eskhyo Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Er mye praktisk kos som er interessant og. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Aortadisseksjon: Pulserende abdomen aorta. http://www1.nrk.no/nett-tv/distrikt/nordnorge/verdi/91217 Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Jeg gleder meg hvertfall som en unge til høsten 09 Og du kommer til å grine som en unge høsten deretter... Endret 17. februar 2009 av Vaio Lenke til kommentar
leahh Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Mademoiselle: Bare vent. Det tar seg betraktelig opp i 3. sem. Får ikke tid til så mye annet enn skole. I dag sluttet siste kurset 1900. Det er dog ikke så ille. Går greit så lenge man er interessert og trives med sine medstudenter. synes ikke 3. semester var så ille som alle skal ha det til jeg.. Jeg hadde i hvertfall fortsatt tid til både jobb og masse fritid - men det er maange som gror fast på lesesalen.. Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Tja, det går nå greit, men føler aldri jeg har lest nok. For egen del tar jeg meg tid til venner og trening. Når dette er gjort sitter jeg ikke igjen med så mange timer. Tror ikke jeg kunne jobbet i tillegg. Edit: Betraktelig mer arbeid enn 1. og 2. semester er det i alle fall, og for en som jobbet lite på VGS og greide seg på skippertakslesing er det en overgang å lage seg gode studievaner. Endret 17. februar 2009 av eskhyo Lenke til kommentar
ScapulaAlata Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Tja, det går nå greit, men føler aldri jeg har lest nok. Jeg kan love deg at 100% av alle medisinstudenter føler seg sånn. Alle føler at de leser for lite, men faktum er at vi sitter MYE på lesesalen. Problemet er at det alltid er noen som leser mer enn deg på medisin. Angående tid, så bør det gå greit. For min egen del har jeg ekstrajobb i tillegg til at jeg tar et annet studie samtidig som medisin Tok 60 studiepoeng høsten 2008... Man har tid til det man tar seg tid til. Endret 17. februar 2009 av ScapulaAlata Lenke til kommentar
Ad Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Jeg gleder meg hvertfall som en unge til høsten 09 Og du kommer til å grine som en unge høsten deretter... Hehe... du skremmer ikke meg Vaio Dersom jeg griner neste høst, så er det kun fordi jeg ikke kom inn nå i høst. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Hehe... du skremmer ikke meg Vaio Dersom jeg griner neste høst, så er det kun fordi jeg ikke kom inn nå i høst. Jeg ønsker deg lykketil, håper du kommer inn og ser fremtil å ha deg som kolleger. Lenke til kommentar
Ad Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Tja, det går nå greit, men føler aldri jeg har lest nok. Angående tid, så bør det gå greit. For min egen del har jeg ekstrajobb i tillegg til at jeg tar et annet studie samtidig som medisin Tok 60 studiepoeng høsten 2008... Man har tid til det man tar seg tid til. Det hørtes travelt ut. Når har du tid til å jobbe da? I helgene? Altså er det ikke helt umulig å ha et liv ved siden av disse studiene Lenke til kommentar
ScapulaAlata Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Skal på skidag i Myrkdalen imorgen. Håper på pudderføre, skal rapportere tilbake imorgen. Lenke til kommentar
ScapulaAlata Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Det hørtes travelt ut. Når har du tid til å jobbe da? I helgene? Altså er det ikke helt umulig å ha et liv ved siden av disse studiene Jepp, er travelt, men liker det travelt Jobber egentlig ikke så mye nå for tiden, men jobber litt i ferier, og et par ekstravakter i måneden. Ingen problem å ha et liv utenom, bare husk å begynne å lese i god tid. Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Skal på skidag i Myrkdalen imorgen. Håper på pudderføre, skal rapportere tilbake imorgen. Tenker jeg tar en tur til Zell am See imorgen jeg, tilbake om et par dager... Mye snø i alpene nå. Snør som inn i helvete her! Lenke til kommentar
ScapulaAlata Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Skal på skidag i Myrkdalen imorgen. Håper på pudderføre, skal rapportere tilbake imorgen. Tenker jeg tar en tur til Zell am See imorgen jeg, tilbake om et par dager... Mye snø i alpene nå. Snør som inn i helvete her! Heldig du! Var bra forhold i Myrkdalen, fikk noen fantastiske turer, og litt offpistekjøring. Lenke til kommentar
leahh Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Tja, det går nå greit, men føler aldri jeg har lest nok. Angående tid, så bør det gå greit. For min egen del har jeg ekstrajobb i tillegg til at jeg tar et annet studie samtidig som medisin Tok 60 studiepoeng høsten 2008... Man har tid til det man tar seg tid til. Det hørtes travelt ut. Når har du tid til å jobbe da? I helgene? Altså er det ikke helt umulig å ha et liv ved siden av disse studiene Helt klart ikke umulig. Men det er ikke få som mener at de ikke har tid til å være med på noe sosialt og som sitter på lesesalen hver dag fra morgen til kveld. Men jeg synes ofte det er mange av de som er veldig sosiale, som er med på fester og som er aktive i organisasjoner, som også gjør det best på eksamen! Det er tydeligvis mange som bare har veldig tungt for å fordøye stoffet vi lærer, og som derfor trenger dobbelt så mange lesetimer.. Lenke til kommentar
Dudli Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 ScapulaAlata: sensuren er kommet, og jeg ble vurdert opp til A fra B. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Ehtele Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Fantastisk! Gratulerer Lenke til kommentar
ScapulaAlata Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 ScapulaAlata: sensuren er kommet, og jeg ble vurdert opp til A fra B. Takk for hjelpen. Gratulerer, godt å høre! Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 ^ hva er det, det er snakk om. Litt nyskjerrig Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2009 (endret) ^ hva er det, det er snakk om. Litt nyskjerrig Tannlegestudent som fikk sensuren sin... Endret 20. februar 2009 av Vaio Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 21. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2009 (endret) Epikrise En introduksjon på epikriseskriving En epikrise er en oppsummering av hele sykehusoppholdet til en pasient, og er ofte ulik i ulike avdelinger: Kirugiske er "korte", mens medisinske er ofte lange og detaljerte. Det eksisterer ingen mal for epikriser, mitt råd er: Try and fail... Start epikrisen med: Riktig "inn" og "ut" dato. (Når kom pasienten inn og når dro han ut?) Riktig navn på legen(e) som er ansvarlig for journalen og pasienten. Som oftes er det avd. sjefen som er journalansvarlig, og minimum en ass.lege som er pasientansvarlig. Epikrisen sendes til: Alltid til fastlegen, og som oftes, innleggende lege. Evnt. andre leger(spesialister)/fysioterapauter/psykiater osv... Hoved-diagonosen og bi-diagonoser (Hva ble det funnet på pasienten. Sjekk tidligere epikriser.) Proserdyrekoder. Eks: Ekko-Cor En epikrise kan deles i 7 biter: Bakgrunn Aktuelt Funn ved innkomst Supplerende undersøkelser Forløp og behandling Medikamenter ved utreise Videre Behandling Bakgrunn: Personlig forhold: ekteskap, barn, boforhold og arbeid. Livsstil:Drikker? Røyker? Piller? Stoff? Genetikk/Sykdomsprofil: familiesykdommer, familiebakgrunn og barnesykdommer. Tidligere sykdommer og operasjoner (både somatisk og psykisk): Multimorbid? Nyresvikt? Hjertesvikt? Schizofren? Bipolar? osv osv.. Aktuelt: Det er en kort oppsummering av årsak til innleggelse. Den bør være kort og presis. Som oftes ta jeg en "kopi og lim" fra innkomstjournalen, men dobbelsjekk selve hendelsen! Funn ved innkomst: En oppsummering av funn ved innkomsten, som inkludere: BT, Puls, "Status aktualis/Lokalis" (brukket bein?, Skutt?, Vondt i Magen? osv osv..) Supplerende undersøkelser: Innkomstblodprøver, Urinstix og (Blodgass) RTG? US? CT? MR? Skopi? ANTI-Gen? Dyrkning? osv.. Forløp og behandling: Endring på blodprøvene? CRP, ALAT, GT, LD, LPK, EPK, Glukose forhandringer? Din personlig vudering av forløpet og behandling: Ser sykepleienotater, nynotater, tidligere epikriser osv.. Bloodprøversvar ved utreise Medikamenter ved utreise: Aktuelle medikamenter for pasienten ved utreise. Skriv ned forandringene og evnt. bruksanvisning. Videre behandling: Hvem skal pasienten følges opp av: Fastlegen? Psykiater? Fysiolog? Institusjoner? Sosionom? osv osv... Skal pasienten tilbake for kontroll: Poliklinisk? RTG? MR? (Husk tid og sted) Det er viktig å holde epikrisen kort og godt. Endret 14. mars 2009 av Vaio Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå