komplisert bygningsarkitektur. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2009 wtf? Seriøst? Jepp, på Haukeland kreves det at du kan bruke kart og kompass, på grunn av særdeles komplisert bygningsarkitektur. WE HAVE TUNNELS!! Lenke til kommentar
Ad Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Kan hvem som helst få (sommer)jobb som portør, eller er det nødvendig med en slags utdannelse? Ingen utdannelse nei. Jeg fikk 2 dagers opplæring også var jeg portør Jobbet på A-hus i fjor sommer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå